gardeshban.ir

در نزدیکی سد دزفول یکی از بهشت‌های گمشده‌ ایران به نام روستای پامنار دزفول وجود دارد.
کد خبر: ۴۶۵۸۳
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۰-1400 August 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
در نزدیکی سد دزفول یکی از بهشت‌های گمشده‌ی ایران به نام روستای پامنار دزفول وجود دارد. جایی که طبیعت بی‌نظیرش می‌تواند شما را به عمق رویا و خیال ببرد. همین موضوع سبب شده تا هرساله طیف زیادی از گردشگران عازم این منطقه شوند.

این روستا که از جاهای دیدنی دزفول است، در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر دزفول واقع شده و به‌واسطه طبیعت بی‌نظیرش، زبانزد مردم منطقه است. در حقیقت این روستا در حد فاصل سد دز و کرخه واقع شده است. خود روستا مشرف به دریاچه شهیون است که در حقیقت همان آب انباشت سد دز تلقی می‌شود. وجود این دریاچه باعث شده تا این روستا آب‌وهوایی بسیار دلپذیر به خود بگیرد.

اطراف روستا را کوه‌های شاداب و تنگوان فراگرفته که با درختانی از سدر، بلوط، نخل و... پوشیده شده‌اند. دشت‌های اطراف هم مملو از گل‌های شقایق و نرگس هستند که بوی مطبوع آن‌ها در فصل بهار می‌تواند هر بیننده‌ای را به عالم خیال ببرد.

افزون بر این موارد، در روبروی روستا هم قلعه‌ای تاریخی وجود دارد که قدمت آن به دوران ساسانیان بازمی‌گردد. وجود این قلعه و البته گورستان تاریخی آن باعث شده تا پامنار مقصد مناسبی هم برای عاشقان تاریخ باشد.

مازاد بر این موارد، گردشگران می‌توانند در دریاچه ماهیگیری، قایق‌سواری و یا حتی شنا کنند. کوه‌های اطراف نیز طبیعتی بکر و بی‌نظیر برای کوه‌پیمایی و طبیعت‌گردی دارند که مشابه آن را نمی‌توانید در جنوب کشور بیابید.

تماشای غروب آفتاب در عرض این دریاچه منظره‌ای بی‌نهایت زیبا و دل‌فریب دارد. همین منظره هم سبب شده است تا هرساله در فصل بهار تعداد زیادی از گردشگران عازم این منطقه شوند.

روستای پامنار؛ بهشت‌ گمشده‌ ایران در دزفول +عکس

چرا بازدید از روستای پامنار دزفول را پیشنهاد می‌کنیم؟

دلایل مختلفی برای بازدید از روستای پامنار دزفول وجود دارد. هرکدام از این دلایل به‌تنهایی می‌تواند عاشقان طبیعت را عازم این ناحیه کند. ما در ادامه چند مورد از آن‌ها را خدمت شما عزیزان بیان کرده‌ایم.

• تماشای منظره زیبای دریاچه شهیون
• امکان ماهیگیری در دریاچه
• امکان قایق‌سواری در دریاچه و رودخانه‌های اطراف
• امکان شنا و آب‌تنی
• وجود امکانات رفاهی مختلف در داخل روستا
• طبیعت دلپذیر با وجود کوه‌های بلند و جنگل‌های انبوه
• پوشش گیاهی و جانوری منحصربه‌فرد
• امکان بازدید از قلعه و گورستان باستانی

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته

روستای پامنار دزفول طبیعت بی‌نظیری دارد که باب میل گردشگران است. همان گونه که عنوان کردیم، این روستا مشرف به سد دز است که به‌عنوان یکی از بلندترین سدهای دنیا شناخته می‌شود. در طرف دیگر این روستا و البته بافاصله چندکیلومتری، سد کرخه واقع شده است. قرارگیری روستا در حدفاصل این دو سد باعث شده تا رطوبت هوای بی‌نظیری داشته باشد. به همین جهت است که پوشش گیاهی منحصربه‌فردی دارد. درختان بلوط، انجیر، کٌنار، سدر و... جزو رایج‌ترین درختانی است که شما در این ناحیه مشاهده می‌کنید. از طرفی دیگر حیواناتی نظیر کبک، تهیو، خرگوش، روباه و پلنگ در این منطقه دیده می‌شود.

مردم روستا هم آداب‌ورسوم ویژه خود را دارند. بسیاری از این مردم هنوز سنت‌های عشایری خود را حفظ کرده‌اند و به همین جهت بافت فرهنگی ویژه‌ای دارد. زنان روستا در زمینه کپوبافی مهارت بالایی دارند. به همین جهت است که کپو های این منطقه به‌عنوان یکی از بهترین سوغات‌های دزفول شناخته می‌شود.

در مقابل روستای پامنار دزفول هم یک قلعه تاریخی وجود دارد که در دل کوه کنده شده است. به همین جهت آن را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های طبیعی ایران می‌شناسند. این قلعه درگذشته دژ مستحکمی در مقابل نفوذ غارتگران بود و تا سه دهه قبل هم مردم در آن سکونت داشته‌اند. اما اکنون خالی از سکنه است. در بخش پایین این قلعه هم قبرستانی تاریخی وجود دارد که بر روی سنگ قبر‌ آنان، تصاویری از جنگجویان و البته زنان به چشم می‌خورد. دیدن این حکاکی‌ها می‌تواند شما را به عمق آداب‌ورسوم هزاران سال قبل ببرد.

افزون بر این موارد، وجود امکانات رفاهی و گردشگری مختلف در این ناحیه سبب شده است تا مقصدی مناسب برای گردشگران باشد.

چگونه روستای پامنار دزفول برویم؟

دسترسی به روستای پامنار بسیار ساده است. اگر در تهران هستید، کافی است تا از روش‌های آنلاین نسبت به خرید بلیط هواپیما اقدام فرمایید. پس از آن می‌توانید به دزفول بروید. از آن جا می‌توانید با استفاده از اتوبوس و یا تاکسی به‌صورت مستقیم به این روستا بروید. اگر خودرو شخصی خودتان را هم دارید، کافی است تا مسیر سد دز را در پیش بگیرید. این مسیر با خودرو شخصی نهایتاً ۵۰ دقیقه از دزفول فاصله دارد.

روستای پامنار؛ بهشت‌ گمشده‌ ایران در دزفول +عکس

جاهای دیدنی نزدیک روستای پامنار دزفول

اگرچه طبیعت روستای پامنار می‌تواند به‌تنهایی هر گردشگری را جذب کند، اما با سفر به این ناحیه چیزهای بیشتری نصیب‌تان می‌شود. ما در ادامه برخی از جاذبه‌های گردشگری اطراف این ناحیه را برای شما عزیزان بیان کرده‌ایم.

قلعه شاداب

از روستای پامنار تا کوه شاداب دیواره‌هایی از جنس سنگ فرسایشی به چشم می‌خورد که بازمانده‌های یک دژ محکم است. مهم‌ترین اثری که از این دژ به‌جامانده، یک قلعه طبیعی است که در دل کوه قرار دارد. مساحت این دژ حدوداً دوازده هزار مترمربع است که ساخت آن به زمان ساسانیان بازمی‌گردد. این قلعه دو راه برای ورود و خروج دارد. از طرفی دیگر دالان‌ها و اتاقک‌های کوچکی دارند که آنها را به همدیگر متصل می‌کند. دیدن این قلعه زیبا می‌تواند شما را به حال و هوای هزاران سال پیش ببرد.

منطقه کنارستان

در پایین‌تر از روستا ناحیه‌ای وجود دارد که محلی‌ها به آن کنارستان می‌گویند. این منطقه مملو از درختان کنار یا همان صدر است. محلی‌ها از میوه این درختان برای مصارف خوراکی استفاده می‌کنند. برگ‌های آن نیز برای امور دارویی کاربرد دارد.

غار زرده

در منطقه پایین کنارستان، یک غار به نام زرده وجود دارد. این غار در فصل تابستان فضای مطبوع و زیبایی دارد. لذا اگر در تابستان به پامنار سفر کردید، حتماً از این غار بازدید کنید.

گورستان قدیمی

در نزدیکی قلعه شاداب، یک گورستان قدیمی وجود دارد که متعلق به هزاران سال قبل است. سنگ قبرهای این گورستان به‌صورت عمودی هستند و بر روی آن‌ها تصاویر مختلفی حک شده است. این تصاویر بیانگر جنگاوری مردان و یا توانایی زنان در رقص و یا دلیری بوده است.

جزیره‌های شهیون

در سد دریاچه دز، جزیره‌های کوچک و بزرگ فراوانی وجود دارد. این جزیره‌ها در حقیقت قله¬ی کوه‌ها و تپه‌هایی هستند که بعد از ساخت سد، به زیر آب رفته‌اند. هر یک از این جزیره‌ها طبیعت بکری دارد که دیدن آن خالی‌ از لطف نیست. شما می‌توانید با استفاده از قایق‌های موجود در سد، به دیدن آنها بروید.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به روستای پامنار دزفول

روستای پامنار بازدیدکنندگان زیادی دارد. به همین جهت هم اقامتگاه‌های مختلفی در آن ساخته شده است. ما در ادامه چند مورد را برای شما ذکر کرده‌ایم.
فاصله روستا تا اقامتگاه بوم‌گردی خانه پامنار: کمتر از یک کیلومتر
فاصله تا اقامتگاه بوم گری گشتاسب: یک کیلومتر
فاصله روستا تا اقامتگاه بوم‌گردی دز: کمتر از یک کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار