gardeshban.ir

دالاهو، یکی از شهرستان‌های زیبای استان کرمانشاه بوده و دارای دو بخش گهواره و مرکزی است.
کد خبر: ۴۴۰۳۶
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰-1400 May 31
گردشبان (gardeshban.ir) :
دالاهو، یکی از شهرستان‌های زیبای استان کرمانشاه بوده و دارای دو بخش گهواره و مرکزی است. 

مرکز دالاهو شهر کرند غرب است و نامش از کوه مرتفعی به نام دالاهو که روبروی جلگه عراق قرار دارد، گرفته شده است. 

همچنین، به دلیل این که این منطقه در گذشته محل زندگی دال (عقاب) و آهوان فراوان بوده، آن را "دالاهو" نامگذاری کرده‌اند. جالب است بدانید، نام دالاهو دلیلی بر وجود آبشارهای فراوان در منطقه است. 

دالاهو از کرمانشاه ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد و از سمت غرب در ۴۴ کیلومتری سرپل ذهاب، از شرق و شمال شرق در ۱۰۰ کیلومتری کرمانشاه، از شمال در ۸۲ کیلومتری ثلاث باباجانی، از جنوب غرب در ۹۴ کیلومتری گیلان‌غرب و از جنوب شرقی در ۳۵ کیلومتری اسلام آباد غرب واقع شده است. 

دالاهو، یکی از زیباترین مقاصد گردشگری با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان و آب و هوای سرد و خنک است. کوهی زیبا به نام ریجاب در این منطقه قرار دارد که دامنه‌های سرسبز و چشم نواز داشته و در پایین آن جویبارهای فراوان جریان دارند. 

چندین چشمه زلال و پرآب نیز از این کوه جاری هستند و در پایین کوه به جویبارها پیوسته و سپس به رودخانه الوند می‌ریزند. طبیعت دالاهو بسیار زیبا و دیدنی است و گزینه بسیار خوبی برای سفر طبیعت گردان محسوب می‌شود.

خرید بلیط هواپیما کرمانشاه برای بازدید از جاهای دیدنی دالاهو (Dalahoo Attracrions) می‌تواند تنوع بسیار زیبا و جذابی میان تمام مسافرت‌هایتان باشد. جای جایِ سرزمین ایران پر است از جاذبه‌های شگفت انگیز و ارزشمند که می‌توان با اختصاص دادن چند روزی از زندگی پرهیاهو و پر از دغدغه، آن‌ها را کشف کرد و در عین حال از زندگی لذت برد.

برای کسانی که می‌خواهند این بار سفری متفاوت و کم‌ نظیر تجربه کنند و بلیط هواپیما کرمانشاه را برای سفر به دالاهو بخرند، اطلاعاتی درباره این شهرستان زیبا و جاذبه‌های آن گردهم آورده‌ایم تا قبل از سفر راهنمای خوبی برایشان باشد.

جاذبه‌های دالاهو

با ما همراه شوید و با گوشه گوشه دالاهو و جاذبه‌های زیبای آن آشنا شوید:

جاذبه های دالاهو؛ یکی از زیباترین مقاصد گردشگری کرمانشاه+تصاویر

روستای حریر

در ۵ کیلومتری شمال غرب کرند و ۳۷ کیلومتری اسلام آباد غرب، روستایی که قدمتش به دوران نادرشاه مربوط است قرار گرفته و روستای حریر نام دارد. آن چه باعث جذابیت روستای حریر شده، خانه‌های پلکانی آن هستند که به صورت دو طبقه‌ای به روی هم قرار گرفته‌ و منظره بسیار دیدنی و دلنشینی ایجاد کرده‌اند. 

حس و حال زندگی روستایی در روستای حریر و خونگرمی اهالی آن نیز بسیار دلگرم کننده است و حس زندگی را در دل آدمی زنده می‌کند. در بازدید از روستای حریر دالاهو می‌توانید از غار سراب حریر (سراب سید رضا بیگ) نیز دیدن کنید. غار سراب حریر در فاصله یک کیلومتری از شمال روستای حریر قرار دارد و درختان بلند و تنومند و گل‌های وحشی زیبا تمام آن را پوشانده‌اند.

مسجد عبدالله بن عمر

در ۱۲۰ کیلومتری مال غرب کرمانشاه و در مسیر دالاهو به سمت سرپل ذهاب در شهر ریجاب، مسجد عبدالله بن عمر در روستای شالان واقع شده است. گفته می‌شود بنای مسجد عبدلله بن عمر به فرزند خلیفه دوم تعلق دارد. مردم روستای شالان احترام خاصی به مسجد عبدالله بن عمر قائل هستند و آن را مکانی بسیار مقدس و والا می‌شمارند. معماری زیبای مسجد عبدالله بن عمر دیدنی است و فضای دلنشین و آرام آن ارزش بازدید دارد.

طاق گرا

نام دیگر طاق گرا، طاق شیرین است و زمانی ایستگاه مرزی مرزبانان ایران در غرب کشور بوده است. برای این بنای سنگی کارکردهای متفاوتی تا به امروز ذکر شده‌اند که ازجمله آن‌ها اریکه سلطنتی، توقف‌گاه موکب شاهی، بنای یادبود پیروزی و یادگار احداث را کاروان‌رو هستند و گفته می‌شود زمان ساخت آن متعلق به دوره اشکانیان و یا ساسانیان است که در این زمینه اختلاف نظرهای زیادی وجود دارند و قابل بحث هستند. 

جاذبه تاریخی و باستانی طاق گرا در ۱۵ کیلومتری مسیر کرمانشاه به سمت سرپل ذهاب، ۲۰۰ متر بعد از ایست بازرسی پاتاق و در گردنه پاتاق واقع شده است. مطمئنا ازبازدید این اثر باستانی در دالاهو بسیار لذت خواهید برد.

جاذبه های دالاهو؛ یکی از زیباترین مقاصد گردشگری کرمانشاه+تصاویر

مجموعه قلعه یزدگرد

مجموعه تاریخی و فرهنگی قلعه یزدگرد در زرده که یکی از توابع بخش مرکزی شهرستان دالاهو است، واقع شده و نامش از قلعه‌ای با همین نام که روی یکی از قله‌های مذتفع دالاهو و مشرف بر مجموعه تاریخی یزدگرد قرار دارد، گرفته شده است. مجموعه قلعه یزدگرد در پناه دیواری به قطر حدود چهار متر و مرتفع چندین بنای محصور را در خود جای داده که شامل برج‌های پشتیبان، اتاق‌های نگهبانی و فضاهایی به شکل پیکان که محل استقرار تیراندازان مدافع بوده، هستند. 

از بناهای اصلی که مجموعه قلعه یزدگرد را تشکیل داده‌اند می‌توان بنای قلعه موسوم به یزدگرد، برج نقاره خانه، برج آشتیاب، آشپزگاه، زندان، دروازه، دیوار دفاعی پیوسته پیرامون مجموعه، آتشکده قلعه داور، کاکا کشتیه، جای دار، محوطه گچ گنبد، تپه رش و هشتره را نام برد. از نظر تاریخی ساخت این مجموعه به دوران اشکانی نسبت داده می‌شود و در ادوار بعدی نیز بناها پیوسته مورد استفاده قرا گرفته‌اند. مجموعه زیبا و باشکوه قلعه یزدگرد در ۱۸ کیلومتری ریجاب به سمت سرپل ذهاب واقع شده است.

روستای شالان

روستای شالان یکی از زیباترین روستاهای دالاهو است که در ۵۰ کیلومتری کرند غرب و ۱۴۰ کیلومتری کرمانشاه قرار دارد. در جنوب روستای شالان رودخانه پرآب و روان الوند جریان دارد و نشاط و سرزندگی را به روستا بخشیده است. روستای شالان به لطف داشتن پوشش سبز و درختان بلند، رودهای کوچک، چشمه‌ها و سرچشمه‌ها، جنگل‌های گسترده و انبوه، باغ‌های انجیر، گردو و انار به یکی از باصفاترین و کم نظیرترین تفرج‌گاه‌های استان کرمانشاه تبدیل شده و سالانه میزبان گردشگران زیادی از سراسر ایران قرار می‌گیرد.

منطقه ریجاب

یکی از زیباترین مناطق گردشگری دالاهو، منطقه ریجاب است که با طبیعت سرسبز و آبشارهای جذابش همه گردشگران را عاشق خود کرده و به سمت خود می‌کشاند. نام منطقه ریجاب از یک واژه کُردی ""ریژآو"" گرفته شده و به معنای ""آب ریز"" است. 

علت این نامگذاری به این خاطر است که در منطقه ریجاب آبشارهای کوچک و بزرگ فراوانی وجود دارند که از کوه دالاهو سرچشمه گرفته و جریان می‌یابند. آرامش و حس دلنشینی که در صدای طنین انداز و گوش نواز این آبشارها وجود دارد، غیر قابل وصف است. 

گذر رودخانه الوند نیز از منطقه ریجاب به زیبایی و جذابیت منطقه چندین برابر اضافه کرده است. در سفر به دالاهو حتما و حتما از منطقه ریجاب دیدن کنید.

جاذبه های دالاهو؛ یکی از زیباترین مقاصد گردشگری کرمانشاه+تصاویر

دره سرخه دیزه

در ۲۵ کیلومتری شهر سرپل ذهاب، دره زیبای سرخه دیزه واقع شده است. جالب است بدانید طاق گرا که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، در دره سرخه دیزه قرار دارد. در دره سرخه دیزه آثار تاریخی فراوانی وجود دارند که قلعه سرخه دیزه یکی از آن‌هاست و اکثرا متعلق به دوره ساسانیان هستند.


آبشار پیران

بلندترین آبشار شهرستان دالاهو، آبشار پیران است که حدود ۲۰۰ متر ارتفاع داشته و از سه طبقه تشکیل شده است. طبقه‌های اول و دوم آبشار پیران نسبت به طبقه پایینی ارتفاع زیادی دارند. آبشار پیران دالاهو بسیار زیبا است و ارزش دیدن دارد. همچنین، آبشار پیران در لیست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است.

نقاره خانه

نقاره خانه یکی از جاذبه‌های ارزشمند تاریخی دالاهو است که در بخش مرکزی دهستان بان زرده و در ۱.۵ کیلومتری جنوب شرق روستای زرده واقع شده و به دوره اشکانیان تعلق دارد. نقاره خانه دالاهو در ۲۶ اسفند سال ۱۳۸۶ با شماه ثبت ۲۱۷۵۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای سرخه دیزه

روستای سرخه دیزه از توابع شهرستان دالاهو بوده و در ۲۵ کیلومتری شهر سرپل ذهاب، ۳۰ کیلومتری کرند غرب و ۱۲۵ کیلومتری کرمانشاه واقع شده است. یکی از زیباترین دره‌های کرمانشاه در این روستا قرار دارد که پیش‌تر به آن اشاره کردیم. روستای سرخه دیزه در دهستان حومه کرمند قرار دارد و از شمال به کوه بانه ریزه، از جنوب غرب به کوه گورجو و از غرب به کوه نوار محدود می‌شود.

سوغات دالاهو

یکی از لذت بخش‌ترین بخش‌های سفر به خردی سوغاتی مربوط می‌شود. در صورت خرید بلیط هواپیما کرمانشاه و سفر به دالاهو نیز سری به بازار دالاهو بزنید و از سوغاتی‌های این شهرستان به عنوان یادگاری تهیه کنید. 

تنوع سوغات دالاهو زیاد است و شاید انتخاب از میان آن‌ها برایتان سخت باشد. انواع گلیم، چادر شب، گیوه و ادوات موسیقی و ظروف فلزی از مهم‌ترین صنایع دستی دالاهو هستند و البته اصلی‌ترین آن‌ها چاقو است که در دالاهو سه هزار سال پیشینه دارد. در کنار صنایع دستی دالاهو می‌توانید از سوغات خوشمزه آن نظیر شیرینی‌های محلی، محصولات غذایی و محصولات کشاورزی خریداری کنید.

جاذبه های دالاهو؛ یکی از زیباترین مقاصد گردشگری کرمانشاه+تصاویر

مشاغل صنعتی دالاهو

از مشاغل صنعتی رایج شهرستان دالاهو به ویژه شهرهای گهواره و کرند غرب می‌توان به فلزکاری، بافندگی و ساخت سازهای سنتی اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به دالاهو

دالاهو، آب و هوای سرد و معتدل دارد. گردشگران معمولا برای خرید بلیط هواپیما و سفر به دالاهو از ماه اردیبهشت تا پایان شهریور اقدام می‌کنند. اما در فصل بهار نیز آب و هوای دالاهو و روستاهای اطراف آن خنک و معتدل است و به راحتی می‌توان در دل طبیعت گشت و گذار کرده و از جاذبه‌های زیبای دالاهو بازدید کرد.

چگونه به دالاهو برویم؟

اگر قصد دارید به جای خرید بلیط هواپیما با اتومبیل شخصی خود راهی دالاهو شوید، پس از شهر ساوه به سمت همدان حرکت کنید و سپس مسیر را از سمت غرب ادامه دهید تا به کرمانشاه برسید. حدودا ۱۵ کیلومتر مسافت به سمت سرپل ذهاب طی کنید. در سمت راست جاده‌ای مشاهده می‌کنید که شما را به دالاهو می‌رساند.

اقامت در دالاهو

متأسفانه در دالاهو اقامتگاه‌های زیادی برای گردشگران فراهم نشده‌اند و تنها چند خانه قدیمی به اقامتگاه بومگردی تبدیل شده که آن‌ها خدمات چندان پیشرفته و کافی ندارند. در دالاهو چادر زدن مجاز است و در صورت تمایل می‌توانید در طبیعت دالاهو و یا پارک‌ها کمپ یا چادر بزنید. اما ممکن است با مشکل سرویس بهداشتی روبرو شوید.

جاذبه های دالاهو؛ یکی از زیباترین مقاصد گردشگری کرمانشاه+تصاویر

در نزدیکی دالاهو چه جاهای دیدنی دیگری وجود دارند؟

فاصله دالاهو تا:

دریاچه سرآب شرف: ۳۳.۵ کیلومتر
منطقه جنگلی قلاجه: ۶۸۹ کیلومتر

در نزدیکی دالاهو چه هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی وجود دارند؟

فاصله دالاهو تا:

هتل سهند: ۳۷.۵ کیلومتر
هتل کربلا: ۱۳۸ کیلومتر

در نزدیکی دالاهو چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی وجود دارند؟

فاصله دالاهو تا:

رستوران ارکیده: ۲.۶ کیلومتر
رستوران مستر گل: ۲.۶ کیلومتر
رستوران رشیدی: ۲.۶ کیلومتر
رستوران دالاهو: ۳.۵ کیلومتر
رستوران شب نشین: ۳۶.۴ کیلومتر
رستوران ایران زمین: ۶۱.۱ کیلومتر

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار