gardeshban.ir

ته چین گوشت و چلو گوشت یکی از غذاهای اعیانی مناطق مرکزی کشور است.
کد خبر: ۴۵۴۷۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۰-1400 July 05
گردشبان (gardeshban.ir) :

ته چین گوشت و چلو گوشت یکی از غذاهای اعیانی مناطق مرکزی کشور است. از جمله ته چین های خوشمزه ته چین گوشت گرمساری می باشد. طرز ته چین گرمساری با گوشت را به شما علاقه مندان به آشپزی، آموزش می دهیم، تا به راحتی آن را تهیه و نوش جان کنید.

مواد لازم برای ۱۲ نفر

  • برنج: ۱۰ پیمانه
  • گوشت تازه گوسفندی: ۱ کیلوگرم (سردست یا ماهیچه)
  • پیاز بزرگ: ۲ عدد نگینی خرد شده
  • زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار لازم
  • زردچوبه: ½ قاشق چایخوری
  • دارچین برای تفت کشمش: ۱ قاشق چایخوری
  • نمک: به مقدار دلخواه
  • ادویه مخصوص ته‌چین گرمساری: دارچین، پودر گوجه خشک، گرده غوره، گرده لیمو، فلفل، پودر زیره هر کدام ۱ قاشق مرباخوری (دارچین ۱ قاشق چایخوری)
  • کشمش: ۲ لیوان فرانسوی

طرز تهیه ته چین گرمساری خوشمزه و بسیار لذیذ

طرز تهیه

برای مزه‌دار کردن گوشت بهتر است ابتدا آن را به صورت ورقه‌های نازک برش‌ بزنید و تقسیم کنید و در ادویه پلویی مخصوص ته‌چین به علاوه مقداری فلفل سیاه و قرمز، پودر پیاز و پودر پاپریکا و دو عدد پیاز نگینی خرد شده بزرگ بخوابانید. کمی گوشت را با دست در این مواد بچرخانید تا تمام قسمت‌ها آغشته شوند. مدت زمان لازم برای مرینیت یا مزه‌دار کردن گوشت ته چین بهتر است از یک شب تا صبح باشد.

برنج و کشمش را به صورت جداگانه خیس کنید. مدت زمان خیس خوردن برنج بستگی دارد به نوع برنج شما و تجربه قبلی که از پختن برنج مورد نظرتان دارید. کشمش هم ۱ ساعت خیس شود کافی است.

در یک قابلمه مناسب آب را جوش بیاورید و برنج را در آن بپزید. برنج را کمی دان بردارید یعنی همین که دانه برنج یک ترک برداشت کافی است. برنج را آبکش کنید و کف قابلمه مقداری روغن بریزید.

وقتی روغن کمی داغ شد کف قابلمه مقداری نان بچینید و ½ برنج آبکش شده را روی نان‌ها بریزید. حالا گوشت مزه‌دار شده را به صورت خام و به همراه سایر موادی که گوشت در آن‌ها مزه‌دار شده یعنی پیاز خرد شده و ادویه خورده را روی برنج بریزید. روی گوشت زعفران دم کرده غلیظ یا زعفران سابیده شده (در ریختن زعفران دست و دل باز باشید) و ادویه پلویی (اختیاری است) بریزید و به اندازه دلخواه نمک بپاشید.

سپس روی مواد را با یک لایه دیگر برنج پر کنید. ته‌چین را ابتدا روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا حسابی بخار کند و سپس شعله را ملایم کنید. ته‌چین را روی شعله ملایم گاز دم کنید تا حسابی بخار کند و گوشت حسابی مغز پخت و نرم شود. برای این‌که ته‌چین بهتر بخار کند و دم بکشد ۱/۲ فنجان آب جوش روی برنج بریزید.

۳ الی ۴ ساعت زمان برای دم کشیدن ته چین گرمساری لازم است. در این فاصله کشمش‌ها را با کمی روغن حیوانی یا کره تفت دهید و به آن‌ها ½ قاشق چایخوری زردچوبه و ۱ قاشق چایخوری دارچین اضافه کنید. در یک ساعت پایانی پخت ته‌چین کشمش‌های سرخ شده را روی برنج بریزید. اگر دوست داشتید یک عدد پیاز متوسط را هم ابتدا سرخ و کاراملی کنید و سپس کشمش‌ها را به آن اضافه و سرخ کنید و سپس در یک ساعت پایانی پخت به ته‌چین به همان ترتیب اضافه کنید.

طرز تهیه ته چین گرمساری خوشمزه و بسیار لذیذ

نکات مهم طرز تهیه ته‌چین گوشت در شهرهای مختلف سمنان

*در شهرهای نزدیک گرمسار مثل شاهرود ته‌چین را با تغییر در برخی جزییات درست می‌کنند. برای مثال در ته‌چین شاهرودی دور قابلمه ته‌چین اسفناج و بادمجان آغشته گرد غوره و ته دیگ سیب زمینی یا کدو حلوایی و گاهی لبو می‌چینند تا با برنج دم بکشد.

*در گرمسار در مراسم محرم گوسفند را درسته در پارچه توری پیچیده و لای برنج در دیگ می گذارند.

*گوشت این نوع ته‌چین حتما باید خام باشد و لای پلو بخار پز و مغز پخت شود.

*برخی ته‌چین گرمساری را با مرغ هم به همین صورت درست می‌کنند البته بهتر است گوشت مرغ را قبل از گذاشتن لای پلو مقداری در کره یا روغن تفت دهید.

*ادویه مخصوص ته‌چین گرمساری شامل ترکیبات زیر است: پودر گوجه خشک، زردچوبه، فلفل، دارچین (کمتر)، گرده غوره، گرده لیمو، پودر زیره.

*اگر گوجه خشک دارید چند عدد روی برنج بگذارید تا همراه با آن دم بکشد.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار