gardeshban.ir

استاندار از پیگیری ایجاد اولین منطقه آزاد گردشگری کشور در استان یزد با همکاری وزارت گردشگری خبر داد.
کد خبر: ۴۶۷۰۹
تاریخ انتشار : جمعه ۰۷ آبان ۱۴۰۰-1400 August 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
«مهران فاطمی» استاندار یزد در اولین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در دولت سیزدهم که روز گذشته در اتاق بازرگانی به موضوع گردشگری پرداخت، با بیان این که بعید می‌دانم امروز کسی در استان و کشور ما در خصوص اهمیت و ضرورت گردشگری حرفی داشته باشد، گفت: مصوبات جلسات قبل باید مرور شود و علت اجرایی نشدن برخی مصوبات  ریشه یابی شود.

وی با تاکید بر این که گردشگری فصل مشترک تمام بخش‌های سیاسی، عمرانی و امنیتی و فرهنگی در استان است، گفت: بنده مستقیما متولی بخش گردشگری هستم و شخصا بخش گردشگری را از بدو ورود به این مسئولیت دنبال کردم، به طوری که اولین جلسات و بازدیدهای شهری و اولین جلسه با وزیر به حوزه گردشگری مربوط بود.

استاندار با تاکید بر این که قرار شد با همکاری یزد و وزارت گردشگری منطقه آزاد گردشگری در استان پیگیری شود، گفت: ما یک ردیف اعتباری برای بافت‌های تاریخی داشتیم که قرار شد برای افزایش آن اقدام شود.

وی با بیان این که تقویت بخش زیرساخت‌های کویر نیز مورد تاکید است، گفت: تامین و بهره برداری از موزه‌ها را داریم، پلیس توریسم و امنیت و تجهیزات و منابع انسانی نیز در دستور کار است.

فاطمی با بیان این که شورای ویژه توسعه گردشگری به صورت ماهانه با مشارکت بخش خصوصی برگزار می‌شود، گفت: شیوه نامه و نحوه اداره و سایر موارد مربوط به این حوزه نیز پیگیری خواهد شد.

وی با بیان این که طرح‌های پیشران هم تجمیع شده است، گفت: در این شورا الزامات و مسایل و موارد را دقیق‌تر خواهیم دید.

استاندار نسبت به رفع موارد مطرح شده نیز دستور ویژه داد و گفت: در خصوص مباحث مربوط به شهرداری باید فرماندار یزد به طور ویژه ورود و پیگیری کند، از طرفی در خصوص مسئله پارکینگ باید بدانیم که بافت تاریخی با نگاه امروزی نمی‌تواند مدیریت شود.

وی در خصوص تسهیلات و بازپرداخت وامها و مالیات و آب و برق بخش‌های گردشگری گفت: اداره میراث فرهنگی استان یزد به صورت موردی موارد را استخراج کند، ضمن این که باید ستاد تسهیل ویژه گردشگری تشکیل شود و چنین مواردی در آنجا بررسی و رفع شود.

وی از ایجاد کمیته ویژه پروازهای استان خبر داد و گفت: این کمیته متشکل از ارگان‌های ذی ربط، درصدد تکمیل خطوط هوایی و رفع مشکلات این صنعت و همچنین خرید هواپیماست.

استاندار نسبت به پیگیری خوشه گردشگری قول مساعد داد و گفت: باید هر کدام از صنایع ما حمایت از اثری تاریخی را بر عهده بگیرند.

وی با بیان این که اینجا محل وعده‌های بدون عمل نیست، گفت: خیلی بر اجرای مصوبات تاکید داریم و زمان اجرا را نیز مشخص می‌کنیم.

آمادگی دادستانی برای برخورد با سرپیچی از مصوبات ستاد کرونا

«محمدرضا حداد» دادستان یزد با بیان این که اقدامات خوبی در حوزه توسعه گردشگری استان انجام شده است، گفت: ما نیز در جایگاه خود از رفع مزاحمت و ممانعت‌ها برای این صنعت حمایت می‌کنیم و تا جایی که دستمان باز بوده، بخشی از آن را انجام دادیم.

وی با بیان این که در حمایت از رفع موانع مربوط به اقامت و هتلداری و صنایع جانبی اهتمام لازم از سوی دستگاه‌های امنیتی و قضایی وجود دارد، گفت: اگر نیاز است ما ورود می‌کنیم و برای رفع این موانع تلاش خواهیم کرد، هر چند اجرا نکردن مصوبه ستاد کرونا را تفهمیم کردیم که در صورت تخطی و سرپیچی از آن آمادگی برخورد قضائی وجود دارد.

وی ضمن تاکید بر این نکته که باید به حوزه های جانبی گردشگری و رونق سفر به استان کمک شود، گفت: نمایشگاه‌ استان و تغییرات هیات مدیره آن جزو مواردی بود که برای استفاده درست از این فرصت انجام شد.

وی با بیان این که اگر پیوستگی و همدلی بیشتری ایجاد شده و همپوشانی شود، گفت: اقامتگاه‌های غیررسمی مشکلی بودند که برای رفع آن تلاش کردیم، اما واقعیت این است که اینها بخشی از صنعت گردشگری شده‌اند و قابل حذف نیستند و باید برای مجاز کردن آنها اهتمام شود.

وی با تاکید بر این که آسیب‌های اجتماعی و روحی امروز مردم و رشد مسائلی مانند طلاق با گردشگری و سفر قابل حل است، تاکید کرد: در این راستا لازم است که سفرهای داخل استانی برای شهروندان نیز مورد توجه جدی قرار گیرد.

برگزاری تاکنون ۵۷ نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی

«محمدرضا قمی» رئیس اتاق بازرگانی استان با بیان این که شورای گفت‌وگو  به صورت ماهیانه برگزار می‎شود، اظهار کرد: ۱۹۷ دستور از ۵۷ جلسه طی هشت سال گذشته داشتیم که شامل کارگروه‌های تخصصی با افراد ذی ربط است و موضوعات مطرح شده در نهایت اگر قابلیت اجرایی در سطح استان داشته باشد در سطح استان و چنانچه نیاز به حل شدن در مرکز باشد توسط استاندار پیگیری می‎شود.

وی با بیان این که ۲۴۸ مصوبه در این هشت سال داشتیم، گفت: ۲۲۳ مصوبه استانی و ۲۵ مصوبه به شورای مرکز ارجاع شده است.

قمی افزود: از مصوبات استانی ۱۹۸ مصوبه اجرایی شده که در مجموع عمده مسائل مربوط به تسهیلات بخش صنعت، مشکلات کشاورزی در خصوص تعرفه‌ها، حمل و نقل هوشمند، کارهای سخت و زیان آور برای واحدهای مختلف، روند اجرایی آیین نامه و پیشنهادات اجرایی داده شده و وزارت‌های مختلف بوده است.

قوانین جدید نمی‌خواهیم، قوانین موجود را اجرا کنید

«اصغر نبیل» رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد با بیان این که مسئله پارکینگ‌های بافت قدیم باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: تبدیل زیرساخت‌های گردشگری در بافت تاریخی با صرف هزینه قابل توجهی انجام می‎شود و لازم است که در این خصوص اقدامی شود چرا که هزینه‌های دریافتی شهرداری نیز بسیار زیاد و مانعی برای سرمایه گذاری است.

وی با بیان این که برای حمایت از گردشگری مصوبه ستاد ملی کرونا اقساط کرونایی امهال و شرایط تقسیط شد، اظهار کرد: تمام حساب‌ها را بستند و حقوقی که قرار بود به پرسنل برسد، توسط بانک‌ها بلوکه شد لذا ما به دنبال قوانین جدیدی نیستیم بلکه اجرای قوانین را مطالبه می‌کنیم.

این مسئول با تاکید بر این که دیگر تشویق به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری نمی‌کنم، گفت: اگر از من نظر خوای کنند توصیه نمیکنم و معتقد هستم که از چاله بیرون آمدن و در چاه افتادن است.

وی به قانون حمایت شهرداری‌ها از مرمت و احیای املاک تاریخی و ثبتی اشاره کرد و گفت: براساس این قانون هزینه‌های مربوط به تغییر کاربری و مرمت و بازسازی معاف می‌شود اما برای تبدیل یک کارخانه قدیمی به عنوان میراث صنعتی به یک کاربری فرهنگی نه تنها هزینه دریافت کرده بلکه این برای تقسط ان بهره پولی نیز دریافت کرده‌اند.

نبیل تاکید کرد: دستور اجرایی مصوبات دولت تنها چیزی است که مطالبه کردیم  و کاسه گدایی دست نگرفته‌ایم و سرمان بلند است.

وی با بیان این که تسهیلات بازسازی باید بدهند، گفت: این در حالی است که هنوز تسهیلات قبلی ما را نیز حمایت نکرده‌اند.  

با وجود مصوبه ستاد کرونا، چگونه جریمه شدیم؟!

«سیدامیرناصر طباطبایی» رئیس جامعه هتلداران استان یزد با بیان این که ۴۰ درصد نیروهای متخصص از صنعت خارج و جذب صنایع دیگری شده است، اظهار کرد: با دست خالی دنبال پساکرونا هستیم و این مسئله امری بسیار سخت است.

وی با بیان این که صنعت گردشگری یک صنعت ترسو است و تنش‌هاب داخلی و بین‌المللی صنعت را دچار تنش کرده است، گفت: مصوبات زیادی برای حمایت از گردشگری تصویب شده که حمایت بانک‌ها یکی از این موارد است اما بانک‌ها بیشترین فشار و آزار را در پرداخت‌ها آوردند و ما را بسیار آزار دادند.

این مسئول با تاکید بر این که در میانه پیک سوم اداره برق نسبت به قطع برق هتلها اقدام کرد گفت: شرکت آب و فاضلاب و بعدا نیز تامین اجتماعی سختگیری‌هایی خارج از مصوبه ستاد کرونا را اعمال کرد.

وی با بیان این که اجرای اولین مرحله محدودیت‌ها از زیرساختهای اقامتی مجاز اغاز میشود، گفت: اما همیشه حمایت از ما در اخرین مراحل قرار دارد.

طباطبایی به وضعیت بیمه بیکاری و  ۱۰ درصد آن اشاره کرد وگفت: با وجود اینکه قرار بود برای بهتر شدن بازپرداخت‌ها اقدام شود اما ابلاغیه‌هایی آمد که تمام لیست‌های بیمه جریمه دارد، سوال اینجاست که ما با وجود مصوبه ستاد کرونا، چطور جریمه شدیم؟

وی به مسئله مالیات اشاره کرد و گفت: ما عملکردی نداشتیم که مالیات برعملکرد بدهیم، مشخص است که ضرر کردیم پس باید در اظهارنامه‌ها این زیان و ضررها مشخص شود از طرفی فروش حداقلی ما فروش اقتصادی نیست و برای اینکه آماده باشیم، نیاز به حداقل فروش داریم و توقع نداشته باشند که ارزش افزوده آن را تامین کنیم.

ارتقای ناوگان حمل و نقل هوایی لازمه توسعه گردشگری یزد

«محمدحسن سرداری» رئیس جامعه دفاتر خدمات مسافرتی استان با بیان این که حمل و نقل هوایی از مولفه های گردشگری و لازمه استان است، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از پروازها به صورت چارتر و توسط افراد غیربومی انجام می‌شود که نرخ گذاری را نیز خود انجام میدهند از طرفی عدم پرواز به شهرهای مختلف منجر شده تا یزد به عنوان مسیر گردشگری انتخاب نشود.

وی با بیان این که ناوگان حمل و نقل هوایی یزد باید برای استفاده از ظرفیت‌های استان خصوصا گردشگری سلامت ارتقا پیدا کند، گفت: مسئولان از خرید هواپیما تاکنون حمایتی نکرده‌اند.

این مسئول با بیان این که باید شرکت های بزرگ صنعتی در خرید یک تا دو فروند هواپیما همکاری کنند، گفت: هواپیمایی کشور و سایر نهادهای ذی ربط در جهت ایجاد یک خط هوایی برای یزد اقدام کنند.

دانشگاه و میراث هم افزایی کنند

«سیدرضا بهادری» فعال گردشگری استان یزد در این نشست با بیان این که یزد از جاذبه‌های قابل توجهی برای استفاده شدن در صنعت گردشگری برخوردار است، گفت: اولین سفر رییس قوه قضائیه وقت به یزد که امروز در مقام ریاست جمهوری قرار دارند تاکیدی نسبت به حرکت استان یزد به سمت اقتصاد گردشگری بود.

وی با بیان این که ذی نفعان استان و لزوم نهادهای اموزشی و کمیته‌های بیست گانه اشاره کرد و گفت: مدیریت مقصد را به ریاست استاندار نیازمند هستیم از طرفی باید تنوع بخشی نیز انجام شود.

این فعال گردشگری با بیان این که ما باید به صورت جدی بر مقوله متنوع سازی گردشگری فکر کنیم، گفت: ارزش افزوده گردشگری برای استان بسیار زیاد خواهد بود.

وی با بیان این که دانشگاه‌ها و دستگاه‌های آموزشی و فنی و حرفه‌ای باید واحد شوند، گفت: باید هم افزایی بین دانشگاه، مراکز آموزشی و اداره کل میراث فرهنگی ایجاد شود و بتوانیم در خصوص اموزش اقداماتی موثر خصوصا در مقوله ارتقای مهارتی آن داشته باشیم.

وی به تبلیغات و بازریابی و اهمیت آن برای یزد اشاره کرد و گفت: حداقل باید در ۱۴ نمایشگاه شرکت کنیم و برای تبلیغات و بازاریابی یزد برنامه داشته باشیم و بتوانیم از مشارکت همه ذی نفعان استفاده کنیم.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار