gardeshban.ir

باغ شالیمار یکی از جاذبه‌های تاریخی و توریستی «کشمیر» است که سالانه میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان را به سوی خود جذب می‌کند.
کد خبر: ۴۴۱۵۷
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۴۰۰-1400 June 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
در کشمیر، باغ شالیمار یکی از باغ‌های تاریخی و توریستی در کشمیر است که هر ساله میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان از این باغ دیدن می‌کنند.

باغ شالیمار در 16 کیلومتری «سرینگر» واقع شده است.

این باغ در سال 1619 میلادی توسط «جهانگیر» امپراتور مغول ساخته شد و 12 هکتار وسعت دارد.

شالیمار دارای بیشترین تعداد درختان چنار در میان همه باغ‌های به جا مانده از دوران حکومت مغول است و با دیوارهایی احاطه شده و روستائیان اطراف آن زندگی می‌کنند.

باغ شالیمار یکی دیگر از باغ‌های ایرانی است که در در شهر لاهور، مركز ايالت پنجاب پاكستان قرار دارد. این باغ به دستور شاه جهان، امپراتور گورکانی در طول‌ سال‌های ۱۶۳۷ تا ۱۶۴۱ میلادی ساخته شد. معمار این باغ ملا علاءالملک تونی، از معماران مشهور ایرانی قرن ۱۱ هجری بود.

باغ شالیمار بر پایه طرح چهارباغ ایرانی ساخته شد. این باغ به‌صورت یک متوازی‌ الاضلاع طویل است که دیوارهای بلند آجری منبت‌کاری‌ شده آن را احاطه کرده است. باغ ۱۶ هکتار مساحت، ۶۵۸ متر طول و ۲۵۸ متر عرض دارد.

باغ شالیمار از جنوب به شمال در سه تراس ساخته شده، ارتفاع و فاصله هر يک از تراس‌ها از يكديگر چهار تا پنج متر است و هرکدام نام جداگانه دارند. اولين تراس در قسمت فوقانی فرح‌بخش، دومين تراس در قسمت ميانی فيض بخش و سوم تراس در قسمت پايينی حيات بخش ناميده می‌شود. باغ شالیمار نیز به مانند باغ‌های ايرانی حوض سنگ‌فرش شده و ۴۱۰ فواره دارد که آب آن‌ها از کانالی که در بیرون باغ احداث شده است، تأمین می‌شوند.

باغ شالیمار بعد از سلسله گوركانيان هند در اختيار سیك‌ها و حاكمان انگليس قرار گرفت. از ۱۵۰ سال گذشته تاکنون نیز به‌صورت یک مرکز تفریحی درآمده است. این باغ در سال ۱۹۸۱ میلادی به شماره ۱۷۱ به‌همراه قلعه لاهور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.


شالیمار؛ باغی ایرانی و زیبا در لاهور پاکستان/عکس

شالیمار؛ باغی ایرانی و زیبا در لاهور پاکستان/عکس

شالیمار؛ باغی ایرانی و زیبا در لاهور پاکستان/عکس

شالیمار؛ باغی ایرانی و زیبا در لاهور پاکستان/عکس


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار