gardeshban.ir

دست حلوا يکي از انواع حلواهاي بسيار خوشمزه و سنتي ايراني است که اصالت آن متعلق به استان گيلان مي باشد.
کد خبر: ۴۴۷۰۲
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۰-1400 June 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
 دست حلوا يکي از انواع حلواهاي بسيار خوشمزه و سنتي ايراني است که اصالت آن متعلق به استان گيلان مي باشد. اين حلواي خوشمزه با طعم ها و دستورهاي بسيار متنوعي تهيه مي شود.

مواد لازم دست حلوا

آرد برنج۱ کيلوگرم
شکر۵۰۰ گرم
روغن جامد۲۵۰ گرم
آب۱ ليتر
پودر هل۱ قاشق چايخوري
گلاب½ استکان
پودر گل سرخ ۳ قاشق غذاخوري

طرز تهيه دست حلوا 

مرحله اول

براي تهيه دست حلوا به روش گيلاني ابتدا بايد شربت حلوا را درست کنيم، براي اين منظور آب را به همراه شکر داخل يک قابلمه مناسب مي ريزيم و روي حرارت متوسط قرار مي دهيم تا شکر به طور کامل درون آب حل شود.

مرحله دوم

پس از اينکه شربت به نقطه جوش رسيد، حرارت را کم مي کنيم و اجازه مي دهيم به غلظت مناسب برسد. غلظت شربت بايد شبيه به غلظت شربت بار ( غلظت شربت بار چقدر است؟ ) باشد و هر چقدر غليظ تر شود، حلوا سفت تر مي شود.

مرحله سوم

پس از اينکه شربت به غلظت مناسب رسيد، هل و گلاب را به آن اضافه مي کنيم و شربت را از روي حرارت کنار مي گذاريم. در ادامه روغن جامد را هم داخل يک کاسه مي ريزيم و روي حرارت قرار مي دهيم تا ذوب شود، سپس کنار مي گذاريم.

مرحله چهارم

حالا يک تابه مناسب روي حرارت ملايم قرار مي دهيم، سپس آرد برنج را به تابه اضافه مي کنيم و به خوبي تفت مي دهيم تا طعم خامي آن گرفته شود و رنگش کمي تغيير کند. در هنگام تفت دادن آرد برنج بايد کاملا مراقب باشيم تا نسوزد.

مرحله پنجم

در اين مرحله آرد برنج را هم از روي حرارت کنار مي گذاريم و صبر مي کنيم تا کمي از حرارت بيفتد. تمام مواد حلوا بايد گرم باشند، به صورتي که بتوانيم با دست آنها را درست کنيم، اگر شربت، روغن و آرد برنج سرد شدند، بايد آنها را مجددا کمي گرم کنيم.

مرحله ششم

در اين مرحله آرد برنج را درون يک سيني استيل لبه دار مي ريزيم و در وسط آرد يک حفره با دست ايجاد مي کنيم. در ادامه شربت و روغن را به آرد برنج اضافه مي کنيم و با دست مشغول مخلوط کردن حلوا مي شويم.

مرحله هفتم

به هيچ وجه براي درست کردن اين حلوا از دست کش استفاده نکنيد، چون اين حلوا با حرارت دست ها شکل مي گيرد. حالا بايد مواد را به مدت ۱۵ دقيقه با دست ورز بدهيم تا حلواي ما شکل بگيرد و کاملا منسجم و يکدست شود.
 
مرحله هشتم

در ادامه پودر گل سرخ و گلاب را هم اضافه مي کنيم و مخلوط مي کنيم تا با ديگر مواد به خوبي ترکيب شوند. پس از اينکه حلوا شکل گرفت، آنرا به صورت يکدست در کف سيني پهن مي کنيم و به شکل دلخواه برش مي زنيم.
 
مرحله نهم

در پايان براي تزيين روي حلوا مي توانيم از گل سرخ يا کنجد استفاده کنيم. در گذشته براي تزيين اين حلوا از پودر برگ درخت ليمو استفاده مي شده است. حالا حلوا را به مدت ۲ ساعت در جاي خنک قرار مي دهيم تا خودش را بگيرد.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار