gardeshban.ir

شامي يزدي يکي از انواع غذاهاي خوشمزه و بسيار پرطرفدار شهر يزد است که با دستورهاي متنوعي تهيه مي شود.
کد خبر: ۴۴۷۸۷
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۰-1400 June 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
شامي يزدي يکي از انواع غذاهاي خوشمزه و بسيار پرطرفدار شهر يزد است که با دستورهاي متنوعي تهيه مي شود. در تهيه اين شامي خوشمزه از سبزي هاي معطر محلي استفاده مي شود، اما ما به دليل در دسترس بودن، از گشنيز و جعفري استفاده کرده ايم، براي مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهيه شامي يزدي در ادامه با سايت آموزشي چي شي همراه باشيد.



مواد لازم براي ۴ نفر

گوشت چرخ کرده۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم
گشنيز۱ قاشق غذاخوري
جعفري۱ دسته کوچک
گوجه فرنگي۴ عدد
رب گوجه فرنگي۱ قاشق غذاخوري
پياز۱ عدد بزرگ
سير۱ حبه
نمک و فلفل سياه به مقدار کافي
زردچوبه و روغن به مقدار کافي
آويشن و زيره به مقدار کافي

طرز تهيه شامي يزدي

مرحله اول

براي تهيه شامي خوشمزه و آبدار به روش يزدي ابتدا پياز را با رنده متوسط رنده مي کنيم و پس از گرفتن آب اضافي اش درون يک کاسه جادار مي ريزيم. در ادامه گوشت چرخ کرده را به همراه مقداري نمک، فلفل سياه و زردچوبه اضافه مي کنيم.

مرحله دوم

در اين مرحله مواد درون کاسه را دو دقيقه با دست مخلوط مي کنيم تا کاملا يکدست شوند، سپس جعفري و گشنيز را به صورت ساطوري خرد مي کنيم و به همراه مقداري آويشن و زيره به کاسه حاوي گوشت اضافه مي کنيم.
 
مرحله سوم

حالا مجددا مواد را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقيقه با دست ورز مي دهيم تا کاملا يکدست و منسجم شوند. در ادامه روي کاسه را با سلفون مي پوشانيم و به مدت حداقل يک ساعت درون يخچال قرار مي دهيم تا مايه شامي استراحت کند.

مرحله چهارم

پس از اينکه گوشت به خوبي طعم دار شد، آنرا از يخچال خارج مي کنيم، سپس يک تابه مناسب روي حرارت قرار مي دهيم و ۳ تا ۴ قاشق غذاخوري روغن به تابه اضافه مي کنيم. در ادامه کمي صبر مي کنيم تا روغن به خوبي داغ شود.
 
مرحله پنجم

در اين مرحله به اندازه يک نارنگي کوچک از مايه گوشت بر مي داريم و آنرا شبيه به کتلت ( روش شکل دادن کتلت گوشت ) درون دستانمان شکل مي دهيم، سپس درون روغن داغ قرار مي دهيم تا به خوبي سرخ شود.

مرحله ششم
به همين ترتيب تمام کتلت ها را سرخ مي کنيم و کنار مي گذاريم. توجه داشته باشيد که به هيچ وجه نبايد کتلت ها را بيش از حد سرخ کنيم که خشک شوند. در ادامه همان تابه را با دستمال حوله اي تميز مي کنيم.

مرحله هفتم

در اين مرحله يک ليوان آب را به همراه رب گوجه فرنگي به تابه اضافه مي کنيم، سپس با هم ترکيب مي کنيم تا رب گوجه فرنگي به طور کامل درون آب حل شود. حالا مقداري نمک، فلفل سياه، آويشن و زردچوبه اضافه مي کنيم.

مرحله هشتم

پس از اينکه آب درون تابه به نقطه جوش رسيد، حرارت زير تابه را کمي مي کنيم و شامي ها را درون سس مي چينيم. در ادامه گوجه فرنگي ها را هم به صورت حلقه اي خرد مي کنيم و روي شامي ها مي چينيم تا آنها نيز بپزند.
 
مرحله نهم

حالا درب تابه را مي گذاريم و اجازه مي دهيم سس به خورد شامي ها برود. پس از اينکه سس درون تابه به خوبي غليظ شد، غذاي ما آماده سرو است. در پايان شامي ها را به سليقه خود با نان يا برنج ( روش درست کردن برنج ساده و فوري ) سرو مي کنيم.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار