gardeshban.ir

در ۱۰ کیلومتری شهر نمین استان اردبیل، یکی از بکرترین و به‌نوعی خاص‌ترین جنگل‌های ایران قرار گرفته است.
کد خبر: ۴۵۷۴۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰-1400 July 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
در ۱۰ کیلومتری شهر نمین استان اردبیل، یکی از بکرترین و به‌نوعی خاص‌ترین جنگل‌های ایران قرار گرفته است. جنگل فندقلو نمین که در زبان محلی به آن «مَشه» هم می‌گویند. جذابیت این منطقه وقتی بیشتر می‌شود که در زیباترین و رؤیایی‌ترین جاده شمال کشور، یعنی گردنه حیران واقع شده است.

شاید اغلب کسایی که از مسیر این جاده متصل‌کننده دو استان گیلان و اردبیل عبور کرده‌اند، تنها محو زیبایی آن شده‌اند، از وجود این بهشت پنهان بی‌اطلاع باشند. اما اگر بدانند در این جنگل می‌توانند علاوه بر دیدن گونه‌های کمیابی از درختان، گوزن وحشی ایرانی را نیز از نزدیک ببینند، دیگر بی‌اعتنا از کنارش رد نمی‌شوند.

جنگل فندقلو نمین؛ بهشت پنهان اردبیل /عکس

جالبی جنگل فندقلو این است که برخلاف اکثر جنگل‌ها، تمامی وسعت آن را درخت نپوشانده است. بلکه مملو از دشت‌های از گل‌های بابونه یک‌ساله با قدی ۲۰ تا ۴۰ سانتی‌متری نیز هست. همچنین در این جنگل دشتی از گل‌های سوسن چلچراغ وجود دارد که جزو کمیاب‌ترین گل‌های دنیا به شمار می‌آید.

پس اگر دوست دارید با این منطقه جذاب و دیدنی بیشتر آشنا شوید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

دلایل جذابیت و منحصر به فرد بودن جنگل فندقلو نمین

• وجود گونه‌های نادری از درختان
• زیستگاه گونه‌های مختلفی از جانوران در ایران
• مملو از درختان گردو
• دارای آب‌وهوای مطبوع
• قرارگرفتن در گردنه حیران
• زیستگاه مرال
• امکان برپایی کمپ
• زیبایی در تمام فصول
• امکان بازدید از دیگر مناطق دیدنی شهر نمین

مشخصات و ویژگی‌های خاص جنگل فندقلو نمین

این جنگل در قسمت جنوبی شهرستان نمین استان اردبیل واقع شده است. بخشی که تلاقی دو استان پربارش و مرطوب گیلان و سرد و خشک استان اردبیل بوده و همین امر سبب پیدایش آب‌وهوای مه‌آلود و پوشش گیاهی متمایز در این منطقه شده است.

جنگل فندقلو نمین؛ بهشت پنهان اردبیل /عکس

مشخصات کلی جنگل فندقلو

جنگل فندقلو در حدفاصل جاده نمین به آستارا بوده و بین مناطق خانقاه علیا، آریاتپه، ننه کران، آبی بیگلو، کریم کندی، نیارق و روستای حور محدود شده است. از این منطقه تا شهر تهران ۶۲۶ کیلومتر فاصله دارد. همچنین مسافت آن تا آستارا اردبیل به ترتیب ۶۷ و ۳۹ کیلومتر است.

جنگل فندقلو خود شامل دو بخش فندقلوی بزرگ با نام محلی «بویوک مشه» و فندقلوی کوچک یا «عسی قیران» یا « کاظم مشه سی» است. البته فاصله هر دو قسمت کوتاه و در حدود ۷۰۰ متر است.
در بالا تیتروار به ویژگی‌های خاص این منطقه اشاره کردیم، در ادامه به‌صورت جزئی‌ترین این خصوصیات را توضیح می‌دهیم.

وجود گونه‌های نادر گیاهی در جنگل فندقلو

نکته جالب این که با آن که نامش جنگل است، اما تنها یک‌چهارم از ۱۶ هزار هکتار وسعتش را جنگل دربرگرفته و مابقی دشت و مراتع است. اما همین حجم از جنگل نیز دارای درختانی کمیاب است.

همان‌طور که نام این جنگل مشخص می‌کند، فراوانی درخت فندق در آن جا بسیار چشمگیرتر از سایر درختان است؛ ولی در این منطقه گونه‌های کمیابی از دیگر درختان مثل بلوط، مازو، راش، بیدمشک و ممرز نیز وجود دارد که در کمتر جایی دیگر می‌توان پیدا کرد.

البته در این جنگل وجود درختان میوه را نیز نمی‌توان نادیده گرفت و انواعی از درخت میوه مثل آلو، گوجه سبز، تمشک، سیب جنگلی، توت‌فرنگی و ازگیل هم در آن جا می‌توان یافت.

جنگل فندقلو نمین؛ بهشت پنهان اردبیل /عکس

زیستگاه جانوران متعدد

در جنگل فندقلو نمین، شمار زیادی از حیوانات گرد هم آمده‌اند که در این میان جانورانی مانند سمور، گرگ، روباه و خرس قهوه‌ای بیشتر به چشم می‌آیند. همچنین در این منطقه پرندگانی نظیر عقاب طلایی، قرقاول، کلاغ ابلق، کبک و چکاوک نیز مشاهده شده است.

دشت گل‌های بابونه

در این جنگل گل‌های بابونه با ارتفاع بلندی هست که مطمئناً در کمتر جایی دیگر می‌توان دید و لذت برد. ای وسعت از بابونه‌های زیبا سبب شده که هرساله در روز جهانی گل گیاه مصادف با ۲۴ و ۲۵ خردادماه در جنگل فندقلو، جشنواره ملی گل بابونه برگزار شود.

پوشش گیاهان دارویی این منطقه مختص بابونه نبوده و به دلیل آب‌وهوای مطلوب انواعی از بومادران در این جنگل می‌توانند رشد یابند. پامچال، خاس، نسترن، گل گاوزبان، بنفشه و گیلدیک دیگر گیاهانی هستند که در آن جا پرورش پیدا کرده‌اند.

به‌خاطر داشته باشید که عمر گل بابونه این منطقه کوتاه و محدود به بهار و اول تابستان است؛ بنابراین برای مشاهده دشت بابونه حتماً در یکی از سه ماه اردیبهشت، خرداد و یا تیر به این منطقه سفر کنید.

منطقه توریستی

این جنگل را در واقع باید دنباله جنگل‌های نیمه‌گرمسیری استان گیلان بوده که به دشت‌های استان اردبیل ختم شده است. همین موضوع باعث شده که در تمام طول سال، گردشگرانی زیادی برای دیدن این طبیعت زیبا به جنگل فندقلو نمین سفر کنند. ازاین‌رو منطقه مهمی در صنعت اکوتوریسم استان اردبیل محسوب می‌شود. از طرفی دیگر نزدیکی به گردنه حیران و تله‌کابین حیران به فاصله ۵ کیلومتری از شهرستان نمین، این منطقه را بیش‌ازپیش کانون توجه مسافران قرار داده است.

چگونه به جنگل فندقلو اردبیل برویم؟

برای سفر به این منطقه راه‌های مختلفی وجود دارد. آسان‌ترین راه این که ابتدا بلیط هواپیما اردبیل را تهیه کرده و به مرکز استان بروید. باتوجه‌به فاصله کم جنگل نمین به شهر اردبیل خیلی راحت به جنگل دیدن بروید. راه دیگر کوه‌پیمایی است که مسیرهای مختلفی دارد که دو مسیر دریاچه سوها و آبشار لاتون رایج‌تر هستند. هر دو این مسیرها ابتدا شما را به چشمه آبگرم مشه سویی و سپس فندقلو می‌رساند.

اما اگر قصد سفر با خودرو شخصی را دارید دو مسیر زیر شما را به جنگل فندقلو نمین می‌رساند.
جنگل فندقلو نمین 

مسیر آستارا به اردبیل

این همان مسیری است که گردنه حیران در آن قرار دارد. در واقع مسیری که شما از سمت تهران به گیلان و سپس اردبیل می‌روید. حدود ۲۰۰ متر قبل از تونل حیران، در سمت راست جاده فرعی وجود دارد که از بالای تونل می‌گذرد. با ورود به این مسیر و طی حدود یک کیلومتر، دوراهی وجود دارد. جاده سمت چپ شما را ابتدا به ایستگاه بالایی تله‌کابین حیران سپس رستوران حیران و در انتها جنگل فندقلو می‌رساند.

مسیر اردبیل به آستارا

این مسیر عکس مسیر قبلی بوده و از سمت استان اردبیل به گیلان است. در جاده اردبیل به سمت آستارا، هنگامی که به شهر نمین رسیدید، پس از جایگاه CNG این شهر وارد جاده فرعی منتهی به روستای دودران می‌شوید. پس از گذشتن از خانقاه سفلی، در روستای آریاتپه به چهارراهی می‌رسید که سمت چپ آن و طی ۴ کیلومتر، شما را به پارکینگ جنگل فندقلو نمین می‌رساند.

اماکن دیدنی و توریستی نزدیک به جنگل فندقلو

• چشمه آبگرم مشه سویی
• جنگل مشه
• آبشار شورشورنه
• دریاچه سوها
• گردنه حیران
• تله‌کابین حیران
• زیپ‌لاین، سورتمه‌سواری و کارتینگ در مجموعه تله‌کابین حیران
• اسکی در پیست اسکی فندقلو

اقامتگاه‌های مجاور به جنگل فندقلو نمین

۱. هتل سبلان (ساوالان) اردبیل فاصله تا پارک جنگلی فندقلو ۳۵ کیلومتر

۲. اقامتگاه بوم‌گردی آرامان فاصله تا جنگل فندقلو ۴ کیلومتر (۸ دقیقه)

۳. اقامتگاه بوم‌گردی سن سون فاصله تا جنگل فندقلو ۲۹.۳ کیلومتر (۴۵ دقیقه)
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار