gardeshban.ir

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی از ورود ارزیابان یونسکو برای بررسی میدانی دو پرونده کاروانسرای ایرانی و الحاق جنگل‌های دیزمار به پرونده جهانی جنگل‌های هیرکانی در نیمه اول مهر و آبان خبر داد.
کد خبر: ۴۵۴۸۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۰-1400 July 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
مصطفی پورعلی گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، دو کارشناس ارزیاب کمیته میراث جهانی یونسکو اعزامی از ایکوموس جهانی، در نیمه اول مهرماه سال‌جاری وارد ایران می‌شوند و حدود ۲۰ روز در ایران حضور خواهند داشت و ۵۶ کاروانسرای منتخب را که در پرونده ثبت جهانی کاروانسرای ایرانی معرفی شده است، مورد ارزیابی میدانی قرار می‌دهند.

وی افزود: پرونده کاروانسرای ایرانی پرونده بسیار حائز اهمیتی است و به عنوان یک پرونده زنجیره‌ای بخش قابل توجهی از استان‌های کشور را که شامل ۲۴ استان است، در برمی‌گیرد.

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی تصریح کرد: امید است با همکاری همه مقامات و مسئولان ذی‌ربط این ارزیابی به خوبی انجام شود. مطالعات این پرونده چندین سال است که به طول انجامیده و به امید خدا بررسی نهایی این پرونده در تابستان ۱۴۰۱ در کمیته میراث جهانی یونسکو مطرح و انجام خواهد شد.

پورعلی عنوان کرد: بر اساس هماهنگی انجام شده ابتدای آبان‌ماه سال‌جاری نیز ارزیاب اتحادیه بین‌المللی حفاظت طبیعی (IUCN)، اعزامی از کمیته میراث جهانی یونسکو برای بررسی فنی پرونده جنگل‌های دیزمار از استان آذربایجان شرقی وارد ایران خواهد شد و امید است نتایج بررسی میدانی این کارشناس نیز به الحاق این منطقه حفاظت شده به پرونده جهانی جنگل‌های هیرکانی منجر شود.

وی اظهار کرد: این دو پرونده که از سال گذشته برای کمیته میراث جهانی یونسکو ارسال شده است، امسال مورد ارزیابی میدانی قرار می‌گیرد و قرار است در سال ۲۰۲۲ بررسی نهایی آن در کمیته میراث جهانی یونسکو انجام شود.

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی بیان کرد: پرونده دیزمار حاصل کار مشترک وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سازمان حفاظت محیط زیست کشور و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است که به شکل مشترک با یک سایت از کشور آذربایجان موسوم به پارک هیرکان تدوین و در سال گذشته به دبیرخانه یونسکو ارسال شده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار