gardeshban.ir

روستای شواز که یکی از تاریخی‌ترین روستاهای استان یزد به شمار می‌رود، به گفته‌ی رئیس میراث فرهنگی شهرستان تفت نیازمند طرح و برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری با توجه به ظرفیت‌های تاریخی و مردمی غنی این روستاست.
کد خبر: ۴۵۸۴۱
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰-1400 July 14
گردشبان (gardeshban.ir) :
در ۹۵ کیلومتری شهرستان یزد، روستایی تاریخی قرار گرفته است که قدمت آن به سالهای قبل از ورود اسلام به ایران برمی‌گردد. روستای شواز، یکی از روستاهای وابسته به شهرستان تفت است و در ۶۸ کیلومتری این شهرستان واقع شده است.

به گفته محلی‌ها نام شواز تغییر یافته شب باد یا شاه‌ باد است. وجه تسمیه اسم روستا به بادهای شدیدی که شبها در روستا می‌وزد برمی‌گردد. به مرور زمان این اسم عوض شد و به شواز تبدیل شد.

روستای شواز قدیمی‌ترین روستای شهرستان تفت است. این روستای قدیمی یک اثر باستانی مهم دارد که باعث شهرت آن شده است. قلعه شواز که بر اساس یافته‌ها مهم‌ترین قلعه صخره‌ای کشور است باعث شده است که روستای شواز به یکی از مهم‌ترین مناطق یزد تبدیل شود.

«حمید رضا عباسی» مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تفت در خصوص این قلعه تاریخی به ایسنا گفت: هنوز اعتبار خاصی برای قلعه تاریخی شواز جهت ساماندهی و مرمت‌های اساسی تخصیص داده نشده است اما اختصاص دری بزرگ برای کمک به حفاظت این بنا در دستور کار است.

وی با بیان این که قرار است این روستا تبدیل به محور گردشگری شود، گفت: این روستا نیازمند طرح و برنامه‌ای مدون برای توسعه گردشگری و اجرای برنامه‌های قبال توجهی است که البته در این بارهف صحبت‌هایی با بنیاد مسکن انجام شده که بتوانیم با اهتمام همدیگر محوطه سازی و ساماندهی معابر شود و در آینده‌ای نزدیک جلسه‌ای برای این مسئله نیز برگزار خواهد شد.

این مسئول به ظرفیت‌های بسیار زیاد روستای تاریخی شواز خصوصا خانه‌های دستکند و قلعه روستا اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی می‌تواند در این خصوص سرمایه گذاری کند ولی تاکنون براساس اعلام دهیاری سرمایه گذاری در این حوزه را نداشتیم.

عباسی با بیان این که روستای شواز دهیاری و مردمی بسیار میراث دوست دارد، تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم این روستا مردم و مسئولانی هستند که به میراث فرهنگی علاقمند بوده و در راستای حفظ آن کوشش زیادی می‌کنند.



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار