gardeshban.ir

مربای گل محمدی یا گل سرخ یکی از انواع مرباهای اصیل ایرانی است که مانند دیگر مرباها معمولا به عنوان صبحانه سرو می شود.
کد خبر: ۴۴۱۱۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۰-1400 June 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
مربای گل محمدی یا گل سرخ یکی از انواع مرباهای اصیل ایرانی است که مانند دیگر مرباها معمولا به عنوان صبحانه سرو می شود. این مربای خوشمزه به عنوان یک مربای مناسبتی شناخته می شود و معمولا در فصل بهار تهیه می شود.




مواد لازم مربا گل محمدی
گل محمدی۵۰۰ گرم
شکر۱ کیلوگرم
آب ۱ لیتر
جوهر لیمو ۱ قاشق چایخوری


طرز تهیه مربای گل محمدی 

مرحله اول

برای تهیه مربای خوشمزه و مخصوص با گل محمدی ابتدا گلبرگ های گل محمدی را جدا می کنیم و داخل یک قابلمه بزرگ می ریزیم، سپس تا چند بند اگشتی روی گلبرگ ها آب می گیریم و اجازه می دهیم گرد و خاک میان گلبرگ ها ته نشین شود.

مرحله دوم

در این مرحله گلبرگ ها را آبکشی می کنیم و روی یک پارچه تمیز پهن می کنیم تا رطوبت شان کشیده شود. در ادامه آب را به همراه شکر داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و به خوبی مخلوط می کنیم تا با هم یکدست شوند.
 
مرحله سوم

در این مرحله قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید و شکر به طور کامل حل شود. حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم و اجازه می دهیم شربت به خوبی بجوشد و غلیظ شود. پس از اینکه شربت کمی غلیظ شد گلبرگ ها را اضافه می کنیم.
 
مرحله چهارم

حالا با یک قاشق چوبی گلبرگ ها را زیر و رو  می کنیم تا با شهد مخلوط شوند. در ادامه حرارت زیر قابلمه را ملایمتر می کنیم و اجازه می دهیم به مدت ۳۰ دقیقه گلبرگ ها درون شربت داغ بمانند تا به خوبی بپزند و نرم شوند.
 
مرحله پنجم

در حین پخت مربا با یک قلموی آغشته به آبلیمو اطراف قابلمه را تمیز می کنیم تا مربا شکرک نزند. زمانی که مربا به قوام رسید جوهر لیمو را به قابلمه اضافه می کنیم و مربا را به آرامی هم می زنیم تا جوهر لیمو در شربت مربا حل شود.

مرحله ششم

پس از گذشت یک دقیقه از اضافه کردن جوهر لیمو مربا را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. در ادامه یک دم کنی تمیز روی قابلمه حاوی مربا قرار می دهیم و اجازه می دهیم به مدت ۴ ساعت روی درب قابلمه بماند.
 
مرحله هفتم

قرار دادن دم کنی باعث می شود رنگ مربای گل محمدی عالی شود، اگر خوشرنگی مربا برایتان مهم است حتما این مرحله را انجام دهید. حدود ۱۲ ساعت مربا را در دمای محیط قرار دهید سپس داخل شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید. 
 
نکات طرز مربای گل محمدی

نشانه قوام آمدن مربا

مقداری از شهد مربا را داخل یک پیاله بریزید و در یخچال قرار دهید تا کاملا خنک شود. اگر غلظت شهد بعد از خنک شدن مانند عسل بود یعنی مربا اماده است ولی اگر روان بود یعنی اینکه مربا باید مدت بیشتری روی حرارت بماند تا غلیظ تر شود.
 
جوهر لیمو در مربا

به جای استفاده از جوهر لیمو می توانید از آب لیمو ترش هم استفاده کنید اما جوهر لیمو علاوه بر اینکه از شکرک زدن مربا جلوگیری می کند، باعث می شود که رنگ مربای گل محمدی بازتر شود و رنگ بهتری به مربا می دهد.
 
لاستیکی شدن مربا

پس از ۱۲ ساعت که مربا را در فضای آشپزخانه قرار دادید اگر مربا زیر دندان حالت لاستیکی داشت یعنی مراحل پخت کامل نشده است و باید مدت بیشتری روی حرارت بماند. حتما مراحل پخت مربا را کامل کنید تا زحمت هایتان به هدر نرود.
 
گل مناسب برای مربا

برای مربا یا شربت گل محمدی حتما از گل مناطق کوهستانی استفاده کنید، گل مناطق کویری مثل کاشان را حتما باید چند بار بجوشانید تا تلخی گلیرگ ها گرفته شود. البته جوشاندن گلبرگ ها باعث می شود رنگ مربا کدر شود و می توانید از رنگ خوراکی برای زیباتر شدن مربا استفاده کنید.

خوش عطر شدن مربا

مربای گل محمدی به دلیل وجود گل محمدی دارای عطر بسیار خوشایندی می باشد. البته اگر تمایل دارید مربای شما عطر و طعم بهتری داشته باشید توصیه می کنیم که به اندازه چند قاشق غذاخوری گلاب در پایان پخت به آن اضافه کنید تا عطر بهتری داشته باشد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار