gardeshban.ir

غار یخ مراد یکی از زیباترین غارهای طبیعی ایران است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و همچنین در دسته غارهای طبیعی و یخی قرار گرفته است.
کد خبر: ۴۵۹۸۴
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰-1400 July 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
ایران منبعی غنی از انواع و اقسام مکان‌های طبیعی و زیبا گردشگری است که تعداد زیادی از آن‌ها هنوز به طور کامل شناخته نشده‌اند. جاذبه‌هایی که از دل طبیعت برآمده‌اند و شکوه و عظمتشان چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. ازآنجایی‌که کشور ایران قدمتی تاریخی و طولانی دارد و به کشور ۴ فصل معروف است این مکان‌ها‌ی طبیعی در هر قسمت از خاک کشورمان به شکلی خاص درآمده‌اند.

غار یخ مراد؛ جاذبه حیرت انگیز در جاده چالوس+عکس

یکی از این جاذبه‌های طبیعی، غارها هستند. در ایران بیش از ۱۵۰ غار در شکل و شمایل متفاوت داریم که هرکدام خصوصیت خاص خود را دارند و به دوره زمانی خاصی مربوط هستند. غارها در زیرزمین تشکیل می‌شوند و عموماً با دهانه‌ای‌رو به زمین راه پیدا می‌کنند که این دهانه ابعاد مشخصی ندارد. غارها دو دسته هستند. غارهای طبیعی و مصنوعی که ساخته دست بشر هستند. از ذوب شدن برف‌ها و یا نفوذ آب در سنگ اشکال مختلفی از غارها به وجود می‌آید.

غار یخ مراد یکی از زیباترین غارهای طبیعی ایران است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و همچنین در دسته غارهای طبیعی و یخی قرار گرفته است.

غار یخ مراد؛ جاذبه حیرت انگیز در جاده چالوس+عکس

چه چیزی غار یخ مراد را منحصربه‌فرد کرده است؟

۱. مطبق بودن یخ مراد. این غار دارای ۴ طبقه با حدفاصل ۳۰ متر از همدیگر هستند که آن را جزو غارهای خاص ایران می‌کند.

۲. وجود ۳ تالار، یک برکه کوچک و آبشار دقیقاً داخل فضای غار.

۳. داشتن قندیل‌ها و ستون‌های یخی. برخلاف بسیاری از غارهای دیگر که قندیل‌هایشان از آهک درست شده است این غار دارای قندیل‌های شیشه‌ای بسیار زیادی است که با عبور نور و انعکاس نور از آن‌ها فضایی زیبا و رویایی به غار داده می‌شود.

۴. هم هوایی با فضای بیرون غار. به علت وجود منافذ بسیار در دیواره‌های غار، هوای داخل و بیرون غار تفاوت چندانی ندارد و داخل غار یخ مراد در ماه‌های سرد سال، همانند بیرون به‌شدت سرد است.

غار یخ مراد؛ جاذبه حیرت انگیز در جاده چالوس+عکس

طبیعت غار یخ مراد

ازآنجایی‌که غار یخ مراد در حوالی روستای کهنه ده در چالوس واقع شده است، اگر شما ساکن تهران نیستید و از شهرهای دورتری به یخ مراد سفر می‌کنید، می‌توانید با تهیه ارزان‌ترین بلیط هواپیما خود را به تهران رسانده و سفر را آغاز کرده و خودتان را به روستای کهنه ده برسانید.

 روستایی که از طبیعتی زیبا برخوردار است. طبیعتی که در فصل سرد سال سفیدپوش و تمیز است و از طرفی در بهار و تابستان محیطی سرسبز و با دمایی متعادل و خنک دارد. در صورتی که در فصل‌های سرد به غار یخ مراد سر می‌زنید از برف‌بازی در مسیر غافل نشوید و اگر در فصل بهار یا تابستان گذرتان به یخ مراد افتاد از طبیعت سبز اطراف لذت کافی را ببرید. اطراف این غار فضاهای زیادی برای کمپ کردن و چادر زدن وجود دارد و می‌توانید در مسیر از گیاهان دارویی خودروی موجود استفاده کنید.

یخ مراد از ۳ تالار تشکیل شده است و البته دارای حفره‌ها و چاه‌های عمیق زیادی است که عملاً رسیدن به انتهای آن را غیرممکن کرده است. اولین تالار همان تالاری است که در ابتدا با آن مواجه می‌شوید. تالار اول یا تالار سنگلاخی از قندیل‌های یخی که انعکاس نور در آن به زیبایی محیط اضافه کرده است تشکیل شده و مکانی رویایی را به شما نشان می‌دهد. در ادامه مسیر به تالار دوم خواهید رسید. 

یکی از خصوصیات این تالار بزرگتر بودنش نسبت به تالار اولیه است و همچنین داشتن دو دهلیز که یکی از آن‌ها به چاهی عمیق می‌رسد. اگر غارنورد حرفه‌ای نیستید و تجهیزات لازم را در اختیار ندارید وارد این دهلیز نشوید. در نظر داشته باشید لازم است حتماً در مسیر پیاده‌روی خود در غار نیز دقت کافی به زیر پای خود و اطراف داشته باشید.

در نهایت به تالار سوم خواهید رسید. این تالار بسیار مرتفع‌تر از دو تالار قبلی است و بلندترین سقف غار برای این تالار است که فضایی ساکن، سرد و دلچسب را به تالار سوم داده است.

 اسفنج‌هایی آهکی و قندیل‌های روی دیوارها به زیبایی تالار سوم یخ مراد می‌افزاید. این قندیل‌های یخی اندکی حساس هستند. ممکن است با برخورد شما از بین بروند و حتی به خودتان نیز آسیب بزنند؛ بنابراین هنگام عبور از غار یخ مراد و خصوصاً تالار سوم، حواستان به برخورد با قندیل‌ها باشد. در انتهای تالار سوم می‌توانید برکه و آبشار یخ مراد را نیز مشاهده کنید. باتوجه‌ به فصلی که به یخ مراد می‌روید حجم آب این برکه و آبشار متفاوت خواهد بود.

راه‌های رسیدن به غار یخ مراد

مسافران یخ مراد دو دسته هستند. دسته اول گردشگران و مسافرانی که از شهرهایی به غیر از تهران به یخ مراد سفر می‌کنند. اگر جزو این دسته از مسافران هستید می‌توانید با خرید بلیط ارزان به تهران رسیده و سفر را از تهران شروع کنید. دسته دوم مسافرانی هستند که از تهران به یخ مراد می‌آیند. 

اگر جزو دسته دوم هستید از تهران به سمت جاده چالوس، این جادة زیبا و خاطره‌ساز که در هر پیچ و خمش مکانی بکر را جای‌داده است حرکت کنید. طبق نقشه بعد از حدود ۶۵ -۷۰ کیلومتر باید به سمت روستای کهنه ده بروید و بعد از رسیدن به یک دوراهی، راه سمت راست را انتخاب کنید. برای رسیدن به دهانه غار حدود ۳۰ دقیقه پیاده¬روی لازم است اما پس از آن نیاز است که ۳۰ دقیقه دیگر کوهنوردی کنید وقتی به دهانه غار یخ مراد برسید فسیلی با نقش یکی از گونه‌های نرم‌تنان را مشاهده خواهید کرد که در اصل نوعی علامت ورودی غار است.

دانشمندان با استناد به این فسیل عمر این غار را ۷۰ تا ۲۳۰ میلیون سال پیش‌بینی کردند. دهانه غار حدوداً ۳ متر و طولی در حدود ۸ متر دارد. بعد از اینکه به دهانه رسیدید، از یک مسیر کم شیب سنگلاخی رد شده تا به انتها برسید. انتهای مسیر روبه روی خود یک مسیر سه‌راهی را خواهید دید که مسیر اصلی برای شما سمت چپ است. بعد از طی‌کردن حدود ۲۵۰ متر و ارتفاع ۳ متری از زمین شما به منظره‌ای بی‌نظیر از غار یخ مراد خواهید رسید. توجه داشته باشید که در فصل‌های سرد سال جاده برفی و یخ‌زده خواهد بود و بدون زنجیرچرخ و دیگر تجهیزات موردنیاز مسیر دسترسی به غار یخ مراد سخت و خطرناک خواهد شد.

اقامت و امکانات یخ مراد

ازآنجایی‌که غار یخ مراد جزو آثار ملی است و همچنین جزو مکان‌های طبیعی ویژه به‌حساب می‌آید برای جلوگیری از تخریبش امکاناتی در آن قرار داده نشده است. اما اگر قصد اقامت بیش از یک روز را دارید و از راه‌های دوری به یخ مراد می‌آیید، می‌توانید با ارزانترین بلیط هواپیما یا دیگر وسایل نقلیه خود را به یخ مراد برسانید و در مکان‌های زیر اقامت داشته باشید:

• یا در نزدیکترین اقامتگاه اطراف این غار یعنی هتل روستای گچسر در ۶ کیلومتری یخ مراد ساکن شوید.

• همچنین در مسیر جاده چالوس نیز اقامتگاه‌ها و باغ ویلاهای متعددی وجود دارد که با ارائه امکانات مناسب سفری خوش را برای شما به ارمغان می‌آورند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار