gardeshban.ir

اشتهارد در دامن استان البرز، کویری زیبا سرشار از رنگ‌های مسحورکننده گشوده است و از جاهای دیدنی کرج نیز محسوب می‌شود.
کد خبر: ۴۶۲۷۱
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰-1400 July 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
اشتهارد در دامن استان البرز، کویری زیبا سرشار از رنگ‌های مسحورکننده گشوده است و از جاهای دیدنی کرج نیز محسوب می‌شود. تپه‌های رنگارنگ اشتهارد چشم‌های گردشگران را خیره می‌کند و با اعجازی از رنگ هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خویش فرا می‌خواند. آب و هوای این منطقه نیمه‌خشک و تقریباً کویری است.

کویر اشتهارد؛ جاذبه طبیعی و منحصربفرد کرج+عکس

تپه‌های رنگارنگ این منطقه علیرغم جذابیت طبیعی و جاذبه گردشگری که دارند در عمل برتری خاصی نسبت به سایر زمین‌ها به لحاظ کشاورزی ندارند. خاک این منطقه به علت دارا بودن فلزات متعددی مانند منگنز و آهن حاصلخیز نیست و امکان کشاورزی و کشت محصول در این منطقه وجود ندارد. با این اوصاف فلزات این تپه‌ها قابل استخراج و برداشت هستند، و بعضاً بخشی از این تپه‌ها به قصد دست‌یابی به فلزات مورد کنکاش و تخریب واقع می‌شود. خوشبختانه کویر اشتهارد جزو مناطق حفاظت شده دسته بندی شده و هرگونه ساخت و ساز در آن ممنوع است.

چرا بازدید از کویر اشتهارد را پیشنهاد می‌کنیم؟

• فلزات، رنگی دگر به تپه‌های اشتهارد بخشیده است.

• تپه‌های رنگی اشتهارد دارای رنگ‌های متنوعی مانند سفید، زرد، قرمز، نارنجی و غیره است.
• این رنگ‌های زیبا به دلیل وجود ذرات فلزی و بعضی دیگر از عناصر است که در خاک این منطقه در طی هزاران سال به روی هم انباشته شده‌اند.

• اشتهارد به واسطه دشت زیبایش شهره است. دشت کویری و تپه‌های نمک اشتهارد از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان هستند و هر ساله گردشگران زیادی را میزبانی می‌کنند.
ویژگی طبیعی و گردشگری برجسته‌ی کویر اشتهارد

اگر از شلوغی و هیاهوی زندگی روزمره خسته شده¬اید و علاقه‌مند هستید از یک طبیعت بکر و دست نخورده بازدیدی داشته باشید. بدون تردید کویر اشتهارد می‌تواند جاذبه گردشگری خوبی باشد. تپه‌های رنگی این منطقه با رنگ‌های تماشایی خود در زیر پرتوی خورشید، دیدگان شما را محو تماشای خود خواهند کرد. شب هنگام نیز آسمان پر ستاره کویر اشتهارد آرامشی شگفت را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

تپه‌های رنگارنگ اشتهارد، رنگ‌آمیزی طبیعت و اعجاز مداد رنگی‌ها در طبیعت است. متأسفانه هنوز این جاذبه کم‌نظیر در فهرست آثار و منابع طبیعی استان البرز به ثبت نرسیده است و در حال حاضر نیز برنامه‌ای برای ثبت این جاذبه گردشگری به‌عنوان یک اثر و جاذبه ملی وجود ندارد.

بنا بر اعلام معاون گردشگری و میراث فرهنگی استان البرز، به ثبت رساندن هر اثر طبیعی و یا جاذبه گردشگری طبیعی نیازمند تشکیل پرونده و نیز حضور نمایندگانی رسمی و قانونی از وزارت خانه و همچنین سازمان جهانی یونسکو است، این افراد می‌بایست در محل حضور داشته و ضمن بررسی آن و تطابق با معیارها و استانداردهای در نظر گرفته شده، اثر طبیعی مورد نظر را در صورت واجد شرایط بودن به ثبت جهانی برسانند. امید است با پیگیری مسئولین و نهادهای ذی‌ربط هر چه زودتر شاهد ثبت تپه‌های رنگین‌کمانی کویر اشتهارد در فهرست جاذبه‌های طبیعی یونسکو باشیم.

در نخستین اقدام برای جذب و توسعه گردشگری و معرفی هر چه بیشتر تپه‌های رنگین‌کمانی اشتهارد، معرفی هر چه بیشتر این منطقه از طریق تهیه و توزیع بروشورها و همچنین نقشه¬های منطقه است. این نقشه‌ها و بروشورهای تهیه شده بیشتر در ایام تعطیلات، به ویژه در تعطیلات نوروزی، در میان شهروندان و مسافرین نوروزی توزیع می‌گردد.

کویر اشتهارد؛ جاذبه طبیعی و منحصربفرد کرج+عکس

چگونه به کویر اشتهارد برویم؟

طبیعتی دست نخورده در دل کویری به نام اشتهارد منتظر شماست. کویر اشتهارد که به ییلاق حسین‌خانی نیز شهرت دارد، در شمال شهرستان اشتهارد واقع در جنوب کرج در استان البرز، با تمام رنگ‌های زیبای خود برای عاشقان رنگ و زیبایی عشوه‌گری می‌کند. طول کویر اشتهارد به گستردگی ۶۰ کیلومتر و عرض آن نیز نزدیک به ۲۰ کیلومتر است. اشتهارد در ۶۳ کیلومتری شهر کرج و ۱۰۰ کیلومتری پایتخت، در منطقه‌ای تقریباً کویری، دامن به خاک کشیده است. مساحت این منطقه در حدود ۸۰۰ کیلومتر مربع و در مسیر راه استان تهران به استان‌های غربی کشور قرار گرفته است.

اگر قصد دارید از رنگین‌کمانی خاکی دیدن کنید، باید از جاده جدید نظرآباد-کرج به اشتهارد که در میانه این کویر رد شده است، مسیر را طی کنید.

گردشگرانی که استان البرز را با خرید بلیط هواپیما به عنوان مقصد گردشگری خود برمی‌گزینند می‌توانند یک روز را به بازدید از کویر اشتهارد اختصاص دهند. این بازدید می‌تواند تجربه‌ای متنوع و به خصوص از دیدار با تپه‌هایی رنگارنگ و بخصوص و همچنین آسمانی پر از ستاره و شگفتی باشد.

جاهای دیدنی نزدیک به کویر اشتهارد

رودخانه ابهر رود

کویر اشتهارد در نزدیکی خود رودخانه‌ای با آب شور دارد که به آن ابهر رود گفته می‌شود. در این رودخانه ماهی‌های گورخری و دیگر موجودات آب شور زندگی می‌کنند. البته نکته‌ای که باید در مورد رودخانه‌ی ابهر رود در نظر داشته باشید این است که این رودخانه دارای یک شاخه‌ی فصلی و یک شاخه‌ی دائمی است. آب رودخانه به دلیل عبور از نمکزارهای موجود در مسیر رودخانه کاملاً شور است و قابل شرب نیست.

تپه‌های باستانی

تپه‌های مربوط به دوره‌ی ساسانیان در اطراف این کویر وجود دارد که در سال ۸۶ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. گنبدها و تپه‌های نمکی با وجود قدمتی چندین ساله به دلیل استخراج نمک تا حد زیادی تخریب شده‌اند.

سه گنبدان

در فاصله‌ای نه چندان دور از کویر اشتهارد، سه گنبد متعلق به دوره‌های ایلخانی، تیموری و صفویه وجود دارد که روی مقبره‌ی دو امام زاده متعلق به قرن ۷ و ۸ هجری است.

قلعه پلنگ آباد

در ۲۱ کیلومتری شهرستان اشتهارد و در فاصله کمی با سه گنبدان قرار دارد و مربوط به قرن ۸ یا ۹ هجری قمری است. این قلعه جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این قلعه ساختاری خشتی دارد و نمایانگر معماری قدیم ایرانی است. این قلعه در سال ۱۳۸۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کویر اشتهارد؛ جاذبه طبیعی و منحصربفرد کرج+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار