gardeshban.ir

اتفاقات بافت تاریخی زواره از تخریب برخی از بناهای تاریخی به نصب بنر و ساعت روی محراب سلجوقی مسجد شش محرابه و ایزوگام سقف بناهای تاریخی در بافت رسیده است.
کد خبر: ۴۶۷۸۲
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰-1400 August 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
زواره شهر برج‌ها و باروها دارای بافت تاریخی منحصر به فرد و خشتی است که اداره میراث فرهنگی ان تحت نظر استان اصفهان است. بافت تاریخی این شهر از جمله بافت‌های خشتی است که در آن برج‌ها، مساجد و خانه‌های تاریخی زیادی در کنار هم قرار گرفته‌اند.

به تازگی مشاهده شده اتفاقاتی در حال رخ دادن در این بافت تاریخی است اتفاقاتی که منجر به تخریب بناهای تاریخی، ایزوگام کردن سقف خانه‌ها و بی احترامی به شأن مساجدش می‌شود.

در یک نمونه که به تازگی تصاویرش به دست خبرنگار مهر رسیده، ساعت، اسپیلت و وسایل اضافه مسجد، جای محراب قدیمی مسجد پامنار زواره را گرفته است. در یک اقدام عجیب ساعت را بالای سر محراب نصب کرده‌اند.

این در حالی است که مسجد متعلق به دوره سلجوقی بوده و تنها مسجد شش محرابه در ایران و مسجد جامع شیعیان اسماعیلی در زواره بوده است. از این نظر، مسجد بسیار باارزش و دارای دومین منار کتیبه دار بعد از مسجد جامع ساوه است. در سالهای گذشته نیز مورد کاوش قرار گرفته و در طرح بازیابی مجدد بوده است. اما گاهی اتفاقاتی می‌افتد که ناخودآگاه یا عمدی به هویت مسجد لطمه می‌زند. این مسجد مناری دارد که می‌تواند نماد اصلی شهر زواره باشد.

شهری که دارای بافت تاریخی خشتی است اما تصاویر دریافتی از این شهر نشان می‌دهد مالکان بناهای تاریخی اقدام به ایزوگام سقف‌های این خانه‌های خشتی کرده‌اند.

در این باره محمد ابوطالبی عضو ایکوم ایران با ارسال تصاویری به خبرنگار مهر بیان کرد: برای ایزوگام سقف، اول روی کاهگل سیمان می‌ریزند این سیمان اسیدی، خشت را پوک می‌کند. چون اسیدی است. این مصالح ناهمگون موجب تخریب بیشتر بنا خواهد شد. از طرفی ایزوگام بستر مناسبی را برای برای رطوبت حبس شده و موریانه ایجاد می‌کند.

ابو طالبی گفت: در دو ماه اخیر حدود ۹ بنای تاریخی در این بافت تخریب شده است. این اتفاقات در چند ماه اخیر موجب شده تا نگرانی‌ها برای بافت تاریخی زواره بیشتر شود.

ایزوگام سقف های خشتی/ نصب ساعت روی محراب سلجوقی مسجد زواره!

ایزوگام سقف های خشتی/ نصب ساعت روی محراب سلجوقی مسجد زواره!

ایزوگام سقف های خشتی/ نصب ساعت روی محراب سلجوقی مسجد زواره!
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار