gardeshban.ir

نطنز چون نگینی سرسبز میان شهرهای خشک و بیابانی اطراف خود می‌درخشد. این شهر یکی از شهرهای تاریخی و گردشگری استان اصفهان است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.
کد خبر: ۴۵۸۳۱
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰-1400 July 14
گردشبان (gardeshban.ir) :

باغ شهری در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شمال‌شرقی اصفهان در دل کویر قرار گرفته که نطنز نامیده می‌شود. رشته کوه‌های کرکس، طبیعتی زیبا و آب و هوایی مطبوع به این شهر هدیه داده است. با ما همراه باشید تا دیدنی‌های این باغ شهر زیبا را که جزو شهرها و جاهای دیدنی استان اصفهان محسوب می‌شود، به شما معرفی کنیم.

روستای تاریخی ابیانه

معماری پلکانی روستای ابیانه

روستای ابیانه در ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز در دامنه کوه کرکس در دره‌ای سرسبز و باصفا، جایی که رودخانه فصلی «برزرود» جریان دارد، قرار گرفته است. این روستای تاریخی به‌دلیل معماری بی‌نظیر خانه‌های سرخ رنگ‌اش که با خشت، گل، آجر و تیر چوبی ساخته شده، میان گردشگران داخلی و خارجی بسیار پرطرفدار است. از دیگر جاذبه‌های این روستا لباس‌های سنتی و جذاب مردان و زنان روستا است. لباس زنان متعلق به دوره صفویه و لباس مردان مانند لباس ایل بختیاری است.

  • آدرس: ۳۷ کیلومتری شرق اراک 

مسجد جامع نطنز (بقعه شیخ عبدالصمد اصفهانی)

مناره و گنبد مخروطی مسجد جامع نطنز

در میان باغستان‌های واقع در دل شهر تاریخی نطنز، مناره‌ای بلند، گنبدی هرمی و درخت چنار کهنسال و سربه فلک کشیده‌ای نظر هر تازه‌ واردی را به خود جلب می‌کند. مسجد جامع که یکی از جاهای دیدنی نطنز محسوب می‌شود، نمایانگر تاریخ و معماری نفیس دوره اسلامی در دوره ایلخانی است و به نام بقعه «شیخ عبدالصمد اصفهانی» نیز شناخته می‌شود. مجموعه مسجد جامع نطنز از بقعه شیخ عبدالصمد، سر در خانقاه، شبستان هشت ضلعی گنبددار و مناره بلندی به درازای سطح بام تشکیل می‌شود.

  • آدرس: نطنز، نزدیک میدانگاه بازار 

آتشکده نطنز
وایرانه های دیواره سنگی آتشکده نطنز

آتشکده نطنز، آتشکده‌ای چهار اتاقی متعلق به دوران ساسانیان است که در کوچه پشتی مسجد جامع نطنز در باغی به نام «باغ امام جمعه» واقع شده است. راه دسترسی به این بنای تاریخی بسیار دشوار است و از میان باغ‌ها می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. از روی بام خانه‌های اطراف نیز می‌توانید قسمتی از این آتشکده دیدنی را تماشا کنید. اگر می‌خواهید دید بهتری از بنا داشته باشید، می‌توانید به بالای بام مسجد جامع بروید و بقایای این گنبد فرو ریخته را مشاهده کنید.

  • آدرس: نطنز، خیابان مالک اشتر 

منطقه گردشگری متین آباد

اکو کمپ و منطقه گردشگری متین آباد

منطقه نمونه گردشگری متین‌آباد اولین اکو کمپ ایران است که در ۲۵ کیلومتری شمال نطنز در ابتدای رمل‌های بزرگ کویر در جنوب دریاچه نمک نزدیک به مسیر قلعه کرشاهی قرار گرفته است. شترسواری، چادرهای دایمی در شن، رستوران، سوئیت و مزرعه ارگانیک کاملا طبیعی از جمله امکانات این مجموعه است که باعث جذب گردشگران و دوست‌داران نقاط کویری و علم نجوم به این منطقه شده است.  

  • آدرس: ۲۵ کیلومتری جنوب نطنز و ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر کاشان

روستای هنجن

ویرانه های قلعه در روستای هنجن

روستای هنجن در شهر نطنز در جایی که دورتادور آن را کوه‌ها و رودها احاطه کرده‌اند، قرار گرفته است. همجواری با کوه‌ها و رودها، آب و هوای مطبوعی برای روستا به ارمغان آورده است. در روستای هنجن معماری قدیمی حفظ شده و بیشتر خانه‌ها از گل، سنگ و چوب ساخته شده‌اند. از جاذبه‌های گردشگری روستا می‌توان به کاخ و باغ عباس‌آباد، پل و قلعه تاریخی هنجن، رودخانه هنجن، امامزاده داود، بی‌ بی زینب خاتون، چند چشمه و دو قنات اشاره کرد.

  • آدرس: بخش مرکزی شهرستان نطنز 

گنبد باز (شکارگاه عباسی)

گردشگران در حال کوهنوردی و بازدید از گنبد باز

در حاشیه جاده قدیم کاشان به نطنز، بر فراز رشته کوه‌های کرکس، بنایی گنبدی و هشت ضلعی از خشت و گل در محدوده شکارگاه عباس‌آباد ساخته شده که «گنبد باز» نامیده می‌شود. این بنای تاریخی در گذشته محلی برای تفریح و شکار پادشاهان صفوی بوده و قدمت آن به دوران شاه عباس بزرگ باز می‌گردد. برای دیدن گنبد باز باید کمی کوهنوردی کنید، چون این بنا در بالای کوه قرار گرفته است. وقتی به بالای کوه برسید با تماشای زیبایی آجرها، خشت‌های قدیمی و پی‌های سنگی، خستگی پیاده روی از تن شما در می‌آید.

  • آدرس: نطنز، جاده قدیم کاشان

کاروانسرای میرابوالمعالی (قلعه کوهاب)

کاروانسرای کوهاب یا قلعه میر ابوالمعالی

کاروانسرای دیدنی میرابوالمعالی، کاروانسرایی چهار ایوانی و مستطیل شکل است که در زمان شاه عباس اول توسط «میر ابوالمعالی برزرودی نطنزی»، یکی از امرای مقرب و مجلس‌نویس شاه ساخته شده و با نام «قلعه کوهاب» نیز شناخته می‌شود.

محله افوشته

بافت قدیمی وخانه های سنتی محله افوشته

عکاس: مجتبی ملانظر

در جنوب‌شرقی نطنز محله‌ای شگفت‌انگیز به نام «افوشته»، میان درختان سرسبز و سر به فلک کشیده وجود دارد که جایگاه ۹ اثر تاریخی و ارزشمند است. آثار تاریخی نفیسی از جمله خانه سورگاه، مقبره سید حسن واقف، مقبره میر سید واقف، حمام تاریخی، شربت‌خانه، آب‌انبار، مسجد، حسینیه و خانقاه، همگی در این محله منحصربه‌فرد جای گرفته‌اند.

  • آدرس: جنوب‌ شرقی نطنز

غار پریان

نورپردازی محوطه تاریک غار پریان

غار پریان یکی از غارهای زیبای استان اصفهان است که در ۸ کیلومتری ابیانه در دره‌ای موسوم به «پری هول» قرار گرفته است. این غار در سال ۱۳۷۹ خورشیدی کشف شده و تا به امروز هنوز کشفیات جدیدی از آن یافت می‌شود. اگر قصد دارید از این غار تماشایی دیدن کنید، توصیه می‌کنیم که حتما راهنما آشنا به غار و تجهیزات همراه خود داشته باشید، چون بدون داشتن وسایل و ابزار غارنوردی بازدید از این غار میسر نیست.

  • آدرس: نطنز، ۸ کیلومتری ابیانه 

مسجد میر

محراب خشتی و قدیمی مسجد میر

اگر به نطنز سفر کردید، حتما از مسجد «میر» که بلندترین و بی‌نظیرترین محراب دو طبقه جهان اسلام را در خود جای داده است، دیدن کنید. این محراب تاریخی که قدمت آن به دوران سلجوقی می‌رسد، محرابی گچبری به ارتفاع ۸۴ و عرض ۶۴ متر است که علاوه بر گچبری شامل گل و بوته و ۲ کتیبه برجسته به خط ثلث حاوی آیات قرآن می‌شود.

روستای نسران

باغ های میوه و آفتاب روستای نسران

نسران یکی از ییلاقات محبوب استان اصفهان است

نسران روستایی زیبا در ۱۵ کیلومتری شهر تاریخی نطنز است. آب و هوای مطبوع این روستا و قرار گرفتن در جوار رودخانه‌ای خروشان که چشمه‌های فراوانی به نام «آستون» دارد، این روستا را به مکانی جذاب برای بازدید تبدیل کرده است.

دهکده گردشگری و تفریحی رایان

دهکده گردشگری و تفریحی رایان

دهکده گردشگری و تفریحی رایان در دامنه کوه‌های کرکس، در ۳۰ کیلومتری نطنز قرار گرفته است. این دهکده تفریحی یکی از مناطق نمونه گردشگری است که با چشم‌اندازهای زیبایی که از روستای تاریخی «کشه» و «طرق رود» دارد، محبوبیت خاصی میان گردشگران پیدا کرده است.

  • آدرس: ۳۰ کیلومتری نطنز 

روستای خفر (جهنم سفید)

درختان سپیدار در منطقه روستای خفر

روستای خفر در دامنه تپه‌ای، در جوار رودخانه‌ای خشک، در ۷ کیلومتری شمال‌شرقی نطنز واقع شده است. این روستا زمستان‌های بسیار سرد و پربرفی دارد و به همین دلیل اهالی روستا آن را «جهنم سفید» می‌نامند. از جاذبه‌های دیدنی روستای خفر می‌توان به قلعه تاریخی، آب‌انبار و مسجد بابا سیاه‌پوش اشاره کرد. معروف‌ترین جاذبه گردشگری این روستا، امامزاده احمد (ع) است.

  • آدرس: ۷ کیلومتری شمال‌شرقی نطنز 

محوطه باستانی اریسمان

حفاری ها در محوطه باستانی اریسمان

محوطه تاریخی و باستانی اریسمان با قدمتی ۶۰۰۰ ساله در ۲۰ کیلومتری نطنز قرار گرفته و اولین منطقه ذوب فلز جهان به شمار می‌رود. وجود کوره‌های عظیم ذوب مس، کانسنگ‌های مس، قطعات و قالب‌های ریخته‌گری به جذابیت این منطقه افزوده است. آثار دیگری شامل یک بنای آجری که به احتمال زیاد کارگاهی صنعتی بوده و همچنین یک گورستان نیز در این منطقه کشف شده‌اند.

چشمه آب سرخ فریزهند

چشمه آب سرخ فریزهند

شمه آب سرخ فریز هند، چشمه‌ای سرخ رنگ است که در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال‌غربی نطنز قرار گرفته است. آب این چشمه از دسته آب‌های بی‌کربناته مخلوط، همراه با گاز است و برای درمان بیماری‌های کبد و مجاری صفراوی، معده و روده، بیماری‌های تغذیه و دستگاه گوارش بسیار موثر است. علاوه بر این نوشیدن آب این چشمه به سبب وجود املاح آهن در ترکیبات آن باعث افزایش تعداد گلبول‌های قرمز و مقدار هموگلوبین خون می‌شود و در نهایت به درمان انواع کم‌خونی کمک می‌کند.

  • آدرس: ۴۵ کیلومتری شمال‌غربی نطنز 

روستا ده آباد

ویرانه های خانه های باستانی در روستای ده آباد

روستای ده‌آباد در حاشیه کویر در ۲۵ کیلومتری شمال نطنز، سر راه بادرود و ابوزیدآباد کاشان قرار گرفته است. معماری روستا بسیار جالب است و ساختار قدیمی خود را حفظ کرده است؛ به‌طوری که بیشتر خانه‌های روستا دارای ورودی دالان مانند هستند. قلعه ده‌آباد از دیدنی‌های جذاب این روستا به شمار می‌رود.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار