gardeshban.ir

پیست اسکی دیزین یکی از مناطق گردشگری استان و از جمله مهمترین پیست‌های اسکی تهران است.
کد خبر: ۴۵۲۵۱
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰-1400 June 31
گردشبان (gardeshban.ir) :
پیست اسکی دیزین یکی از مناطق گردشگری استان و از جمله مهمترین پیست‌های اسکی تهران است. این منطقه حال و هوای به خصوصی دارد. اگر از آن دسته افرادی هستید که به ورزش‌های زمستانی همچون اسکی علاقه‌مند هستید، حتماً سری به پیست اسکی دیزین بزنید. بسیاری از گردشگرانی که در زمستان و با خرید بلیط هواپیما به تهران سفر می‌کنند، بازدید از پیست اسکی دیزین و تجربه تفریحات آن را در لیست برنامه‌های خود قرار می‌دهند.

اگر تا به حال از تهران و از طریق جاده کرج – چالوس به سمت شمال کشور سفر کرده باشید، تابلوی دیزین را مشاهده کرده‌اید. دیزین منطقه‌ای در شمال تهران است که در دامنه‌های البرز واقع شده است.

در این مقاله به معرفی پیست دیزین و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

آب و هوای دیزین

ارتفاع بالاترين نقطه پيست دیزین از سطح دريا معادل ۳۰۵۰ متر است و پايين ترين نقطه پيست دیزین نیز ارتفاعی معادل ۲۵۵۰ متر از سطح دريا دارد. این منطقه در اغلب روزهای سال آب و هوای زمستانی و خنکی دارد. میانگین حداقل و حداکثر دما در پیست اسکی دیزین معادل منفی ۲۰ و مثبت ۲۰ درجه سانتی‌گراد است. پیست دیزین روزهای آفتابی دلپذیر و مطلوبی نیز دارد. با این حال اگر قصد سفر به پیست اسکی دیزین را دارید، لباس گرم، کفش مناسب، تجهیزات لازم و ... را فراموش نکنید. آب و هوای مناسب، امکانات فراوان، دسترسی آسان و ... این منطقه را به یک دهکده توریستی زمستانی و تابستانی در کل منطقه خاورمیانه تبدیل کرده است.

راه رسیدن به پیست دیزین

پیست دیزین یکی از جاهای دیدنی کرج نیز محسوب می شود. این منطقه در شمال کوه‌های تهران و منطقه گاجره قرار گرفته است. دیزین از مسیر جاده چالوس ۱۲۳ کیلومتر و ۷۱ کیلومتر نیز از مسیر شمشک فاصله دارد.

• اگر قصد دارید از کرج وارد جاده کرج - چالوس و سپس دیزین شوید، باید مسافتی معادل ۶۵ کیلومتر را در جاده کرج – چالوس طی کنید. بعد از این که وارد گچسر شدید، می‌توانید به جای ادامه مسیر در جاده، وارد مسیر شمالی و جاده کوهستانی شوید و از طبیعت زیبای منطقه نیز لذت ببرید. پس از عبور از روستایی به نام ولایت رود، باید از چندین مجتمع مسکونی نیز عبور کنید تا به پیست دیزین برسید. دیزین به واسطه تفریحات گوناگونی که دارد، شهرت زیادی در منطقه به دست آورده است. به همین دلیل در هرکجای مسیر که باشید اگر از مردمان منطقه پرس‌وجو کنید شما را به سمت پیست راهنمایی می‌کنند. در این مسیر باید مسافتی معادل ۱۰۰ کیلومتر پرتردد را طی کنید.

• راه دیگری نیز جهت رسیدن به پیست دیزین وجود دارد. این راه اغلب اوقات در فصل زمستان بسته است اما به مراتب به پیست نزدیک‌تر است. اگر قصد سفر به دیزین از این مسیر را دارید، پیش از حرکت باز بودن جاده را بررسی کنید. برای شروع باید خود را به لویزان تهران برسانید و پس از آن وارد جاده لواسان – فشم شوید. باید این مسیر را به سمت فشم طی کنید و پس از آن به سمت میگون حرکت کنید. این مسیر را باید ادامه دهید تا به پیست شمشک برسید. پس از رسیدن به پیست شمشک اگر چیزی حدود ۳۰ دقیقه دیگر رانندگی کنید، به بلندترین مقطه پیست اسکی دیزین خواهید رسید. این مسیر حدوداً ۶۵ کیلومتر است و به مراتب از مسیر اول کوتاه‌تر است. این راه یک مسیر توریستی نیز محسوب می‌شود. افرادی که قصد سفر به ییلاقات فشم و میگون را دارند نیز از این مسیر استفاده می‌کنند.

پیست اسکی دیزین

تاریخچه پیست دیزین

این مجموعه توسط یک گروه خارجی در سال ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ کشف شد. این گروه که به سرپرستی آقای کاظم گیلانپور مربی و قهرمان اسکی اداره می‌شد، در ابتدا به دنبال اکتشافاتی در حوزه معدن در بخش البرز مرکزی بودند. در این حین این منطقه برای اسکی مناسب تشخیص داده شد و در سال ۱۳۴۳ یک دستگاه تله‌اسکی سیار در گردنه دیزین نصب شد. 

پس از نصب تله اسکی و دیگر تجهیزات لازم، دیزین به منطقه‌ای جهت تمرین خارج از فصل برای تیم ملی، مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۳۴۴ تصمیم گرفته شد که یک دستگاه تله‌سیژ برقی در منطقه دیزین نصب و راه‌اندازی شود. با بازدید رئیس فدراسیون اسکی، طرح این مورد در هیئت دولت مطرح و با آن موافقت شد. در همان سال‌ها کارهای زیربنایی از جمله احداث جاده و ... نیز آغاز شد . در نهایت در سال ۱۳۴۶ یک خط تله‌سیژ به طول ۲۴۰۰ متر در منطقه دیزین نصب و راه‌اندازی شد. در سال‌های بعدی اولین تله‌کابین ایران (تله‌کابین شاله) و رستورانی با همین نام در این منطقه راه‌اندازی شدند. نصب و راه‌اندازی تجهیزات و ساخت امکانات رفاهی در منطقه دیزین سال‌ها ادامه داشت. پیرو این فعالیت‌ها تله‌کابین در قله نیز نصب شد. ساخت و ساز در سال ۱۳۵۱ در این مجموعه پابان یافت و پیست اسکی دیزین برای اسکی بازان آماده شد.

در سال ۱۳۸۵ و با گذشت بیش از سه دهه یک بخش خصوصی برای توسعه دیزین سرمایه‌گذاری کرد. در نتیجه بازسازی و توسعه این مجموعه از سر گرفته شد.

پیست تابستانی

پیست دیزین تنها برای زمستان نیست در سال ۱۳۷۲ با همکاری متخصصان رشته اسکی و با هماهنگی فدراسیون جهانی اسکی، دیزین آماده احداث پیست اسکی روی چمن شد. در طول فصل تابستان نیز علاقه‌مندان می‌توانند از پیست دیزین استفاده کنند. پیست اسکی روی چمن دیزین طولی معادل ۶۵۰ متر دارد. مسابقات جهانی اسکی روی چمن در طول سال در این منطقه برگزار می‌شود.

پیست بین‌المللی دیزین

پیست اسکی دیزین برای دیپلمات، کارکنان سفارت و گردشگران خارجی منطقه‌ای را در نظر گرفته است. دیزین مهم‌ترین پیست اسکی در ایران و کل خاورمیانه محسوب می‌شود. در واقع اولین پیستی است که در ایران از طرف فدراسیون جهانی اسکی مورد تایید قرار گرفته است، پس از آن دیزین میزبان برگزاری مسابقات رسمی اسکی بوده و عنوان پیست بین‌المللی را نیز از آن خود کرده است. دلیل این که این پیست در خاورمیانه تک و منحصربفرد است، سطح ایمنی بالا و استاندارد بودن آن است. این پیست شیب مناسب، مسیر درست و امکانات رفاهی بسیار زیادی دارد.

پیست‌های زمستانی

دیزین پیست‌های گوناگونی دارد که ورزشکاران می‌توانند با توجه به سطح ورزشی خود هر یک را انتخاب کنند.

• پیست مبتدی: این پیست یک مکان امن جهت آموزش این ورزش به افراد مبتدی است. در هر سنی که هستید، در این پیست می‌توانید اسکی یاد بگیرید.

• پیست وپیست: دیزین یک پیست برای ورزشکاران حرفه‌ای در نظر گرفته است. اگر ورزش اسکی را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنید به این پیست مراجعه کنید و از آن لذت ببرید.

• پیست اسنوپارک: این پیست برای اسنوبردبازان حرفه‌ای در نزدیکی رستوران چمن در نظر گرفته شده است.
• پیست یو: این پیست نیز کاربری شبیه به پیست اسنوپارک دارد.

امکانات رفاهی پیست دیزین

این منطقه امکانات رفاهی و تفریحی بسیار زیادی دارد. اگر اسکی‌باز نیستید هم می‌توانید از این مجموعه استفاده کنید. در مناطق دیگر دیزین تفریحات و ورزش‌های دیگری نیز وجود دارد. اگر به تیراندازی با کمان، تنیس، دوچرخه سواری کوهستانی، کایت سواری و ... علاقه‌مند هستید، به مجموعه دیزین مراجعه کنید و از تفریحات آن لذت ببرید.

این منطقه شامل دو هتل، ۱۹ کلبه و پنج رستوران و کافه‌های متعدد است که در تمامی فصول سال آماده خدمت رسانی به گردشگران هستند. علاوه‌براین سه تله‌کابین، دو تله‌سیژ، یک تله‌اسکی چکشی و سه تله‌‎اسکی بشقابی نیز در این مجموعه وجود دارد. در جنوب پیست هم یک مسجد و نمازخانه قرار گرفته است.

تور اسکی دیزین

یکی از بهترین پیشنهادها برای اسکی‌بازان حرفه‌ای، استفاده از تور اسکی دیزین است. این تورها عمدتاً با استقرار در هتل‌ها و کلبه‌های زیبای دیزین همراه هستند. بیشتر تورهای دیزین سه روزه برگزار می‌شوند و برای تمامی افراد اعم از خانواده و جوانان مناسب هستند. این پیست در روزهای تعطیل نیز فعالیت می‌کند اما پیش از استفاده از تورهای دیزین توجه کنید که در روزهایی که وضعیت آب و هوایی مساعد نیست هیچ توری به دیزین برگزار نمی شود.


پیست اسکی دیزین؛ از مهمترین پیست‌های اسکی تهران/عکس

پیست اسکی دیزین؛ از مهمترین پیست‌های اسکی تهران/عکس

پیست اسکی دیزین؛ از مهمترین پیست‌های اسکی تهران/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار