gardeshban.ir

دولت عربستان در اقدامی نوآورانه و در راستای کاهش وابستگی خود به صادرات نفت، قصد احداث مجموعه‌ای تفریحی و اقامتی را با الهام‌گیری از سکوهای نفتی در خلیج فارس دارد.
کد خبر: ۴۶۶۲۸
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۰-1400 August 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
بی‌تردید عربستان سعودی نیز مانند سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، در تلاش برای کاهش وابستگی خود به صنایع نفت و گاز است؛ با‌این‌حال، این امر باعث نمی‌شود که مقامات عرب از صنعت نفت خود برای پدیدآوردن جاذبه‌ای توریستی الهام نگیرند. به‌همین منظور، این کشور اعلام کرده است که در آینده‌ای نزدیک یکی از سکوهای نفتی خود را واقع در خلیج‌ فارس، به پارکی تفریحی و موضوعی با مساحت ۱۵۰,۰۰۰ مترمربع تبدیل کند که شامل استراحتگاه نیز خواهد بود.

پارک تفریحی و موضوعی «The Rig» که با بهره‌گیری از «صندوق سرمایه‌گذاری‌های عمومی عربستان سعودی» (PIF) احداث خواهد شد، شامل سه رستوران و ۱۱ اقامتگاه خواهد بود که بر سکوهای نفتی اصلی و جانبی تعبیه می‌شوند. علاوه بر این، ترن‌ هوایی و فعالیت‌های مهیجی چون چتربازی و بانجی‌جامپینگ نیز در این پارک تفریحی تدارک دیده خواهد شد.

پس از انتشار نخستین اخبار در خصوص احداث پروژه پارک تفریحی و موضوعی عربستان، اوایل ماه جاری میلادی صندوق سرمایه‌گذاری‌‌های عامه عربستان در صفحه رسمی توئیتر خود با انضمام تیزر تبلیغاتی، از پتانسیل‌های اقامتی، ماجراجویی، سرگرمی و تفریحات آبی این پارک پرده برداشت. در بیانیه PIF آمده است:

این پروژه یک جاذبه گردشگری منحصر‌به‌فرد است که انتظار می‌رود گردشگران را از سراسر جهان به‌ خود جذب کند.

نهاد مذکور ابراز امیدواری می‌کند که جاذبه پارک تفریحی و موضوعی در بین مسافران خاورمیانه و حوزه خلیج فارس، از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود؛ گرچه تاریخ تکمیل فرایند سرمایه‌گذاری برای احداث این پروژه هنوز اعلام نشده است.

پارک تفریحی سکوی نفتی در عربستانپارک تفریحی سکوی نفتی در عربستانپارک تفریحی سکوی نفتی در عربستانپارک تفریحی سکوی نفتی در عربستان

این جاذبه که به‌عنوان اولین مقصد گردشگری جهان با الهام از سکوهای نفتی فرساحلی خواهد بود، در راستای استراتژی‌های بلندمدت عربستان سعودی با عنوان «چشم‌انداز ۲۰۳۰» طراحی شده است. هدف از این پروژه عظیم، تغییر موقعیت عربستان سعودی به یک مقصد برتر گردشگری بین‌المللی و تنوع بخشیدن به اقتصاد آن است. این موضوع در حالی است که سالانه میلیون‌ها زائر مسلمان از اقصی‌نقاط جهان برای شرکت در مراسم حج خود را به شهرهای مکه و مدینه می‌رسانند.

بااین‌وجود، قوانین محافظه‌کارانه عربستان سعودی در قبال حضور زنان و همچنین تاریخچه نه‌چندان خوشایند حقوق بشر در این کشور، موجب کاهش محبوبیت بزرگ‌ترین سرزمین غرب آسیا برای گردشگران بین‌المللی شده است؛ اما آنچه مشخص است، عربستان با اعمال اصلاحات گسترده، قصد دارد که جایگاه خود را به‌عنوان یکی از کانون‌های گردشگری منطقه تثبیت کند و با دبی، ابوظبی و عمان به رقابت بپردازد تا به تحقق رویای جذب ۱۰۰ میلیون گردشگر در سال امیدوار شود.

در همین راستا و اوایل سال جاری میلادی، برنامه تاسیس دومین خط هواپیمایی ملی عربستان نیز به اجرا رسید که حامل پرچم این کشور است‌. به‌علاوه، بودجه ۱۴۷ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در حمل‌و‌نقل و زیرساخت‌های مربوط طی ۹ سال آینده توسط «محمد‌‌‌بن‌سلمان»، ولیعهد عربستان، به‌تصویب رسید.

اخبار پروژه The Rig تنها چند ماه پس از معرفی پروژه ترن‌هوایی پارک «Six Flags» در مجموعه تفریحی «القدیه» انتشار یافت. مجموعه تفریحی القدیه به‌عنوان بخشی از یک منطقه مسکونی در حاشیه شهر ریاض، در سال ۲۰۲۳ میزبان سریع‌ترین ترن‌هوایی جهان خواهد بود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار