gardeshban.ir

روستای زیبای سیان دره بخشی از توابع بخش ندار شهرستان ساوجبلاغ واقع در استان البرز است.
کد خبر: ۴۶۰۵۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰-1400 July 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
روستای زیبای سیان دره بخشی از توابع بخش ندار شهرستان ساوجبلاغ واقع در استان البرز است. در این روستا مردم عموماً به زبان تاتی صحبت می‌کنند. از میان روستای سیان دره که به دره پروانه‌ها هم شهرت دارد رودخانه‌ای به نام هزار بند عبور می‌کند. علاوه بر این چندین آبشار زیبا این روستا را زینتی دو چندان بخشیده است. 

از دیگر نکات جالب توجه روستای سیان دره این است که در این روستا می‌توان خانه‌هایی با قدمتی در حدود صد سال پیدا کرد. این خانه‌ها که عموماً از خشت ساخته شده‌اند هنوز پا برجا و قابل سکونت هستند و افرادی در آن زندگی می‌کنند.

سیبان دره این بهشت کوچک خداوندی، در دامنه کوه‌ها دامن گسترده و منظره‌ای فرح بخش و دلنواز را نقاشی کرده است. آب و هوای این منطقه معتدل کوهستانی و خنک است. محیط این منطقه مطبوع و خوشایند با حضور مردم بومی، خوش قلب و مهمان نواز جلوه دو چندانی یافته است.

سیبان دره با اکوسیستمی متشکل از کوه، سنگ، چشمه و درخت با در آمیختن با رنگ‌های متنوع و گوناگون محفلی خوشایند برای دوست داران طبیعت است. گردشگران و طبیعت دوستان زیادی همه ساله از اقصی نقاط کشور به استان البرز آمده و از این روستای خوش آب و هوا که مزین به آبشارهای متعدد و رودخانه‌ای زیبا و خروشان است، بازدید می‌کنند. سیبان دره این هدیه بهشتی خداوند به استان البرز، جمعیتی در حدود ۳۰۰ نفر دارد.

روستای زیبای سیان دره یا دره پروانه ها در ساوجبلاغ+عکس

چرا بازدید از سیبان دره (دره پروانه ها) ساوجبلاغ را پیشنهاد می کنیم؟

سیان دره با رودخانه‌ای دائمی و فرح بخش

یکی از جذاب‌ترین عوامل طبیعی روستای سیان دره وجود رودخانه همیشگی هزار بند است. این رودخانه از ارتفاعات بن رود سرچشمه گرفته و با عبور از روستا و سیراب نمودن باغ‌های این منطقه، به سمت رودخانه کردان سرازیر شده و در پایان نیز به سوی کردان جنوبی سرازیر می‌گردد.

رودخانه‌ای خروشان در ژرفای دره‌ای سرسبز

توصیه می‌کنیم پیش از ورد به روستا خودروی شخصی خود را در محل مناسبی پارک نموده و با پای پیاده به سمت روستا حرکت کنید. در این وضعیت با پیاده روی به مدت زمان تقریبی ۲۰ دقیقه به روستای سیبان دره مارسید. تقریباً در ابتدای ورود به روستا یک دوراهی وجود دارد. سمت راست این دوراهی به داخل روستا می‌رود و سمت چپ به رودخانه زیبا و فرح بخش روستا امتداد پیدا می‌کند.

آبشارهای بی‌نظیر

در این روستا علاوه بر رودخانه آبشارهایی کوچک اما زیبا وجود دارد، برای دسترسی به این آبشارها می‌توانید در دوراهی ورود به روستا در امتداد شمال به طور مستقیم حرکت کنید.

کوهنوردی

روستای زیبای سیبان دره همان طور که پیش‌تر نیز عنوان شد در روستای سیبان دره و در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است. در اطراف این روستا کوه‌های مرتفعی قرار دارد که با پوشش گیاهی و همچنین باغ‌های اطراف منظره‌ای خیره‌کننده ایجاد کرده است. در قسمت‌های بالاتر، رودخانه پوششی گیاهی غنی‌تری را شاهد خواهد بود.

روستای زیبای سیان دره یا دره پروانه ها در ساوجبلاغ+عکس

چگونه به سیبان دره (دره پروانه ها) ساوجبلاغ برویم؟

روستای سیبان دره در موقعیت جغرافیایی ۵۶ درجه شرقی و ۳۶ درجه شمالی شهرستان ساوجبلاغ واقع شده است. روستای سیبان دره در واقع حاصل به هم رسیدن دو رشته کوه از سمت شرق و غرب است که این روستا را در میان خود احاطه کرده¬اند. رودخانه فرح بخش و دلنوازی در این منطقه وجود دارد که با گذر از روستای ورده به سوی رودخانه برغان سرازیر می‌شود.

جاده مواصلاتی این روستا در دیواره غربی این روستا در مسیری پر پیچ خم پستی و بلندی‌های این منطقه کوهستانی را درمی‌نوردد و در پایان با چشم اندازی خیره کننده به روستای می‌رسد. زمانی که در امتداد این جاده کوهستانی حرکت می‌کنیم آبشارهای زیبایی را شاهد خواهیم بود که از دل‌سنگ‌های کوه به بیرون فوران می‌کنند و هر بیننده‌ای را محو تماشای خود می‌کنند.

در صورتی که قصد سفر به روستای سیان دره را دارید باید می‌توانید در مسیر اتوبان کرج – قزوین به سمت خروجی کردان حرکت کنید و با ادامه حرکت به سمت شمال جاده‌ای که در مجاورت رودخانه قرار گرفته است و مسیر زیبا و پیچ در پیچی ایجاد کرده است، به تابلوی خوش‌آمد گویی ورده سیبان دره مارسید، از مسیر این تابلو تا روستای سیبان دره، در حدود ۱۰ کیلومتر راه باقی مانده است. 

لازم به توضیح است با حرکت در این مسیر به یک دوراهی نیز خواهید رسید، سمت راست این دوراهی بدون تابلو، به سوی روستای ورده است و سمت چپ نیز به روستای سیبان دره ختم خواهد شد. برای شرکت در تور سیبان دره و تهیه بلیط هواپیما لحظه آخری به سایت سفرمارکت مراجعه کنید. در صورتی که از شهرهای دیگری به جز استان تهران و البزر قصد بازدید از سیبان دره را دارید، پیشنهاد می‌کنیم بلیط تور را چند روز جلوتر خریداری کنید، زیرا در صورت پر شدن ظرفیت تور امکان خرید بلیط لحظه آخری برای شما وجود نخواهد داشت.

روستای زیبای سیان دره یا دره پروانه ها در ساوجبلاغ+عکس

جاهای دیدنی نزدیک به سیبان دره

همان طور که گفتیم یکی از جاهای دیدنی در سیبان دره رودخانه هزار بند است که با عبور پر پیچ و خم خود، زیبایی‌های این روستا را دو چندان کرده است. اگر تصمیم دارید به روستای سیان دره سفر کنید بدون تردید توقف در کنار این رودخانه، ساعاتی چند برای استراحت و یا صرف غذا می‌تواند تجربه‌ای فرح بخش و دلپذیر باشد.

رودخانه سیبان دره سرچشمه خود را از ارتفاعات بنه رود (بن رود) گرفته است. ارتفاعات بنه رود واقع در استان البرز و در فاصله تقریبی ۸ کیلومتری روستای سیبان واقع شده است. این رودخانه آب و هوای معتدل و کوهستانی این منطقه را طراوت و تازگی دو چندان بخشیده است. نام این رودخانه همان طور که پیشتر نیز اشاره شد رودخانه هزار بند است.

رودخانه هزار بند در مسیر عبور خود باغات زیبای سیبین دره و تعدادی دیگر از باغات منطقه را از برکت نعمت وجود خود بهره مند می‌کند. در این مناطق باغ‌های متعددی وجود دارد و عمده محصولات آن‌ها نیز گردو، توت و آلبالو است. عمق رودخانه هزار بند چندان زیاد نیست، به طور که در ژرف‌ترین نقاط رودخانه حداکثر ارتفاع آب به کمر می‌رسد. رودخانه از دو طرف توسط باغ‌های منطقه احاطه شده است و آن‌چنان فضای بکر و دل‌پذیری را ایجاد کرده است که هر گردشگری را به شوق تماشا به سوی خود فرا می‌خواند.

رودخانه هزاربند رودخانه‌ای همیشگی و دائمی است. طول این رودخانه در حدود ۲۲ کیلومتر است که در منطقه البرز مرکزی جریان پیدا می‌کند. همان‌طور که عنوان شد سرچشمه این رود در ارتفاعات بن درو قرار دارد و در محل دوراهی ورده – برغان در ارتفاعی به میزان ۱۵۰۰ متر به رودخانه کردان می‌پیوندد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار