gardeshban.ir

آتشفشانی بودن دریاچه‌ی سبلان به زیبائی این دریاچه افزوده، چرا که مقدار زیاد مواد معدنی در آب منجر به شفاف‌تر شدن هرچه بیشتر دریاچه شده.
کد خبر: ۴۵۸۹۹
تاریخ انتشار : جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰-1400 July 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
اگر اهل کوهنوردی و پیاده‌روی هستید و تا به حال دریاچه قله سبلان اردبیل را ندیده‌اید، یکی از بکرترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایران را از دست داده‌اید. این دریاچه‌ی زیبا که درست در قله‌ی کوه سبلان واقع شده یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های طبیعی است که اگر تنها یکبار به دیدن آن بروید، خاطره‌ی زیبای آن را هرگز فراموش نخواهید کرد. تصور کنید در حال کوهنوردی در کوه مرتفع سبلان هستید که ناگهان دریاچه‌ای زیبا و پرآب درست در دهانه کوه و زیر سقف آسمان مقابل شما ظاهر می‌شود. در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با دریاچه قله سبلان اردبیل بیشتر آشنا کنیم.

دریاچه قله سبلان اردبیل؛ جاذبه ای شگفت انگیز برای طبیعت دوستان+عکس

چرا بازدید از دریاچه قله سبلان را پیشنهاد می‌کنیم؟

کوه سبلان سومین کوه مرتفع‌ ایران است که روزگاری آتشفشان آن فعال بوده، اما بعد از آخرین آتشفشان دهانه‌ی آن سرد شده و دریاچه‌ای زیبا در آن شکل گرفته که یکی از مرتفع‌ترین دریاچه‌های جهان به شمار می‌آید. دامنه‌ی کوه سبلان پوشیده از مراتع سرسبز و آبگرم‌های طبیعی است و در فصل تابستان چنان مناظر زیبایی دارد که حتی اگر قصد رسیدن به قله و دیدن دریاچه را نیز نداشته باشید، می‌توانید از پیاده‌روی در دامنه‌های سبلان و استفاده از چشمه‌های آبگرم معدنی لذت ببرید.

کوه سبلان

رشته کوه‌های سبلان از سه قله‌ی سلطان ساوالان، هرم داغی و جنوار داغی تشکیل شده. ساوالان که نام محلی سبلان به معنی آبگیر است، ارتفاعی برابر با ۴۸۱۱ متر دارد. این کوه در ۳۵ کیلومتری غرب شهر اردبیل و ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشگین‌شهر قرار دارد. 

برای صعود به قله‌ی سبلان نیاز به آمادگی قبلی دارید. کسب این آمادگی چندان کار دشواری نیست، تنها کافی ست پیش از عزیمت به سبلان، یکی دو بار کوهنوردی کنید و بدن خود را برای قرار گرفتن در ارتفاع بالای ۴۰۰۰ متر آماده کنید. به عنوان مثال، قله توچال در تهران نیز ارتفاعی نزدیک به ۴۰۰۰ متر دارد و شما برای کسب آمادگی لازم می‌توانید یکی دو بار کوهنوردی در توچال را امتحان کنید. 

اکثر کوهنوردان برای صعود به سبلان فصل تابستان را انتخاب می‌کنند. این کوهنوردان از اوایل تیرماه تا اوایل شهریور به صورت گروهی یا انفرادی اقدام به صعود می‌کنند، زیرا همانطور که می‌دانید خطه شمال غربی کشور ما سردسیر است و اگر قبل از تیرماه و بعد از شهریور ماه به سبلان سفر کنید با دریاچه‌ای برفی و یخ‌زده مواجه می‌شوید. علاوه بر این، به یاد داشته باشید که کوهنوردی در هوای برفی و سرما نیازمند تجهیزات و آمادگی بیشتری است.

دریاچه قله سبلان اردبیل؛ جاذبه ای شگفت انگیز برای طبیعت دوستان+عکس

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری دریاچه سبلان

آتشفشانی بودن دریاچه‌ی سبلان به زیبائی این دریاچه افزوده، چرا که مقدار زیاد مواد معدنی در آب منجر به شفاف‌تر شدن هرچه بیشتر دریاچه شده. علاوه بر این، رنگ سبز این دریاچه نیز به مواد اسیدی سنگ‌های دهانه آن مربوط است. دهانه‌ی دریاچه مملو از سنگ‌های آتشفشانی مانند بالزات و آندزیت و تراکیت است و آب آن از تجمع باران و آب شدن برف قله تشکیل شده. به دلیل تراکم مواد معدنی در این آب هیچ موجود زنده‌ای در آن زندگی نمی‌کند. عمق این دریاچه‌ی مخروطی شکل در عمیق‌ترین قسمت در حدود ۱۶ متر اندازه‌گیری شده و اقطار بیضی ‌مانند آن نیز ۱۴۰ در ۸۰ متر است. جبهه‌ی جنوبی این دریاچه به دلیل اینکه در هیچ فصلی از سال در زاویه‌ی تابش خورشید قرار نمی‌گیرد همواره پوشیده از برف و یخ است.

آیا بازدید از سبلان تنها مختص کوهنوردان است؟

درست است که رسیدن به دریاچه‌ی قله سبلان نیاز به کوهنوردی و آمادگی بدنی دارد، اما کوه سبلان دارای جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز هست که به جز کوهنوردان دیگر گردشگران را نیز به سمت خود می‌کشاند. یکی از این جاذبه‌ها پیاده‌روی در مراتع سرسبز دامنه و بازدید از چشمه‌های آب گرم آن است. علاوه بر این، در ارتفاعات کم و بر روی دامنه‌های سبلان دریاچه‌های دیگری از جمله دریاچه تئور، آت‌گلی و لجن‌گوی نیز قرار دارند که طبیعت‌دوستان زیادی را سالانه به سمت خود می‌کشانند. 

این منطقه از پوشش گیاهی منحصر به فردی برخوردار است و شما می‌توانید انواع گیاهان خودروی وحشی و دارویی و همچنین گل‌های زیبائی را در این منطقه پیدا کنید. علاوه بر این، کوه سبلان زیست محیط جانوارن زیادی است و هیچ بعید نیست هنگام پیاده‌روی در دامنه‌ها پرواز با شکوه یک عقاب را در آسمان بالای سرتان ببینید. از دیگر جاذبه‌های گردشگری سبلان پیست اسکی آلوارس است که در جبهه جنوبی این کوه قرار دارد.

چگونه به دریاچه قله سبلان اردبیل برویم؟

برای رسیدن به کوه سبلان از هر شهری که هستید باید ابتدا به اردبیل بروید. برای تهیه بلیط هواپیما اردبیل می‌توانید از سایت سفرمارکت استفاده کنید و پس از انتخاب زمان سفر خود اقدام به خرید بلیط هواپیما کنید. بعد از رسیدن به اردبیل لازم است از شمال غربی اردبیل و از طریق جاده اردبیل- مشگین شهر خودتان را به روستای لاهرود رسانده و از آنجا به سمت سبلان راه بیفتید. سه مسیر برای صعود به قله سبلان وجود دارد:

مسیر شمال شرقی

این مسیر رایج‌ترین مسیر برای صعود است و از آب‌گرم شابیل در جنوب لاهرود شروع می‌شود و با گذشتن از پناهگاه شرقی یا حسینیه مقدس اردبیلی به قله می‌رسد. برای صعود از طریق این مسیر می‌توانید با وسایل نقیله موجود در مسیر از دامنه‌ها بالا بروید و خودتان را به پناهگاه شرقی برسانید. پناگاه شرقی در ارتفاع ۳۶۰۰ متری قرار دارد و اکثر کوهنوردان صعود خود را از این نقطه آغاز می‌کنند و بعد از رسیدن به دریاچه یک شب را در کنار مناظر شگفت‌آور دریاچه و زیر آسمان زیبای آن اتراق می‌کنند.

مسیر غربی

مسیر دیگر مسیر غربی است که از دریاچه قره گل شروع می‌شود و به جان‌پناه غربی و سپس قله سبلان می‌رسد.

مسیر جنوبی

مسیر جنوبی سخت‌ترین مسیر است و هیچ جان‌پناهی هم در آن وجود ندارد، اما پیست اسکی آلوارس در آن قرار دارد. اگر قصد یک کوهنوردی چالش‌برانگیز و سخت را دارید این مسیر می‌تواند انتخاب شما باشد.

دریاچه قله سبلان اردبیل؛ جاذبه ای شگفت انگیز برای طبیعت دوستان+عکس


جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه قله سبلان

علاوه بر دریاچه‌ی قله‌ی سبلان، جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز در این منطقه وجود دارد که اگر فرصت کافی دارید پیشنهاد می‌کنیم فرصت بازدید از آن‌ها را از خودتان نگیرید. برخی از مهم‌ترین و زیباترین این مناطق عبارتند از: کهنه قلعه، پل معلق مشگین ‌شهر، بقعه شیخ حیدر، جهنم دره، منطقه‌ی گردشگری کپز، آبشار گورگور، پارک جنگلی خیاو، آبشار سردابه، هفت چشمه‌ی آب گرم معدنی، قلعه دیو قالاسی، قلعه تاریخی بربر مشگین شهر، آبگرم قینرجه، رودخانه قره سو، چشمه آبگرم قوتورسویی، کوه سرسبز و آب معدنی اوکوز داغی، دژ تاریخی قهقهه و شهر سرعین.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به دریاچه قله سبلان

اگر قصد اقامت در نزدیکی دریاچه سبلان را دارید، می‌توانید مانند بسیاری از کوهنوردان و گردشگران شب قبل از صعود را در پناهگاه شرقی بمانید و بعد از صعود صبحگاهی نیز شب بعد را در نزدیکی دریاچه کمپ بزنید. اما اگر قصد اقامت در اقامتگاه‌ یا هتل را دارید بهتر است از اقامتگاه‌های موجود در مشگین‌شهر یا سرعین استفاده کنید. از جمله:

• اقامتگاه بومگردی شاهسون مشگین ‌شهر که در فاصله ۱۲ کیلومتری مشگین‌شهر و در روستای مویل در دامنه‌ی کوه‌های سبلان قرار دارد.

• اقامتگاه بومگردی باجیلار اردبیل که در فاصله ۲۲ کیلومتری اردبیل و در ۴۰ کیلومتری از سرعین قرار دارد و کوه‌های سبلان منظره‌ی زیبای چشم‌اندازهای این اقامتگاه هستند.

• اکوکمپ دورنا که در فاصله ۲۰ کیلومتری مشگین شهر قرار دارد و فاصله آن تا دامنه‌های سبلان در حدود ۷۴ کیلومتر است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار