gardeshban.ir

دره هملون یکی از مناطق بسیار خوش آب‌وهوای شهرستان شمیرانات به‌حساب می‌آید.
کد خبر: ۴۶۱۳۶
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰-1400 July 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
دره هملون یکی از مناطق بسیار خوش آب‌وهوای شهرستان شمیرانات به‌حساب می‌آید. این دره در ۳۵ کیلومتری شمال شرقی تهران و بین دو روستای میگون و شمشک که از روستاهای دیدنی اطراف تهران هستند، قرار دارد. 

دره هملون تهران؛ جاذبه خوش آب‌وهوای شهرستان شمیرانات+عکس

در گذشته، به دلیل وجود سوراخ‌ها و غارهای زیادی که در طول دره وجود داشت، این دره «همه‌جا لونه» و «همه لونه» نام داشته و باگذشت زمان، این نام به هملون تغییر پیداکرده است. گفتنی است که واژه لون در زبان محلی به معنای غار است. 

طبق گفته ساکنان قدیمی این منطقه، روستای هملون در زمان‌های قدیم، روستایی آباد بوده است، به‌طوری‌که اجدادشان در این روستا به باغبانی و دام‌پروری می‌پرداختند. همچنین این روستا، آثار و نشانه‌های قدیمی مانند یک سنگ آسیاب داشته است که همگی موارد گفته‌شده تا ۳۰-۴۰ سال پیش قابل رؤیت بود.

حال، دیگر روستای قدیم هملون فراموش‌شده است. بااین‌حال، مناطق پایین‌دست روستای قدیم، روستای جدید هملون را تشکیل می‌دهند و اکنون تمام روستای هملون به باغ تبدیل شده است. اگر برای مدتی می‌خواهید از آلودگی و شلوغی تهران دور شوید و در یک مسیر خوش آب‌وهوا به تفریح و استراحت و پیاده‌روی بپردازید، سفرمارکت دره هملون تهران را به شما پیشنهاد می‌کند.

 دره هملون، دره‌ای صخره‌ای و کوچک است که طی کردن کل آن، بیش از دو ساعت زمان نمی‌برد.

پوشش گیاهی دره هملون شامل گیاهان وحشی و دارویی نظیر آویشن، گون و باریجه است. همچنین می‌توانید از محصولات باغات هملون مانند سیب، گیلاس، آلبالو و گردو بخورید و مزه لذیذ میوه‌های این منطقه معتدل را بچشید. 

دره هملون تهران؛ جاذبه خوش آب‌وهوای شهرستان شمیرانات+عکس

در دره هملون، حیوانات زیبایی مانند بز کوهی و کبک دیده می‌شود. درگذشته جانورانی نظیر گرگ، خرگوش و پلنگ وجود داشته‌اند که به دلیل تغییر شرایط زیست‌محیطی مجبور به مهاجرت و ترک این منطقه شده‌اند. از دیگر جاذبه‌های دره زیبای هملون، وجود دو غار به نام‌های هملون کوچک و هملون بزرگ است. 

غار هملون کوچک پس از ۱۵ دقیقه پیاده‌روی از ابتدای دره و بالاتر از رودخانه هملون دیده می‌شود. ورودی غار چارچوبی آهنی دارد که توسط شهرداری جهت بهسازی مسیر گردشگری دره نصب‌شده است.

دهانه غار ۳ متر عرض دارد و ارتفاع آن ۱ متر است. البته این ارتفاع کم در ورودی غار است و با پیش رفتن در طول غار، ارتفاع آن بیشتر می‌شود. طول غار به ۵۰ متر می‌رسد. باوجود چراغ‌قوه، می‌توان تا نیمی از غار هملون کوچک را طی کرد و ادامه دادن مسیر غار، با توجه به کف نسبتاً مرطوب، نیاز به تجهیزات بیشتری دارد. غار هملون بزرگ کمی بالاتر از هملون کوچک است. 

طول این غار نزدیک به ۱۰۰ متر است. ورودی هملون بزرگ نیز مانند غار هملون کوچک یک چارچوب آهنی دارد. برای دسترسی به هملون بزرگ، باید از یک دامنه پرشیب بالا رفت تا به ورودی آن رسید. طبق گفته اهالی روستای هملون، غار هملون بزرگ زیباتر از غار هملون کوچک است. البته این دو غار، تنها غارهای زیبای دره هملون نیستند. این دره غارهای دیگری به نام‌های غار سه‌طبقه‌ای استوار، اسپول بزرگ و اسپول کوچک دارد.

دره هملون تهران؛ جاذبه خوش آب‌وهوای شهرستان شمیرانات+عکس

چرا بازدید از دره هملون تهران را پیشنهاد می ‌کنیم؟

• آب‌وهوای خوب و معتدل
• مقصدی تمیز و پاک جهت دور شدن از آلودگی تهران
• آرامش منطقه جهت دور شدن از شلوغی تهران
• وجود مناظر زیبا و چشم‌انداز
• نزدیکی به تهران
• مناسب برای پیاده‌روی و دره پیمایی
• انتخابی مناسب برای همه فصول

چگونه به دره هملون برویم؟

برای رسیدن به دره هملون، می‌توانید از وسایل نقلیه شخصی و عمومی استفاده کنید. در صورت استفاده از وسایل نقلیه عمومی، می‌توانید با اتوبوس‌های خط شمشک که از ساعت ۷ صبح در فلکه چهارم تهران‌پارس مستقر هستند، به سمت هملون بروید. این اتوبوس‌ها ساعت ۱۵:۳۰ از شمشک به تهران برمی‌گردند. اگر بخواهید از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنید، سه مسیر وجود دارد. در مسیر اول، شما از سمت تجریش به انتهای بلوار ارتش می‌روید. در ادامه به سمت فشم می‌روید و بعد از طی کردن ۵ کیلومتر، به میگون می‌رسید. در جاده میگون-شمشک پس از طی ۵ کیلومتر به هملون خواهید رسید.

در مسیر دوم، از طریق اتوبان شهید بابایی به سمت جاده لشگرک حرکت کرده و به فشم و سپس میگون خواهید رسید. در مسیر سوم، از سمت تهران‌پارس به میگون خواهید رفت و در ادامه، در جاده میگون-شمشک، به هملون خواهید رسید. برای خرید بلیط لحظه آخری دره هملون می‌توانید از سفرمارکت کمک بگیرید.

جاهای دیدنی نزدیک به دره هملون

روبه‌روی غار هملون بزرگ و در سمت دیگر دره، بقایایی از یک قلعه‌ای مشرف به دره هملون وجود دارد که قلعه استوار نام دارد. در کنار این قلعه، یک غار سه‌طبقه‌ای به همین نام قرار دارد. بر روی دیواره‌های این غار سه‌طبقه که طبقات آن با یکدیگر ارتباط دارند، دریچه‌هایی توسط انسان و در جهت دیده‌بانی دیده می‌شود. در زمان‌های قدیم، از قلعه و غار استوار برای دیده‌بانی استفاده می‌کردند. از بالای این قسمت، تنگه میگون و مناظر اطراف دره به‌خوبی قابل‌مشاهده است. در روستای هملون، رودخانه‌ای به نام روستا جریان دارد که از کوه‌های مشرف‌به دره هملون سرچشمه می‌گیرد و همراه با سایر چشمه‌ها به رودخانه شمشک می‌ریزد.

در اواخر فصل تابستان، رودخانه کم‌آب می‌شود. هرچند، اگر از دره هملون به سمت بالا حرکت کنید، پرآبی رودخانه بیشتر می‌شود. این رودخانه در فصل بهار بسیار پرآب بوده و در اطراف آن، می‌توانید لحظات آرامش‌بخشی را در یک آب‌وهوای دل‌انگیز، سپری کنید. اگر عاشق آبشارهای یخی هستید، آبشار یخی دره هملون را فراموش نکنید. 

این آبشار که ۳۰ متر ارتفاع دارد، با شروع فصل سرما، در پاییز و زمستان و در دمایی زیر صفر درجه، یخ می‌زند. در آن قندیل‌هایی ایجاد می‌شود که از پاییز تا فروردین را به مقصدی مناسب برای یخ‌نوردان و علاقه‌مندان به آبشارهای یخی تبدیل می‌کند.

اگر به یخ‌نوردی علاقه دارید اما مهارتی ندارید، نگران نباشید. در دره هملون علاوه بر وجود یک آبشار یخی بسیار زیبا، مدرسه یخ‌نوردی میگون قرار دارد که می‌توانید با آموزش دیدن در این مدرسه، یخ‌نوردی در آبشار یخی هملون را تجربه کنید. این مدرسه در ابتدای دره هملون واقع شده است.


هتل‌ ها و اقامتگاه های نزدیک به دره هملون

ازآنجاکه هملون در حدفاصل میگون و شمشک قرار دارد، می‌توانید در هتل‌های جهانگردی واقع در میگون و شمشک اقامت کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار