gardeshban.ir

جاذبه های دیدنی ایران تنها به مواردی که در شهر ها وجود دارد ختم نمی شود و در خارج از این محیط ها سرزمین ها و کوه هایی است که با دیدن آن ها شگفت زده خواهید شد.
کد خبر: ۴۵۶۳۲
تاریخ انتشار : جمعه ۰۹ مهر ۱۴۰۰-1400 July 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
جاذبه های دیدنی ایران تنها به مواردی که در شهر ها وجود دارد ختم نمی شود و در خارج از این محیط ها سرزمین ها و کوه هایی است که با دیدن آن ها شگفت زده خواهید شد. استان زنجان از جمله استان هایی می باشد که دارای دریاچه، جنگل، چشمه، غار و جاذبه های تاریخی آن از جمله مساجد، دودکش جن ها و... است و در بین این آثار جذاب کوه های رنگی موجود در این شهر جزو عجیب ترین و قشنگ ترین کوه های ایران می باشد.

متاسفانه بسیاری از مردم کشور از وجود این جاذبه بی خبر هستند و در جریان این ثروت خدادادی نیستند. شاید اگر شما هم برای بار اول تصاویر این کوه های رنگی را ببینید، احساس می کنید واقعی نیست اما اگر کمی تحقیق نمائید، حتما متوجه خواهید شد که تمام آن ها واقعی هستند و در ایران قرار دارند.

کوه های رنگی ماهنشان؛ جاذبه ای خاص و زیبا/عکس

کوه های آلا داغ لار زنجان

شهر ماهنشان از شهرهای زنجان است و در 113 کیلومتری غرب این شهر می باشد که مواد معدنی بسیار در آن یافت می شود و همین باعث شده که کارخانه های معدنی زیادی در آن تاسیس گردد. آلا داغ لار یا همان کوه های رنگی، سبب شده رنگین کمان زیبایی بر روی زمین شکل گیرد. این کوه ها در 25 کیلومتری شمال شرقی تبریز و در مسیر شهرستان خواجه و اتوبان میانه به زنجان واقع شده اند.

ماه نشان یا همان آلا داغ لار اسمی محلی می باشد و بر روی این کوه ها و تپه های رنگارنگ گذاشته شده است. در نزدیکی این کوهها و تپه ها، روستاهای زیادی هستند و طبیعت اندوخته ی زیبائی هایش را به مردم این منطقه اعطا نموده است.

طبق گفته ی مردم منطقه نشانه هایی از زندگی ماد ها در این قسمت یافت شده و همین سبب شده که نام ماد نشان را برای آن برگزینند که با گذشت سالیان زیاد به ماه نشان تبدیل شد. مادها بعد از اینکه به فلات ایران راه یافتند وارد روستای ماد آباد شده و در 15 کیلومتری ماهنشان استقرار یافتند.

رنگین کمان کوه های رنگی ماهنشان از رنگ های قرمز، قهوه ای، سبز، نارنجی، زرد و سفید شکل یافته  و منظره ای بی بدیل را به وجود آورده است. عکاسی در فضای این منطقه در نوع خود بی نظیر می باشد و نور و رنگ های موزون آن بسیار هنرمندانه و جذاب است.

دلیل رنگی شدن تپه های آلا داغ لار چیست؟

کوه های رنگی ماهنشان؛ جاذبه ای خاص و زیبا/عکس
 
این کوه های رنگی تنها در نقاطی از دنیا مانند ژئو پارک ژانکی در چین و کوه های آسانیگ در پرو هستند. طبق تحقیقاتی که زمین شناسان بر این کوه ها انجام داده اند، قدمت و زمان تشکیل این کوه ها را به حدود 15 میلیون سال پیش تخمین زده اند که وجود حوضچه های مختلفی از رسوبات آهن و همچنین تغییر املاح به علل گوناگونی از جمله زنگ زدگی، واکنش دادن با اکسیژن و ... در زمان شکل گرفتن این کوه ها، باعث شده که رنگ های جذاب و متعددی در بستر این کوه ها به وجود آید.

تفریح در کوه های آلا داغ لار

این مکان جزو جاهایی است که می توان برای گردش و تفریح به آن رجوع کرد و با پیاده روی در آن حس اینکه در سیاره ای دیگر در حال قدم زدن هستید به شما دست خواهد داد. عکس گرفتن و فیلم برداری کردن از این مناظر و روستاهای نزدیک آن باعث می شود، لذت سفری دلپذیر را تجربه کنید. در بعضی جاهای کوه آبراهه هایی وجود دارد که جلوه ی این کوه های رنگی در آب چند برابر شده و وجهه ی پر شکوهی را در برابر دیدگان همگان به رخ می کشد.

این کوه ها و تپه های رنگی با رنگ های قهوه ای، سبز، قرمز، زرد و نارنجی در هنگام بارندگی خیس شده و زیباییش چند برابر می گردد این همه شگفتی در نزدیکی میانه شروع و تا مسیر اهر تبریز به طول انجامیده است.

بهترین زمان بازدید کوه های آلا داغ لار زنجان

این کوه ها و تپه ها در تمام ایام سال دیدنی هستند و زیبائی خاص خود را دارند و هر زمان که به دیدن آن ها بروید با مناظر بکر و شگفت انگیزی روبرو خواهید شد زیرا اگر در زمان آفتابی بودن هوا به آنجا بروید آفتاب با تلالوی خود جلوه ی بی نظیری به آن داده و اگر موقع پائیز و زمستان به دیدار این کوه ها بروید باران و برف طور دیگر نمای آن را زیبا کرده اند

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار