gardeshban.ir

گزارش/
بنا بر اعلام عضو هیئت‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، اجرای دستورالعمل کاهش پروازهای داخلی تا پایان روز پنجشنبه ۴ شهریور ادامه خواهد یافت.
کد خبر: ۴۴۰۲۱
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰-1400 May 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
طرح کاهش پروازهای داخلی تا پایان پنج شنبه ۴ شهریور ادامه دارد/کیش و مشهد در رأس محدودیت ها


کاهش ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور به یک‌سوم ظرفیت بنا بر تصمیم قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، سبب کاهش ۵۷ درصدی سفرهای هوایی در بازه زمانی پنج‌روزه تعطیلات (از دوشنبه ۲۵ مرداد تا پایان جمعه ۲۹ مرداد) نسبت به بازه زمانی مشابه در ماه گذشته شد. 

برای نمونه و بنا بر داده‌های فرودگاه مهرآباد، ۲۸ مرداد امسال (روز عاشورا) ۷۶ پرواز خروجی و ۷۴ پرواز ورودی در فرودگاه مهرآباد انجام شده که در مقایسه با روز مشابه در تیرماه، به‌ترتیب ۵۶٫۶ و ۵۷٫۵ درصد کاهش داشته است.

همچنین بررسی داده‌های فرودگاهی در جزیره کیش از کاهش ۵۰ درصدی پروازهای این جزیره خبر می‌دهد. در روز سه‌شنبه ۲۶ مرداد در فرودگاه کیش ۳۲ پرواز (شامل ۱۶ پرواز ورودی و ۱۶ پرواز خروجی) انجام شد؛ حال آنکه امروز شنبه ۳۰ مرداد بر اساس اعلام اطلاعات پرواز این فرودگاه، ۱۶ پرواز شامل هشت پرواز ورودی و هشت پرواز خروجی انجام می‌شود.

طرح کاهش پروازهای داخلی تا پایان پنج شنبه ۴ شهریور ادامه دارد/کیش و مشهد در رأس محدودیت ها

فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد نیز برای روز جاری ۵۳ پرواز برنامه‌ریزی‌شده دارد که شامل ۲۶ پرواز ورودی داخلی، ۲۲ پرواز خروجی داخلی، دو پرواز ورودی خارجی و سه پرواز خروجی خارجی است.

در همین راستا، محمد امیرانی، عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص کاهش سفر به شهرهای مختلف، از اقدام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای کاهش و کنترل پروازها خبر داد و افزود:

با این اقدام، پروازها تا حدود یک سوم کاهش پیدا کرد. اما این میزان، در شهرهای مختلف با توجه به تعداد پروازهایی که داریم، متفاوت است. مثلا اگر فرودگاهی دو پرواز در روز داشت، یک پرواز آن کاهش یافت و نمی‌توانستیم هر دو پرواز را متوقف کنیم که در نتیجه در چنین فرودگاه‌هایی، تعداد پروازها کاهش ۵۰ درصدی داشته است.

امیرانی به کاهش تعداد بیشتری از پروازها در فرودگاه مشهد و برخی شهرهای جنوبی اشاره کرد و اظهار داشت:

این برنامه از سوی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به کل فرودگاه‌ها ابلاغ شد و تاکنون این موضوع کنترل شده و تا پایان مدت زمانی که ستاد کرونا به ما ابلاغ کرده، این کاهش پروازها، اعمال خواهد شد.

وی با اشاره به کاهش درآمد‌های فرودگاهی ناشی از کاهش پروازها، سلامت و امنیت مردم را در درجه نخست اهمیت دانست و گفت:

مثلاً تعداد پروازهای مشهد از بیش از ۱۰۰ پرواز در روزهای عادی و تا ۱۷۰ پرواز در روزهای آخر هفته، در حال حاضر به ۴۰ تا ۵۰ پرواز در روز رسیده است.

بنا بر گفته عضو هیئت‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، اجرای دستورالعمل ابلاغی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در خصوص کاهش پروازهای داخلی تا پایان روز پنجشنبه ۴ شهریور ادامه خواهد یافت؛ مگر اینکه قرارگاه عملیاتی، دستو‌رالعمل تازه‌ای را صادر کند.

همچنین محمود امانی‌بنی، مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی نیز ضمن اشاره به ابلاغیه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا، از کاهش کلیه پروازهای فرودگاه مشهد به کمتر از ۶۵ درصد خبر داد و اذعان کرد:

پروازها به‌تدریج تا پایان روز ۲۵ مرداد به مرز کاهش ۷۲ درصدی رسید؛ در پروازهای خارجی نیز تا ۸۳ درصد کاهش مسافر و پرواز داشته‌ایم.

امانی‌بنی علت کاهش بیشتر پروازهای مشهد را وضعیت شیوع بیماری کرونا در این شهر عنوان کرد و گفت:

تعداد پروازهای ورودی داخلی در روز ۲۸ مرداد، ۲۳ پرواز و برآورد مسافر ۲,۱۸۵ نفر، تعداد پروازهای خروجی داخلی ۲۰ پرواز و برآورد مسافر ۱۸۸۰ نفر، تعداد پروازهای ورودی خارجی پنج پرواز و ۲۴۲ مسافر، تعداد پروازهای خروجی خارجی پنج پرواز و ۴۴۲ مسافر برآورد شده است.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی متوسط پروازهای فرودگاه مشهد را در روزهای عادی و پیش از اعمال محدودیت‌ها، ۱۷۰ پرواز در روز دانست و گفت:

آمار فوق نشان می‌دهد در مقایسه با مدت زمان مشابه در ماه گذشته ۶۹ درصد کاهش پرواز و ۷۲ درصد کاهش مسافر داشته‌ایم.

طرح کاهش پروازهای داخلی تا پایان پنج شنبه ۴ شهریور ادامه دارد/کیش و مشهد در رأس محدودیت ها

شایان ذکر است که بنا بر آمار اعلامی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در سه ماهه نخست امسال ۷۷,۲۱۱ پرواز در فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت انجام و حدود ۶ میلیون مسافر (۵,۹۳۳,۹۷۵ نفر) نیز از این فرودگاه‌ها جابه جا شده‌اند. این در حالی است که در سه‌ماهه ابتدایی سال گذشته (بهار ۱۳۹۹) ۴۵,۹۷۴ پرواز از فرودگاه‌های تحت مالکیت انجام و بیش از چهار میلیون مسافر (۴,۱۴۵,۰۳۸ نفر) از طریق این فرودگاه‌ها جابه جا‌شده بودند.

این آمار حاکی از این است در بهار امسال میزان پروازهای داخلی (در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها) به‌جز فرودگاه‌های وابسته به نیروهای مسلح، نفت و مناطق آزاد نسبت به بهار سال گذشته با افزایش ۶۸ درصدی در میزان نشست و برخاست هواپیماها و ۴۳ درصدی در تعداد مسافران مواجه بوده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار