gardeshban.ir

موزه اشتدل در شهر فرانکفورت واقع شده و قدمتش به سال ۱۸۱۵ بازمی‌گردد. در مجموعه حاضر در اینجا می‌توانید آثاری از ۷۰۰ سال تاریخ هنر اروپا را مورد بررسی قرار داده و از هنرِ نام‌های برجسته تاریخ لذت ببرید.
کد خبر: ۴۶۷۷۲
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰-1400 August 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
موزه اشتدل در سال ۱۸۱۵ توسط یک بانکدار و تاجر به نام «یوهان فردریش اشتدل» (Johann Friedrich Städel) به عنوان یک بنیاد شهری تأسیس شد. امروزه اشتدل در میان یکی از قدیمی‌ترین بنیادهای موزه آلمان برشمرده می‌شود. در زیر سقف اینجا می‌توانید مجموعه‌ای تقریباً کامل از هفتصد سال تاریخ هنر اروپا را از اوایل قرن ۱۴ تا امروز تماشا کنید. تمرکز مجموعه بر روی دوران رنسانس، باروک و اوایل هنر مدرن است. اقلام داخل موزه حدود ۳۱۰۰ نقاشی، ۶۶۰ مجسمه، بیش از ۴۶۰۰ عکس و بیش از ۱۰۰,۰۰۰ طراحی و چاپ دستی هستند. 

در بین هنرمندان مجموعه می‌توانیم به نام‌های معروف تاریخ هنر، چون «رامبراند»، «وِرمیِر»، «پیکاسو»، «جاکومِتی»، «ریشتر»، «دورِر» و «کراناخ» اشاره کنیم.

تاریخچه

زمانی که یوهان فردریش اشتدل در سال ۱۸۱۶ درگذشت، خانه و مجموعه هنری‌اش شامل ۴۷۴ نقاشی را به همراه ۵۰۰,۰۰۰ یورو پول به یک بنیاد سپرد. در ازای این ارث، او در خواست توسعه مجموعه و بازگشایی آن به روی عموم را داشت. مجموعه او اولین بار در خانه‌اش به نمایش گذاشته شد ولی در سال ۱۸۳۳، این بنیاد مجموعه را به ساختمانی بزرگ‌تر انتقال داد و در سال ۱۸۷۸ در سازه‌ای که مخصوص خودش بود استقرار یافت. 

ساختمان امروزی موزه به سبکی نئو رنسانسی و توسط «اسکار زومر» (Oskar Sommer) طراحی شد. در سال ۱۹۳۷ نازی‌ها قسمت زیادی از مجموعه را مصادره کردند که شامل ۷۷ نقاشی می‌شد. آن‌ها این آثار را «رو به انحطاط» نامیده بودند. در مارس سال ۱۹۴۴ حین جنگ، ساختمان موزه به خاطر بمباران‌ها به شدت آسیب دید و بعد از بازسازی‌های سنگین در سال ۱۹۶۶ دوباره باز شد.

مجموعه

مجموعه وسیع موزه اشتدل دارای سطحی جهانی بوده و از کارهای ابتدایی فلاندری تا امپرسیونیست‌ها و پست مدرنیست‌ها را در خود جای می‌دهد. هنرمندان فلاندری و ایتالیایی به خوبی معرفی شده‌اند و استادان هلندی و آلمانی زیادی نیز از قرن ۱۷ و ۱۸ در بینشان به چشم می‌خورند. مجموعه بزرگ رمانتیسیست‌های قرن نوزدهم آلمان و فرانسه نیز بسیار دیدنی هستند. در مجموعه حاضر، از آثار هنری مکتب‌های امپرسیونیسم، اکسپرسیونیسم و کوبیسم هم موارد ارزشمندی وجود دارند.

موزه اشتدل تنها به خاطر کیفیت خیره کننده مجموعه‌اش شهرت ندارد، بلکه در زمینه پژوهش، نمایشگاه‌ و آموزش نیز فعالیت‌های قابل توجهی می‌کند. تمام این موارد موقعیت این موزه را در افق موزه‌های بین‌المللی تضمین می‌کنند. 

اشتدل به عنوان مهم‌ترین بنیاد فرهنگی شهری در آلمان، مخاطبان زیاد و وسیعی را برای شرکت و تعامل هدف قرار داده تا بتواند به حفظ و توسعه مجموعه‌اش ادامه دهد. این موزه در سال ۲۰۱۵ جشن ۲۰۰ سالگی خود را برگزار کرد و برای گسترش آن در زمینه تجربه دیجیتالی هم در حال تلاش است.

شکل گیری مجموعه

علاقه وافر اشتدل به هنر و سفرهای بسیارش او را با تأثیرات فرهنگی بسیار و چهره‌هایی سرشناس روبه‌رو کرد. همین عوامل زمینه را برای فعالیت‌های مجموعه داری گسترده او آماده کردند. اشتدل از همان دهه ۱۷۶۰ به جمع‌آوری نقاشی، مجسمه‌های کوچک، طراحی و چاپ دستی پرداخته بود. او توانست مجموعه ارزشمند و بزرگی را از خود به جای بگذارد که دلش می‌خواست عموم مردم نیز بتوانند از آن استفاده کنند. البته جدای از فعالیت‌های مجموعه داری، او حامی برخی از هنرمندان نیز بود. این مجموعه دار در نهایت در سال ۱۸۱۶ در فرانکفورت درگذشت ولی میراثی بسیار گرانقدر را از خود بر جای گذاشت.

موزه اشتدل فرانکفورت و هفت قرن هنر اروپا +عکس

موزه اشتدل فرانکفورت و هفت قرن هنر اروپا +عکس

موزه اشتدل فرانکفورت و هفت قرن هنر اروپا +عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار