gardeshban.ir

عجایب هفتگانه ی اوکراین شامل هفت مجموعه ی تاریخی و فرهنگی می باشد که در سال 2007 میلادی در طی یک مسابقه ی اینترنتی برگزیده شده است. از سری جاذبه های شگفت انگیز عجایب هفتگانه ی اوکراین می توان به صومعه ی پرس لاورا، جزیره خورتیتسیا، پارک سوفیفسکی، کلیسای سنتی سوفیا اشاره کرد.
کد خبر: ۴۵۱۳۱
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰-1400 June 28
گردشبان (gardeshban.ir) :

اوکراین یکی از کشورهای جمهوری در اروپای شرقی است که با کشورهای روسیه، بلا روس، لهستان، اسلواکی، مجارستان، رومانی، مولداوی، دریای سیاه و دریای آزوف مرز مشترک زمینی و دریایی دارد.

کشور اوکراین متشکل از 24 استان است که بزرگ ترین شهر آن به نام کیف، به عنوان پایتخت کشور اوکراین برگزیده شده است.

کشور اوکراین به موجب جاذبه های تاریخی با معماری فوق العاده زیبا و غنای فرهنگی گسترده در خصوص موسیقی همواره کانون توجه گردشگران قرار دارد. یکی از جاذبه های گردشگری اوکراین، عجایب هفتگانه نام دارد که در ادامه ی مقاله آن ها را شرح می دهیم.

عجایب هفت گانه ایران, نقشه اوکراین, عجایب هفتگانه ی خلقت

عجایب هفت گانه ی اوکراین شامل هفت بنای فرهنگی و تاریخی است

عجایب هفتگانه ی اوکراین

عجایب هفتگانه ی اوکراین دربردارنده ی هفت بنای فرهنگی و تاریخی می باشد. این بناها در طی یک مسابقه، در سال 2007 براساس معیار هایی نظیر قدمت تاریخی، فرهنگی و جذابیت معماری توسط 77000 نفر شرکت کننده انتخاب شدند. 

لازم به ذکر است که همه ی مکان های منتخب در مسابقه ی عجایب هفتگانه، تحت حفاظت عمومی قرار دارند و برای گردشگران در دسترس هستند. 

شهر باستانی خرسونسوس

خرسونسوس با قدمتی بالغ بر 2500 سال پیش، یکی از شهرهای باستانی در شبه جزیره ی کریمه به شمار می رود. شهر باستانی خرسونسوس در شهری بندری در قسمت جنوب غربی شبه جزیره کریمه به نام سواستوپول تعبیه شده است. 

اصطلاح خرسونسوس در زبان یونانی، در معنی محترم و ارجمند به کار برده می شود. این شهر باستانی علاوه بر خرسونسوس با عناوین متعددی نظیر تروی روسیه و پامپی اوکراینی به شهرت رسیده است. 

معماری شهر خرسونسوس تلفیقی از هنر بیزانسی، رومی و یونانی است که در سال 2013 میلادی در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. 

مجموعه شهر خرسونسوس شامل سه قسمت معبد یونانی، دیوار دفاعی و آمفی تئاتر رومی می شود. معماری منحصر به فرد این شهر تاریخی و باستانی سبب شده است تا به عنوان یکی از عجایب هفتگانه ی اوکراین شناخته شود. 

لازم به ذکر است که در قرن 19 میلادی موزه ای در خصوص حفظ و مرمت آثار گران بها در شهر خرسونسوس تعبیه شده است.

هفت عجایب کشور اوکراین, جاذبه های هفتگانه ی اوکراین, کشور اوکراین

قدیمی ترین معماری در میان عجایب هفت گانه ی اوکراین، صومعه ی پرس لاورا کیف است

صومعه پرس لاورا کیف

قدیمی ترین و اساسی ترین صومعه ی کشور اوکراین، پرس لاورا کیف قرار دارد. این صومعه در شهر کیف تعبیه شده است که به موجب قدمت تاریخی بسیار، در فهرست میراث تاریخی یونسکو به ثبت رسیده است. 

پرس لاورا کیف، صومعه ای تاریخی مختص مسیحیان ارتدکس محسوب می شود.

در طراحی و ساخت صومعه ی پرس معماری بی نظیری به کار برده شده است. در واقع جاذبه ی اصلی صومعه ی لاورا، به برج ناقوس بزرگ لاورا و کلیسای جامع خواب باز می گردد. 

برج بزرگ ناقوس با ارتفاعی5/96متری دارای یک گنبد طلا کاری شده و زنگوله ی مستقل می باشد که به سبک کلاسیک  طراحی شده است. معمار این بنا شخصی به نام یوهان گوتفرید شودل بوده است.

از سری جاذبه های دیدنی صومعه ی پرس لاورا می توان به کلیسای تثلیث، منجی، تعالی صلیب، تولد باکره، تصور سنت، سنت نیک لاس، آکادمی و حوزه علمیه کیف اشاره کرد. 

بنای اولیه ی کلیسای پرس شامل غار های زیر زمینی بوده است که چند سال بعد، توسط معماران سرشناسی معابد مختلف و بی نظیری بر روی سطح زمین تعبیه شده است.  این معابد علاوه بر مکانی در خصوص عبادتگاه مسیحیان، مرکز تاریخ نگاران، هنرمندان، نویسندگان و دانشمندان به شمار می آیند. 

علاوه بر این، موزه ای در مجموعه ی پرس لاورا تعبیه شده است که از اشیای گران بهایی نظیر پرتره روحانیون و تصاویر سلسله مراتبی از کلیسا محافظت می کند. 

در سال 1240 قوم تاتارای مغول، اجناس گران بهای صومعه ی پرس را به یغما بردند. همچنین در قرن یازدهم در راستای جنگ جهانی دوم، و اشغال کشور اوکراین توسط نیروهای نازی، بنای اصلی کلیسای پرس تخریب شد. پس از این واقعه، در قرن هجدهم دولت اوکراین به بازسازی و مرمت مجدد کلیسا پرداخت. 

کشور اوکراین, عجایب هفتگانه اوکراین, عجایب هفت گانه ایران

جزیره ی خورتیتسیا از عجایب هفت گانه ی اوکراین است

جزیره خورتیتسیا

جزیره خورتیتسیا دارای طبیعتی بکر و زیبا با جنگل های صنوبر و بلوط در رودخانه ی دنپیر است. این جزیره، به عنوان موزه ای طبیعی در منطقه ی دنپیر محسوب می شود که جانوران اهلی و وحشی متعددی را در خود جای داده است. 

از جمله فعالیت های ورزشی قابل اجرا در جزیره خورتیتسیا می توان به نمایش اسب سواری اشاره کرد. 

در مرکز جزیره ی خورتیتسیا قلعه ای مستحکم قرار دارد که در قرن نوزدهم از جزیره در برابر تجاوز های مهاجمان محافظت کرده است. 

لازم به ذکر است که قسمت تاریخی جزیره خورتیتسیا در شهر صنعتی "زاپروژیا"  با نام خورتیتسیا تعبیه شده است.

جاذبه های گردشگری اوکراین, جاهای دیدنی اوکراین, هفت عجایب کشور اوکراین

پارک سوفیفسکی به عنوان یکی از عجایب هفت گانه ی اوکراین شناخته می شود

پارک سوفیفسکی

در سال 1976 یکی از فرماندهان نظامی لهستان، به نام "استانسیلاو پوتوتسکی" اقدام به طراحی پارکی در یکی از شهر های استان چرکاسی به نام اومان کرد. 

فرمانده ی نظامی لهستان، نام پارک را در خصوص همسر خود به نام "سوفیا" طراحی کرد. 

استانسیلاو پوتوتسکی پارک سوفیفسکی را در روز تولد سوفیا به او هدیه کرد.

سوفیا بانویی زیبا رو و خوش سلیقه بود که با تباری یونانی، در طراحی قسمت هایی از شهر به وسیله ی طرح های اساطیری یونانی و رومی مشغول فعالیت بوده است. بر اساس برخی اسناد برجای مانده می توان گفت که سوفیا شخصا به طراحی قسمت هایی از پارک پرداخته است. 

پارک سوفیفسکی یکی از مشهور ترین پارک های خلق شده در جهان است که دارای درخت و بوته های متعددی معادل 2 هزار گونه می باشد. این پارک یکی از مراکز تفریحی و پر بازدید در کشور اوکراین به شمار می رود و سالیانه حدود 500 هزار گردشگر را مجذوب زیبایی هنری خود می کند. 

در 21 آگوست 2007، طبق رأی جامعه ی اینترنتی و کارشناسان اوکراینی، پارک سوفیفسکی به عنوان یکی از عجایب هفت گانه ی اوکراین انتخاب شد. 

هفت عجایب کشور اوکراین, جاذبه های هفتگانه ی اوکراین, کشور اوکراین

پارک سوفیفسکی سالیانه 50000 گردشگر جذب می کند

شهر کامیانتس پودیلسکیی

در قسمت غربی اوکراین، در استان خملنیتسکی شهری قدیمی و باستانی به نام کامیانتس پودیلسکیی قرار دارد. این شهر به موجب قلعه های تاریخی متعدد و عمارت هایی با معماری با شکوه شهرتی جهانی یافته است و به عنوان یکی از عجایب هفتگانه ی اوکراین منتخب شده است.

اهالی ساکن شهر کامیانتس پودیلسکیی ملیتی ارمنی و لهستانی دارند. پس از مبدل سازی شهر کامیانتس در سال 1990 میلادی به یکی از جاذبه های تاریخی کشور اوکراین، ورزش های محلی متعددی  نظیر مسابقات اتومبیل رانی، بالن سواری و فستیوال های موسیقی در شهر کامیانتس برگزار شد.

لازم به ذکر است که سرگذشت فرهنگی و غنی شهر کامیانتس همواره مورد توجه گردشگران قرار دارد. سالانه حدود 140,000 گردشگر برای بازدید از شهر کامیانتس پودیلکسیی به کشور اوکراین سفر می کنند. 

جاذبه های گردشگری اوکراین, جاهای دیدنی اوکراین, هفت عجایب کشور اوکراین

قلعه ی خوتین به موجب داشتن جنبه ی نظامی از عجایب هفت گانه ی اوکراین است

قلعه خوتین

در سال 1325، قلعه ای مستحکم با هدف دفاعی و نظامی در جوار رودخانه ی نیستر طراحی شده است. قلعه ی خوتین در طی سال های متمادی در خصوص جنگ جویان کاربردی دفاعی داشته است.

طبق برخی از روایات و افسانه ها در طول یکی از جنگ ها دولت عثمانی، سربازان بی گناهی را در دژ خوتین محبوس ساخته است که اشک این سربازان نقطه هایی را در دیوار بیرونی قلعه به وجود آورده است. 

قلعه ی خوتین به موجب برخورداری از فضای تاریخی همواره مورد توجه گروه فیلم سازان قرار دارد.

عجایب هفتگانه ی خلقت, چکیده عجایب هفتگانه, اوکراین

زمان مناسب برای بازدید از عجایب هفت گانه ی اوکراین فصل های پاییز و بهار است

کلیسای جامع سنت سوفیا

کلیسای جامع سنت سوفیا در قرون وسطی، معادل سال 1037 به وسیله ی رهبر قدرتمند اوکراین، پادشاه یاروسلاو و پرنسس یاروسلاو بنا شده است. 

این کلیسا در میدان سوفیسکایا در شهر کیف تعبیه شده است که دارای 13 گنبد طلایی بر روی برج های سفید می باشد. 

کلیسای جامع سنت سوفیا، معبد مسیحیان به شمار می آید و دارای برج ناقوس و مجلس متروپولیتن است. در قسمت ورودی دروازه های مجموعه ی سوفیا، مجسمه ای قرار دارد که در قرن هفدهم، در راستای گرامی داشت بوگدان ملنیتسکی توسط دولت کیف به امپراطوری روسیه هدیه شده است. 

کلیسای جامع سنت سوفیا نخستین مکان تاریخی و گردشگری در کشور اوکراین است که نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. 

سنن قدیمی اوکراین حاکی از آن دارد که در ادوار گذشته، کلیسای جامع سنت سوفیا در کیف اوکراین با عنوان عروس انتخاب شده است و در مقابل آن، کلیسای جامع سنت سوفیا در نووگورود روسیه با عنوان جنگ جو قرار دارد. 

جاهای دیدنی اوکراین, هفت عجایب کشور اوکراین, جاذبه های هفتگانه ی اوکراین

کلیسای جامع سوفا معبد مسیحیان به شمار می رود

زمان مناسب برای بازدید از عجایب جزایر هفتگانه در کشور اوکراین

آب و هوای غالب بر کشور اوکراین، معتدل قاره ای است که به موجب قرار گیری در جوار دریای های سیاه و آزوف در سواحل جنوبی، آب و هوایی مدیترانه ای به وجود آمده است.

در واقع آب و هوای اوکراین متأثر از هوای مرطوب دریای سیاه و هوای سرد روسیه می باشد.

بدین جهت زمستان های کشور اوکراین به شدت سرد است و تابستان ها، دمای هوا به طرز چشمگیری فزونی می یابد. در این میان فصل بهار و پاییز به نسبت فصل های دیگر زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه های دیدنی و تاریخی اوکراین به شمار می آید.

البته در فصل بهار، به موجب ذوب شدن برف های کوهستان، آب و هوای منطقه در طول شب کمی سرد می شود.

لذا به طور کلی می توان گفت که کشور اوکراین در ماه های می الی سپتامبر (اواخر بهار، تابستان و اوایل فصل پاییز) آب و هوای مناسبی برای مسافرت دارد. در این ماه ها آب و هوای کشور در طول روز خنک تر است و در شب هنگام خنک می گردد. 


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار