gardeshban.ir

طی سفر به مکزیک، یکی از جاذبه‌هایی که حتماً با آن روبه‌رو خواهید شد، کلیسای جامع متروپولیتانا در مکزیکوسیتی است. این بنای شگفت‌انگیز و دیدنی شما را با سبک‌های معماری مختلفی آشنا می‌کند.
کد خبر: ۴۶۶۶۱
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۰-1400 August 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
یکی از بی‌همتاترین و معروف‌ترین سازه‌های مکزیکوسیتی، کلیسای جامع «متروپولیتانا» (metropolitana) با ۱۰۹ متر طول، ۵۹ متر عرض و ۶۵ متر ارتفاع است. ساخت این بنا در سال ۱۵۷۳ شروع شد و یک پروژه در حال انجام در دوران مستعمراتی را یادآوری می‌کند. در معماری این ساختمان، کاتالوگی از سبک‌های مختلفی را می‌توان تماشا کرد. تماشای این کلیسای زیبا و باشکوه، یکی از واجبات سفر به این شهر خواهد بود.

کلیسای جامع متروپولیتانا؛ جاذبه شگفت‌انگیز مکزیک+عکس

«کلاودیو آرسینیگا» (Cláudio Arciniega) معمار اصلی این بنای عظیم، آن را با الهام از کلیسای جامع ۷ راهرویی سویل ساخت اما بعد از مواجه با مشکلاتی درباره خاک اسفنجی زیرین، آن را به ۵ راهرو تقلیل داد. دروازه‌های ورودی باروکی رو به میدان «زوکالو» (Zócalo) در قرن ۱۷ ساخته شده و دو طبقه ستون و کتیبه‌های مرمری دارند که با نقش برجسته‌های زیبایی تزئین شده‌اند. کتیبه مرکزی، معراج مریم مقدس را به نمایش می‌گذارد که این کلیسا وقف او شده است. قسمت‌های بالایی برج‌ها با شکلی زنگوله‌ای در بالا، در قرن ۱۸ ساخته شدند. نمای خارجی در سال ۱۸۱۳ تکمیل گردید و در آن زمان معماری به نام «مانوئل تولسا» (Manuel Tolsá) برج ساعت را به بنا اضافه کرد و در روی آن مجسمه‌هایی با مضامین ایمان، امید و کار نیک به چشم می‌خورد. گنبد بزرگ مرکزی هم در همین قسمت قرار دارد.

کلیسای جامع متروپولیتانا؛ جاذبه شگفت‌انگیز مکزیک+عکس

اولین چیزی که در بدو ورود توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، محرابی طلاکاری شده با حکاکی‌های ظریف و پیچیده است که به آن محراب «بخشش» هم می‌گویند. یک ردیف پرستش کنندگان نیز در زیر پای «خدای زهر» (Señor del Veneno) یا همان چهره سایه گون و تیره مسیح دیده می‌شود. برخی افسانه‌ها می‌گویند این اثر زمانی چنین شد که از طریق پاهایش مقدار زیادی سم را به طور معجزه‌آسایی از لب‌های کشیشی که توسط یک دشمن مسموم شده بود بیرون کشید و جان او را نجات داد.

گنجینه هنری اصلی کلیسای جامع، یک محراب مطلای قرن هجدهمی به نام «محراب پادشاهان» است که در پشت محراب اصلی قرار دارد. ۱۴ نمازخانه با تزئیناتی غنی و قابل توجه دو طرف کلیسای جامع را در بر گرفته‌اند. کتیبه‌های نقاشی شده بزرگی که توسط استادان شاخص دوران مستعمراتی کار شده‌اند، دیوارهای زیارتگاه کلیسا را پوشانده‌اند. گفته می‌شود اولین قسمتی که از متروپولیتانا ساخته شد اینجا بود.

بازدیدکنندگان به استثنای روزهای مراسم عشای ربانی، می‌توانند آزادانه در محوطه کاوش کنند. برای ورود به زیارتگاه باید صدقه اندکی بدهید. امکان بالا رفتن از برج ناقوس و تماشای مناظر زیبای شهر هم امکان پذیر است. اسقف اعظم مکزیکوسیتی در ظهرهای یکشنبه مراسم عشای ربانی را برگزار می‌کند. در جناح شرقی کلیسا، بنای قرن هجدهمی «ساگراریو متروپولیتانو» (Sagrario Metropolitano) قرار دارد که در اصل برای نگهداری آرشیو و لباس‌های رسمی اسقف اعظم ساخته شد. ورودی جلویی و ورودی ضلع شرقی، نمونه‌های فوق‌العاده‌ای از سبک فوق تزئینی «چوریگرسک» (Churrigueresque) هستند. مطمئن باشید که تماشای این کلیسای زیبا و باشکوه، جزو به یادماندنی‌ترین خاطرات سفرتان به این شهر دیدنی خواهد بود.

کلیسای جامع متروپولیتانا؛ جاذبه شگفت‌انگیز مکزیک+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار