gardeshban.ir

خورش قورمه سبزی از محبوب ترین خورش های ایرانی است که تاریخچه آن به ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال پیش بر می گردد.
کد خبر: ۴۴۲۲۷
تاریخ انتشار : جمعه ۰۵ شهريور ۱۴۰۰-1400 June 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
خورش قورمه سبزی از محبوب ترین خورش های ایرانی است که تاریخچه آن به ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال پیش بر می گردد که شاید کمتر ایرانی پیدا شود که عاشق این خورش خوشمزه نباشد. خورش قورمه سبزی از اصیل ترین غذا های ایرانی محسوب می شود که در بیشتر نقاط کشور مان با یک دستور خاص تهیه می‌ شود. 



البته در برخی شهر ها این خورش با مواد دیگری طبخ می شود که خیلی متفاوت نیستند. مثلا به جای استفاده از لوبیا قرمز از لوبیا چیتی استفاده می شود و در برخی نقاط به جای استفاده از سبزی خورشتی متداول از سبزی های معطر کوهی و محلی استفاده می شود. 

خورشت قورمه یا قورمه سبزی، غذایی مشهور و پرطرفدار در میان ایرانیان است و درمناطق مختلف کشور با دستور پخت ‌های متنوعی طبخ می ‌شود. شهر شیراز، غذاهای سنتی بسیار خوشمزه ای دارد که از انواع آن می ‌توان کلم پلو شیرازی، شکر پلو، آش سبزی، یخنی، قورمه سبزی و آش ماست را نام برد.
 
مواد لازم برای ۴ نفر

گوشت خورشتی۲۵۰ گرم
سبزی خورشتی (تره، جعفری، گشنیز، اسفناج)نیم کیلو گرم
پیاز بزرگ۱ عدد
لیمو عمانی۲ عدد
لوبیا چیتی۲۰۰ گرم
روغن مایع به میزان کافی
شنبلیله خشک۲ قاشق غذا خوری
سیب زمینی متوسط۲ عدد
نمک، فلفل قرمزبه مقدار لازم
زردچوبه و پودر لیمو عمانی به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت سبزی شیرازی

مرحله اول

برای تهیه خورشت سبزی خوشمزه و مخصوص به روش شیرازی در ابتدای کار، لوبیا ها را یک شب تا صبح خیس می کنیم تا نفخ آن گرفته شود. در این مدت دو بار آب آن را عوض می کنیم. پیاز را شسته و پوست می کنیم. سپس آن را خرد می‌ کنیم.

مرحله دوم

یک قابلمه را با مقداری روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. سپس پیاز ها را در آن تفت می‌دهیم. وقتی که پیاز ها سبک و طلایی شد، ادویه ها را به پیاز اضافه می کنیم، کمی که تفت خورد، گوشت را داخل قابلمه می ‌ریزیم تا کمی سرخ شود.

مرحله سوم

بعد شنبلیله را هم اضافه کرده و لوبیا ها را که خیس کرده ایم ،داخل قابلمه می ریزیم. سه لیوان آب اضافه کرده و اجازه می ‌دهیم حدود دو ساعت مواد با شعله ملایم پخته شوند. سپس یک تابه را با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود.

مرحله چهارم

سبزی خورشتی را که تمیز کردیم و خوب شستیم و ریز خرد کردیم، در ماهیتابه با مقداری روغن تفت می‌ دهیم تا سرخ شوند. سبزی را زیاد سرخ نمی کنیم چون نمی خواهیم خاصیت آن از بین برود. اما اگر بخواهیم رنگ خورش تیره تر شود، باید سبزی رو بیشتر سرخ کنیم.

 مرحله پنجم

حالا سبزی سرخ شده رو به قابلمه اضافه می ‌کنیم و لیمو عمانی ها رو با چنگال سوراخ می‌ کنیم و پس از خارج کردن دانه هایشان، داخل خورشت می ریزیم. حالا حدود یک ساعت صبر می ‌کنیم تا خورشت جا بیفتد و آماده سرو شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار