gardeshban.ir

باغ بابر یکی از جاذبه‌های تاریخی کابل افغانستان است که در اوایل قرن ۱۶ میلادی توسط ظهیرالدین محمد بابر پادشاه مغول ساخته شده است.
کد خبر: ۴۴۱۵۸
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۴۰۰-1400 June 03
گردشبان (gardeshban.ir) :

باغ بابر یکی از جاذبه‌های تاریخی کابل افغانستان است که در اوایل قرن ۱۶ میلادی توسط ظهیرالدین محمد بابر پادشاه مغول ساخته و بر اساس وصیت وی جسدش پس از مرگ در این مکان مدفون شد. باغ بابر به سبک باغ‌های ایرانی ایجاد شده است و به باغ‌های مشهور کشمیر، باغ‌های تاریخی کرمان و باغ فین کاشان شباهت دارد.

باغ بابر در دوره‌های بعدی مورد توجه قرار گرفت به‌گونه‌ای که جهانگیر شاه دیوار اطراف باغ و شاه جهان نیز مسجد مرمرین را در کنار قبر بابر پادشاه بنا کردند. در جنگ‌های داخلی افغانستان نیز صدمات زیادی به این باغ وارد و به پایگاه نظامی تبدیل شد. در سال ۲۰۰۲ میلادی شبکه توسعه آقاخان آن را بازسازی و مرمت کرد.

باغ بابر یک باغ تاریخی و فرهنگی افغانستان است که قدمت تاریخی آن به اوایل قرن شانزده میلادی بر می‎گردد، زمانی که «ظهیرالدین محمدبابر» تصمیم گرفت تا باغ‌‎هایی را در کابل احداث کند.

مسئولان این باغ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کابل، اظهار داشتند که تعداد باغ‎های احداث شده توسط بابرشاه، بیشتر بوده اما سایر باغ‎ها به دلیل جنگ‎های داخلی افغانستان از بین رفته و به منازل مسکونی مبدل شده‌اند.

بابرشاه که بود؟

بابر شاه پسر «عمر شیخ» از نوادگان تیمور و «چنگیزخان» است که در سال 1483 میلادی در «فرغانه» امروزی به دنیا آمد.

بابرشاه بنیان‎گذار امپراتوری «گورگانیان» هند بود و در سال 1504 میلادی (910 هجری قمری) کابل را به تصرف خود در آورد.

بابر در سن 11 سالگی، وارث فرمان‎روایی پدرش شد و پس از جنگ‎های بسیار، با فرمان‎روایان قوم «ازبک» و «تاتار» در آسیای میانه، در 21 سالگی به سوی کابل و هند امروزی حرکت کرد.

وی در سال 932 هجری قمری، «ابراهیم لودی» را در «دهلی» شکست داد و امپراتوری کورگانی هند را بنیان‌گذاری کرد.

وی در 26 دسامبر سال 1530 میلادی در شهر «آگره» هند پس از 38 سال سلطنت فوت کرد.

بابرشاه به دلیل علاقه زیادی که به این باغ داشت وصیت کرد تا جسد وی را در همین باغ دفن کند و این باغ بعداً از سوی فرزندان بابر ترمیم و مرمت شد.

باغ بابر

بابر هنگامی‎که وارد شمال افغانستان شد، شهر کابل پایتخت افغانستان را تحت تصرف خود درآورد و به فکر ایجاد چندین باغ در این سرزمین افتاد.

این باغ در پنج قرن گذشته، رشد یافت اما بدترین دوران آن را روزهایی تشکیل می‌دهد که شهر کابل در جنگ‌های خانمان‎سوز داخلی به پایگاه نظامی تبدیل شده بود و در همین شرایط بود که درختان و ابنیه تاریخی باغ با آسیب‌های جدی مواجه شد.

ابنیه تاریخی باغ بابر

ابنیه تاریخی باغ بابر شامل مقبره خود بابرشاه است که در قسمت بالایی باغ قرار دارد و دیگری مسجد شاه‎جهان پسر بابرشاه است که از اهمیت خاص تاریخی برخوردار است ‌که توسط خود شاه‌جهان بنا شده است.

همچنین دیوار باغ بابر ارزش تاریخی دارد و در زمان جنگ‎های داخلی افغانستان تخریب نشده و به همان سبک قبلی باقی مانده است.

توصیف باغ بابر از زبان مسئولان اداره آن

«امان‌الله صاحب‌زاده» رئیس اداره باغ بابر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل گفت: بابرشاه، هشت باغ را در کابل بنیان‎گذاری کرد که از آن جمله باغ بابر است و این باغ، تنها باغ تاریخی باقی مانده از آن زمان است اما سایر باغ‎های دیگر بابرشاه در جریان جنگ‎های داخلی، نابود شده‌اند.

وی تأکید کرد که بازسازی باغ توسط بنیادهای بین‎المللی و داخلی، شش سال پیش تکمیل شد و روند بازسازی آن اکنون به پایان رسیده است.

بازدید 15 هزار نفره از باغ بابر

به گفته رئیس اداره باغ بابر، در شرایط کنونی این باغ، تعداد بازدیدکنندگان بسته‎ به فصل سال متفاوت است، از ماه اردیبهشت(ثور) تا اواخر مرداد(اسد) تعداد بازدیدکننده‎ها شامل اتباع خارجی و افغان می‌باشد که به 15 هزار نفر می‎رسد.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار