gardeshban.ir

خلیج نایبند عسلویه به غیر از زیبایی‌های طبیعی از غنای تاریخی نیز برخوردار است. به گواه تاریخ‌شناسان، دماغه خلیج، محل صید ماهی و تجارت مروارید در زمان آل بویه بوده است.
کد خبر: ۴۶۷۲۸
تاریخ انتشار : شنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۰-1400 August 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
عموم مردم کشور ما، عسلویه را با میدان گازی و فرصت‌های شغلی‌اش می‌شناسند. عسلویه و زیبایی‌هایش آن‌قدر ناشناخته مانده‌اند که شاید اگر بشنویم کسی قصد دارد برای تفریح و گردش به این بندر برود با خود می‌گوییم، مگر عسلویه هم جای دیدنی دارد؟!

خب! اگر تصور شما درباره عسلویه چنین است، حتما شگفت‌زده می‌شوید، وقتی بدانید که تنها پارک ملی دریایی کشورمان در خلیج نایبند عسلویه، واقع شده است.

جالب‌تر اینکه این خلیج، تنها جاذبه گردشگری عسلویه نیست و به این لیست باید جنگل‌های حرا و دماغه را هم اضافه کنیم.

ارزش تاریخی خلیج نایبند

خلیج نایبند عسلویه به غیر از زیبایی‌های طبیعی از غنای تاریخی نیز برخوردار است. به گواه تاریخ‌شناسان، دماغه خلیج، محل صید ماهی و تجارت مروارید در زمان آل بویه بوده است.

دو روستای هاله و بساتین در نزدیکی خلیج نایبند عسلویه، واقع شده‌اند که هر کدام از نظر تاریخی دارای ارزش فراوانی هستند. روستای هاله، قدمتی متعلق به دوران هخامنشیان دارد. از این رو یکی از کهن‌ترین روستاهای کشورمان و حتی جهان محسوب می‌شود.

خلیج نایبند؛ جاذبه طبیعی و تاریخی عسلویه +عکس

وجه تسمیه خلیج نایبند

محمد بن احمد شمس‌الدین المقدسی در کتاب احسن‌التقاسیم فی معرفه الاقالیم، چنین آورده است که نام این خلیج به سبب آن‌که محل پهلو گرفتن ناو‌ها بوده، در ابتدا ناوبند خوانده می‌شده است و در گذار زمان به نایبند معروف شده است.

برخی از قدیمی‌های عسلویه، وجه تسمیه این خلیج را به علت عبور و مرور کشتی‌ها و قایق‌ها می‌دانند و ناو را به معنی حرکت و رفت‌وآمد در نظر می‌گیرند.

زیبایی‌های طبیعی خلیج نایبند عسلویه

یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعی در خلیج نایبند عسلویه که شاید در کمتر بندر و ساحلی دیده شود، این است که می‌توانید هم از منظره ساحل صخره‌ای لذت ببرید و هم قدم زدن در ماسه‌های گرم سواحل شنی را تجربه کنید.

زلالی آب‌های نیلگون خلیج فارس در این منطقه از عسلویه به قدری است که می‌توانید ساعت‌ها روی صخره‌های سنگی بنشینید و ماهیان رنگارنگ و خرچنگ‌ها را تماشا کنید.

اگر برای تفریح به خلیج نایبند عسلویه رفتید، یادتان نرود که به تماشای درخت خاص و عجیب انجیر معابد در دماغه خلیج بروید.

ازدحام ریشه‌ها و تاج بزرگ این درخت همیشه سبز، قطعا برایتان جالب خواهد بود. جالب‌تر اینکه این درخت از گیاهان بومی این منطقه از کشورمان محسوب نمی‌شود و در یک چرخه زیستی عجیب و غریب، پایش به عسلویه باز شده است.

جنگل‌های حرا هم که معرف حضور شما هستند. حتما می‌پرسید، مگر جنگل‌های حرا از جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم نیست؟! درست است. اما این جنگل‌های اسرارآمیز در استان بوشهر و خلیج نایبند عسلویه نیز وجود دارند و می‌توانید قدرت جزر و مد را از نزدیک در لابلای درختان این جنگل تجربه کنید.

جذابیت غروب خورشید در سواحل جنوبی هم که نیاز به توصیف ندارد. اصلا مگر می‌توان سواحل مرجانی خلیج نایبند و آب‌های شفاف و فیروزه‌ای را دید و از خیر تماشای تلالو امواج طلایی خورشید لای آن‌ها گذشت؟

اگر به حیات وحش علاقمند هستید، خوب است بدانید که تنها پارک ملی آبی کشورمان، دارای زیستگاه برخی از گونه‌های حیوانات محافظت شده نیز هست. مطمئن باشید از تماشای کل و قوچ و میش در طبیعت، حس و حال خوب و مهیجی خواهید داشت. حتی می‌توانید حضور پرندگان مهاجری مانند پلیکان و پرستوهای دریایی را نیز در خلیج نایبند عسلویه به تماشا بنشینید.

ناگفته نماند که آب‌های خلیج نایبند، زیستگاه دلفین‌ها، نهنگ‌ها و کوسه‌ها نیز هست. فکرش را بکنید که شما در سکوت خلیج مشغول لذت بردن از طبیعت هستید که با منظره تماشایی شنای گروهی دلفین‌ها مواجه می‌شوید. صحنه‌ای که هرگز برایتان تکراری نخواهد شد و خاطره‌اش را هیچ‌وقت نمی‌توانید از ذهنتان دور کنید.

خلیج نایبند؛ جاذبه طبیعی و تاریخی عسلویه +عکس

خلیج نایبند عسلویه؛ ساحل آرامش

اگر به دنبال تفریحی هستید که دور از هیاهوی شهر، تنها صدای طبیعت را بشنوید و از تنفس در یک فضای بکر و دست نخورده لذت ببرید، خلیج نایبند عسلویه یک انتخاب مناسب برای شماست.

فکرش را بکنید که روی صخره‌های مرجانی نشسته‌اید و موسیقی آب در تلاقی با سنگ به گوشتان می‌رسد و پرستوهای دریایی هم گاهی برایتان آواز می‌خوانند. بعد پا برهنه روی شن‌های گرم و روشن خلیج قدم بزنید و پایی به آب‌های زلال برسانید و ماهی‌ها، لاک‌پشت‌ها و خرچنگ‌ها را تماشا کنید. حتی فکرش هم لذت‌بخش است!

بهترین زمان سفر به خلیج نایبند عسلویه

درست است که قشر قابل توجهی از مردم کشور ما در تعطیلات نوروز و یا سه ماه تابستان، فرصت کافی برای تفریح و سفر پیدا می‌کنند، اما پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد سفر به خلیج نایبند عسلویه را دارید اواخر پاییز و فصل زمستان را برای این کار انتخاب کنید.

درحالی‌که در این ماه‌ها اکثر نقاط کشور دچار برف و کولاک خواهند بود، عسلویه خنکایی لذت‌بخش را تجربه می‌کند.

ضمنا در هنگام اقامت در عسلویه هم عصرها برای تفریح اقدام کنید، چراکه ممکن است خورشید داغ بوشهر با مهمانان سر سازگاری نداشته باشد.
مناطق گردشگری نزدیک به خلیج نایبند

خلیج نایبند عسلویه، آن‌قدر بکر است و شگفتی‌های طبیعی دارد که باید با یک برنامه‌ریزی جامع و کامل، برای بهره کافی بردن از آن وقت بگذارید.

به‌هرحال اگر قصد داشتید تا سری هم به اطراف بزنید و جاذبه‌های گردشگری بیشتری از استان بوشهر را ببینید، این موارد را به خاطر داشته باشید:

• دهکده گردشگری پازارگاد به‌عنوان مرکز انواع ورزش‌های مهیج آبی
• سد بستانو و تجربه جذاب ماهیگیری
• روستای هاله و تماشای آثار تاریخی
• پارک ساحلی نخل تقی، مجهز به انواع امکانات رفاهی
• آبشار درزو و تجربه دلنشین شنا
• ساحل بنود و فضایی مناسب برای مدیتیشن
• روستای کلات و تماشای چشمه کلات

خلیج نایبند؛ جاذبه طبیعی و تاریخی عسلویه +عکس

چگونه به خلیج نایبند برویم؟

تنها پارک ملی دریایی ایران در ۳۵ کیلومتری عسلویه در قسمت چاه مبارک قرار دارد. همان‌طور که پیشتر نیز گفته شد، روستاهای تاریخی هاله، بیدخون، بین نخل تقی و بساتین در نزدیکی خلیج نایبند عسلویه واقع شده‌اند. در برخی از این روستاها آثار کهنی وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم، مسیر سفر خود را به‌گونه ای برنامه‌ریزی کنید که از این آثار نیز دیدن نمایید.

بهترین راه برای رسیدن به بوشهر، یافتن بلیط هواپیما چارتر ارزان است. سفر هوایی انرژی شما را بیهوده هدر نمی‌دهد و انگیزه کافی برای طبیعت‌گردی خواهید داشت.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار