gardeshban.ir

اگر قصد سفر به تهران و گشت و گذار در این کلان شهر پرجاذبه را دارید، حتماً بازدید از روستای دربند را در لیست خود قرار دهید.
کد خبر: ۴۶۴۷۵
تاریخ انتشار : شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۰-1400 August 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
اگر قصد سفر به تهران و گشت و گذار در این کلان شهر پرجاذبه را دارید، حتماً بازدید از روستای دربند را در لیست خود قرار دهید. دربند که نام آن امروزه به یکی از محله‌های تهران اطلاق می‌شود، یکی از زیباترین اماکن گردشگری تهران است که از جنوب به کاخ سعدآباد و از شمال به کوه‌های مرتفع البرز منتهی می‌شود. 

محله‌ای خوش رنگ و لعاب که در تمام ساعات روز از حضور توریست‌ها و مغازه‌دارها و رستوران‌ها پر از شور و هیجان است و می‌تواند برای یک تفریح چند ساعته بهترین گزینه باشد. 

آشنایی با دربند؛ محله قدیمی و دیدنی تهران+عکس

چرا بازدید از دربند را پیشنهاد می‌کنیم؟

تهران شهری است که رشته‌ کوه‌های البرز آن را از شمال مانند دیواری بلند احاطه کرده‌اند. روستای دربند درست پای این دیوار و در محل تقاطع شهر تهران و کوه قرار دارد، آن جایی که شهرنشینی در مرز کوه پایان می‌یابد و زندگی دیگری آغاز می‌شود. بازدید از دربند تفریحی چند جانبه است که شما با توجه به نیاز و علاقه‌ی خود می‌توانید از آن استفاده کنید. در دربند هم می‌توانید به ورزش و کوهنوردی بپردازید و هم می‌توانید با دوستان یا خانواده در طبیعت زیبای آن پیک‌نیک کنید. می‌توانید در رستوران‌های لوکس یا رستوران‌های ساده‌تر و یا در قهوه‌خانه‌های دربند اطراق کنید و یا با قدم زدن در کوچه پس‌کوچه‌های دربند و دیدن خانه‌های قدیمی و کاهگلی چند ساعتی در هوای تمیز و مطلوب دربند شهر و دغدغه‌هایش را فراموش کنید. اگر اهل پیاده‌روی نیستید، یا بالارفتن از مسیر شیبدار دربند برایتان سخت است باز هم نگران نباشید، می‌توانید در میدان سربند سوار تله‌سیژ شوید و تا ارتفاعی بالا بروید و بعد از تفریح با همان تله‌سیژ پائین بیایید. در طول مسیر نیز از مناظر زیبای دربند و صدای پرندگان و آبشار لذت ببرید.

آشنایی با دربند؛ محله قدیمی و دیدنی تهران+عکس

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری روستای دربند

روستای دربند روستایی کوهستانی ست که ارتفاع آن از سطح دریا ۱۷۰۰ متر است. این روستا از شمال به کوه‌های البرز و از جنوب به شمال میدان تجریش می‌رسد. در واقع محله‌ی دربند شامل محله‌های مختلفی از جمله مرغ محله، کلاغ پر، سربند، ترش محله، شاه محله و کنار محله است. در دل این محله رودخانه‌ای به نام رودخانه دربند نیز جریان دارد که آب آن از آب شدن برف‌های کوه‌های البرز جاری می‌شود و اغلب در تمام طول سال پر آب است. دره‌های اوسون، دره امامزاده ابراهیم، دره کاک، دره آبشار و دره زون نیز از دره‌های دربند هستند که بعضی از آن‌ها را در حین قدم‌زدن در جاده خاکی دربند می‌توانید مشاهده کنید و برای دیدن برخی از آن‌ها باید کمی در دل کوه از مسیرهای اصلی خارج شوید. از دیگر جاذبه‌های گردشگری دربند تله‌سیژ آن است که گردشگران زیادی را تا ارتفاعی از کوه بالا برده و پائین می‌آورد.

آشنایی با دربند؛ محله قدیمی و دیدنی تهران+عکس

خوراکی‌های دربند را فراموش نکنید

یکی دیگر از جاذبه‌های دربند خوراکی‌های آن است. پایتان را به محله‌ی دربند که بگذارید، بساط رنگارنگ لواشک‌فروشی‌ها چشم‌تان را می‌گیرد و بوی جگر و کباب و بلال دلتان را. پس تا می‌توانید چشم و دلتان را سیر کنید که دربند است و خوراکی‌هایش!

مجسمه کوهنورد

وقتی به دربند می‌رسید در همان بدو ورود به میدان سربند، مجسمه‌ای سه متری را می‌بینید که تصویر یک کوهنورد را نشان می‌دهد. این تندیس که مجسمه کوهنورد نام دارد، در سال ۱۳۴۱ از روی یک گروهبان ارتش به نام امیر شاه قدمی ساخته شده است. در آن سال‌ها یک هواپیمای امریکایی در ارتفاعات کوهستان دچار سانحه شد و سقوط کرد. گروهبان شاه‌قدمی داوطلبانه در عملیات نجات سرنشینان هواپیما شرکت کرد و تلاش شجاعانه‌ی او در نجات جان چند امریکائی باعث شد از رئیس جمهور وقت آمریکا مدال لیاقت دریافت کرد و بعد از آن نیز به عنوان مدل برای ساخت این مجسمه انتخاب شد تا نامش در تاریخ کوهنوردی ایران باقی بماند.

دربند محلی برای گردش پادشاهان

یکی از دلایلی که شاهان دوره قاجار و پهلوی از کاخ سعدآباد به عنوان محل سکونت تابستانی خود استفاده می‌کردند، آب و هوای خوش و طبیعت بی‌نظیر این محله بود. تمام خیابان‌های رو به شمال محله دربند به کوه منتهی می‌شوند و هرجایی از خیابان که بایستید، منظره‌ی باابهت کوه پیش روی شماست. محله دربند از قدیم‌الایام مورد توجه پادشاهان بود به طوری که در سال ۱۳۰۳ ناصرالدین شاه دستور ساخت اولین ناهارخوری در دربند را صادر کرد و در سال ۱۳۱۷ و در دوره پهلوی اول نیز دستور ساخت اولین هتل در دربند صادر شد. هتلی زیبا و لوکس به معماری شخصی به نام وارطان هوانسیان که دارای ۸ ویلای اقامتی بود. هرچند هتل قدیمی دربند امروزه دیگر تخریب شده و اثری از آن نیست، ولی جاذبه‌های طبیعی این منطقه که چشم همه را به خود جلب می‌کرد همچنان برجای خود باقی ست. امروزه گردشگران می‌توانند با خرید بلیط هواپیما تهران به این شهر سفر کنند و از محله دربند بازدید کنند.

چگونه به روستای دربند برویم؟

برای رفتن به دربند کافی ست خود را به میدان تجریش برسانید. خیابان شمالی میدان تجریش را بالا بروید تا به میدان دربند که کاخ سعدآباد در آن قرار دارد برسید و با ادامه دادن مسیر رو به شمال به میدان سربند یا میدان مجسمه کوهنورد برسید. اگر وسیله شخصی ندارید می‌توانید از تاکسی‌های دربند که در میدان تجریش و میدان قدس هستند برای رسیدن به دربند استفاده کنید. اما اگر ماشین دارید یادتان باشد محله دربند در روزهای تعطیل بسیار شلوغ است و ممکن است در پارکینگ و در حوالی میدان سربند جای پارک گیرتان نیاید و مجبور شوید ماشین را در نزدیکی میدان کاخ پارک کنید. البته در همین روزهای شلوغ هم کسانی هستند که در حوالی میدان جای پارک می‌فروشند و با پرداخت مبلغی می‌توانید از آن‌ها جای پارک بخرید.

جاهای دیدنی نزدیک به روستای دربند

سورتمه دربند: ۲ کیلومتری دربند در خیابان گلابدره
امامزاده صالح و بازار تجریش: ۶ کیلومتری دربند
کاخ موزه سعدآباد: ضلع جنوبی میدان دربند
آبشار دوقلو: در حدود دو الی سه ساعت کوهنوردی از میدان سربند
هتل اوسون: در حدود ۱:۳۰ الی دو ساعت کوهنوردی از میدان سربند

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به روستای دربند

یکی از بهترین اماکن اقامتی در نزدیکی دربند هتل اوسون است. برای رسیدن به هتل اوسون باید یک ساعت در کوه پیاده‌روی کنید اما تجربه‌ی دیدن منظره‌ی زیبای تهران از یک‌طرف و منظره زیبای کوهستان در طرف دیگرتان همراه با صدای آبشار و هوای خوش کوهستان به زحمت پیاده‌روی یک ساعته می‌ارزد.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار