gardeshban.ir

ضربان قلب طبیعی یک معیار مفید برای شناسایی طیف وسیعی از مشکلات سلامتی است.
کد خبر: ۴۴۳۴۳
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۴۰۰-1400 June 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
در این مطلب به سوالات رایج درباره ضربان قلب می‌پردازیم:

-نرخ طبیعی ضربان قلب چه میزان است؟

نرخ ضربان قلب به طور طبیعی بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه است. با این حال، متخصصان می‌گویند یک فرد سالم باید ۶۰ تا ۸۰ ضربان در دقیقه داشته باشد. به طور معمول با افزایش سن نرخ ضربان قلب تغییر می‌کند و این امر نشان دهنده سلامت بدن است. اگر ضربان قلبتان در زمان استراحت کمتر از ۴۰ یا بیشتر از ۱۲۰ ضربان در دقیقه است باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

- دلیل آرام یا سریع‌تر شدن ضربان قلب چیست؟

دلایل زیادی برای تغییر الگوی ضربان قلب وجود دارد. افزایش فعالیت، نوشیدنی‌های حاوی کافئین، یا داشتن تب و پرکاری تیروئید می‌تواند تپش قلب را افزایش دهد. استرس و نگرانی و نیز مصرف برخی دارو‌ها می‌تواند نرخ ضربان قلب را بالا ببرد.

در سوی دیگر، برخی موارد می‌تواند میزان ضربان قلب را کاهش دهد. برای مثال، قلب هم یک ماهیچه محسوب می‌شود و با ورزش می‌توان آن را تقویت کرد. از این رو، هر چه قدر سالم‌تر و ورزشکارتر باشید نرخ ضربان قلبتان در زمان استراحت کاهش می‌یابد.

- ضربان قلب غیرطبیعی چیست؟

اختلال ریتم قلب یکی از بیماری‌های رایج قلبی است که به دلیل ریتم نامنظم بروز می‌کند که می‌تواند کند، سریع یا نامنظم باشد. این مشکل در مردان رایج‌تر از زنان است به طوری که از افراد مبتلا ۷۰ درصد مردان و ۳۰ درصد زنان هستند.

دلیل اصلی ضربان قلب غیرطبیعی وجود تکانه‌های الکتریکی نامنظم در ماهیچه‌های قلب است. این موضوع بخاطر مواردی همچون اختلالات روانی، استرس، تنش، کار زیاد، و مصرف محرک‌هایی همچون نوشیدنی‌های الکلی، قهوه و سیگار بروز می‌کند.

- در صورت داشتن مشکل آریتمی قلبی چه کنیم؟

آریتمی قلبی ناشی از عدم فعالیت منظم قلب به دلیل ریتم غیرطبیعی بروز می‌کند. در موارد خفیف، این موضوع می‌تواند باعث پمپاژ نامناسب خون، اضطراب، نگرانی، استرس، تپش قلب، سختی در عمل تنفس و بی حالی شود. در موارد شدید این موضوع باعث از حال رفتن بیمار خواهد شد. اگر فرد به موقع به بیمارستان مراجعه نکند احتمال آسیب‌های جدی و حتی مرگ وی وجود دارد.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار