gardeshban.ir

سرطان معده به رشد غیرعادی سلول‌ها در معده گفته می‌شود. معده، بخشی از لوله گوارش است که در قسمت میانی بالای شکم درست زیر دنده‌ها قرار گرفته است.
کد خبر: ۴۵۵۰۱
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۰-1400 July 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
غذایی که می‌خورید وارد معده شده و در آنجا عملیات گوارش و هضم انجام می‌شود. سرطان معده از جمله سرطان‌های شایعی است که می‌تواند قسمت‌های مختلف معده را تحت تأثیر قرار دهد. در اکثر موراد ابتلا در سراسر جهان سرطان معده در قسمت اصلی معده ایجاد می‌شود. محل ایجاد سرطان در معده از جمله عوامل اصلی تعیین‌کننده نوع درمان به ‌شمار می‌آید. در روند درمان این بیماری، معمولاً از جراحی و برداشتن بافت سرطانی استفاده می‌شود.

برای تشخیص و درمان سرطان معده باید به متخصص گوارش مراجعه کنید.

سرطان معده به انگلیسی Stomach cancer، به‌عنوان دومین عامل مرگ‌ومیر و چهارمین سرطان شایع در دنیا به شمار می‌رود که در زمره بدخیم‌ترین سرطان‌های رایج قرار دارد. این بیماری معمولاً به‌صورت خاموش و آهسته از معده شروع می‌شود و معمولا در مراحل اولیه علامتی ندارد. از‌این‌رو اکثر اوقات بیمار دیرتر از زمان لازم متوجه بیماری خود می‌شود و روند درمانی سخت‌تری پیش رویش قرار می‌گیرد. درصورتی‌که مهم‌ترین اصل در کنترل و درمان بیماری سرطان و البته موفقیت در درمان، تشخیص زودهنگام و به‌موقع است. هرچقدر سرطان زودتر تشخیص داده شود، احتمال بهبودی و معالجه بیمار بیشتر شده و هزینه‌های درمان هم کمتر می‌شوند.

تقریبا پنج درصد مبتلایان پیش از چهل سالگی تشخیص داده می‌شوند. در بیشتر کشورها امکان انجام برنامه‌های غربالگری زودهنگام وجود ندارد. میزان ابتلای جوانان به سرطان معده به ‌مرور زمان در بیشتر کشورها به‌ غیر از آمریکا، روند نزولی داشته است. به‌طورکلی، این سرطان نسبت بزرگ‌سالان و میان‌سالان چندان در میان جوانان کمتر از  ۴۰ سال شایع نیست.

در واقع، از هر ده بیمار سرطانی، نه نفر بیشتر از ۵۰ سال سن دارند. سن شیوع این بیماری بالای ۶۰ سال شناخته می‌شود، اما سن بروز آن در ایران به نسبت دنیا ده سال جوان‌تر است. از آنجایی‌که این بیماری دیر تشخیص داده می‌شود، معمولاً طول عمر سرطان معده را حدود ۵ سال تعریف می‌کنند. البته گاهی اگر درمان موفق باشد، این بازه کمتر هم می‌شود. بنابراین، طبیعی است که اگر علائم سرطان معده و راه‌های تشخیص و درمان این بیماری را بدانیم، شانس بیشتری برای درمان و معالجه بیمار خواهیم داشت.

علائم سرطان معده کدام است؟

متأسفانه این سرطان مثل سرطان کبد در مراحل اولیه نشانه‌ای ندارد و عمدتاً در مراحل پیشرفته خودش را نشان می‌دهد. البته باید بگوییم که علائم سرطان کبد و معده تاحدودی مشابه هم هستند و معمولا بسته به بدن بیمار فرق می‌کند. درد در سمت راست ناحیه فوقانی شکم، درد کتف راست، نفخ شکم، زردی پوست و چشم‌ها از جمله علائم سرطان کبد هستند که نباید با سرطان معده اشتباه گرفته شوند.

در ادامه برخی از علائم سرطان معده را ذکر می‌کنیم. به‌خاطر داشته باشید که داشتن هرکدام از این علائم به‌تنهایی نشانه‌ی سرطان نیستند. اگر احساس کردید هرکدام از این نشانه‌ها در شما یا نزدیکانتان وجود دارد، بهتر است پیش از هرکاری ابتدا با متخصص گوارش مشورت کنید. در صورت صلاحدید پزشک آزمایش‌های لازم انجام می‌شود و تشخیص انجام می‌شود. برخی از نشانه‌های رایج که از علائم اولیه سرطان معده محسوب می‌شود، عبارت‌اند از:

    سوءهاضمه 

    نفخ بعد از غذا خوردن 

    سوزش سر دل

    حالت تهوع

    از دست دادن اشتها

    احساس سیری حین غذا خوردن. 

یادآوری می‌کنیم که هر نوع سوءهاضمه یا سوزش سردل بعد از صرف غذا را نمی‌توان نشانه سرطان معده دانست. اما از کجا بدانیم سرطان معده داریم؟ درصورتی‌که این علائم ادامه پیدا کرد و اوضاع وخیم‌تر شد، باید حتما به متخصص گوارش مراجعه کنید. پس از رشد غده سرطانی، علائم وخیم‌تری مشاهده می‌کنید مانند: 

    درد معده 

    خون در مدفوع یا مدفوع سیاه

    از دست دادن اشتها

    کاهش وزن بی‌دلیل

    خستگی

    برجستگی و تورم در معده (ناشی از تجمع مایعات)

    کم‌خونی (تعداد گلبول‌های قرمز کاهش می‌یابد و باعث احساس خستگی و تنگی نفس در فرد می‌شود).

    زردی پوست و سفیدی چشم

    استفراغ خونی

    اسهال یا یبوست

    سختی بلع. 

علائم سرطان معده در جوانان 

درست است که سرطان معده یک بیماری خاموش به شمار می‌رود و در جوانان گاهی حتی تا مراحل پیشرفته هم تشخیص داده نمی‌شود، ولی کاهش وزن ناگهانی می‌تواند یکی از علائم این سرطان در جوانان باشد. اگر بدون دلیل و به‌صورت ناگهانی وزن زیادی از دست دادید، توصیه می‌کنیم به متخصص گوارش مراجعه کنید. از جمله علائم سرطان معده در جوانان می‌تونا به علائم زیر اشاره کرد:

    کاهش وزن ناگهانی

    درد معده طولانی‌مدت

    احساس سیری در حین غذا خوردن

    سوزش طولانی‌مدت سردل

    استفراغ. 

هرچند که این بیماری بیشتر میان بزرگسالان شایع است، اما توصیه می‌شود در صورت طولانی شدن هرگونه از نشانه‌های ذکر شده، بلافاصله به متخصص گوارش مراجعه کنید.

Stomach-cancer-signs

سرطان معده به چه علت اتفاق می‌افتد؟

تا به ‌امروز علت مشخصی برای این بیماری عنوان نشده است. ولی با این وجود محققان فاکتورهای خطر زیادی را شناسایی کرده‌اند که ممکن است ریسک ابتلا به این نوع سرطان را افزایش ‌دهد. از نظر پزشکان، سرطان معده با تغییر DNA سلول‌های معده شروع می‌شود. در واقع این DNA است که به سلول می‌گوید چه عملی انجام دهد. تغییرات به وجود آمده به سلول هشدار می‌دهد که سریع رشد کند و همچنان با وجود مرگ سلول‌های سالم، به رشد خود ادامه بدهد.

تجمع این سلول‌ها، توموری به وجود می‌آورد که به بافت سالم حمله کرده و آن را نابود می‌کنند. به ‌مرور زمان، سلول‌ها تقسیم می‌شوند و به سایر نقاط و اندام‌های بدن حمله (متاستاز) می‌کنند. یکی از فاکتورهایی که ریسک ابتلا به سرطان معده را تشدید می‌کند، عفونت ناشی از هیلوباکترپیلوری است که معمولاً باعث زخم معده و ورم معده (یا همان گاستریت) می‌شود. به‌نظر می‌رسد جنسیت فرد هم از فاکتورهای خطر ابتلا به این بیماری باشد. چراکه معمولاً مردان دو برابر زنان به این سرطان مبتلا می‌شوند. از دیگر دلایل سرطان معده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    پولیپ معده

    کم‌خونی‌ پرنیسیوز یا کم‌خونی ناشی از فقدان ویتامین ب ۱۲

    چاقی و اضافه وزن

    کار در محیط‌های صنعتی که فرد با فلز، الوار، لاستیک، ذغال‌سنگ و چوب سروکار دارد.

    زیاده‌روی در مصرف غذاهای شور، گوشت دودی و ترشیجات

    مصرف سیگار و دخانیات (افراد سیگاری‌ دوبرابر کسانی که سیگار نمی‌کشند، در معرض ابتلا به سرطان معده قرار دارند.)

    سابقه خانوادگی و سابقه ابتلا به سرطان

    سن بالای ۵۵ سال

    انجام برخی عمل‌های جراحی معده. 
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار