gardeshban.ir

مدیر مجموعه فرهنگی‌ تاریخی سعدآباد از تهیه نقشه و طرح‌های مطالعاتی مرمتیِ شاخص این مجموعه تاریخی، از جمله موزه نظامی، آشپزخانه سلطنتی، موزه خودروهای سلطنتی و بادگیر سعدآباد خبر داد.
کد خبر: ۴۶۶۳۸
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۰-1400 August 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
کیا پارسا در این‌باره گفت: سال گذشته در کنار پروژه‌های متعدد مرمتی و عمرانی انجام‌شده در مجموعه سعدآباد، تعداد زیادی طرح‌های مطالعاتی و مرمتی اولویت‌دار نیز تهیه شد که طرح معماری، سامان‌دهی و گرافیک محیطی محدوده محوطه موزه نظامی، مطالعات آسیب‌شناسی و طرح مرمت فاز نخست دیوار محیطی مجموعه (حدفاصل ورودی دربند تا ورودی جعفرآباد)، طرح بهسازی و سامان‌دهی محوطه اطراف موزه آشپزخانه سلطنتی، تهیه نقشه‌های ساختمان موسوم به انبار مرغی و طرح مرمت و احیای آن با ایده احیاء به‌عنوان موزه اتومبیل‌های سلطنتی، گزارش مستندنگاری، آسیب‌شناسی، طرح مرمت و بازسازی دیوار محیطی سعدآباد (فاز ۲)، حدفاصل دروازه جعفرآباد تا خروجی قسمت جنوبی رودخانه دربند، مستندنگاری و تهیه طرح مرمت، احیاء آب انبار و تصفیه‌خانه بادگیردار تاریخی سعدآباد از جمله طرح‌های شاخص است.

او افزود: با توجه به این‌که عملیات حفاظتی ـ مرمتی و تعمیرات تکمیلی موزه نظامی رو به پایان است، به‌زودی طرح سامان‌دهی و محوطه‌سازی آن موزه نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. در این طرح، محوطه و چیدمان آثار نظامی سامان‌دهی و برخی نیازهای خدماتی لازم در محوطه لحاظ خواهد شد.

او همچنین گفت: با جانمایی جدید طرح توسعه موزه اتومبیل‌های سلطنتی که هم‌اکنون در مکان و ساختمان مناسبی قرار ندارد، در فضایی تاریخی حدفاصل بین موزه آب و موزه برادران امیدوار، در دستور کار قرار دارد.

پارسا افزود: در این طرح آب‌انبار و تصفیه‌خانه بادگیردار تاریخی سعدآباد که در گذشته تخریب و به فراموشی سپرده شده بود، مورد بازشناسی،  بازسازی و احیاء قرار خواهد گرفت.  تمام این طرح‌ها برای بررسی و دریافت تاییدیه به اداره‌کل موزه‌ها ارسال شده‌اند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار