gardeshban.ir

رودخانه کوهرنگ، سرشاخه اصلی رودهای کارون و زاینده‌رود که از ارتفاعات زرد کوه، دومین قله بلند رشته‌کوه‌های زاگرس، سرچشمه می‌گیرد.
کد خبر: ۴۶۷۴۳
تاریخ انتشار : شنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۰-1400 August 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
رودخانه کوهرنگ، سرشاخه اصلی رودهای کارون و زاینده‌رود که از ارتفاعات زرد کوه، دومین قله بلند رشته‌کوه‌های زاگرس، سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه از جاذبه‌های طبیعتگردی شهرکرد است. بر روی رودخانه کوهرنگ سه تونل پی‌درپی جهت انتقال بخشی از آب این رودخانه به زاینده‌رود قرار دارد که تونل اول کوهرنگ، قدیمی‌ترین تونل در بین آن‌هاست. 

بخش دیگری از آب رودخانه کوهرنگ پس از طی مسیری همراه با برخی رودخانه‌های محلی دیگر، به منطقه بهشت‌آباد (روستایی در چهارمحال و بختیاری) می‌ریزند و در آنجا با آب رودخانه «کیار» یکی شده و کارون کوچک را تشکیل می‌دهند. در ادامه، رودخانه‌های کوهرنگ و «بازفت» ترکیب شده و به کارون می‌روند.

تونل کوهرنگ که به آبشار تونل آب کوهرنگ نیز معروف است، واقع در شمال غربی استان چهارمحال و بختیاری و در ۵ کیلومتری شهر چلگرد، آبراهی برای انتقال آب رودخانه کوهرنگ از شهرستان کوهرنگ به رودخانه زاینده‌رود است. 

تونل کوهرنگ به لطف قرارگیری در یک منطقه خوش آب‌وهوا، در کنار «چشمه دیمه»، «چشمه مروارید»، «چشمه سرداب»، «دشت لاله‌های واژگون»، «غار یخی چما»، «پیست اسکی چلگرد» و روستای پلکانی «سرآقاسید» (معروف به ماسوله زاگرس)، یکی از جاذبه‌های گردشگری-تفریحی فراوان استان چهارمحال و بختیاری به‌حساب می‌آید که در فصل‌های بهار و تابستان میزبان گردشگران زیادی است.

تونل اول کوهرنگ، تاریخ جالبی را در خود جای داده است. در طول تاریخ، تلاش‌های ناموفق زیادی برای ساخت تونل اول کوهرنگ انجام شد. اولین اقدام برای ساخت این تونل در زمان ساسانیان انجام شد.

در زمان صفویه، شاهان صفوی برای سازمان‌دهی به زاینده‌رود، برای انتقال آب از کارون برنامه‌ریزی کردند. در این دوره، ابتدا شاه تهماسب اول صفوی کندن کوه «کارکنان» جهت ایجاد آب‌راهی برای انتقال آب کارون به زاینده‌رود را دستور داد. بعد از شاه تهماسب اول، شاه‌عباس اول صفوی به مردم بختیاری دستور داد که سنگ‌های گردنه کوهرنگ به چلگرد را برای ایجاد آبراه از بین ببرند. 

این پروژه تا زمان پهلوی متوقف ماند و در سال ۱۳۳۲، تونل اول کوهرنگ افتتاح شد. این تونل ۲۹۰۰ متر طول دارد. تونل‌های دوم و سوم بعد از انقلاب و در سال‌های ۱۳۶۶ و ۱۳۹۶ افتتاح شدند. این سه تونل، به‌طور میانگین، هرساله حدود ۲۵۵ میلیون مترمکعب آب به حوضه زاینده‌رود منتقل می‌کنند. با توجه به قرارگیری تونل کوهرنگ در یک منطقه خوش آب‌وهوا و سرسبز، سفرمارکت پیشنهاد می‌کند که بازدید از این مکان را در ماه‌های اردیبهشت و خرداد انجام دهید.

تونل کوهرنگ یا آبشار تونل آب کوهرنگ؛ جاذبه طبیعی چهارمحال و بختیاری+عکس

چرا بازدید از تونل اول کوهرنگ را پیشنهاد می‌ کنیم؟

• آب‌وهوای معتدل و خنک
• تنوع آب و هوایی
• مقصدی تمیز و آرام
• مناسب برای تمام فصول سال
• وجود مناظر زیبا و سرسبز در کنار تونل کوهرنگ

چگونه به تونل اول کوهرنگ برویم؟

مسیر دسترسی به تونل اول کوهرنگ با وسیله نقلیه شخصی و تورهای گردشگری به‌راحتی میسر است. برای رسیدن به تونل اول کوهرنگ، دو مسیر وجود دارد. در مسیر اول که کوتاه‌ترین مسیر است، از جاده چلگرد-دیمه می‌توانید به تونل کوهرنگ برسید. در مسیر دوم، از طریق جاده فارسان-چلگرد به تونل کوهرنگ خواهید رسید. 

نزدیک‌ترین فرودگاه به تونل اول کوهرنگ در شهرکرد است. با توجه به اینکه فاصله چلگرد و شهرکرد ۹۰ کیلومتر است، می‌توانید از تاکسی‌های فرودگاه بخواهید شمارا تا آنجا ببرند. برای خرید آنلاین بلیط هواپیما می‌توانید از سایت سفرمارکت اقدام کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به تونل اول کوهرنگ

بااینکه بهترین زمان سفر به تونل اول کوهرنگ، در ماه‌های اردیبهشت و خرداد است، اما اگر قصد سفر به تونل اول کوهرنگ را در زمستان دارید، می‌توانید در کنار تونل کوهرنگ، پیست اسکی چلگرد در نزدیکی این تونل را انتخاب کنید. علاوه بر پیست اسکی، استان چهارمحال و بختیاری دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار زیاد و جذابی است. در این استان برای هر نوع سلیقه‌ای و هر فصلی، جاهای دیدنی دیده می‌شود. در فصل بهار می‌توانید دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ بازدید کنید.

فصل تابستان مناسب علاقه‌مندان به اسکی تابستانه در ارتفاعات زرد کوه است و فصل پاییز برای آشنایی با زیست‌بوم عشایر بختیاری، بهترین گزینه است. ازآنجاکه استان چهارمحال و بختیاری کوچک است، به‌راحتی می‌توانید در کمتر از یک هفته، علاوه بر تونل کوهرنگ، از جاذبه‌های دل‌انگیز و چشم‌نواز استان مانند چشمه دیمه، چشمه مروارید، چشمه سرداب، غار یخی چما و روستای پلکانی سرآقاسید لذت ببرید.

روستای پلکانی سرآقا سید که به ماسوله زاگرس معروف است، در ۴۵ کیلومتری شهر چلگرد است. این روستا در میان کوه‌های زر کوه استان چهارمحال و بختیاری واقع شده که با جاده‌ای خاکی به چلگرد متصل است. قرار داشتن روستا در مکانی کوهستانی باعث شده که اهلی روستای در زمستان با یخبندان و سرمای شدید دست‌وپنجه نرم کنند. اهالی روستا روزگار خود را سنتی‌ترین روش‌های موجود می‌گذرانند. اگر به این روستا سفر کردید، لذت غذاهای محلی چهارمحال و بختیاری را بچشید. آش کاردین، کباب بختیاری، آش برگ و نان گلک از غذاهای معروف این روستا هستند که طعم بی‌نظیرشان زیر دندانتان باقی می‌ماند.

اگر به دنبال غار یخی هستید که در تمام فصول سال پر از برف باشد، بازدید از غار یخی چما را از دست ندهید. به دلیل سطح وسیع برف این مکان میزبان مسابقات اسکی تابستانه کشور است. این غار در ۲۵ کیلومتری چلگرد قرار دارد. این غار بزرگ‌ترین منبع آب شیرین ایران است. در زیر یخ‌های این غار چشمه‌ای آب سرد در جریان است که به سد کوهرنگ می‌ریزد. اگر در تابستان به این استان سفر کنید در مسیر این غار عشایر را می‌بینید که با عسل کوهی و دوغ محلی و سبزی‌های کوهی خشک‌شده میزبان شما هستند.

تونل کوهرنگ یا آبشار تونل آب کوهرنگ؛ جاذبه طبیعی چهارمحال و بختیاری+عکس

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به تونل اول کوهرنگ

در اطراف تونل اول کوهرنگ، آلاچیق‌هایی برای اقامت گردشگران در نظر گرفته شده‌است. در شهرستان کوهرنگ نیز هتل‌آپارتمان برای گردشگران و مسافران وجود دارد. اگر سفرتان به تونل کوهرنگ و جاذبه‌های گردشگری اطراف آن طولانی‌تر از یک روز باشد، با توجه به نزدیکی تونل کوهرنگ به مرکز استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، می‌توانید در هتل‌ها و اقامتگاه‌های شهرکرد اقامت کنید.

فاصله تا هتل کوهرنگ:۶/۳ کیلومتر

فاصله تا اردوگاه امام خمینی کوهرنگ: ۳ کیلومتر
فاصله تا مجموعه ویلاهای روستای ملک‌آباد کوهرنگ: ۳ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار