gardeshban.ir

صنعت گردشگری ایران بسیار مظلوم واقع شده و این تنها به دوره پس از انقلاب مربوط نیست پیش از انقلاب نیز تک محصولی بودیم و تنها به اتکا به نفت کشور اداره میشد.
کد خبر: ۴۵۷۲۶
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰-1400 July 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
محمدرضا مجیدی، عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در سومین سلسله وبینارهای سمپوزیوم کارگروه مطالعات برنامه ها و ساختارهای دولتی و اتاق بازرگانی که با همکاری کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، با اشاره به اینکه باید اذهان مردم و کشور را از نفت و دولت رانتی رها کرد، گفت: صنعت گردشگری ایران بسیار مظلوم واقع شده و این تنها به دوره پس از انقلاب مربوط نیست پیش از انقلاب نیز تک محصولی بودیم و تنها به اتکا به نفت کشور اداره میشد.

وی در بخشی دیگر از صحبت هایش با اشاره به اهمیت کرونا گفت: گردشگری نیز باید همانند مقابله با کرونا در اولویت کشور قرار گرفت و نیز مسئله اصلی کشور تلقی شده و ستادی به این منظور تشکیل شود.

مجیدی با اشاره به اینکه همواره گردشگری به عنوان موضوع حاشیه در کشور مطرح بود، افزود: باید این موضوع از حاشیه به متن بیاید به نظر می رسد دولت سیزدهم نگاه و آمادگی انجام این کار را دارد.

استاد دانشگاه حقوق دانشگاه تهران پیرامون اینکه گردشگری مانع ایران هراسی می شود، گفت: همانطور که عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری پیش از این مطرح کرد، فردی که برای مدیریت این حوزه می آید، باید آبروی خودش را برای این کار بگذارد تا بتواند تغییر اساسی در این حوزه ایجاد کند.

مجیدی در ادامه با اشاره به اینکه با دولت نفتی نمیتوان سطح رفاه مردم را افزایش داد، گفت: با توجه به شرایط کنونی فروش نفت نمیتوان دل به درآمدهای نفتی بست.

وی در ادامه افزود: دولت باید دو سوم توانش را برای گردشگری بگذارد؛ در این صورت بسیاری از دغدغه های کشور با مواهب گردشگری قابل حل می شود. صنعت گردشگری عدالت جو و فقر زداست و به عدالت توزیعی در کشور کمک زیادی می کند.

وی با اشاره به ثبت جهانی بیابان لوت و جنگل های هیرکانی گفت: شاید به نظر برسد لوت تنها بیابان است، اما با ثبت جهانی این منطقه اتفاقات مثبتی برای جوامع محلی آنجا افتاد هنر گردشگری پایدار، بهره گیری و مدیریت منابع برای نسل های بعدی است.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به ضرورت رفتن حوزه گردشگری از حاشیه به متن افزود: این مهم باید اولویت حاکمیت باشد. وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باید تنها در حوزه سیاستگذاری ورود کند و حوزه اجرایی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.

مجیدی با بیان اینکه برای پاسخ به برخی از پرسش های نوظهور نیازمند فقه گردشگری هستیم، گفت: مذهب تشیع توانایی ایجاد فقه گردشگری و پاسخ به سوالات این حوزه را دارد.

وی همچنین افزود: باید در سیاست گذاری ها لایه ای تصمیم گرفته شود، یعنی برای هر استان و یا یک روستا به ضرورت نیاز به شرایط آن منطقه تصمیم گیری شود.

ضرورت تاسیس زیرساخت اقامتی همزمان با بازیابی برای جذب گردشگر

شهاب طلایی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق در ادامه با بیان اینکه در سال 1337 تنها 84 هتل و مهمانخانه در ایران تاسیس شده بود، گفت: در سال 57 این آمار به 431 هتل و مهمانخانه رسید و با توجه به شرایط جنگ در سال 67 تعداد هتل ها و مهمانخانه های ایران به 329 عدد کاهش یافت و این امر در سال 97 سه برابر شد.

وی با بیان اینکه قانون گردشگری در سال 1370 تدوین شد، افزود: تدوین قانون توسعه ایران گردی و جهانگردی از سال 69 آغاز شد و در سال 1370 به تصویب رسید امروزه با توجه به گذر زمان و تغییر شرایط برخی از مواد آن قابل اجرا نیست.

وی تاسیس و ساخت زیرساخت های گردشگری بدون توجه برنامه ریزی و تبلیغات برای جذب گردشگر را نگرش غالب در این سیاست گذاری عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در آن دوره نگرش غالب این بود که ابتدا باید مراکز اقامتی و هتل ساخته شود و سپس به دنبال جذب گردشگر باشیم. مشخص شدن مرزهای میان تصدی گری و سیاست های حاکمیتی از جمله چالش های وزارت میراث فرهنگی است.

سرمایه گذاری درآمد نفتی در زیرساخت های گردشگری

علی اکبر عبدالمالکی، ریاست اتاق بازرگانی ایران در خصوص وضعیت گردشگری و همه گیری کرونا گفت: نمیتوان منتظر بود تا کرونا کاملاً از بین برود سپس گردشگری را آغاز شود؛ باید با شرایط کنونی کنار آمد به و گردشگری را ادامه داد، وظیفه اصلی دولت و رئیس جدید گردشگری کشور بکارگیری از قدرت دیپلماسی برای مقابله با ایران هراسی است.

وی با بیان اینکه ضرغامی به خوبی می داند رسانه می تواند ابعاد واقعی ایران اسلامی را به جهان نشان دهد، افزود: براساس اصل 44 قانون اساسی باید جلوی خصولتی ساز گرفته شود تا بنگاه های خصوصی بتوانند با یکدیگر رقابت منصفانه داشته باشند. بنگاه های خصولتی که از یارانه و رانت برخوردارند نمی توانند کنار شرکت های خصوصی رقابت کنند.

وی با اشاره به فروش نفت در دوره دولت دهم و یازدهم ادامه داد: در آن دوره که قیمت هر بشه نفت 130 دلار بود، اما در سال 99 قیمت نفت به بشکه 35 دلار کاهش یافت؛ بنابراین نباید تنها به فروش نفت اکتفا کرد.

عبدالملکی با بیان اینکه باید درآمدهای فروش نفت در اختیار زیرساخت های گردشگری قرار بگیرد، گفت: کشوری همچون امارات توانست این کار را بکند؛ نمایشگاه اکسپو دبی براساس آمار کارشناسان می تواند به ورود 25 میلیون تا 30 میلیون گردشگر در مدت 6 ماه به این کشور کمک کند که ارزآوری بسیاری برای این کشور به همراه خواهد داشت. قطر نیز با برگزاری جام جهانی سال 2022 می تواند به درآمد گردشگری فوق العاده دست پیدا کند این کشورها توانسته اند درآمدهای نفتی را در زیرساخت های گردشگری سرمایه گذاری کنند و در ادامه به درآمد خوبی برسند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار