gardeshban.ir

در صورت ابتلای فردی به بیماری کرونا، توصیه می شود تا زمان اتمام دوره جداسازی ۱۴ روزه و بعد از اتمام علائم کرونا، نسبت به دریافت واکسن آنفولانزا اقدام شود.
کد خبر: ۴۵۸۳۸
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰-1400 July 14
گردشبان (gardeshban.ir) :
"مهران بابانژاد" اپیدمیولوژیست و کارشناس مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: واکسن ها سالهاست که کارایی خود را نشان داده اند و بر اساس مستندات، بعد از تامین آب آشامیدنی سالم، دومین عامل تأثیر گذار در کاهش مرگ و میر کودکان و افزایش رشد جمعیت به شمار می روند.

وی در ادامه افزود: واکسن آنفلوانزا امسال نیز  مانند سالهای قبل به دو صورت دولتی (رایگان و از طریق شبکه بهداشت) و خصوصی ( خرید از داروخانه ها) به گروههای پرخطر عرضه خواهد شد. لازم به ذکر است واکسن آنفلوانزا هنوز در اختیار مرکز بهداشت ساوه قرار نگرفته و نیازی به مراجعه مردم به مراکز بهداشتی تا زمان اطلاع رسانی بعدی نیست.

مهران بابا نژاد گفت: اولویت بندی گروههای پرخطر سالانه توسط وزارت بهداشت اعلام می گردد و امسال نیز گروههای زیر واجد شرایط دریافت واکسن رایگان آنفلوانزا خواهند بود:

به ترتیب کلیه پرسنل بخش درمان و بهداشت، دامپزشکی،  بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی، سرطان و سایر بیماریهای خاص، جانبازان و ایثارگران مبتلا به بیماریهای زمینه ای، زنان باردار و تا دو هفته بعد از زایمان.

همچنین گروههای درمعرض خطری مانند افراد مبتلا به بیماریهای زمینه ای از قبیل دیابت و فشارخون بالا و چاقی مفرط و نیز سالمندان بالای ۶۵ سال از طریق بخش خصوصی و مراجعه به داروخانه ها می توانند نسبت به خرید واکسن اقدام نمایند.

این اپیدمیولوژیست در ارتباط با تزریق همزمان دو واکسن گفت: اگرچه تزریق همزمان واکسن آنفلوانزا و کرونا منعی ندارد ولی باتوجه به احتمال بروز عوارض خفیفی مانند تب یا بدن درد در ۱ یا ۲ روز نخست پس از تزریق این واکسن ها، به دلیل اطلاع از اینکه عارضه ایجاد شده مربوط به کدام واکسن می باشد، بهتر است این دو واکسن با فاصله یک هفته تزریق شوند.

کارشناس بیماری های معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی در ادامه گفت: در صورت ابتلای فردی به بیماری کرونا، توصیه می شود تا زمان اتمام دوره جداسازی ۱۴ روزه و بعد از اتمام علائم کرونا، نسبت به دریافت واکسن آنفولانزا اقدام شود.

"بابانژاد: در رابطه اثربخشی مفید واکسن کرونا گفت: مطالعات نشان داده دریافت دو دوز از واکسن کرونا احتمال بستری شدن شخص در ICU و مرگ را تا بیش از ۹۰ درصد کاهش می دهد و احتمال ابتلا، بستری و مرگ ناشی از  کرونا را در افرادی که یک دوز از واکسن کووید را دریافت کرده اند چندین برابر نسبت به  کسانی که هر دو دوز را دریافت کرده اند است محرز می باشد.  پس توصیه می شود در صورت رسیدن زمان دریافت نوبت دوم واکسن، هرچه سریعتر نسبت به تزریق آن اقدام نمایند.

کارشناس مبارزه با بیماریها در پایان گفت: ضمن تشکر از زحمات پرسنل خط پیشگیری و بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه در  امر واکسیناسیون و تلاش بی دریغ کادر درمان، از تمامی همشهریان دعوت می شود در اسرع وقت و پیش از فرا رسیدن فصل سرما نسبت به دریافت واکسن اقدام نمایند. بدون شک عدم دریافت عمدی واکسن، می تواند منجر به پشیمانی و از دست دادن بسیاری از بستگان و همنوعان و نیز فرسودگی جسمی و روحی کادر بهداشت و درمان بعد از ۲ سال مبارزه با این ویروس گردد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار