gardeshban.ir

درک چابهار در جنوب استان سیستان بلوچستان و در سواحل زیبای مکران واقع شده است. این روستا از توابع شهرستان کنارک است.
کد خبر: ۴۵۱۵۸
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۰-1400 June 29
گردشبان (gardeshban.ir) :
درک چابهار در جنوب استان سیستان بلوچستان و در سواحل زیبای مکران واقع شده است. این روستا از توابع شهرستان کنارک است. یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی ایران ساحل درک از سواحل چابهار است. ساحل درک متشکل از چهار نمونه ساحل ماسه‌ای، صخره‌ای، مرجانی و شنی است که در فاصله‌های نزدیکی نسبت به هم قرار گرفته‌اند.

روستای درک چابهار ؛ یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی ایران/عکس

تماشای رمل‌های کویری که در انتها به دریایی با آب‌های شفاف و بلورین می‌رسند، بسیار لذت‌بخش است. کمی آن‌سوتر از دریا، نخلستان‌هایی وجود دارد که نخل‌های آن بلند و سبز هستند و زیبایی منطقه را دوچندان می‌کنند. درک چابهار تنها جایی در ایران است که می‌توانید کویر، دریا و نخلستان را کنار هم تماشا کنید. همه‌ی این‌ها سبب می‌شود تا گردشگران ایرانی و خارجی بلیط هواپیما به چابهار و شهرهای نزدیک درک خریداری کنند و به این روستا سفر کنند.

در این مقاله به معرفی روستای درک چابهار و ساحل آن خواهیم پرداخت.

روستای درک چابهار ؛ یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی ایران/عکس

روستای درک چابهار

این روستا در انتهای نقشه و در سیستان و بلوچستان درست در امتداد دریای عمان قرار گرفته است. روستا درک در بخش زرآباد و شهرستان کنارک واقع شده است. این منطقه در فاصله ۱۷۰ کیلومتری غرب چابهار و ۱۲۰ کیلومتری شهرستان کنارک، در مسیر جاده بندر جاسک و بندر کنارک قرار دارد.

ساحل درک در قسمتی واقع شده است که اقیانوس هند و دریای عمان به هم می‌رسند. این ساحل پیش‌تر ناشناخته‌تر بود اما امروزه گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند. ساحل درک یکی از زیباترین سواحل جنوبی ایران است. این ساحل در اثر پیشروی آب به وجود آمده است. همچنین موج‌های دریا سبب فرسایش صخره‌ها شده‌اند و شن‌های زیادی نیز به‌وجود آمده است. به همین دلیل در حاشیه خطی ساحلی، منطره بسیار زیبا و خیره‌کننده‌ای خلق شده است.

 در ساحل درک علاوه‌بر تماشای زیبایی می‌توانید درمان‌های سنتی طبیعی را نیز تجربه کنید. بومیان این منطقه بر این باورند که شن‌ها و ماسه‌های سفید رنگ ساحل درک برای کاهش درد عضله و از بین بردن گرفتگی‌های ماهیچه موثر هستند. از ویژگی‌های خوب این ساحل می‌توان به تمیزی و پاکیزه بودن آن اشاره کرد.

نام این روستا از درک یا درگ گرفته شده است که در گویش محلی به معنای سکونت در کنار دره است. روستاهای درک (darak) و پزم تیام (pozm)، روستاهایی هستند که چشم‌اندازهای منحصربفرد و طبیعی زیبایی دارند به همین دلیل در فهرست آثار ملی جای گرفته‌اند.

اقلیم روستای درک

یکی از عحایب روستای درک این است که چاه‌های آب شیرین و زلال بسیار زیادی را در خود جای داده است. این چاه‌های آب شیرین در نزدیکی دریا قرار گرفته‌اند و این امر عجیب‌تر است. در این روستا درختان گرمسیری گوناگونی وجود دارند که همگی با آب‌های شیرین چاه آبیاری می‌شوند. با حفر یک چاه دومتری در درک می‌توانید به آب شیرین دست پیدا کنید. بومیان این منطقه از این آب‌ها جهت پرورش محصولات کشاورزی همچون ذرت، هندوانه، نخلیات و ... استفاده می‌کنند. یکی دیگر از عجایب این روستا وجود پدیده‌های زمین‎‌شناسی به نام کوه‌های مریخی است. این کوه‌ها براثر فرسایش خاک و وزش باد به وجود آمده‌اند. کوه‌های مینیاتوری و مریخی درک مناطر دیدنی شبیه به سطح مریخ به وجود آورده‌اند.

روستای درک چابهار ؛ یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی ایران/عکس

راه رسیدن به درک چابهار

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، روستای درک از چابهار ۱۷۰ کیلومتر فاصله دارد. برای رسیدن به درک باید مسیر زمینی را انتخاب کنید و از خودروهایی مه به این سمت می‌روند کمک بگیرید. اگر می‌خواهید با خودروی شخصی به درک چابهار سفر کنید باید از روستای کهیر عبور کنید و سپس به سمت زرآباد رانندگی کنید. پس از طی یک مسیر دو الی سه ساعته به مقصد درک خواهید رسید.

فاصله تهران تا روستای درک حدوداً معادل ۱۸۰۰ کیلومتر است. برای رسیدن به ساحل درک باید حدوداً ۲۴ ساعت در راه باشید. به همین دلیل سفر به درک از تهران با خودروی شخصی کار ساده‌ای نیست. پیشنهاد ما به شما این است که بلیط هواپیما به چابهار یا کنارک خریداری کرده و پس از آن از راه زمینی خود را به روستای درک برسانید.

شما می‌توانید از وسیله نقلیه قطار نیز استفاده کنید. برای این کار باید به کمک قطار راهی یکی از شهرهای زاهدان، کرمان یا بندرعباس شوید و پس از آن به کمک ماشین‌های سواری خود را به چابهار برسانید و پس از آن به روستای درک بروید.

اقامت در روستا درک

یکی از نکاتی که باید پیش از سفر به درک چابهار در نظر بگیرید، رزرو اقامتگاه است. جهت اقامت در این روستا می‌توانید از اقامتگاه‌های بومی و محلی منطقه استفاده کنید. با این کار شما به اقتصاد مردم روستا کمک می‌کنید و علاوه‌براین از فرهنگ و شیوه زندگی آن‌ها نیز آگاه خواهید شد. کسانی‌که این اقامتگاه‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند می‌توانند برای شما وعده‌های غذایی محلی و سنتی تهیه کنند. با اجاره اقامتگاه‌های محلی روستای چابهار، این فرصت در اختیار شما قرار می‌گیرد که بتوانید طعم غذاهای لذیذ منطقه را نیز تجربه کنید.

اگر به کمپینگ و سفرهایی به این شکل علاقه‌مند هستید، درک یکی از بهترین منطقه‌ها جهت کمپینگ است. تماشای کویر زیر آسمان پرستاره و شنیدن صدای موج‌های دریا می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. این روستا مناطق امنی جهت کمپینگ دارد. پیش از برگزاری کمپینگ با بومیان منطقه هماهنگ کنید و برای پیداکردن مکانی امن جهت کمپینگ از آن‌ها کمک بگیرید.

طبیعت ساحل درک، دست‌نخورده و بکر باقی مانده است به همین دلیل مراقب باشید به آن آسیب نزنید.

این روستا مارکت‌های کوچکی دارد اما فراموش نکنید که فاصله درک تا پمپ بنزین و فروشگاه بزرگ زیاد است به همین دلیل بهتر است پیش از ورود به روستا اقلام ضروری خود را تهیه کنید.

بومیان منطقه درک

مردم روستای درک به زبان بلوچی صحبت می‌کنند و اغلب از قوم بلوچ هستند. پوشش مردم این منطقه غالباً پوشش بلوچی است. زنان درک از پارچه‌های رنگی سوزن‌دوزی شده و تزئین شده استفاده می‌کنند و مردان نیز از لباس‌های خنک و بلند سفید رنگ و شلوارهای لیفه‌دار استفاده می‌کنند. مردم این منطقه بسیار خونگرم و مهمان‎نواز هستند. روستای درک متاسفانه یکی از مناطق محروم ایران است که با سفر به این منطقه می‌توانید به کسب و کار درک رونق ببخشید و به اقتصاد این روستا کمک کنید.

بهترین زمان سفر به روستای درک

جنوب کشور در بیشتر مواقع سال گرم است. روستای درک نیز داخل یکی از گرم‌ترین استان‌های ایران قرار گرفته است. به همین دلیل اگر تابستان را برای سفر به درک چابهار انتخاب می‌کنید، باید بدانید هوا بسیار گرم و شرجی است. اما در سایر فصل‌های سال، بادهای اقیانوسی خنکی از سمت ساحل می‌وزد و رطوبت این منطقه کاهش پیدا می‌کند. آب و هوای ساحل درک در فصل‌های بهار، پاییز و زمستان مطبوع‌تر است. با این حال از اوایل بهار تا اواسط پاییز را می‌توان بهترین زمان جهت سفر به درک چابهار در نظر گرفت.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار