gardeshban.ir

یکی از جاذبه های مرموز و جذاب تکاب، چمن متحرک چملی است. در این مقاله قصد داریم تا درباره این جاذبه عجیب صحبت کنیم و مشخصات آن را شرح دهیم.
کد خبر: ۴۵۳۹۷
تاریخ انتشار : شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۰-1400 July 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
تکاب یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی است. این شهر جاذبه های گردشگری مختلفی دارد که یکی از آن یکی مرموز تر و عجیب تر است. از مجموعه جهانی تخت سلیمان و زندان سلیمان گرفته تا قلعه ها و کلیسا و مسجد های تاریخی؛ همگی حرفی برای گفتن دارند و داستانی جذاب پشت آن ها نهفته است. وجود جاذبه های تاریخی و طبیعی مختلف در این شهر باعث شده تا گردشگران مختلفی بخواهند به تکاب سفر کنند و از دیدن زیبایی های آن لذت ببرند.

یکی از جاذبه های مرموز و جذاب تکاب، چمن متحرک چملی است. در این مقاله قصد داریم تا درباره این جاذبه عجیب صحبت کنیم و مشخصات آن را شرح دهیم. اگر دوست دارید بیشتر با این جاذبه خاص آشنا شوید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

توضیحاتی درباره چمن متحرک چملی تکاب

کافی است که بلیط هواپیما ارومیه خریداری کنید و به شهرستان تکاب بروید. ۱۵ کیلومتر که از این شهرستان فاصله می گیرید و از روستایی به نام بدرلو عبور می کنید به منطقه ای زیبا پر از درخت سرسبز و گل های زیبا می رسید. این منطقه مربوط به دوران سوم زمین شناسی است. در میان این همه زیبایی چشمتان به دریاچه ای می خورد که در یک منطقه باتلاقی قرار گرفته است. این دریاچه در میان نیزارهای بلند پنهان شده است. دریاچه ای که عمق آن را بین ۸ تا ۱۵ متر تخمین زده اند و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۳۴۰ متر است.

با قدم زدن در این منطقه زیبا و محصور کننده آرامش عجیبی سراسر وجودتان را خواهد گرفت. زیبایی آن به حدی است که اگر عاشق عکاسی باشید نمی توانید انگشت خود را از روی دوربین بردارید این همه زیبایی را به حال خودش رها کنید. در میان این دریاچه تکه ای سبزرنگ وجود دارد که شبیه به قوس یک کمان است. این تکه جزیره ای است که در وسط دریاچه قرار گرفته است.

مساحت این جزیره حدود ۸۰ متر مربع است. این قطعه ی شناور با اطراف دریاچه حدود ۴ تا ۵ متر فاصله دارد. قطر این دریاچه و جزیره سبز رنگ وسط آن با مرور زمان افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر قطر دریاچه ۸۰ متر و مساحت آن یک هکتار است. این دریاچه زیبا زیستگاه مرغابی های وحشی است.

کافی است چند دقیقه به این جاذبه نگاه کنید تا متوجه عجیب بودن آن شوید. این جزیره هر از چند گاهی تکان می خورد و جا به جا می شود. اتفاق نادری که در کمتر دریاچه ای در ایران شاهد آن هستیم. به این جزیره، چمن متحرک یا «چملی گل» می گویند. هر ساله از شهرهای جنوبی آذربایجان غربی، ساکنین شهر تکاب و شهرهای استان های همجوار مثل آذربایجان شرقی،‌کردستان و زنجان به این منطقه می روند تا زیبایی و جذابیت این دریاچه و جاذبه خاص وسط آن را از نزدیک ببینند.

دلیل پیدایش چمن متحرک چملی تکاب

درباره علت پیدایش چمن متحرک چملی هنوز دلایل عملی و قابل قبولی پیدا نشده است. به همین دلیل این پدیده عجیب و مرموز و اسرار آمیز باقی مانده و دیدن آن می تواند هیجان و لذت خاصی را در شما به وجود آورد. نی های فراوانی در این دریاچه وجود دارند که طول برخی از آن ها به ۲ متر می رسد. ریشه این نی ها در هم تنیده شده اند و تکه های بزرگ و شناوری را بر روی دریاچه ایجاد کرده اند. در مورد دلیل حرکت کردن چمن متحرک چملی نیز اطلاعات دقیق وجود ندارد و هر آنچه که می‌دانیم محدود به حدس و گمان است. بعضی ها دلیل حرکت این جزیره را حرکت وضعی زمین می دانند و بعضی دیگر وزش باد را عامل این حرکت می دانند.

چمن متحرک چملی تکاب به هر دلیلی که ایجاد شده است هم اکنون یکی از جاذبه های خاص و منحصر به فرد استان آذربایجان غربی به شمار می آید و دیدن آن خالی از لطف نیست.

چند نکته جالب درباره چمن متحرک چملی

• آب دریاچه ای که چمن متحرک چملی در وسط آن ایجاد شده است از اعماق زمین می آید. آب‌های زیرزمینی از چشمه های جوشانی که در کف این دریاچه وجود دارد به درون دریاچه می ریزند. در اطراف دریاچه نیز چشمه هایی وجود دارد و آب های زیرزمینی را به داخل دریاچه می‌ریزند. بخشی از آب دریاچه سرازیر می شود و جریان آبی را بیرون از دریاچه ایجاد می کند. از طریق این جریان آب، چمنزارهای اطراف دریاچه سیراب می شوند.

• همانطور که گفتیم نام دیگر این دریاچه«چملی گول» است و به معنای برکه ای است که در وسط آن یک جزیره از چمن وجود دارد. این پدیده به نام های دیگری مثل «جزیره شناور» و «چملی» نیز شناخته می شود.

• پوشش گیاهی این منطقه بسیار زیبا و جذاب است. درختان سرسبز و بلند بید و چنار،‌ نیزار و چمنزارهای زیبا و گل های رنگارنگ جزئی از زیبایی های این منطقه است.

• این جاذبه از شهرستان تکاب ۱۵ کیلومتر، از مراغه ۲۱۵ کیلومتر، ‌از زنجان ۱۷۸ کیلومتر و از ارومیه ۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

تفریحاتی که می توان در هنگام بازدید از چمن متحرک چملی انجام داد

یکی از بهترین کارهایی که می توانید در هنگام بازدید از جزیره سرسبز و تحرک چملی انجام دهید تماشا کردن آن است. سکوت کنید و کمی در آرامش این منطقه غرق شوید. سعی کنید به صداهای طبیعت اطراف گوش کنید و حرکت این جزیره سبز رنگ را بر روی دریاچه مشاهده کنید. بعد از اینکه چند دقیقه سکوت کردید و محو زیبایی های طبیعت این منطقه شدید، اگر به عکاسی علاقه دارید دوربین خود را بردارید و از زیبایی های اطراف عکس بگیرید تا بتوانید زیبایی های این منطقه را با خودتان به خانه ببرید.

به هیچ وجه سعی نکنید که بر روی این چمن متحرک بروید. نه تنها برای خودتان خطرناک است و ممکن است به داخل دریاچه بیفتید بلکه باعث خراب شدن این اثر جذاب و خاص خواهید شد. بهترین کاری که می توانید در هنگام بازدید از این جاذبه انجام دهید تماشای آن از راه دور و عکسبرداری است.

می توانید در اطراف برکه پیاده روی کنید و از زیبایی های طبیعت اطراف لذت ببرید. اگر هم خسته شدید و دوست داشتید لحظاتی استراحت کنید می توانید زیرانداز همراه خود ببرید و پیک نیک کنید و در کنار دوستان و خانواده تان لحظات خوشی را سپری کنید.

محل های اقامت نزدیک به چمن متحرک چملی

در صورتی که قصد بازدید از این جاذبه عجیب و جذاب را دارید باید بلیط هواپیما به مقصد شهر ارومیه بخرید و به شهرستان تکاب بروید و در آنجا اقامت کنید. با صرف چند ساعت وقت می توانید به چمن متحرک چملی برسید. یکی دیگر از کارهایی که می توانید انجام دهید این است که در شهرهای استان های آذربایجان شرقی، کردستان و زنجان اقامت کنید. در صورتی که محل اقامت خود را در این استان ها انتخاب کنید با صرف ۳ تا ۴ ساعت راه می توانید به این جاذبه برسید و زیبایی های آن را از نزدیک مشاهده کنید.

در صورتی که طبیعت گرد هستید می توانید در اطراف این جاذبه کمپ کنید و شب خود را در دل طبیعت به صبح برسانید.

بهترین زمان بازدید از چمن متحرک چملی

بهترین زمان بازدید از چمن متحرک چملی فصل بهار و تابستان است. در این دو فصل آب و هوای خوب منتظر شماست و از دیدن سرسبزی این منطقه به وجد می آیید. بسیاری از ساکنین شهرهای آذربایجان غربی، زنجان و کردستان در فصل بهار و ایام نوروز به دیدن این جاذبه می آیند. در صورتی که می خواهید زمانی به دیدن چمن متحرک چملی بروید که خلوت است و بازدیدکننده زیادی در آنجا وجود ندارد فصل پاییز و زمستان بهترین زمان است. البته اگر سرمای هوا شما را اذیت نمی کند و خیلی تمایلی به دیدن سرسبزی منطقه ندارید.

راه های دسترسی به چمن متحرک چملی

چمن متحرک چملی در استان اذربایجان غربی، ۱۵ کیلومتری شهر تکاب، در نزدیکی روستای بدرلو قرار گرفته است. در صورتی که با اتوبوس گردشگری یا ماشین شخصی به دیدن این جاذبه می روید باید از شهر محل اقامتتان تا استان اذربایجان غربی بروید و از آنجا به بعد می‌توانید یکی از دو مسیر ی که در ادامه معرفی میکنیم را انتخاب کنید.

اگر هم می خواهید با هواپیما به دیدن این جاذبه بروید باید هنگام خرید بلیط هواپیما، مقصد خود را فرودگاه ارومیه انتخاب کنید و از آنجا به شهر تکاب بروید و از مسیرهای زیر چمن متحرک چملی برسید.

• مسیر اول: ابتدا وارد جاده تکاب_بدرلو شوید. از روستای «یلقون آغاج سراغ» که عبور کردید،‌ مسیر دسترسی به چمن متحرک چملی را از مردم محلی جویا شوید.

• مسیر دوم: به جاده همپا_بدرلو بروید. قبل از آن که به روستای «قوشه لاغ» برسید، وارد جاده میانبر قوشه باغ_بدرلو شوید. بعد از مدت زمانی که در این جاده حرکت کردید به روستایی به نام «ویر» می رسید. از ساکنین روستا کمک بگیرید تا مسیر دسترسی به این جاذبه را به شما نشان دهند. از این روستا تا چمن متحرک چملی حدود ۱ کیلومتر راه است.

زمین های اطراف این جاذبه معمولا لجن‌زار و نیزار است و نمی توانید خیلی نزدیک آن شوید. بهترین مسیر برای رسیدن به آن از سمت شرقی دریاچه است. در این سمت راه باریکی وجود دارد که شما را به نزدیکی دریاچه می رساند.

چمن متحرک چملی؛ جاذبه مرموز و عجیب تکاب/عکس

چمن متحرک چملی؛ جاذبه مرموز و عجیب تکاب/عکس

چمن متحرک چملی؛ جاذبه مرموز و عجیب تکاب/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار