gardeshban.ir

پاسپورت یا گذرنامه یکی از مدارک رسمی شناسایی است که از طرف دولت ها به شهروندان داده می‌شود.
کد خبر: ۴۴۲۶۱
تاریخ انتشار : شنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۰-1400 June 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
پاسپورت یا گذرنامه یکی از مدارک رسمی شناسایی است که از طرف دولت ها به شهروندان داده می‌شود. 

گذرنامه یک دولت از دیگر دولت‌ها اجازه می‌خواهد تا مردم و شهروندان آن کشور اجازه ورود و یا گذر از خاک کشور مورد نظر را داشته باشند. 

به همین دلیل برای ورود به خاک کشورهای دیگر به پاسپورت معتبر نیاز داریم. علاوه‌ بر این برای ورود به خاک برخی از کشورها جدا از پاسپورت، به ویزا نیز احتیاج خواهیم داشت.

پاسپورت نشان‌دهنده هویت شما در یک کشور دیگر است زیرا تمامی مشخصات شما هم‌چون نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، جنسیت، محل تولد، تاریخ صدور و اعتبار پاسپورت، شماره و سریال پاسپورت و ... در آن ذکر شده است.

تمامی افرادی که می‌خواهند پاسپورت یا گذرنامه دریافت کنند، باید به دفاتر مربوط به پلیس ۱۰+ مراجعه کنند و پس از تکمیل فرم‌های مربوطه و در نهایت پرداخت هزینه‌های صدور پاسپورت، به تمدید و یا دریافت گذرنامه اقدام کنند.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های متقاضیان گذرنامه، هزینه صدور پاسپورت در سال ۱۴۰۰ است. در این مقاله به بررسی موضوع شرایط و هزینه‌های دریافت و تمدید پاسپورت یا گذرنامه می‌پردازیم.

ضرورت تمدید پاسپورت

برنامه‌ریزی سفرهای خارجی و انجام عملیاتی هم‌چون خرید بلیط هواپیما، رزرو هتل، هماهنگی‌های سفر، بستن چمدان‌ها و ... بدون وجود پاسپورت معتبر کاری بیهوده است. اولین گام برای شروع یک سفر به کشورهای خارجی تمدید یا دریافت گذرنامه است. گذرنامه شما، باید شش ماه پس از خروج از کشور اعتبار داشته باشد. البته لازم به ذکر است که این مورد اغلب در سفر به کشورهایی واجب است که به ویزا نیاز ندارند. کشورهایی که برای ورود به آن ویزا احتیاج است، کنسولگری اعتبار پاسپورت را بررسی می کند.

برای اخذ و تمدید گذرنامه باید مدارک لازم را تهیه کرده و به یکی از دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کنید. این مدارک باید به افسر گذرنامه تحویل داده شود. ارسال گذرنامه به آدرس مورد نظر شما تقریباً ۱۰ روز زمان می‌برد.

تمدید پاسپورت پس از گذشت انقضای آن برای کشورهایی که قصد ورود به آن را دارید به چند دلیل امری ضروری است.

• عکس روی پاسپورت باید شبیه به زمان حال شما باشد و هیچ‌گونه تغییری نداشته باشد. اگر عمل جراحی و یا تغییری در چهره شما صورت گرفته است، باید پاسپورت خود را مطابق با عکس جدید تمدید کنید.

• ممکن است در کودکی پاسپورت شما با والدینتان مشترک بوده‌است. با گذشت زمان اگر می‌خواهید پاسپورت خود را داشته باشید، باید آن را تمدید و مطابق با سن و سال خود پاسپورت جدید دریافت کنید.

• اگر وضعیت تاهل شما تغییر کرده است، باید پاسپورت خود را تعویض کنید و این مورد به پاسپورت شما اضافه شود.

• دلیل آخر که نشان‌دهنده ضرورت تمدید پاسپورت است، صفحه‌های داخل گذرنامه است. زمانی‌که به یک کشور خارجی سفر می‌کنید، صفحه‌هایی از پاسپورت شما مهر زده می‌شود. این صفحه‌ها به مرور زمان تکمیل شده و باید پاسپورت جدید تهیه کنید.

دریافت و تمدید پاسپورت شرایط و قوانین خاصی دارد که تمامی افراد باید آن‌را رعایت کنند و مدارک مربوط به آن را به اداره پلیس ۱۰+ ارائه دهند. همان‌طور که می‌دانید، تمامی پاسپورت‌های ایرانی دارای اعتباری معادل ۵ سال هستند که پس از گذشت این مدت زمان برای خروج از کشور و وارد شدن به خاک کشور دیگری باید آن را تمدید کنید. افرادی که در خارج از کشور به دنیا آمده‌اند نیز باید تمامی قوانین را رعایت کرده و مدارکی همانند مدارک زیر را برای دریافت گذرنامه به همراه داشته باشند.

افرادی که قصد دارند پاسپورت و گذرنامه خود را با بیش از ۱ سال اعتبار باطل کنند، باید یک نامه و سند کتبی از اداره گذرنامه همراه خود داشته باشند و به شعب دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کنند. تمدید پاسپورت و یا صدور پاسپورت جدید معمولاً هفت الی ده روز طول می‌کشد. اگر می‌خواهید پاسپورت خود را سریع‌تر دریافت کنید، می‌بایست از اداره مرکزی و اداره کل گذرنامه شهر یا استان خود اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ و تمدید پاسپورت

دریافت پاسپورت معتبر به مدارک و اسناد خاصی نیاز دارد که پیش از مراجعه به مراکز مربوطه باید آن‌ها را تهیه کنید. این مدارک هم برای بانوان و هم برای آقایان ضروری است. برای ارائه مدارک تنها باید خود شما به همراه مدارک در دفتر پلیس ۱۰+ حضور داشته باشید. در ادامه به این مدارک اشاره خواهیم کرد؛

۱. برای دریافت گذرنامه باید اصل و کپی صفحه‌های شناسنامه و کارت ملی خود را همراه داشته باشید.

۲. به همراه داشتن پاسپورت قبلی در صورت وجود الزامی است.

۳. به همراه داشتن یک عدد عکس مخصوص پاسپورت (عکس ۴*۶ با پس‌زمینه سفید) ضرورت دارد. عکس باید کاملاً جدید باشد. به گونه‌ای که از زمان گرفتن آن کمتر از۳ ماه گذشته باشد. عکس‌های مخصوص پاسپورت بهتر است توسط آتلیه گرفته و چاپ شود. مردان در عکس گذرنامه نباید عینک، کلاه و یا زیورآلات داشته باشند. هم‌چنین خانم‌ها (دختر خانم‌های بالای ۶ سال) باید بدون هیچ‌گونه آرایشی باشند و با رعایت کامل شئونات اسلامی عکس بگیرند به گونه‌ای که صورتشان کاملاً مشخص باشد.

۴. کودکانی که کمتر از ۶ سال سن دارند، باید به مامور صدور گذرنامه ۱ قطعه عکس تحویل بدهند.
۵. افرادی که بالای ۱۵ سال دارند نیز باید شناسنامه‌هایی با عکس را به افسر صدور تحویل بدهند.
۶. افرادی که زیر ۱۵ سال دارند باید گواهی اشتغال به تحصیل، دفترچه بیمه و یا پاسپورت عکس‌دار خود را به افسر صدور گذرنامه تحویل بدهند.

۷. افرادی که بازنشسته نظامی هستند و هنوز ۵ سال از عمر بازنشستگی خود را نگذرانده‌اند، باید اجازه کتبی از حفاظت یگان خود دریافت کنند و در هنگام مراجعه با خود به همراه داشته باشند.

۸. دیگر افراد نطامی که هم‌چنان مشغول کار هستند برای دریافت گذرنامه باید تاییدیه یا اجازه کتبی خود را از دبیرخانه اداره پاسپورت و حفاظت یگان دریافت کنند و سپس آن را به دفتر پلیس ۱۰+ ارائه دهند.

مراحل و نحوه گرفتن پاسپورت یا گذرنامه

اولین مرحله پیش از اقدام به اخذ و دریافت گذرنامه بررسی ممنوع‌الخروج بودن است. در شرایط مختلفی مانند داشتن بدهی، متهم بودن به جرم و ... ممکن است ممنوع‌الخروج شده باشید. برای اطلاع از این موضوع می‌توانید به وب‌سایت https://exitban.ssaa.ir مراجعه کنید و با وارد کردن کد ملی و مشخصات خواسته شده، وضعیت ممنوع‌الخروج بودن خود را بررسی کنید. 

پس از آن باید مدارک مربوط به اخذ و تمدید پاسپورت را جمع آوری کنید و به یکی از شعب پلیس ۱۰+ که نام دیگر آن خدمات الکترونیک انتظامی است مراجعه کنید. در این شعب باید فرم‌هایی تکمیل کنید و مدارک خود را به مامور صدور پاسپورت ارائه دهید. توجه کنید که آدرس پستی که در اختیار پلیس ۱۰+ می‌گذارید، صحیح باشد. پس از تکمیل فرم و ارائه مدارک باید هزینه‌های مربوط به دریافت پاسپورت را پرداخت کنید که در ادامه به هزینه‌های مربوط به آن اشاره خواهیم کرد.

شرایط گرفتن پاسپورت برای افراد زیر ۱۸ سال

اگر شما یک خانواده ۳ نفره متشکل از مادر، پدر و فرزند زیر ۱۸ سال خود هستید، مرد خانواده می تواند گذرنامه خودش را که شامل گذرنامه همسر و فرزند می‌شود را اخذ کند. در برخی از شرایط مانند این که پدر خانواده در خارج از ایران است، مادر می‌تواند نام کودک را در گذرنامه و پاسپورت خود ثبت کند. اما به طور کلی تمامی اشخاص حتی نوزادها نیز می‌توانند گذرنامه جداگانه دریافت کنند. به همین دلیل بهتر است پیش از سفر به کشور مورد نظر، قوانین مربوط به آن را بررسی کنید زیرا در برخی از کشورها لازم است حتی نوزادان نیز پاسپورت جداگانه‌ای داشته باشند.

افراد زیر ۱۸ سال باید مجوز محضری از قیم خود و یا والدین خود به همراه داشته باشند تا بتوانند گذرنامه خود را تمدید و یا دریافت کنند.

شرایط اخذ گذرنامه برای آقایان

علاوه‌بر مدارک بالا، آقایان باید یک‌سری مدارک جداگانه به اداره پلیس ۱۰+ ارائه دهند این مدارک مربوط به پایان خدمت و معافیت‌های سربازی است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱. اصل و کپی کارت پایان خدمت، معافی سربازی و یا مجوز رسمی از سازمان نظام وظیفه برای مشمولان باید همراه آقایان باشد. معافیت سربازی و کارت پایان خدمت باید هوشمند باشد. اگر کارت پایان خدمت و یا معافیت شما هوشمند نیست، ابتدا برای هوشمندسازی آن اقدام کنید و پس از گذشت ۲۴ ساعت می‌توانید برای اخذ و یا تمدید پاسپورت اقدام کنید. توجه داشته باشید که باید برگه ثبت درخواست کارت معافیت هوشمند را به همراه داشته باشید.

۲. اگر ۵۰ سال از عمر شما می‌گذرد نیازی به داشتن کارت پایان خدمت جهت اخذ و تمدید گذرنامه ندارید.

۳. افرادی که مشغول تحصیل هستند، باید از محل تحصیل خود یک مجوز رسمی و کتبی دریافت کنند و آن را به سازمان نظام وظیفه عمومی ارائه کنند و سپرده‌ای به عنوان وثیقه بگذارند تا بتوانند پاسپورت موقت دریافت کنند. اگر مشغول تحصیل و یا دانشجو نیستید، نمی‌‎توانید پاسپورت موقت دریافت کنید.

۴. مشمولان خدمت سربازی می‌توانند از راه‌های دیگری هم‌چون سفرهای پژوهشی، علمی، ورزشی، هنری و ... پاسپورت موقت دریافت کنند. اما مانند سایر مشمولان باید مطابق با نوع سفر خود، سپرده‌ای جهت وثیقه در اختیار بانک بگذارند. این سپرده برای سفرهای پژوهشی و علمی معادل ۸ میلیون تومان، سفرهای زیارتی به عراق و عربستان معادل ۳ میلیون تومان، سفرهای تفریحی معادل ۱۵ میلیون تومان است که به صورت ضمانت و یا به شکل نقد پرداخت می‌شود.

شرایط اخذ گذرنامه برای بانوان

بانوان در هر سنی که هستند، باید تمامی مدارک عمومی مربوط به اخذ و یا تمدید پاسپورت را به دفاتر پلیس ۱۰+ ارائه دهند. برخی از بانوان باید علاوه‌بر این، مدارک دیگری را نیز به مامور صدور گذرنامه ارائه دهند تا بتوانند اقدام به تمدید و اخذ پاسپورت کنند. در ادامه به مدارک مورد نیاز برای بانوان اشاره خواهیم کرد.

۱. خانم‌های متاهل باید اجازه محضری و کتبی از همسر خود داشته باشند و آن را به مامور صدور پاسپورت ارائه دهند.

۲. اگر خانمی خارج از کشور اقامت دارد، نیازی به اجازه کتبی همسر نیست.

۳. خانم‌هایی که همسر آن‌ها فوت شده‌است، باید اصل شناسنامه باطل شده همسر و یا اصل گواهی فوت همسر خود را به اداره پلیس ۱۰+ ارائه کنند. هم‌چنین خانم‌هایی که از همسر خود جدا شده‌اند، باید اصل طلاق‌نامه خود را برای دریافت یا تمدید گذرنامه به پلیس ۱۰+ ارائه دهند.

هزینه های اخذ و تمدید پاسپورت

• صدور پاسپورت جدید و یا تمدید آن هزینه‌هایی دربر دارد. اولین قدم پرداخت هزینه‌ای برابر با ۱۰۰۰۰ ریال است. این هزینه صرف دریافت شناسه گذرنامه و فرم‌های مربوط به آن می‌شود.

• هزینه دوم مربوط به دو فیش با مبلغ های ۳۷۵۰۰ و ۱۰۰۰۰۰۰ ریال است. این مبالغ به حساب شهرداری و نیروی انتظامی واریز می‌شود. این مبلغ‌ها تنها باید از دستگاه کارت‌خوان موجود در شعبه پلیس ۱۰+ پرداخت شود. یعنی نباید از طریق بانک، ATM، اینترنت و ... این مبالغ را پرداخت کنید.

• در نهایت هزینه‌ای معادل ۴۲۸۶۱۰ ریال جهت پست گذرنامه باید به پلیس ۱۰+ پرداخت کنید.

شرایط و مدارک لازم برای تمدید پاسپورت در خارج از کشور

براساس قانونی که در سال ۱۳۵۱ در اداره گذرنامه تصویب شد، افرادی که اعتبار پاسپورت آن‌ها در خارج از کشور به اتمام می‌رسد می‌توانند به نزدیک‌ترین کنسولگری یا سفارت‌خانه ایران خارج از کشور مراجعه کنند و پس از تکمیل فرایندها، پاسپورت خود را تمدید کنند. برای تمدید پاسپورت از خارج کشور مدارکی نیاز است که باید آن‌ها را تهیه کنید و به کنسولگری ارائه دهید. در ادامه به مدارک مورد نیاز اشاره شده است.

• فرم‌های صدور گذرنامه
• ارائه اصل گذرنامه قبلی و کپی از صفحه‌های آن
• ارائه اصل و کپی تمامی صفحات شناسنامه
• عکس مخصوص پاسپورت با رعایت تمامی استانداردها

پس از ثبت درخواست و تحویل مدارک در عرض چند هفته پاسپورت به دست شما می‌رسد.

پاسپورت ایرانی

پارسپورت در ایران نیز همانند سایر کشورها جهت خروج از کشور صادر می‌شود. پاسپورت برپایه قوانین و ارکان مربوط به یک کشور و اداره گذرنامه آن صادر می‌شود و فرد باید اسنادی جهت اثبات هویت خود به اداره گذرنامه ارائه کند. خروج از کشور بدون ارائه پاسپورت امکان‌پذیر نیست و خلاف قانون است. به همین دلیل است که برای صدور و تمدید آن باید به اداره گذرنامه و پلیس ۱۰+ مراجعه کنید. افراد اداره گذرنامه از طرف وزارت امور خارجه انتخاب و استخدام شده‌اند و باید تمامی مسائل مربوط به گذرنامه را بررسی کنند. براساس اصل ۵ و ۱۴ قانون گذرنامه که در سال ۱۳۵۱ تصویب شده است، پاسپورت تمامی مسافران هنگام خروج و ورود به کشورها باید توسط ماموران آن کشور بررسی شود. هم‌چنین افراد فاقد گذرنامه اجازه ورود به خاک ایران را ندارند.

انواع گذرنامه

چند نوع پاسپورت مختلف در ایران صادر می‌شود که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

• پاسپورت گردشگری: تمامی افراد و شهروندان یک کشور می‌توانند این پاسپورت را دریافت کنند. افراد برای گردش، تفریح، تحصیل و تجارت می‌توانند از این نوع گذرنامه استفاده کنند.

• پاسپورت دیپلمات: همان‌طور که از عنوان این گذرنامه پیدا است، تنها افراد سیاسی و سران یک کشور می‌توانند پاسپورت دیپلمات تهیه کنند. قوانین صدور این نوع پاسپورت با سایر گذرنامه‌ها کمی متفاوت است.

• پاسپورت خدمت: این پاسپورت به کارمندان دولتی در کشور داده می‌شود تا بتوانند به راحتی برای کار و انجام ماموریت به خارج از کشور سفر کنند. این نوع پاسپورت نیز قوانین متفاوتی دارد.

گم کردن پاسپورت

اگر گذرنامه خود را گم کرده‌اید و یا بنا به دلایلی مفقود شده‌است، می‌توانید از اداره پلیس ۱۰+ کمک بگیرید. اگر ساکن تهران هستید، باید به اداره کل گذرنامه که در غرب تهران است مراجعه کنید و گزارش مفقودی پاسپورت خود را ثبت کنید. اگر گذرنامه شما اعتبار نداشته باشد، نیازی نیست اعلام مفقودی کنید. برای دریافت مجدد گذرنامه باید مراحلی همانند مراحل بالا را طی کنید.
در صورتی‌که پاسپورت خود را خارج از کشور گم کرده‌اید، باید سریعاً مقامات مربوطه را در جریان این موضوع قرار دهید زیرا پلیس می‌تواند شما را دستگیر و یا از کشور اخراج کند. پس از اعلام مفقودی باید به کنسولگری و سفارت ایران در خارج کشور مراجعه کنید و جهت دریافت پاسپورت جدید اقدام کنید.


افراد فاقد شرایط اخذ پاسپورت

اخد گذرنامه به قوانین مربوط به کشور وابستگی دارد با این حال برخی از افراد نمی‌توانند پاسپورت دریافت کنند.

• کسانی‌که خروج آن‌ها از کشور به نحوی به حکومت آسیب بزند.

• افرادی که طبق دستور کتبی از سازمان‌های قضایی اجازه خروج از کشور را ندارند.

• افرادی‌که مالیات و یا مبلغ‌های دیگری به دادگستری بدهکار باشند.

• کسانی‌که سوءپیشینه دارند. (این افراد ۲ سال بعد از گذشت زمان سوء پیشینه می توانند اقدام به دریافت پاسپورت کنند)

سخن پایانی

پاسپورت مهم‌ترین مدرک هویتی فرد در خارج از کشور است به همین دلیل باید معتبر باشد. توجه کنید که این سند نباید مخدوش و یا پاره باشد زیرا یک پاسپورت فاقد اعتبار محسوب می‌شود. برای جلوگیری از دردسرهای قانونی بهتر است هر چند وقت یک‌بار پاسپورت خود را بررسی کنید تا در صورت نیاز آن را تمدید کنید. لازم به ذکر است که اغلب قوانین، شرایط اخذ پاسپورت و هزینه‌های مربوط به آن سالانه تغییر می‌کنند. در نتیجه بهتر است پیش از اقدام به دریافت گذرنامه قوانین مربوطه را از پلیس ۱۰+ پیگیری کنید تا از جزئیات آن آگاه شوید.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار