gardeshban.ir

هر وقت حرفی از استان اصفهان زده می شود همه یاد سی و سه پل و پل خواجو و میدان نقش جهان می افتند. همه ما حداقل یک بار به این شهر زیبا سفر کرده ایم جاذبه های تاریخی آن را از نزدیک دیده ایم.
کد خبر: ۴۵۳۹۶
تاریخ انتشار : شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۰-1400 July 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
هر وقت حرفی از استان اصفهان زده می شود همه یاد سی و سه پل و پل خواجو و میدان نقش جهان می افتند. همه ما حداقل یک بار به این شهر زیبا سفر کرده ایم جاذبه های تاریخی آن را از نزدیک دیده ایم. 

آنقدر آثار تاریخی این شهر جذاب و خاص هستند که اکثر تورهای گردشگری با هدف بازدید از این جاذبه ها راهی شهر اصفهان می شوند. اما زیبایی های اصفهان محدود به آثار تاریخی نیست و طبیعت جذاب و بکری دارد که دوستداران طبیعت از دیدن آن ها بسیار لذت می برند. یکی از این جاذبه های طبیعی دشت لاله های واژگون است. 

گل های زیبا و خاصی که دیدن آن ها برای هر طبیعت دوستی واجب است. اگر دوست دارید در سفر خود به شهر اصفهان لاله های واژگون را از نزدیک ببینید و دلتان می خواهد اطلاعات مفیدی در این باره کسب کنید حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

دشت لاله های واژگون خوانسار

لاله های واژگون در یکی از مناطق بکر و تحت حفاظت شهرستان خوانسار اصفهان قرار گرفته است. کلمه «خوانسار» به معنی «محلی با چشمه های فراوان» است. خوانسار یکی از شهرهای تاریخی استان اصفهان است که ۱۵۰ کیلومتر از شهر اصفهان فاصله دارد. این شهر تاریخ کهنی دارد و قدمت آن به دوران قبل از اسلام باز می گردد. در تاریخ نوشته شده است که مردمان این منطقه در جنگ های بین ایران و یونان (بین اسکندر مقدونی و داریوش سوم) رشادت و دلاوری خاصی از خود نشان داده اند. اکثر مردم این شهر به باغداری و کشاورزی مشغول هستند و محصولاتی نظیر آلو،‌گردو، سیب زمینی و عسل تولید می کنند.

گلستان کوه

همان‌طور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، لاله های واژگون در محلی بکر و تحت حفاظت به نام «گلستان کوه» قرار دارد. وسعت این منطقه ۱۰ کیلومتر مربع است وارتفاع آن از سطح دریا ۳،۶۳۱ متر است. گلستان کوه جز کوهیایه های زاگرس به حساب می آید. در این منطقه دشتی بسیار زیبا وجود دارد که لاله های واژگون در آن می رویند. به این دشت، دشت لاله های واژگون یا ویژگون می گویند.

دشت لاله های واژگون

اگر دوست دارید یکی زیباترین گل های ایران را ببینید باید به دشت لاله های واژگون خوانسار بروید. در فصل بهار تمام لاله های این دشت از غنچه باز می شوند و سرتاسر دشت به رنگ قرمز درمی آید. البته اگر بخواهیم رنگ دقیق لاله های واژگون را بگوییم باید از عبارت «قرمز مایل به بنفش» استفاده کنیم. زمانی که بارندگی در این دشت به مقدار کافی باشد ارتفاع این گل ها بین ۶۰ تا ۷۰ سانتی متر می شود و هنگامی که بارندگی کمتر شود ارتفاع این گل ها بیشتر از ۳۰ سانتی متر نمی شود. 

یکی از نکات جالبی که درمورد لاله های واژگون خوانسار وجود دارد خواص درمانی آن ها است. لاله های واژگون در درمان بیماری های مفصلی مثل رماتیسم موثر است و خوردن آن باعث پاک سازی کبد می شود. اما به هیچ وجه نباید این گل ها را بکنیم یا بخوریم چرا که جزء جاذبه های خاص کشورمان به حساب می آید و باید در حفظ آن کوشا باشیم.

دشت لاله های واژگون خوانسار

در این دشت علاوه بر لاله های واژگون، گونه های دیگری از گل لاله نیز وجود دارد. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• لاله های سرنگون حنایی
• لاله بیشزار
• لاله کوهی
• لاله آتشی

در کنار گل های زیبا و جذابی که در دشت لاله های واژگون رویش پیدا می کنند،‌ سبزیجات و گیاهان دارویی مختلفی نیز در این دشت دیده می شود که نام آن ها را در ادامه می بینید:

• ریواس
• کنگر
• مرزنجوش
• آویشن
• تره
• پیاز وحشی
• قارچ
• بادام
• پیاز کوهی
• گون
• موسیر
لاله واژگوم نام های دیگری نیز دارد که در خط بعدی آن ها را مشاهده می کنید:
• اشک مریم
• گل اشک
• تاج قیصر
• گل سر به زیر ( این نام در اروپا رایج است)

از نام این گل در ادبیات حماسی نیز استفاده شده است. در کتاب های ادبی آمده است که این گل شاهد بریده شدن سر سیاوش به دست گرسیوز بوده است و از این اتفاق به بعد سر به زیر شده و اشک هایش به زمین می ریزد. اشکی که از لاله های واژگون به زمین می ریزد در حقیقت شیره بی رنگی است که از این گل ترشح می شود.

لاله واژگون نماد استقامت است چرا که در شرایط سخت رویش پیدا می کند. در کتاب های ادبیات نیز از این گل به عنوان سمبل جاودانگی یاد شده است.

بهترین زمان بازدید از لاله های واژگون خوانسار

بهترین فصل بازدید از گل های واژگون خوانسار فصل بهار است. عمر این گل از هنگامی که از غنچه باز می شود تا هنگامی که پژمرده می شود بسیار کوتاه است و این زمان از اوایل اردیبهشت شروع و تا اواخر این ماه ادامه دارد. اگر دوست دارید از این جاذبه زیبا دیدن کنید باید در اردیبهشت ماه بلیط هواپیما بخرید و به اصفهان بروید و از آنجا راهی خوانسار شوید و سپس مسیر دشت لاله های واژگون را پیش بگیرید. در فصل پاییز و زمستان هوای گلستان کوه به شدت سرد می شود و برف زیادی می بارد.

محل های اقامت نزدیک به دشت لاله های واژگون

شاید در ذهن شما هم این مسئله ایجاد شود که اگر بخواهیم برای بازدید از لاله های واژگون برویم شب را در کجا بمانیم. به طور کلی بازدید از جاذبه های طبیعی جذابیت خاصی دارد اما معمولا انتخاب محل اقامت نزدیک به طبیعت در اینگونه از برنامه ها می تواند به یک چالش تبدیل شود. در ادامه نزدیک ترین محل های اقامت به دشت لاله های واژگون را معرفی می کنیم:

• اقامت در شهر خوانسار

در صورتی که می خواهید در هتل یا مهمانسرا شب خود را سحر کنید باید به شهر خوانسار بروید و در یکی از هتل های آن مثل هتل پرشین، زاگرس یا مهمان خانه های این شهر اتاق بگیرید.

• اقامت در دهکده گردشگری گلستان کوه

یکی دیگر از مراکز اقامتی نزدیک به دشت لاله های واژگون دهکده گردشگری گلستان کوه است. این دهکده در دو کیلومتری جاده خوانسار_اصفهان،‌ رو به روی سد خاکی باغکل قرار دارد. می توانید در کاروانسرای سنتی یا ویلاهای استیجاری این دهکده اقامت کنید و از امکانات تفریحی مختلفی که این مجموعه برای مهمانان خود فراهم کرده است استفاده کنید. امکانات تفریحی دهکده گردشگری گلستان کوه شامل زمین های ورزشی مختلف، پارک تفریحی، ‌تله کابین،‌ فودکورت، رستوران و بازارچه است.

آدرس و مسیر دسترسی به دشت لاله های واژگون

در صورتی که می خواهید با هواپیما برای بازدید از دشت لاله های واژگون بروید، باید بلیط هواپیما خود را به مقصد اصفهان خریداری کنید و از آنجا راهی گلستان کوه شوید. اگر هم با وسیله نقلیه شخصی یا اتوبوس گردشگری به دیدن لاله های واژگون می روید بسته به اینکه از شهر اصفهان حرکت می کنید یا می خواهید مستقیما از تهران به سمت دشت بروید، می توانید از دو مسیر پیشنهادی زیر استفاده کنید:

• اصفهان_دشت لاله های واژگون

در صورتی که از شهر اصفهان برای دیدن لاله های واژگون خوانسار می روید، باید مسیری ۱۵۰ کیلومتری را طی کنید. در ابتدا به شاهین شهر بروید و از مورچه خورت عبور کنید. سپس به داران می رسید و بعد از عبور از این شهر به خوانسار خواهید رسید. بعد از آنکه ۱۵ کیلومتر را رانندگی کردید به روستایی به نام «دره بید» می رسید. سپس باید با کمک تابلوهایی که در کنار جاده زده شده اند مسیر خود را به سمت دشت لاله های واژگون پیدا کنید.

• تهران_دشت لاله های واژگون

اگر از تهران حرکت می کنید ابتدا باید به سه راه سلفچگان بروید. از سه راه سلفچگان به سمت خمین و گلپایگان حرکت کنید تا به شهر خوانسار برسید. از خوانسار تا دشت لاله های واژگون را مطابق آدرسی که در بالا ذکر کردیم ادامه دهید.

هر زمان که به دشت لاله های واژگون رسیدید باید خودروری خود را پارک کنید و ادامه مسیر را پیاده روی کنید. برای ورود به این منطقه باید مبلغی را بپردازید.

در هنگام بازدید از لاله های واژگون به چه نکاتی توجه کنیم؟

دشت لاله های واژگون بخشی از زیبایی های کشورمان ایران است. لاله های واژگون جاذبه ای خاص و ارزشمند است که نیاز به مراقبت و توجه دارد. متاسفانه برخی از افراد دست به انجام برخی از کارها می زنند (از چیدن گل ها تا لگد کردن آن ها و ... )که باعث از بین رفتن این جاذبه ارزشمند می شود. هنگامی که برای بازدید از لاله های واژگون به گلستان کوه می رویم باید یک سری از دستورالعمل ها را رعایت کنیم تا کمک کنیم این جاذبه طبیعی برای نسل های بعدی نیز حفظ شود. در ادامه دستورالعمل هایی را می بینید که رعایت آن ها به حفاظت از این جاذبه ارزشمند کمک می کند:

• لاله های واژگون را به هیچ عنوان نچینیم.

• بوته های که در دشت لاله های واژگون وجود دارد را نکنیم

• مواظب قدم ها خود باشیم تا ناخواسته گل ها را زیر پای خود له نکنیم.

• زمین های اطراف را برای پیدا کردن موسیر نکنیم. (متاسفانه برخی از بازدیدکننده ها این کار را انجام می دهند)


دشت لاله های واژگون؛ جاذبه بکر و زیبای خوانسار/عکس

دشت لاله های واژگون؛ جاذبه بکر و زیبای خوانسار/عکس

دشت لاله های واژگون؛ جاذبه بکر و زیبای خوانسار/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار