gardeshban.ir

اوپرت یا اُپِرت، مرز رویایی میان دو استان سمنان و مازندران است، جایی که کویر و جنگل به هم می رسند.
کد خبر: ۴۴۵۷۱
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۰-1400 June 14
گردشبان (gardeshban.ir) :
اوپرت یا اُپِرت، مرز رویایی میان دو استان سمنان و مازندران است، جایی که کویر و جنگل به هم می رسند. 

بیشتر از همه چیز در اوپرت ابرهای زیبا و پرپشت شما را به سوی خود جذب خواهد کرد، اقیانوسی از ابرها که طبیعت‌ دوستان زیادی را به سوی خود می‌ کشاند. اوپرت در میان استان های سمنان و مازندران، در فاصله ۵۵ کیلومتری شمال شهرستان مهدی شهر منطقه ای بکر و فوق العاده زیبایی واقع شده است که همانند دیواری از کوه مسیر حرکت ابرها را می بندد و منطقه ییلاقی ایجاد می کند. 

از زیبایی های اوپرت می توان به خانه‌ های روستایی، دشت‌ های زیبا، کوه های پوشیده شده از سبزه، چشمه های جوشان اشاره کرد. به دلیل ارتفاع زیاد دیوار در این منطقه، ابرهای باران‌ زا بیشتر در شمال دامنه متوقف می شوند، به همین دلیل سمت شمالی دیوار همواره گیاهان تازه به چشم می خورد ولی در سمت جنوبی به دلیل بارش کمتر اکثر رنگ زرد دیده می شود، به این دیوار نیز دیوار اوپرت می گویند.

چرا باید از اوپرت بازدید کنیم؟

• یکی از مناطق بکر و خیره کننده در شمال کشورمان است.

• اوپرت شامل دشت های زیبا، کوه های پوشیده از سبزه و چشمه های جوشان با آب گوارا است.

• آب و هوای ییلاقی اوپرت به انسان ها روحی تازه می بخشد.

• منطقه اوپرت تنوع جانوری و گیاهی زیادی دارد که تماشایشان خالی از لطف نیست.

اوپرت کجاست و چگونه به آن برویم؟

ویژگی های اوپرت

اوپرت نام روستایی در جنوبی ترین منطقه‌ استان مازندران و شمالی‌ ترین منطقه استان سمنان است. این روستای ییلاقی و خوش آب و هوا با طبیعت سرسبز و بکر خود سالانه گردشگران طبیعت دوست زیادی را به سمت خود جذب می کند و به خرید بلیط هواپیما ارزان مشتاق می کند.

 وقتی به اوپرت برسید، حتما از زیبایی بی نظیر آن حیرت‌ زده خواهید شد و در یک کلام گویی به بهشت برین وارد می شوید، همانند خوابی شیرین که نمی خواهید بیدار شوید. با توجه به موقعیت جغرافیایی اوپرت، پوشش گیاهی خاصی در این منطقه وجود دارد که شامل تنوع زیستی زیادی هستند. 

همچنین این منطقه برای رشد گیاهان مختلف مناسب است و اوپرت به عنوان قطب پرورش گیاهان دارویی شناخته می شود، مانند اورشمک، گوگ په، سیروک، زیره، اوک چو، قعلب، کولک، زولنگ، پاروک، مازش کو، الزی و اوجی. 

اسب‌ های وحشی در منطقه اوپرت بی شک شما را به وجد خواهد آورد، همچنین دشت های وسیع برای چرای گوسفندان و گاوها چشم اندازی خارق العاده ایجاد کرده اند که همه این ها دست در دست هم می دهند تا از سفرتان پشیمان نشوید و نهایت لذت را ببرید. همان طور که پیش تر نیز گفتیم؛ به دلیل ارتفاع زیاد دیوار اوپرت هیچ راه فراری برای ابرها وجود دارد و در واقع اقیانوسی از ابر تشکیل شده و منظره ای خارق العاده ایجاد شده است. 

با خواندن این مطلب و تماشای عکس های زیبای منطقه Owpart همه مدهوش خواهند شد و بار و بندیل سفر خواهند بست، این منطقه همانند آهنربا گردشگران و طبیعت دوستان را به سوی خود جذب می کند.

جاذبه‌ های گردشگری منطقه اوپرت

در منطقه اوپرت زیبایی های بی نظیری را خواهید دید، مانند دریاچه‌ چورت و آبشار فینسک، آبشار اوبن، باداب سورت. در هنگام سفر به این منطقه حتما از این جاذبه های گردشگری بازدید کنید تا سفرتان کامل گردد. چورت، دریاچه ای بکر در بخش چهاردانگه‌ مازندران و در دل جنگل قرار دارد.

 دسترسی به این دریاچه از مسیر ساری کیاسر راحت تر است و باید بعد از طی مسافتی حدودا ۲۵ کیلومتر بعد از روستای چورت وارد مسیر فرعی شوید و سپس با طی کردن ۱۵ کیلومتر به روستای چورت برسید. از روستای چورت نیز باید جاده خاکی در حدود ۱۰ کیلومتر را طی کنید تا به دریاچه‌ بی نظیر چورت برسید.

جاذبه دیگر این منطقه آبشار فینسک نام دارد که در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد. فینسک در مسیر شهمیرزاد به فولاد محله واقع شده و در امتداد مسیر جاده فرعی به فاصله ۱۵ کیلومتری از جاده‌ اصلی قرار دارد. یکی دیگر از جاهای دیدنی این منطقه، آبشار اوبن نام دارد که در دل جنگل قرار دارد و برای رسیدن به این آبشار باید از جاده‌ فیروزکوه به سمت شرق رفته و از جاده خارج شوید و سپس وارد مسیر سنگده شوید. 

بعد از آبشار و چشمه فینسک، آبشار خزه‌ بن به چشمه‌ های رنگین باداب سورت خواهید رسید که در میان جنگل‌ های شمالی با انبوهی از ابرهای زیبا قرار دارند و چشمه‌ های پلکانی در باداب سورت به ثبت ملی نیز رسیده اند و هرکدام از این چشمه ها بو و مزه و رنگ خاصی دارند.

اوپرت کجاست و چگونه به آن برویم؟

نحوه دسترسی به اوپرت

برای دسترسی به منطقه اوپرت دو راه وجود دارد؛ شهمیرزاد یا جاده فیروزکوه. اگر می خواهید از مسیر شهمیرزاد بروید؛ شهمیرزاد در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی سمنان قرار دارد، باید از سمت شهر سمنان به سمت شهمیرزاد بروید و از آنجا می توانید به سمت فولاد محله حرکت کنید؛ پس از حدودا ۳۰ کیلومتر در سمت چپ جاده تابلویی خواهید دید که مسیر منطقه‌ حفاظت‌ شده پرور را نشان می دهد، مسیرتان را به این منطقه بکر و طبیعتی دست نخورده ادامه ‌دهید، در این مسیر یک دو راهی وجود دارد که در سمت چپ بعد از گذر از روستاهای ورگو، پرور، کلیم، کاورد، فیسک، تلاجیم، ملاده به سرخدره می رسید؛ در این حین، خروجی سمت راست از این روستا شما را به سمت روستای اوپرت می رساند. این راه دسترسی جزو راحت ترین مسیرها برای دسترسی به اوپرت است.

مسیر دوم از شهمیرزاد به سرخدره از طریق روستای چاشم است که از آنجا به سمت هیکو، ملاده بروید تا به سرخده برسید؛ البته توجه داشته باشید که این مسیر جز مسیر‌های پر پیچ و خم است، با اینکه زودتر از مسیر اول شما را به اوپرت می رساند اما ممکن است کمی سردرگم شوید، بنابراین بهتر است از مسیر اول بروید.

مسیر دیگر از سمت تهران است که در این صورت باید مسیر جاده فیروزکوه را انتخاب کنید و به سمت ورسک و خطیرکوه بروید؛ در طی مسیرتان گردنه کدوک، راه آهن شمال، پل ورسک و غار اسپهبد خورشید را خواهید دید که بسیار تماشایی هستند. مسیر جاده فیروزکوه به اوپرت یکی از زیباترین مسیر‌های ایران به شمار می رود و خیلی از گردشگران به خاطر زیبایی جاده به این منطقه سفر می کنند. مسیر تهران به اوپرت نسبت به دو مسیر قبلی کوتاه تر و زیباتر است.

بهترین زمان سفر به اوپرت

در منطقه ییلاقی اوپرت خبری از گرما نیست، پس بهترین زمان سفر به اوپرت فصل های بهار و تابستان است؛ زیرا هم هوا خنک و مطبوع بوده و هم طبیعت سرسبز بی نظیری حاکم است. همچنین در فصل تابستان می توانید چادرهای عشایر را در دشت اوپرت تماشا کنید و خودتان را به محصولات محلی عشایر مهمان کنید. اما پاییز نیز این منطقه می تواند مناسب ترین گزینه برای عکاسی باشد، زیرا برگ درختان به رنگ‌ های زرد و نارنجی و قرمز درمی‌ آیند و طبیعتی رنگارنگ ایجاد می کنند.

اقامت در اوپرت

با اینکه گردش در منطقه اوپرت یک روزه امکان پذیر است اما طبیعت زیبا و چشم نواز و تماشای ابرهای بی نظیر شما را وسوسه خواهد کرد تا شب را نیز در این منطقه ییلاقی سپری کنید و از تماشای آسمان پرستاره‌ شب لذت ببرید. به دلیل فاصله از شهر دسترسی به هتل سخت خواهد بود، اما می توانید بساط کمپ و چادر برپا کنید و در هوای پاک و لطیف این طبیعت نفس بکشید. اما اگر همراه خود چادر ندارید یا کلا دوست ندارید شب را در چادر بگذرانید، پیشنهاد ما اینست تا به خانه های روستاییان رفته و اجاره‌ کنید، همچنین در سال های اخیر اقامتگاه‌ بوم گردی آماده پذیرایی از مسافران این منطقه است، مانند اقامتگاه بوم گردی فینسک که در ۱۵.۲ کیلومتر اوپرت قرار دارد.

اوپرت؛ مرز رویایی میان دو استان سمنان و مازندران/جایی که کویر و جنگل به هم می رسند+تصاویر

اوپرت؛ مرز رویایی میان دو استان سمنان و مازندران/جایی که کویر و جنگل به هم می رسند+تصاویر

اوپرت؛ مرز رویایی میان دو استان سمنان و مازندران/جایی که کویر و جنگل به هم می رسند+تصاویر

اوپرت؛ مرز رویایی میان دو استان سمنان و مازندران/جایی که کویر و جنگل به هم می رسند+تصاویر

اوپرت؛ مرز رویایی میان دو استان سمنان و مازندران/جایی که کویر و جنگل به هم می رسند+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار