gardeshban.ir

در نزدیکی شوشتر یکی از مهم‌ترین و البته حیرت‌انگیزترین سازه‌های مهندسی باستان یعنی نهر داریون شوشتر واقع شده است.
کد خبر: ۴۶۳۱۴
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰-1400 July 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
در نزدیکی شوشتر یکی از مهم‌ترین و البته حیرت‌انگیزترین سازه‌های مهندسی باستان یعنی نهر داریون شوشتر واقع شده است. 

این سازه بی‌نظیر در واقع به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سازه‌های آبی جهان شناخته می‌شود. مهندسی بی‌نظیر، قدمت بالا، عملکرد منحصربه‌فرد، تنوع بالا در سازه‌ها و... همه‌وهمه جزو مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که در این سازه دیده می‌شود. 

در واقع نهر داریون شوشتر بنای بی‌نظیری است که برای مدیریت آب ها و نهرهای این منطقه استفاده می‌شود. گردشگران می‌توانند با خرید بلیط هواپیما دزفول به شهر دزفول سفر کرده و در نهایت به سمت شوشتر حرکت کنند تا از این جاذبه بازدید کنند.

در حقیقت رود زیبای کارون طی مسیر خود در استان خوزستان به صخره‌های بزرگی برخورد می‌کند و به دو بخش به نام‌های شطیط و گرگر تقسیم می‌شود. این دو بخش را دو دانگه و چهار دانگه هم می‌نامند. رود شطیط وارد شهرستان شوشتر می‌شود. 

از این رود یک شاخه جدا می‌شود که برای آبیاری دشت میناب شوشتر حیاتی بوده است. بر روی ابتدای این شاخه یک نهر دست‌کند با سازه‌های آبی منحصربه‌فرد ساخته شده است که به آن نهر داریون گفته می‌شود. این نهر در زمان داریوش هخامنشی و در سده پنجم قبل از میلاد حفر شده است. یونانی‌ها داریوش را داریون می‌نامیدند. به همین جهت هم بوده که این نهر به نام سازنده آن یعنی داریوش نام‌گذاری شده است.

فضای داخلی این نهر به‌گونه‌ای است که می‌تواند شما را ساعت‌ها محو تماشای خود کند. نهری دست‌کند که حدود ۲۵۰۰ سال پیش و با حداقل امکانات حفر شده است. از طرفی دیگر سیستم توزیع و البته انتقال آب به‌گونه‌ای دقیق و مبتکرانه است که شما را حیرت‌زده می‌کند. همین مورد هم سبب شد تا در سال ۱۳۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران در یونسکو به ثبت برسد.

چرا بازدید از نهر داریون شوشتر را پیشنهاد می‌کنیم؟

نهر داریون شوشتر جذابیت و زیبایی بی‌نظیری دارد. همین مورد باعث شده تا سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از آن، عازم شوشتر شوند. ما در ادامه برخی از دلایل رایج برای سفر به این ناحیه را خدمت شما عزیزان بیان کرده‌ایم.

• امکان بازدید از نهر ۲۵۰۰ ساله داریون
• مشاهده پل بند شادروان
• مشاهده سازه‌های آبی شوشتر
• بازدید از قلعه تاریخی سلاسل
• دیدن منظره نیلگون کارون
• مشاهده آبشارها و آسیاب‌های تاریخی
• بازدید از حوض‌ها و سازه‌های آبی شوشتر
• گردش در شهر تاریخی شوشتر

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته

نهر داریون شوشتر علاوه بر ارزش تاریخی، دارای ویژگی‌های طبیعی و البته مهندسی منحصربه‌فردی است که چشم هر بیننده را به خود مجذوب می‌کند. در بخش ابتدایی این نهر، یک قلعه تاریخی به نام سلاسل وجود دارد. این قلعه در حقیقت محل کنترل آب این نهر بوده است. در این قسمت، حدود هشت آب‌بند و یا حوض وجود داشته که از آن‌ها برای کنترل آب استفاده می‌شده است. مسئولین تقسیم آب با استفاده از این سازه‌ها میزان آب خروجی را کنترل می‌کردند.

آبی که از این قلعه خارج می‌شد، برای آبیاری دشت میناب شوشتر به کار گرفته می‌شود. در حقیقت هدف از ساخت نهر داریون شوشتر هم آبیاری کردن این بخش کشاورزی بوده است. بخشی از این آب هم وارد فضای شوادان خانه‌ها می‌شد. شوادان بخش‌هایی مانند قنات بوده که در زیر فضای خانه‌های قدیمی وجود داشته است. جریان پیداکردن این آب باعث می‌شده تا فضای داخلی خانه‌ها خنک و مطبوع باشد. چنین ابتکار بی‌نظیری آن هم در ۲۵۰۰ سال پیش، امری است که می‌تواند هر گردشگری را حیرت‌زده کند.

از طرفی دیگر در داخل خود قلعه نیز حمام‌های زیادی وجود داشته که تأمین آب آن‌ها نیز برعهده نهر داریون بوده است. نکته قابل‌توجه در رابطه ‌با قلعه سلاسل، نحوه طراحی آن است. این قلعه به‌گونه‌ای طراحی شده که حتی در صورت محاصره و یا طغیان هم با بی‌آبی مواجه نمی‌شود. این موضوع به کمک پله‌های مختلفی است که دسترسی به نهر را از فضای زیرین ممکن می‌کند.

حدود ۳۰۰ متر پایین‌تر از نهر هم پل بند شادروان واقع شده است. این پل در زمان ساسانیان احداث شده است. هدف از ساخت این پل عبور از نهر و البته دسترسی به آب نهر در زمان خشکسالی بوده است. به باور بسیاری از تاریخ‌دانان، این سازه به‌عنوان قدیمی‌ترین پل مهندسی در دنیا شناخته می‌شود.

در اطراف نهر داریون شوشتر، سازه‌های مختلف دیگری نظیر آسیاب‌های تاریخی، آبشارهای دست‌ساز، حوض‌ها بزرگ و... وجود دارد که دیدن آن‌ها می‌تواند توانایی مهندسان ایران باستان را به رخ بکشد. برای اینکه بتوانید این زیبایی‌ها را به شیوه‌ای بهتر تماشا کنید، توصیه می‌کنیم در اوایل بهار به این منطقه‌ی زیبا بروید تا بتوانید نهایت لذت را از سفر خود ببرید.

چگونه به نهر داریون شوشتر برویم؟

نهر داریون شوشتر در مقایسه با سایر جاذبه‌های خوزستان، مسیر دسترسی ساده‌تری دارد. اگر در تهران هستید، می‌توانید با استفاده از پرواز چارتر به دزفول و یا اهواز بروید. از آنجا می‌توانید به‌وسیله اتوبوس و یا خودرو راهی شوشتر شوید. زمانی که به شوشتر رسیدید، می‌بایست به خیابان شریعتی بروید. سازه‌های آبی شوشتر در این منطقه واقع شده است.

جاهای دیدنی نزدیک به نهر داریون شوشتر

شوشتر جزو شهرهای باستانی ایران است و به همین جهت اگر پایتان به شوشتر برسد، تنها به دیدن نهر داریون بسنده نمی‌کنید. ما در ادامه برخی از مکان‌های دیدنی اطراف نهر را برای شما ذکر کرده‌ایم که همگی آنها برای گردشگران جذابیت بالایی دارند.

مسجد جامع شوشتر

مسجد جامع شوشتر را می‌توان به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین بناهای ایران در نظر گرفت. این بنا در داخل شهر شوشتر واقع شده است. قدمت این بنا به ۱۲۰۰ سال قبل بر می‌گردد. مسجد جامع شوشتر در زمان عباسیان بنا شده است و قدیمی‌ترین مناره ایران را دارد. این مسجد، بعد از مسجد جامع یزد به‌عنوان قدیمی‌ترین مسجد در خاک ایران شناخته می‌شود.

سرای افضل

سرای افضل را می‌توان یکی از کاروان‌سراهای دوران قاجار دانست. این کاروان‌سرا مساحتی بالغ بر ۱۰۰ مترمربع دارد. از طرفی به‌عنوان یکی از سالم‌ترین کاروان‌سراهای ایران تلقی می‌شود که اکنون محل عرضه صنایع‌دستی و سکونت گردشگران می‌باشد.

برج کلاه‌فرنگی

این برج یک بنای هشت ضلعی با ارتفاع حدود ۱۱ متر از سطح زمین می‌باشد. زمان ساخت این برج به دوره قاجاریه بر می‌گردد. اما بومی‌های معتقد هستند که این برج محل نظارت شاپور ساسانی بر کارگران بند میزان بوده است.

پل بند میزان

این پل در حقیقت یکی از بخش‌های سازه آبی شوشتر می‌باشد. این بخش در واقع یکی از هشت دروازه ورودی شوشتر بوده است. هنوز هم می‌توان بخشی از حصار شوشتر را در اطراف این بند مشاهده نمود. از زیر این پل نهر رقط عبور می‌کند. در اطراف آن هم اقامتگاه‌ها و مجموعه‌های تفریحی بسیاری وجود دارد.

همچنین شوشتر جاذبه‌های گردشگری دیگری چون سازه های آبی شوشتر، قلعه سلاسل و ... دارد که بازدید از آن‌ها نیز می‌تواند بسیار شگفت‌انگیز باشد.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به نهر داریون شوشتر

شوشتر به دلیل ماهیت تاریخی خود، دارای اقامتگاه‌های مختلفی است. ما در ادامه برخی از اقامتگاه‌هایی که به نهر داریون شوشتر نزدیک هستند را خدمت شما عزیزان بیان کرده‌ایم.

فاصله تا هتل سنتی خانه طبیب: ۳ کیلومتر
فاصله تا هتل سنتی سرابی: ۳ کیلومتر
فاصله تا هتل سنتی عمارت افضل: ۳ کیلومتر

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار