gardeshban.ir

آش زرشک يکي از انواع آش هاي بسيار قديمي و خوشمزه ايراني است که اصالت آن متعلق به استان خراسان است.
کد خبر: ۴۴۹۰۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۰-1400 June 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
آش زرشک يکي از انواع آش هاي بسيار قديمي و خوشمزه ايراني است که اصالت آن متعلق به استان خراسان مي باشد. البته در استان هاي شمالي کشور هم اين آش با دستوري متفاوت تر درست مي شود، براي مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهيه آش زرشک در ادامه با ما همراه باشيد.



مواد لازم براي ۳ نفر

آب زرشک۱ ليتر
نخود½ پيمانه
لوبيا چيتي½ پيمانه
لوبيا قرمز½ پيمانه
پياز۱ عدد بزرگ
رشته آشي۱ مشت
مرزه خشک۳ قاشق غذاخوري
آويشن خشک۱ قاشق غذاخوري
زرشک تازه۳۰۰ گرم
آرد سفيد۱ قاشق غذاخوري
عصاره آب قلم۱ تکه
نمک و فلفل سياه به مقدار کافي
زردچوبه و روغن به مقدار کافي
نعناع داغ و پياز داغ براي تزيين آش

طرز تهيه آش زرشک

مرحله اول

براي تهيه آش زرشک خوشمزه ابتدا نخود، لوبيا قرمز و لوبيا چيتي را در سه کاسه جداگانه مي ريزيم و روي هر کدام حدود ۱ تا ۲ ليوان آب اضافه مي کنيم، سپس اجازه مي دهيم خيس بخورند تا نفخ شان به طور کامل گرفته شود.

مرحله دوم

پس از اينکه نفخ حبوبات را گرفتيم، آنها را آبکشي مي کنيم و با هم داخل يک قابلمه مناسب مي ريزيم. در ادامه ۳ تا ۴ پيمانه آب اضافه مي کنيم. حالا قابلمه را روي حرارت قرار مي دهيم تا حبوبات به مدت يک ساعت تا يک ساعت و نيم بپزند.
 
مرحله سوم

پس از اينکه حبوبات پختند، آب باقيمانده در قابلمه را دور مي ريزيم و حبوبات را کنار مي گذاريم. در ادامه پياز را به صورت نگيني خرد مي کنيم، سپس داخل يک قابلمه مناسب مي ريزيم و روي حرارت قرار مي دهيم تا آب پياز کشيده شود.
 
مرحله چهارم

پس از اينکه آب پياز کشيده شد، کمي روغن اضافه مي کنيم و پياز را به خوبي تفت مي دهيم تا طلايي شود. در ادامه آرد و زردچوبه را به پياز اضافه مي کنيم و کمي تفت مي دهيم تا طعم و بوي خامي آرد به طور کامل گرفته شود.

مرحله پنجم

در اين مرحله آب زرشک را به همراه عصاره قلم ( آموزش درست کردن عصاره قلم ) و ۲ ليوان آب ساده به قابلمه اضافه مي کنيم. در ادامه حبوبات پخته شده را نيز اضافه مي کنيم و اجازه مي دهيم مواد آش با هم کمي بپزند.
 
مرحله ششم

پس از اينکه آش به خوبي يکدست شد و لعاب انداخت، در ۲۰ دقيقه پاياني رشته آشي را خرد مي کنيم و به همراه مرزه خشک و زرشک تازه به قابلمه اضافه مي کنيم. حالا کمي زمان مي دهيم تا رشته آشي لعاب بيندازد.
 
مرحله هفتم

بعد از گذشت ۲۰ دقيقه طعم آش را مي چشيم و در صورت نياز مقداري نمک و ادويه اضافه مي کنيم. پس از اينکه آش آماده شد، آنرا در ظرف مورد نظرمان مي کشيم و به وسيله نعناع داغ و پياز داغ آنرا تزيين مي کنيم.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار