gardeshban.ir

کتابخانه عمومی نیویورک (New York Public Library) عمارتی است تاریخی با معماری خیره‌کننده و ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد که ثابت کرده در شهر شگفت‌انگیز نیویورک، هر بنایی فارغ از هر نوع کاربری که داشته باشد، قادر است شما را شگفت‌زده و ساعت‌ها سرگرم خود سازد.
کد خبر: ۴۴۹۵۸
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۰-1400 June 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
کتابخانه عمومی نیویورک (New York Public Library) عمارتی است تاریخی با معماری خیره‌کننده و ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد که ثابت کرده در شهر شگفت‌انگیز نیویورک، هر بنایی فارغ از هر نوع کاربری که داشته باشد، قادر است شما را شگفت‌زده و ساعت‌ها سرگرم خود سازد.

این بنای تماشایی که در خیابان پنجم نیویورک واقع گردیده، شعبه اصلی صدها کتابخانه‌ای است که در جای‌جای نیویورک، شهری که لقب پایتخت جهان و وسیع‌ترین شهر دنیا را یدک می‌کشد، جوانه زده‌اند. 

نمای باشکوه، معماری مسحورکننده و آرشیو بسیار غنی این کتابخانه موجب شده است که این بنا در فهرست برترین اماکن دیدنی نیویورک جای داشته باشد و هر ساله مورد بازدید سیل عظیمی از خریداران بلیط هواپیما نیویورک قرار گیرد. در ادامه با این جاذبه گردشگری دیدنی بیشتر آشنا خواهید شد.

کتابخانه عمومی نیویورک؛ از کهن‌ترین و زیباترین جاذبه های شهر /عکس

چرا بازدید از کتابخانه عمومی نیویورک پیشنهاد می شود؟

نخستین بنای ساخته‌شده از سنگ مرمر خالص در کل ایالات‌متحده آمریکا بشمار می‌رود.

چیزی بیش از ۴۰ میلیون جلد کتاب را در خود جای داده است.

جزو کهن‌ترین و زیباترین بناهای ساخته‌شده در نیویورک به‌حساب می‌آید.

از معماری منحصربه‌فرد و چشم‌نوازی برخوردار بوده و به سبک قصرهای مجلل و باشکوه اروپایی طراحی گردیده است.

شهرتی جهانی داشته و نمای بیرونی آن بارها در مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی به تصویر کشیده شده است.

دومین کتابخانه وسیع ایالات‌متحده به‌حساب می‌آید و از بخش‌های بسیار زیادی تشکیل شده است.

تاریخچه کتابخانه عمومی نیویورک

ایده ساخت کتابخانه نیویورک زمانی شکل گرفت که تاجر آلمانی‌تباری به نام جان جی کوب استور با گنجاندن بندی در وصیت‌نامه خود و اهدای مبلغی برابر با ۴۰۰ هزار دلار (معادل با ۱۲ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰) به درخواست کتابدار و کتاب‌نگاری به نام جوزف کوگزول برای احداث کتابخانه‌ای همگانی در نیویورک جامه عمل پوشاند. 

پس از مرگ جی کوب استور در سال ۱۸۴۸، هیئت امنایی برای اجرای وصیت‌نامه استور تشکیل گردید و دستور ساخت کتابخانه استور در منطقه ایست ویلیج منهتن در سال ۱۸۵۴ صادر گشت.

 گرچه کتابخانه استور برای استفاده همگان رایگان بود، اما از لحاظ موقعیت مکانی و غنای آثار ادبی و تخصصی، فاقد ویژگی‌های لازم برای تبدیل شدن به کتابخانه عمومی نیویورک بود. بعدها دستور ساخت کتابخانه دیگری در خیابان پنجم نیویورک صادر گردید؛ کتابخانه‌ای که به‌منظور قدردانی از زحمات بشردوستانه فردی به نام جیمز لنوکس در برپایی و احداث آن به کتابخانه لنوکس نام‌گذاری شد. 

در قرن نوزدهم، چندین کتابخانه مختلف در نیویورک تأسیس گشت که همگی توسط افرادی خاص و شرکت‌هایی خصوصی اداره می‌شدند و مخارج خود را از طریق هزینه حق اشتراک تأمین می‌کردند.

 طولی نگذشت که کتابخانه‌های استور و لنوکس که خدماتی رایگان به همگان ارائه می‌دادند، در شرایط مالی بسیار نابسامانی قرار گرفتند. بحران اقتصادی موجود موجب گشت که طرح ادغام این دو کتابخانه در ذهن برخی فرهیختگان آن زمان نظیر جان کدوالادر، جان استوارت کندی و جورج ال. ریوز شکل گیرد و در ماه مه سال ۱۸۹۵ با عنوان کتابخانه عمومی نیویورک و تحت مالکیت بنیاد استور، لنوکس و تیلدن تأسیس گردد.

کتابخانه عمومی نیویورک کجاست؟

کتابخانه عمومی نیویورک اصلی‌ترین شعبه کتابخانه‌های همگانی نیویورک است که در خیابان پنجم نیویورک، خیابانی که لقب خیابان اعیان‌نشینان نیویورک را به خود اختصاص داده، قرار گرفته است.

 جالب است بدانید که این کتابخانه به بنای استفان شوارزمن نیز شهرت دارد و دلیل این نام‌گذاری مبلغ گزافی است که شوارزمن در اقدامی خیرخواهانه برای بازسازی بنای کتابخانه هزینه کرده است. 

او بیش از صد میلیون دلار از ثروت خود را صرف مرمت بنای بیرونی و طراحی فضای درونی کتابخانه عمومی نیویورک کرد و نام خود را به‌عنوان یکی از بانیان اصلی این جاذبه تماشایی جاودانه ساخت.

 نکته جالب دیگر این است که کتابخانه عمومی نیویورک در مرکز پارک معروف براینت، جایی که سطح زیرین آن با بیش از ۸۰ مایل قفسه کتاب پر شده، قرار گرفته است. سطح زیرین پارک که بخش وسیعی از زیرزمین کتابخانه محسوب می‌شود، محل نگهداری میلیون‌ها جلد کتاب است.

کتابخانه عمومی نیویورک؛ از کهن‌ترین و زیباترین جاذبه های شهر /عکس

نمای بیرونی کتابخانه

بنای شگفت‌انگیز و باشکوه کتابخانه عمومی نیویورک دو بلوک کامل از خیابان پنجم منهتن را به خود اختصاص داده و از دو درب ورودی مجزایی که یکی از آن‌ها در امتداد همین خیابان به روی بازدیدکنندگان گشوده می‌شود، تشکیل گردیده است. 

ازآنجایی‌که درب ورودی خیابان پنجم نیویورک به پلکانی مرمرین و باشکوه ختم می‌شود، بسیاری از بازدیدکنندگان این درب را برای ورود به کتابخانه انتخاب می‌کنند. 

در حین صعود از پله‌ها، چیزی که نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند، تندیس سنگی دو شیری است که در سمت چپ و راست شما قرار دارد. این تندیس‌ها که به‌نوعی نماد این کتابخانه محسوب می‌شوند و در بسیاری از فیلم‌های سینمایی به تصویر کشیده شده‌اند، صبر و شکیبایی نام دارند. اما دلیل نام‌گذاری این تندیس‌ها به صبر و شکیبایی چیست؟ 

در زمان بحران اقتصادی آمریکا، فیورلو لاگاردیا، شهردار وقت نیویورک این دو تندیس را با چنین اسامی نام‌گذاری کرد تا ساکنان نیویورک را در آن زمان به صبر و شکیبایی در مقابل شرایط سخت اقتصادی حاکم بر جامعه و رکود بزرگ جهانی دعوت نماید.

نمای درونی کتابخانه

سالن ورودی کتابخانه که تالار استور نام دارد، بر اساس نام خانوادگی استور که یکی از بزرگ‌ترین حامیان مالی این کتابخانه بوده است، نام‌گذاری شده و به شکل ورودی کاخی باشکوه طراحی گردیده است. دیوارهای تالار استور (Astor Hall) از سنگ مرمر سفید برمونت پوشیده و توسط صنعت‌گرانی ماهر که قرن‌ها قبل از اروپا به آمریکا مهاجرت کرده بودند، طراحی شده است. این کتابخانه از هفت طبقه مجزایی که صرفاً سه طبقه آن قابل بازدید است، تشکیل شده است. در ادامه با بخش‌های مختلف و دیدنی‌های جذاب هر طبقه آشنا خواهید شد.

کتابخانه عمومی نیویورک؛ از کهن‌ترین و زیباترین جاذبه های شهر /عکس

بازدید از طبقه نخست کتابخانه

طبقه اول این کتابخانه به تاریخ ایالات‌متحده آمریکا و به‌طور اخص تاریخچه نیویورک، شهری که جزو برترین اماکن دنیا برای تحقیقات ژنتیکی به‌حساب می‌آید، اختصاص یافته است. 

در بخش انتهایی پلکان مرمرین تالار استور، مکانی را خواهید دید که کلکسیون گران‌بهایی از کمیاب‌ترین نقشه‌های جهان را در خود جای داده است: بخش لیونل پینکوس و پرنسس فیریال دیویژن (Lionel Pincus and Princess Firyal Map Division). این قسمت از کتابخانه با داشتن چیزی بیش از ۴۰۰ هزار نقشه کاغذی (ده هزار نقشه شهر نیویورک) و ۲۲ هزار اطلس و کتابی که قدمتشان به ۶۰۰ سال قبل می‌رسد، بزرگ‌ترین آرشیو نقشه‌های جهان را در اختیار دارد. 

چنانچه دوست دارید اسلایدهای آموزشی جامعی را درباره چگونگی ساخت و توسعه کتابخانه عمومی نیویورک تماشا کنید، سری به مرکز آموزشی بارتوس (The Bartus Education Center) بزنید. این بخش شما را یاری می‌کند که درک بهتری از کارکرد و دگرگونی‌های این شعبه از کتابخانه عمومی نیویورک در طول زمان داشته باشید و اطلاعات جذاب و ارزشمندی را با مطالعه گزارش‌های تبارشناسی، نقشه‌های کمیاب جنگ‌های داخلی آمریکا، نسخ خطی و دست‌نویس برخی رمان‌های کلاسیک و غیره کسب کنید. 

پیش از اینکه سری به طبقه فوقانی بروید، بد نیست سری به اتاق نشریه ادواری دویت والاس (Dewitt Wallace Periodical Room) بزنید تا تماشاگر بخشی از زیبایی و شکوه این کتابخانه شگفت‌انگیز شوید. 

این اتاق به زیبایی با لوسترهایی شاهانه، دیوارهایی منقوش و خوش‌نقش‌ونگار و نگاره‌هایی حیرت‌انگیز تزئین شده و از دکوری بسیار تماشایی و رنگ‌هایی گرم و آرامش‌بخش تشکیل گردیده است. 

حال شاید بپرسید که دویت والاس چه کسی است و چرا این اتاق چشم‌نواز پس از او نام‌گذاری شده است. والاس در حقیقت مؤسس مجله مشهور ریدر دایجست بوده است و بیش از ۲۰۰ نسخه از این نشریه ادواری پرطرفدار را در همین اتاق به چاپ رسانده است.

بازدید از طبقه دوم کتابخانه

این طبقه برای عاشقان سریال‌های تلویزیونی شبکه اچ.بی.او مکانی آشناست، چراکه در این طبقه برخی سکانس‌های سریال پرطرفدار سکس و سیتی ضبط شده است. نخستین چیزی که چشمان شما را در این طبقه محو تماشای خود می‌سازد، فضای بسیار تماشایی گالری جیل کوپین روز (Jill Kupin Rose Gallery) است. این گالری که درست در مقابل پلکان مرمرین تالار استور قرارگرفته، در حقیقت نمایشگاه بزرگی است که چگونگی احداث و توسعه کتابخانه عمومی نیویورک را به شکلی ساده و جامع و با استفاده از مجموعه وسیعی از ابزارهای سمعی و بصری شرح داده است.

بازدید از طبقه سوم کتابخانه

به اعتقاد بسیاری از بازدیدکنندگان، لقب شکیل‌ترین تالار کتابخانه به مک گرا روتوندا (McGraw Rotunda) خواهد رسید. 

اینجا جایی که نقاشی‌های دیواری با قاب‌هایی شگفت‌انگیز و حکاکی شده از جنس چوب دلربایی و خودنمایی می‌کنند. این تالار باشکوه که در طبقه سوم کتابخانه واقع شده است، با چوب بلوط پوشیده شده و به نقاشی‌های دیواری مختلفی که هرکدام به‌گونه‌ای منعکس‌کننده تاریخ نوشتاری هستند، مزین گردیده است. 

ناگفته نماند که نقاشی تماشایی و خیره‌کننده «تاریخ کلمات مکتوب» اثر ادوارد لانینگ نیز در این تالار چشم‌نواز به نمایش گذاشته شده است. جالب است بدانید که مک گرا روتوندا تنها جای دیدنی طبقه سوم نیست، زیرا تالار اصلی مطالعه رز (Rose Main Reading Room) در این طبقه واقع گردیده است. 

این تالار که جزو اصلی‌ترین بخش‌های کتابخانه بشمار می‌رود، وسعتی برابر با یک زمین فوتبال دارد و از دو بخش مجزایی تشکیل شده که با پنجره‌هایی عریض و لوسترهایی باشکوه روشن گردیده‌اند. در حقیقت تالار اصلی مطالعه رز از معدود بخش‌های این کتابخانه است که موجب شده این مکان به‌جای موزه یا نمایشگاه، کتابخانه نامیده شود. دکور جذاب و فضای ساکت و آرامش‌بخش این تالار موجب شده که مطالعه کتاب یا انجام تحقیقات علمی در آن به لذتی توصیف‌ناپذیر مبدل گردد.

کتابخانه عمومی نیویورک؛ از کهن‌ترین و زیباترین جاذبه های شهر /عکس

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از کتابخانه عمومی نیویورک چقدر است؟

چنانچه قصد داشته باشید از این کتابخانه بازدید کنید، نیازی به تهیه بلیط ندارید، اما برای شرکت در برخی اجلاس‌ها و سمینارها باید مبلغی حدود ۱۵ دلار برای تهیه بلیط بپردازید. شما می‌توانید در یکی از تورهای رایگان بازدید از کتابخانه ثبت‌نام کنید و در زمانی حدود ۶۰ تا ۹۰ دقیقه، تمامی بخش‌های کتابخانه را تماشا کنید.

فصل مناسب برای بازدید از کتابخانه عمومی نیویورک چه زمانی است؟

ازآنجایی‌که کتابخانه عمومی نیویورک فضایی سرپوشیده است، در هر زمان از سال می‌توانید با خرید بلیط هواپیما خارجی سفرمارکت، راهی نیویورک شده و از نزدیک تماشاگر زیبایی‌های توصیف‌ناپذیر این جاذبه تماشایی شوید.

چگونه به کتابخانه عمومی نیویورک برویم؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز بدان اشاره شد، شعبه اصلی کتابخانه عمومی نیویورک در خیابان پنجم نیویورک، بین کوچه چهل و یکم و چهل و دوم واقع در میدتاون منهتن قرار گرفته است. ازاین‌رو، برای دسترسی به این جاذبه دیدنی، نخست باید به نیویورک سفر کنید و سپس از طریق قطارهای زیرزمینی نیویورک، در هر کجای شهر که هستید، به ایستگاه مترو بروید و خط متروی شماره ۷ را که با رنگ بنفش علامت‌گذاری شده است، سوار شوید و مسیر این خط را تا رسیدن به پایانه خیابان پنجم نیویورک ادامه دهید. کتابخانه عمومی نیویورک را درست در وسط پارک براینت خواهید یافت.

در نزدیکی کتابخانه عمومی نیویورک از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

ساختمان مت لایف: ۵۰۰ متر
میدان تایمز نیویورک: ۵۵۰ متر
موزه و کتابخانه مورگان: ۵۵۰ متر
ساختمان امپایر استیت: ۶۰۰ متر
کلیسای سنت پاتریک: ۸۰۰ متر
مرکز تجاری راکفلرسنتر: ۸۵۰ متر
پارک مرکزی نیویورک: ۱.۹ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی کتابخانه عمومی نیویورک برای اقامت وجود دارد؟

هتل بریانت پارک: ۲۴۰ متر
لوما هتل تایمز اسکوئر: ۴۰۰ متر
هتل رویالتون نیویورک: ۴۰۰ متر
آرچر هتل نیویورک: ۴۵۰ متر
ریفاینری هتل: ۵۰۰ متر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به کتابخانه عمومی نیویورک هستند؟

بریانت پارک کفه: ۱۱۰ متر
فاین داینر اور فورتی: ۱۳۰ متر
بریانت پارک گریل: ‌۱۷۰ متر
چیپوتل مکزیکن گریل: ۱۸۰ متر
رستوران کوی نیویورک: ‌۲۴۰ متر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار