gardeshban.ir

پنوم‌ پن به عنوان پایتخت کشور کامبوج، جاهای دیدنی منحصر به فردی دارد که هر کدام به نوبه‌ی خود خاص هستند.
کد خبر: ۴۶۰۸۸
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰-1400 July 21
گردشبان (gardeshban.ir) :

پایتخت پر جنب ‌و جوش کشور  کامبوج  یعنی شهر پنوم‌ پن (Phnom Penh)، جایی است که سنت و مدرنیزه در هم می‌آمیزند و کارهای متنوع بسیاری برای انجام دادن در آن پیدا خواهید کرد. علاوه بر بازدید از جاذبه‌های طبیعی پنوم پن، می‌توانید با تاریخچه‌ی آن و فرهنگ مردم خِمِر (Khmer) بیشتر آشنا شوید که بزرگ‌ترین گروه قومی کشور کامبوج به حساب می‌آیند. همچنین می‌توانید غذاهای محلی آن‌ها را بچشید که دهان را آب می‌اندازند.

پنوم پن - کامبوج

اگر اطلاعات چندانی راجع به جاذبه‌های پنوم پن ندارید، در این مقاله با ما همراه باشید تا با معروف‌ترین آن‌ها آشنا شوید:

۱. کاخ سلطنتی پنوم پن و سیلور پاگودا

کاخ سلطنتی (Royal Palace)، اقامتگاه رسمی پادشاه و محلی برای برگزاری مراسم درباریان و همچنین نمادی از پادشاهی کامبوج به حساب می‌آید. خاندان سلطنتی کامبوج از سال ۱۸۶۰ میلادی تا به حال در این مکان اقامت داشته‌اند.

البته فقط بعضی از قسمت‌های این کاخ بر روی عموم باز است و برای مثال می‌توانید از سالن تخت پادشاهی دیدن کرده و در میان باغ‌های آراسته‌ی آن قدم بزنید و معابد پر زرق و برق، کتابخانه‌ها و گالری‌های آن را تماشا کنید. منارهای مخروطی شکل پاویون‌های این مکان، ویژگی‌های  معماری کلاسیک  خمری را به خوبی به نمایش می‌گذارند.

کاخ سلطنتی پنوم پن

کاخ سلطنتی پنوم پن از مجموعه‌ای از ساختمان‌ها تشکیل شده و سیلوِر پاگودا (Silver Pagoda) به معنی «پاگودای نقره‌ای» را نیز در برمی‌گیرد.

سیلور پاگودا، معبد معروفی مشرف به رودخانه است و نام آن به کاشی‌های نقره‌ای رنگ درخشان کف زمینش برمی‌گردد. مجسمه‌ی زمرد بودا (Emerald Buddha) و مجسمه‌ی غول‌پیکر ۹۰ کیلوگرمی طلایی رنگ بودا در این بتکده قرار دارد که به هزاران الماس مزین شده است.

سیلور پاگودا از خرابی‌های دوران حکومت خِمِرهای سرخ، جان سالم به در برد و به همین دلیل هنوز هم می‌توانید از بسیاری از آثار زیبای آن بازدید کنید. جزئیات دیوارنگاری داخلی سقف این مکان را نیز از دست ندهید که حماسه‌ی ریمکر (Reamker) را نشان می‌دهد و از «حماسه‌ی رامایانا» در  هند  الهام گرفته شده است. بازدیدکنندگان می‌بایست برای احترام به این مکان، شانه‌ها و زانوی خود را بپوشانند.

سیلور پاگودا - پنوم پن

۲. موزه ملی کامبوج

موزه ملی کامبوج (Cambodia National Museum) در مجاورت کاخ سلطنتی واقع شده و بیش از ۵،۰۰۰ اثر دیدنی را شامل می‌شود که قدمتشان به دوران آنگکور باستان برمی‌گردد. مجسمه‌های نایاب متعددی در بعضی از اتاق‌های این موزه به نمایش گذاشته می‌شوند که از این می‌توان به نسخه‌ی اصلی مجسمه‌ی لِپِر کینگ (Leper King) اشاره کرد که نسخه‌ی کپی آن در «تراس لپر کینگ» در شهر سیم ریپ (Siem Reap) نگهداری می‌شود.

ویشنو (Vishnu) از خدایان هندو است و مجسمه‌ی غول‌پیکر برنز او در این مکان واقع شده که به قرن ۱۱ میلادی تعلق دارد. موزه ملی کامبوج، نمونه‌های ظریفی از  معماری خمری را در برمی‌گیرد و همچنین اگر قصد دارید در ادامه‌ی سفر خود از پارک باستان‌شناسی آنگکور (Angkor Archaeological Park) در کامبوج نیز دیدن کنید. بازدید از این موزه می‌تواند پیشاپیش اطلاعات مفیدی را در مورد این مکان در اختیارتان قرار دهد.

جاهای دیدنی پنوم پن

۳. وات پنوم

تقریباً تمامی قسمت‌های شهر پنوم پن مسطح است و تنها برآمدگی آن وات پنوم (Wat Phnom) به شمار می‌رود که ۲۷ متر ارتفاع دارد. در واقع این مکان، تنها تپه‌ی پایتخت به حساب می‌آید و فضای سرسبز آن، مکان مناسبی را برای استراحت و فرار از گرمای پنوم پن به وجود آورده است.

پاگودای وات پنوم و معبد آن نیز در این پارک آراسته و زیبا قرار گرفته و افراد غیر بومی می‌توانند تنها با پرداخت یک دلار از داخل آن دیدن کنند. وات پنوم به معنی «پاگودای کوهستان» است و یکی از مهم‌ترین معابد بودایی به شمار می‌رود و معمولاً مردم بومی را در این مکان در حال عبادت خواهید دید.

حواستان به میمون‌های بازیگوش این منطقه باشد و تا حد ممکن سعی کنید با آن‌ها روبه‌رو نشوید.

دیدنی های پنوم پن

۴. اعدامگاه چونگ اک

پُل پوت (Pol Pot)، جنبش خمر سرخ را راه‌اندازی و از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ میلادی بر کشور کامبوج حکمرانی کرد. حدود ۲ میلیون نفر از مردم در طی این مدت کشته شدند یا از گرسنگی و بیماری جان خود را از دست دادند. علاوه بر این تعداد، صدها هزار نفر از روشنفکران و افراد تحصیل‌کرده همچون معلم‌ها و دکترها و به طور کلی افراد مشکوک به مخالفت با رژیم به قتل رسیدند.

پس از سقوط رژیم خمرهای سرخ، حدود ۹،۰۰۰ جسد در گورستان دسته‌جمعی اعدامگاه چونگ اِک (Choeung Ek Genocidal Center) پیدا شد که این گورها را بیشتر با نام کشتارگاه می‌شناختند. یک بنای یادبود و استوپای بودایی در مرکز این مکان واقع شده و جمجمه‌های افراد بسیاری را در برمی‌گیرد که بعد از نبش قبر پیدا شده بودند.

بازدیدکنندگان می‌توانند در اطراف قبرهای باز شده قدم زده و به کمک هدفون راهنمای خود اطلاعات بیشتری درمورد این مکان به دست بیاورند.

دیدنی پنوم پن

۵. موزه نسل کشی تول اسلنگ

موزه نسل‌کشی تول اسلنگ (Tuol Sleng Genocide Museum)، نقش ناگواری در دوران رژیم خمرهای سرخ داشته است. این مکان ابتدا دبیرستانی در مرکز شهر پنوم پن بود و در این دوران به کمپ زندانیان سیاسی تبدیل شد و آن را با نام زندان امنیتی ۲۱ (S-21) می‌شناختند.

ظاهراً فقط ۷ نفر از زندانیان از این مکان جان سالم به در بردند و بسیاری دیگر شکنجه و کشته شدند یا حکم قصاصشان در اعدامگاه چونگ اک صادر شد. ارتش  ویتنام  در سال ۱۹۷۹ توانست پنوم پن را از دست این رژیم ظالمانه آزاد کند و از آنجایی این زندان را با عجله خالی کرده و فرار کرده بودند، بیشتر بخش‌های آن به همان شکل و ظاهر باقی مانده و عکس‌ها و نوشته‌های بسیاری از وضعیت آن به جا مانده است.

سلول‌های آجری بسیار کوچک، دیوارهایی که رد خون بر روی آن‌ها دیده می‌شود و وسایل شکنجه‌ی به جا مانده، بینش عمیق و مهمی راجع به روش‌های وحشیانه‌ی رژیم خمرهای سرخ در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

موزه تول اسلنگ - پنوم پن

۶. نمایش های هنرهای زنده کامبوج

هنرهای زنده‌ی کامبوج (Cambodian Living Arts)، وظیفه‌ی خود می‌داند تا هنرهای سنتی را زنده کرده و آن‌ها را به سمت مسیری مدرن هدایت کند. این سازمان، خواننده‌ها و موسیقیدان‌ها و رقصنده‌ها را آموزش می‌دهد و امکانات لازم را برای اجرا در اختیارشان قرار می‌دهد تا بتوانند از طریق هنرشان کسب روزی کنند.

یکی از اجراهای آن‌ها هر روز از ساعت ۷ شب به مدت یک ساعت در موزه‌ی ملی پایتخت برگزار می‌شود. «نمایش رقص سنتی» آن‌ها داستان جالبی از دوران قصرهای آنگکور تا دهکده‌های امروزی را از طریق موسیقی و تئاتر به نمایش درمی‌آورد.

جاهای دیدنی کامبوج

۷. کو داک

کو داک (Koh Dach) یا همان «جزیره‌ی ابریشم»، یک ساعت با ماشین تا پنوم پن فاصله دارد و در انتها می‌بایست مسیر کوتاهی را با قایق بر روی رودخانه‌ی مکونگ (Mekong River) طی کنید تا به جزیره برسید.

گردشگران می‌توانند با بازدید از روستاهای بافندگی که در سراسر این جزیره پراکنده شده‌اند، اطلاعات جالبی راجع به بافندگی ابریشم در کامبوج به دست بیاورند و کارگران را در حال استفاده از دستگاه بافندگی، رنگ کردن مواد و ایجاد طرح‌های خلاقانه تماشا کنند.

این جزیره‌ی آرامش‌بخش، سواحل تمیز و دست‌نخورده‌ای را نیز در برمی‌گیرد و می‌توانید بدون اینکه چندان از شهر فاصله بگیرید، از سکوت و زیبایی‎‌های آن لذت ببرید.

جاذبه های گردشگری کامبوج

۸. مرکز نجات حیات وحش پنوم تامائو

اتحادیه‌ی غیر دولتی حیات‌وحش به صورت تمام‌وقت در تلاش است تا حیوانات نایاب و در حال انقراض را نجات دهد و از آن‌ها در مقابل قاچاقچیان، شکارچیان و فروشندگان غیرقانونی جانوران محافظت کند.

حیوانات رهایی‌یافته به مرکز نجات حیات‌وحش پنوم تامائو (Phnom Tamao Wildlife Rescue Center) منتقل می‌شوند و به خوبی از آن‌ها نگهداری می‌کنند تا سلامت خود را به دست بیاورند و دوباره به حیات‌وحش بازگردند.

گردشگران می‌توانند حیواناتی همچون پلنگ، ببر و سمور آبی را از نزدیک تماشا کرده و به فیل‌ها و میمون‌ها با دست غذا بدهند.

پنوم پن - کامبوج

۹. بازار روسی

بازار روسی پنوم پن، بازاری پر جنب و جوش و مکانی برای تجربه‌ی زندگی محلی به شمار می‌رود و بهتر است قبل از بازدید از آن بر روی مهارت چانه‌زنی خود بیشتر کار کنید. در این بازار می‌توانید انواع و اقسام اجناس از صنایع دستی، ابریشم کامبوج و لباس‌های ارزان‌قیمت گرفته تا یادگاری‌هایی را بخرید که بیشترشان از کشور  تایلند  وارد می‌شوند.

این بازار فعالیت خود را از ساعت ۶ صبح آغاز می‌کند و بهتر است در همان ساعات اولیه‌ی روز از این مکان دیدن کنید؛ زیرا دمای هوا در طول ظهر در فضای این بازار بالاتر می‌رود. نام اصلی این بازار، تول تومپونگ (Tuol Tompoung Market) است و دلیل اینکه به آن لقب «روسی» داده‌اند به این موضوع برمی‌گردد که تعداد بسیاری از شهروندان روس پنوم پن در قدیم، خرید خود را در این ناحیه انجام می‌دادند.

بازار روسی پنوم پن

۱۰. تورهای غذای پنوم پن

تورهای غذای سیم ریپ موفقیت بسیاری را به دست آورده و تور مشابه آن در پنوم پن، این فرصت را در اختیار گردشگران این شهر قرار می‌دهد تا طعم غذاهای خیابانی تازه را بچشند. راهنماهای هر ۲ تور صبح و بعد از ظهر آن، بازدیدکنندگان را به جاهای کمتر شناخته‌شده‌ای می‌برند تا غذاهای اصیل کامبوج را در بازارها، غرفه‌های غذای خیابانی و غذاخوری‌های کوچک امتحان کنند. از این طریق می‌توانید غذاهای متنوع کامبوج را به شکلی جدید، امن و مفرح بچشید.

جاذبه های گردشگری پنوم پن

۱۱. سفر با قایق و تماشای غروب آفتاب

چه چیزی از این بهتر که بعد از ظهر خود را بر روی رود مکونگ یا رود تونله ساپ (Tonle Sap) بگذرانید و غروب خورشید را تماشا کنید؟ برای این کار، گزینه‌های متنوعی وجود دارد که از لحاظ کیفیت و هزینه با یکدیگر متفاوت هستند و معمولاً از ساعت ۵ تا ۷:۳۰ عصر فعالیت دارند.

قایق‌های تارا (Tara Boats) و کانیکا (Kanika) گزینه‌های مناسبی به حساب می‌آیند و شام سلف‌سرویس و تفریحات دیگر را نیز شامل می‌شوند. البته می‌توانید قایق‌های خصوصی را نیز در هر ساعت از روز کرایه کرده و به دور از شلوغی و ترافیک جاده‌ها به گشت و گذار در شهر بپردازید.

دیدنی های پنوم پن

۱۲. بازار مرکزی

بازار مرکزی (Psar Thmei) پنوم پن، ساختمانی چشمگیر و گنبددار است که آن را در سال ۱۹۳۷ میلادی و به  سبک آرت دکو  ساخته‌اند. محصولات محلی متنوعی را در این بازار به فروش می‌رسانند و اجناس دیگری همچون میوه و سبزیجات تازه، جواهرات و لباس را نیز در این مکان پیدا خواهید کرد. هیاهو در این بازار از صبح تا بعد از ظهر همچنان ادامه دارد و اگر به دنبال جایی هستید تا بی‌هدف در آن گشت بزنید و در عین حال عکاسی کنید، بازدید از بازار مرکزی پنوم پن را از دست ندهید.

بازار مرکزی پنوم پن

۱۳. وات اونالوم

وات اونالوم (Wat Ounalom)، مهم‌ترین معبد کامبوج و مرکز آیین بودایی در این کشور به حساب می‌آید. این مکان، مجموعه‌ای از معابد را در برمی‌گیرد و تاریخ تأسیس استوپای آن به سال ۱۴۴۳ میلادی برمی‌گردد. با اینکه صدمه‌های زیادی در دوران رژیم خمرهای سرخ به این استوپا رسید و بسیاری از مجسمه‌ها و پیکرنگاری‌های مذهبی آن شکسته شد، امروزه این استوپا دوباره به مکانی جذاب تبدیل شده است.

در بازدید از این مکان حتماً از مجسمه‌ی زیبای بودا در طبقه‌ی سوم ساختمان اصلی دیدن کنید که تکه‌های آن را بعد از شکسته شدن به دست خمرهای سرخ، دوباره در کنار یکدیگر قرار داده‌اند. همچنین مجسمه‌ای به منظور گرامیداشت هوات تات (Huot Tat) نیز در طبقه‌ی دوم قرار دارد که چهارمین شیخ کامبوج بود که پول پات او را به قتل رساند.

جاذبه های پنوم پن

۱۴. بنای یادبود استقلال

بنای یادبود استقلال (Independence Monument) در سال ۱۹۵۳ میلادی و به مناسبت استقلال پنوم پن از استعمار  فرانسه  ساخته شده است. این بنا در تقاطع بین بلوار سیهانوک (Sihanouk) و نوردوم (Norodom) واقع شده و به معابد آنگکور شباهت دارد و برای دکور آن از مارهای چند سر استفاده شده است.

امروزه این بنا علاوه بر گرامیداشت استقلال این کشور، در حکم یادبودی برای افرادی است که در جنگ کشته شده‌اند. پارک وات بتوم (Wat Botum Park) نیز در نزدیکی این مکان قرار دارد و در این ناحیه می‌توانید از یادبود دوستی کامبوج و ویتنام (Cambodia-Vietnam Monument) دیدن کنید که آن را در سال ۱۹۷۹ به مناسبت شکست رژیم خمرهای سرخ به دست ارتش ویتنام ساخته‌اند.

جاهای دیدنی پایتخت کامبوج


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار