gardeshban.ir

این روزها که زندگی روستایی جای خود را به شهرنشینی داده و آرزوی زیستن در روستاها به سبک و سیاق قدیم صرفا یک رویا شده و جوانان رابطه زندگی روستایی را به شهرنشینی داده‌اند، اشتغال، آب و بسیاری از مسائل نیز به تشدید این مسئله دامن زده است و امروز شاهد مهاجرت‌های گسترده از روستاها هستیم.
کد خبر: ۴۶۶۳۴
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۰-1400 August 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
این روزها که زندگی روستایی جای خود را به شهرنشینی داده و آرزوی زیستن در روستاها به سبک و سیاق قدیم صرفا یک رویا شده و جوانان رابطه زندگی روستایی را به شهرنشینی داده‌اند، اشتغال، آب و بسیاری از مسائل نیز به تشدید این مسئله دامن زده است و امروز شاهد مهاجرت‌های گسترده از روستاها هستیم.

گردشگری به عنوان حلقه مفقوده‌ای به کمک روستاها آمده و احیای روستاها را با ایجاد اشتغال و به کارگیری درست منابع را با مدیریتی درست و هوشمندانه در نظر دارد اما یکی از مسائلی که میتواند مقوی حوزه گردشگری باشد، محور قرار دادن گردشگری الکترونیک با برنامه ریزی است.

بهره برداری از داشته‌های فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و اقتصادی از طریق گردشگری جزو مسائلی است که امروزه با پیوند بستر الکترونیک و فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات می‌تواند جامعه محلی را از این اقتصاد پاک و سالم منتفع کند.

در رویداد گردشگری روستایی اله آباد این مقوله با محوریت دانش فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد توجه قرار گرفت، به طوری که «یاسر موحدی» معاون نوآوری وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز در این نشست ابتدا در خصوص مفهوم هوشمندسازی با الگوبرداری و همچنین استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان و همچنین بومی‌سازی براساس سلیقه‌ها و مزیت‌های ویژه بوم در روستاها سخنرانی کرد.

وی با بیان این که یزد از لحاظ فناوری اطلاعات و بخش خصوصی پتانسیلهای بسیار بالایی دارد و میتوان از این ظرفیت بهره‌برداری حداکثری داشت، تصریح کرد: مجازی‌سازی و استفاده از فناوری‌های نوین واقعیت افزوده و واقعیت مجازی می‎تواند کمک شایانی در آموزش و انتقال دانش و همچنین معرفی بناهای تاریخی قدیمی روستا از طریق جلوه‎های ویژه داشته باشد.

این مسئول افزود: بعضی از بناها که قابلیت بازسازی ندارند از طریق فناوری اطلاعات و با کاهش هزینه کاربری یا نحوه استفاده و ارائه اطلاعاتی از پیشینه بنا به گردشگران منتقل کنند.

وی استفاده از کاتالوگ و پوستر الکترونیکی با کاهش هزینه کاغذ را موثر در پایداری دانست و گفت: می‌توان اطلاع رسانی را از طریق سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی انجام داد تا تولید محتوا به اشتغال‌سازی جوامع محلی کمک کند.

رشد 380 درصدی یزد در بارگذاری و جستجوی محتوا

«سیدمصطفی فاطمی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در جشنواره مبارکه با بیان این که فعالیت فعالان گردشگری و تشکل‌ها در قالب هسته‌ها و کمیته‌های گردشگری را شاهد هستیم، اظهار کرد: در همین روزها که در اله اباد زارچ میزبان این جشنواره هستیم، جشنواره‌های دیگری شامل جشنواره عسل در بنادکوک و جشنواره آدینه با نقاشان برگزار شده که کمیته‌های گردشگری خوراک و هنری مسئول برگزاری هستند.

وی با بیان این که چرخه گردشگری را در استان به اهتمام فعالیت‌های کمیته‌ها و بخش خصوصی راه اندازی کردیم، گفت: امروز تعداد فعالان گردشگری به میزانی قابل توجه رشده کرده و امروز دست به دست هم داده‌اند تا توسعه گردشگری را شاهد باشیم.

این مسئول با بیان این که محوریت این جشنواره کمیته گردشگری الکترونیک است، تصریح کرد: اتفاقات خوبی را توسط این کمیته و دپارتمان‌های مربوطه رقم خورده است به طوری که امروز رشد جست و جوی کلمه «یزد» به فارسی و انگلیسی به 380 درصد ارتقا یافته و این در حالی است که با اختلاف قابل توجهی در این آمار، یزد از استان‌های دیگر گردشگری کشور پیشتاز است.

وی با بیان این که حجم تولید محتوای بارگذاری شده درمورد یزد در فضاهای مجازی و بسترهای الکترونیک بسیار رو به رشد است، گفت: در دوران کرونا گردشگری الکترونیک یزد با جهشی قابل توجه محتواهای بسیار ارزشمندی در خصوص یزد تولید و بارگذاری کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با بیان این که روستای اله آباد دارای جاذبه‌های متعددی برای تبدیل شدن به مجموعه‌های گردشگری است، گفت: جاذبه‌های تاریخی، فرهنگ و سبک زندگی این مردم جزو مهمترین مواردی است که می‌تواند اله آباد را به جاذبه گردشگری تبدیل کند.

آرای سپنتا نیکنام نماد زندگی مسالمت آمیز ادیان

«جواد آسایش» سفیر جمهوری اسلامی ایران در یوگسلاوی در دهه 60، رئیس اداره دوم آمریکا، سفیر ایران در شیلی، سفیر ایران در کرواسی، رئیس گروه مطالعاتی اروپا و آمریکا در دفتر مطالعات و سفیر ایران در عمان نیز که مهمان این برنامه بود، با بیان این که یزد در دنیا صاحب افتخار زندگی مسالمت آمیز ادیان است، اظهار کرد: زمانی که یک زرتشتی «سپنتا نیکنام» با کسب تعداد آرایی بیشتر از جمعیت زرتشتیان یزد به مجلس رفت نشان داد که مسلمانان نیز به او رای دادند.

وی افزود: در زمان ریاست جمهوری آیت الله« محمد خاتمی» خاطراتنی از وی دارم که او در سازمان ملل با افتخار از یزدی بودن خود یاد کرده بود.

وی با بیان این که این روستای زرتشتی نشین ظرفیت تبدیل شدن به جاذبه گردشگری را دارد، تاکید کرد: ما باید الگوهایی برای تبدیل این روستا و شهر به مقصد گردشگری داشته باشیم که این مقوله نشان می‌دهد باید الگوهایی در حوزه گردشگری داشته باشیم.

وی با بیان این که بنیاد مستغصعفان، وزارت خارجه، تشکل‌ها و سایر ارگان‌هایی با فعالیت مشترک در داخل کشور می‌توانند اقدام کنند، گفت: برای ایجاد روابط بین‌الملل و براساس استانداردهای موفق دنیا باید بتوانیم داشته‌هایمان را به دنیا ارائه دهیم و سرمایه گذاری خارجی و انتقال‌منش و رفتار جذب توریست به داخل را کسب کنیم.

 ایجاد مرکز مشاوره گردشگری و میراث فرهنگی در اله آباد

«احمد فاضلی» مسئول گردشگری الکترونیک و مدیرعامل کانون گردشگری هوشمند که برگزارکننده این برنامه با حمایت شورای زارچ بودند، به نقش فناوری اطلاعات در جوامع روستایی اشاره کرد و گفت:  ارتقای شاخص‌های اقتصادی در روستاها در گروی مراکز ارتباطات و اطلاعات و گردشگری است که ایجاد زمینه‌های تعاونی‌های تولیدی در روستاها را، صنایع وابسته و سایر مشاغل روستایی را می‌تواند از تولید تا تبلیغات و بازاریابی تحت پوشش داشته باشد.

وی با بیان این که ایجاد مرکز مشاوره گردشگری و میراث فرهنگی در روستای اله آباد و اطراف با هدف استفاده بهینه از منابع مالی موجود در دستور کار است، گفت: ایجاد مرکز و زیرساخت استاندارد ارتباطات و اطلاعات که قابل بهره برداری باشد نیز در دستور کار قرار دارد.

کویر منبع اقتصادی یزد در گردشگری

«عزیزالله سیفی» عضو شورای شهر یزد در این نشست با بیان این که امروزه یکی از مشکلاتی که کشور با آن مواجه هست مسئله بیکاری است، گفت: گردشگری جزو زمینه‌ها و بسترهای اشتغال آفرین است که مصادیق توسعه یافته‌ترن کشورها نشان میدهد که گردشگری مهمترین راه درآمد آن‌هاست.

وی به کشورهایی مانند المان، فرانسه و حتی آمریکا اشاره کرد و گفت: چین نیز که امروزه عمده بازار دنیا را در انحصار دارد با این وجود، عمده درامدش از گردشگری است.

این مسئول با بیان اینکه اگر کشورمان به دنبال جایگرین برای نفت باشد بهترین راه توریسم است، تاکید کرد: این ظرفیت در جای جای کشور ما وجود دارد و امروزه دنیا ازین ظرفی‌تها استقبال می‌کند البته در یزد نیز کویر که خصوصا در زارچ نیز وجود دارد منبعی برای رونق اقتصاد گردشگری خواهد بود.

وی افزود: ما در بحث روستایی و شهرهای مقصد گردشگری نیز ظرفیت قابل توجهی داریم که با توجه به شرایط خاص استانمان، مشکلاتی برای صنعت گردشگری ایجاد شده اما باید بدانیم که این مسائل همیشگی نیست و باید برای تقویت روحیه بقا و ارتقا و توسعه در استانمان در صنعت گردشگری بکوشیم.

وی با تاکید بر این که صنعت گردشگری پاک و بدون آلودگی است، گفت: زمینه‌های رشد و توسعه را به دنبال این صنعت خواهیم داشت و امیدواریم که اینگونه تلاش‌‎ها با محوریت صنایع دستی و تشکل‌ها تداوم پیدا کند.

سیفی به مقوله خواهرخواندگی با شهرهای مختلف دنیا اشاره کرد و گفت: در این خصوص، سعی داریم تا بیشترین ارتباط گردشگری و توریستی را فراهم کنیم و امیدواریم که به نتایج مطلوبی دست یابیم.

مردم وارد عمل شوند

«فخرالسادات خامسی» عضو کمیسیون گردشگری شورای شهر یزد با بیان این که گردشگری به طور خاص می‌تواند دغدغه‌های اشتغال، بیکاری و مهاجرت‌های منفی از روستاها را حل کند، گفت: مسیله گردشگری را باید با ورودی به طور خاص دغدغه‌مندانه، کارشناسانه و با هماهنگی حل کند.

وی با بیان این که گردشگری ظرفیت‌های منحصر به‌فردی دارد، گفت: این موارد همگی جزو مسائلی است که به طور خاص باید به آن توجه کرد تا بتوانیم شاهد به بار نشستن آن باشیم.

خامسی با بیان این که تا زمانی که مردم و مشارکت‌های مردمی و گفتمان مشترک نباشد، شاهد مانعی برای توسعه خواهیم بود، گفت: باید از مردم بخواهیم تا وارد عمل شوند و مشارکت کنند.

وی به نگاه کارشناسی به مقوله احیای گردشگری زارچ اشاره کرد و گفت: بحث بروز و فناوری‌های اطلاعات مطرح شده که در هیچ نقطه‌ای از دنیا بدون این مقوله به نتیجه نمی‌رسیم لذا باید این مقوله گسترده شود تا بحث فناوری اطلاعات را در گردشگری و گردشگری روستایی ورود دهیم.

وی افزود: زارچ برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری از پتانسیل‌های متعددی مانند افراد سرشناس و مردم دغدغه‌مند برخوردار است در کنار این داشته‌ها، زندگی مسالمت آمیز زرتشتیان و مسلمانان می‌تواند زبانزد و به نوعی تاثیرگذار باشد و و ما می‌توانیم مشترکا بر این داشته‌ها سرمایه گذاری کنیم.

وی با بیان این که یکی از دغدغه‌های موجود مسئله گفتمان‌سازی است، گفت: اعلام آمادگی می‌‎کنیم که طرح‌های مشترک حوزه فعالان گردشگری در گفتمان‌سازی گردشگری را پیگیری کنیم تا نگرانی‌ها با توجه به اهمیت مقوله برطرف شود.

از تجربه تا توصیه‌هایی در مورد بازآفرینی

«نجمه نادری» مسئول فنی پرونده ثبت جهانی یزد در بخش دیگری از این پنل، با بیان این که باید اراده و عزم گروهی لازمه تصمیم گیری‌ها خصوصا در زمینه بازآفرینی و بهسازی است، گفت: در اولین مرحله از بازآفرینی و بهسازی یک بنا یا محله با  ظاهر و کالبد مربوطه روبرو میشویم و من اعتقاد دارم زمانی که بدنه دلنشین است و حس خوبی را منتقل می‌کند نشان دهنده پیش زمینه‌های فعالیتی مثبتی است.

وی با اشاره به این که ساماندهی لحظه‌ای و درست کردن ظاهر برای آن کالبد اهمیت دارد، گفت: معماران و استادکاران و فنی کاران باید حواسشان به این اتفاقات باشد چرا که آن‌ها جوابگوی زیباسازی‌های صرفا ظاهری کالبدها باید باشند.

این مسئول با اشاره به این که کف‌سازی را به طور جدی مطالبه می‌کردیم، گفت: در گذشته، شهرداری صرفا به آسفالت معابر می‌پرداخت و بعد از آن شهرداری منطقه تاریخی آسافتل‌ها را جمع اوری و کف سازی میکرد.

وی افزود: این در حالی بود که کف سازی هرچند غیراستاندارد می‌توانست مقرون به صرفه باشد در حالی که بعدا نیز در قبال خسارت‌های تحمیل شده به صاحبان املاک و بناهای بافت تاریخی ناشی از این فرایند غیراستاندارد هیچ فردی مسئول نبود و دولت نیز در این باره دور اندیشی نکرده بود.

نادری با تاکید بر این که نورپردازی‌ها یکی از دیگر اقدامات مهم اما در ظاهر گران در مسئله بازآفرینی شهری بود، گفت: ان در حالی است که اگر در مرحله کف‌سازی مقوله نورپردازی نیز پیش‌بینی شود، هزینه‌ها را بسیار کاهش می‌دهد.

وی با بیان این که تکنیک‌ها و روش‌های ساده‌ای در بازآفرینی شهری اهمیت دارد، گفت: زیرسازی در کف و بدنه و پیش بینی تاسیسات و زیرساخت‌ها جزو موارد مذکور است.

این فعال معماری با بیان این که مردم باید در مسئله بازآفرینی شهری مورد توجه باشند، تاکید کرد: زمانیکه مردم را شریک کنید در این جریان همراه هستند اما در غیر این صورت مردم مانع بازآفرینی خواهند شد.

وی با بیان این که باید در بازآفرینی بومی سازی مورد توجه باشد، گفت: راه را درست نرفتیم و بعضا ضررات غیرقابل جبرانی را نیز وارد کردیم امروز زمان آن رسیده که الگوها و راهکارهای بومی نیز مورد توجه باشد و مرحله به مرحله برنامه‌ریزی کنیم.

وی با تاکید بر این که خشت و گل زنده است، گفت: باید بذارید زمین تنفس کرده و از الگوهای موفق استفاده کنید به طوری که اگر جایی مردم راضی بودند بدانیم که الگوهای موفقی وجود داشته است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار