gardeshban.ir

در این گزارش حقایق و دانستنی‌های جالب در مورد زبان‌های زنده دنیا ارائه شده است.
کد خبر: ۴۵۷۵۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰-1400 July 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
 آیا می‌دانید طولانی‌ترین الفبا به کدام زبان زنده دنیا تعلق دارد؟ یا رایج‌ترین حرف زبان انگلیسی کدام است؟ یادگیری زبان‌های زنده دنیا جذاب و بسیار سرگرم‌کننده، اما در عین حال می‌تواند بسیار سخت و پیچیده هم باشد! مهم نیست محیط کاری شما چگونه است و یا به کجا سفر می‌کنید، در دنیای مدرن این روز‌ها زندگی بدون شناخت زبان‌های مختلف بسیار چالش برانگیز و سخت خواهد بود. امروز ما قصد داریم تا حقایق و دانستنی‌های جالب در مورد زبان‌های زنده دنیا را با هم مرور کنیم؛ پس در ادامه این مطلب جذاب با ما همراه شوید!

۱- کشور پاپوآ گینه نو بیشترین تنوع زبانی را دارد

امروز ۷ هزار زبان مختلف در اقصی نقاط دنیا استفاده می‌شود و جالب است بدانید کشور پاپوآ گینه نو (Papua New Guinea) بیش از ۸۴۰ زبان مختلف را در خود جای داده است! اندونزی با بیش از ۷۰۰ زبان در جایگاه دوم قرار گرفته و جایگاه سوم نیز به نیجریه تعلق دارد که توانسته ۵۳۰ زبان مختلف را در خود جای دهد.دانستنی‌هایی جالب در مورد زبان‌های زنده دنیا

۲- کلمه دورد (Dord) اشتباهی وارد دیکشنری زبان انگلیسی شده است!

کلمه دورد (Dord) به صورت اشتباهی وارد دیکشنری مریام وبستر (Merriam-Webster) شده است! این کلمه مهمان در سال ۱۹۳۴ به صورت کاملا تصادفی به دیکشنری راه پیدا کرد و معنی آن را به عنوان مترادفی برای کلمه چگالی در فیزیک و شیمی در نظر گرفتند!

درست زمانی‌که سردبیر ویرایش باید می‌نوشت D یا d، قابل شمارش. / چگالی؛ اشتباهی صورت گرفت و کل این قسمت را به عنوان یک کلمه در نظر گرفت و این‌گونه شد که کلمه Dord به معنای چگالی شکل گرفت. ویراستاران فرهنگ لغت در سال ۱۹۳۹ متوجه این کلمه مهمان شدند، اما تا سال ۱۹۴۷ به طور کامل از دیکشنری حذف نشد!

آیا می‌دانستید زبان اشاره آمریکایی در واقع فرزند زبان اشاره فرانسوی قدیمی است؟

۳- حدود ۳۰۰ نوع زبان اشاره در دنیا وجود دارد

امروز در سرتاسر دنیا بیش از ۳۰۰ زبان اشاره وجود داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. شکل‌گیری و توسعه این زبان‌ها کمی پیچیده است و برخی از آن‌ها آنقدر شبیه به همدیگر هستند که از یک خانواده شناخته می‌شوند. علاوه‌بر این برخی از این زبان‌های اشاره مختص به منطقه‌ای خاص هستند. برای مثال در سریلانکا (Sri Lanka) هر مدرسه نسخه خاصی برای زبان اشاره را آموزش می‌دهد. زبان‌های اشاره اصلی که به صورت گسترده در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند را می‌تواند به چهار شاخه اصلی تقسیم‌بندی کرد: زبان BANZSL (زبان اشاره انگلیسی قدیمی)، دانمارکی، فرانسوی و سوئدی.

شاید برایتان سئوال باشد که ناشنوایانی که در محیط‌های بین‌المللی مثل المپیک با سایر ناشنوایان ملاقات می‌کنند هنگام برقراری ارتباط از چه زبان اشاره‌ای استفاده می‌کنند؟ در پاسخ به این سئوال باید بگوییم زبان اشاره بین‌المللی! از این زبان با نام‌های Gesunto یا International Sign Pidgin هم یاد می‌کنند و این زبان اشاره با داشتن حدود ۱۵۰۰ حرکت از دهه ۱۹۷۰ ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد!

خمر با داشتن ۷۴ حرف در الفبای خود به عنوان طولانی‌ترین زبان زنده‌ی دنیا شناخته می‌شود

۴- طولانی‌ترین الفبای دنیا متعلق به خمر (Khmer) است!

خمر (Khmer) زبان رسمی و ملی کامبوج است که با داشتن ۷۴ حرف توانسته لقب طولانی‌ترین الفبای جهان را از آن خود کند. از طرف دیگر روتوکاس (Rotokas) هم به عنوان کوتاه‌ترین الفبای دنیا شناخته می‌شود که تنها ۱۲ حرف داشته که شامل حروف A E G I K O P R S T U V می‌شود. این زبان توسط ۴۰۰۰ نفر در جزیره بونگنویل (Bougainville) در پاپوآ گینه نو صحبت می‌شود.

۵- کلمه «مترادف» مترادفی ندارد!

برای کلمه «مترادف» در زبان انگلیسی هم‌معنی وجود ندارد!

بیش از ۱.۳ میلیارد نفر در دنیا زبان بومی‌شان چینی بوده و به این زبان صحب می‌کنند

۶- زبان چینی بیشترین سخن‌گویان بومی را به خود اختصاص داده است

زبان انگلیسی به عنوان زبانی است که در سرتاسر دنیا به صورت گسترده صحبت می‌شود، اما در این مورد ما هم افراد بومی و هم غیربومی انگلیسی زبان را در نظر می‌گیریم. با این حال وقتی صحبت از زبان بومی می‌شود، زبان چینی در صدر جدول قرار می‌گیرد. با توجه به سایت Ethnologue حدود ۱.۳ میلیارد نفر بومی زبان چینی در دنیا وجود دارد که به این زبان به صورت مادرزادی تسلط دارند.

در جایگاه دوم زبان بومیان اسپانیایی قرار گرفته که در حال حاضر نیم میلیارد نفر به صورت مادرزادی این زبان را صحبت می‌کنند و در نهایت جایگاه سوم به زبان انگلیسی داده می‌شود که کمتر از ۴۰۰ میلیون نفر در سرتاسر دنیا این زبان را به صورت مادرزادی و بومی صحبت می‌کنند.

حرف Z به عنوان کم کاربردترین حرف زبان انگلیسی شناخته می‌شود

۷- حرف E رایج‌ترین حرف الفبای انگلیسی است

با توجه به تجزیه و تحلیل و همچنین مطالعات صورت گرفته گفته می‌شود حرف E در ۱۳ درصد از متون قرار می‌گیرد و از این رو به عنوان پرکاربردترین حرف در زبان انگلیسی شناخته می‌شود. در واقع این حرف در بسیاری از زبان‌ها از جمله زبان اروپایی‌ها هم پرتکرارترین و رایج‌ترین کلمه شناخته شده است.

حرف T با داشتن ۹.۱ درصد در جایگاه دوم و حرف A نیز با داشتن ۸.۲ درصد در جایگاه سوم پرکاربردترین حروف قرار گرفته‌اند. با نگاه کردن به حروف موجود در دیکشنری‌ها هم متوجه می‌شویم که حرف E احتمالا باید رایج‌ترین حرف باشد چراکه ۱۱ درصد از کلمه‌ها را به خود اختصاص داده است. از نگاه دیکشنری حرف S با داشتن ۸.۷ درصد تراکم حروف در جایگاه دوم و حروف I و A به ترتیب با تراکم ۸.۶ و ۷.۸ در این لیست قرار گرفته‌اند.

از طرف دیگر حروف J، Q، X و Z هم در انتهای جدول قرار گرفته‌اند به طوریکه گفته می‌شود حرف Z تنها ۰.۰۷۴ مواقع استفاده می‌شود. وقتی صحبت از اولین حرف در یک متن می‌شود جایگاه اول به حرف T تعلق می‌گیرد و گفته می‌شود بیشتر متون با این حرف آغاز می‌شوند. بعد از آن حروف O و I قرار دارند.

اگر بخواهیم تکرار حرف در کلماتی که داخل دیکشنری قرار دارند را آنالیز کنیم حرف S پرتکرارترین بوده و در ادامه آن حروف P، C و A قرار دارند.


زبان ژاپنی به عنوان سریع‌ترین زبان در دنیا شناخته می‌شود

۸- ژاپن سریع‌ترین زبان دنیا را دارد

سرعت زبان را با توجه به هجا‌هایی که در ثانیه و یا دقیق صحبت می‌شود اندازه‌گیری می‌کنند و طبق این اصل در یک بررسی و مطالعه‌ای که در این مورد انجام شد متوجه شدیم که ژاپنی‌ها با سرعتی که در زبان خود دارند می‌توانند ۷.۸۴ سیلاب را در ثانیه ادا کنند. برای فهمیدن این مقدار سرعت کافیست تا ده بار در ده ثانیه کلمه "methyldihydromorphine” را تکرار کنید! از طرفی دیگر در این مطالعه متوجه شدیم که زبان ماندارین و آلمانی هر دو به ترتیب کندترین زبان دنیا را تشکیل داده‌اند که هر کدام می‌توانند به ترتیب ۵.۱۸ و ۵.۹۷ سیلاب را در ثانیا ادا کنند.

۹- زبانی که بیشترین تعداد کلمات را دارد …

تعیین این موضوع تقریبا غیرممکن است. با این حال زبان انگلیسی به دلیل تاثیرات تاریخی که از سایر زبان‌ها مانند هلندی، لاتین و فرانسوی گرفته و همچنین به دلیل این‌که یک زبان بین‌المللی و پرکاربرد بوده در صدر جدول رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

از طرفی دیگر اگر بخواهیم تعداد کلمات موجود در یک فرهنگ لغت را حساب کنیم، متوجه خواهیم شد که زبان کره‎‌ای بیشترین تعداد کلمه را به خود اختصاص داده است. اگر بخواهیم دقیق باشیم ۱.۱ میلیون کلمه در زبان کره‌ای وجود دارد. پس از آن زبان پرتغالی با حدود ۸۲۰ هزار کلمه، فنلاندی با ۸۰۰ هزار کلمه به ترتیب قرار گرفته‌اند. در این میان زبان انگلیسی با حدود ۵۲۰ هزار کلمه در جایگاه ۷ ام قرار دارد.

۱۰- شکسپیر ۱۷۰۰ کلمه جدید ساخت!

شکسپیر از طریق نوشته‌های ادبی خود کلمات زیادی را به زبان انگلیسی اضافه کرد.

نبوغ ادبی شکسپیر شهرت دارد، اما آیا می‌دانستید که این نویسنده ۱۷۰۰ کلمه به زبان انگلیسی معرفی کرده است؟ او بسیاری از این کلمات را با ترکیب کردرن کلمات مختلف با یک‌دیگر، ایجاد فعل از اسامی، استفاده از پسوند‌ها و پیشوند‌ها و سایر تکنیک‌های زبانی ایجاد کرده است. نمی‌توان همه این کلمات و تکنیک‌ها را در این مقاله توضیح داد، اما برخی از کلمات مثل غیبت (gossip)، بوسیدن (kissing)، مباشر (manager)، شیر بدون چربی (skim milk) و بدون لباس (undress) را شکسپیر به زبان انگلیسی اضافه کرد.

پاپ، رهبر کلیسای کاتولیک در واتیکان زندگی می‌کند

۱۱- پاپ به ۹ زبان توییت می‌کند

رهبر فعلی کلیسای کاتولیک، پاپ فرانسیس (Pope Francis) به زبان‌های زیادی مسلط است. او به این زبان‌ها نیز در توییتر فعالیت دارد و توییت‌های خود را به زبان‌های اسپانیایی، انگلیسی، ایتالیایی، پرتغالی، لهستانی، لاتین، فرانسوی، آلمانی و عربی منتشر می‌کند.

۱۲- بیشترین تعداد زبانی که یک شخص تا به حال توانسته صحبت کند چه تعداد است؟

این رکورد در حال حاضر متعلق است به یوسف فزاح که لبنانی است و ادعا می‌کند که می‌تواند به ۵۹ زبان زنده دنیا صحبت کند. نام او برای مدتی در کتاب رکورد‌های گینس به ثبت رسید. با این حال هنوز مشخص نیست که او تا چه حد می‌تواند به این زبان‌ها صحبت کند.

او ادعا می‌کند که می‌تواند به زبان‌های آلبانیایی، آمهاری، عربی، ارمنی، آذربایجانی، بنگالی، بلغاری، برمه ای، کانتونی، قبرسی، چکی، دانمارکی، هلندی، Dzongkha / Bhutanese، انگلیسی، فیجی، فنلاندی، فرانسوی، آلمانی، یونانی، عبری، هندی، مجارستانی، ایسلندی، اندونزیایی، ایتالیایی، ژاپنی، کره‌ای، قرقیزستانی، لائویی، مالاگاسی، مالایی، مالتیایی، ماندارینی، مغولی، نپالی، نروژی، پشتو، پاپیامنتو، فارسی، لهستانی، پرتغالی، رومانیایی، روسی، سامائویی، سربو- کرواتی، شانگهای، سینگل، سینهالی، اسپانیایی، استاندارد تبتی، سواحیلی، سوئدی، تاجیکی، تایلندی، ترکی، اردو، ازبکی و ویتنامی صحبت کند. اگر دوست دارید در مورد این شخصیت و شخصیت‌های چندزبانه بیشتر بدانید حتما از مقاله با مشهورترین افراد چندزبانه آشنا شوید دیدن کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار