gardeshban.ir

در شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت از پیگیری برقراری دوباره سفر عمره و اعزام هیأتی از ایران به سوریه برای اعزام دوباره کاروان‌های زیارتی به این کشور خبر داده شد.
کد خبر: ۴۶۸۳۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰-1400 August 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی تشکیل شد.

اکبر رضایی ـ معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت ـ با بیان تصمیمات جدید عربستان درباره برگزاری عمره، به رفع محدودیت‌های کرونا در این کشور برای جذب زائر بیشتر در عمره و حج و حضور زائرانی از کشورهای نیجریه، عراق و امارات در عمره اشاره کرد و گفت: با توجه به انتظار زائران کشورمان، سازمان حج و زیارت پیگیری برقراری این سفر را در دستور کار خود قرار داده است.

حضور زائران ایرانی در مراسم عمره، از سال ۱۳۹۴ پس از تعرض دو مامور فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی، با تصمیم جمهوی اسلامی ایران متوقف شد، همزمان با مذاکرات دیپلماتیک ایران و عربستان، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که برای موضوع اعزام زوار به عربستان گفت‌وگوهایی در سطوح مختلف و در بخش‌های مختلف انجام شده است و به خاطر موضوع کرونا و شرایط خاصی که وجود دارد سازمان حج و زیارت به تنهایی نمی‌توانست امور را به پیش ببرد. دوستان البته زحمات زیادی کشیدند و همان‌طور که گفتم گفت‌وگوهایی در سطوح مختلف صورت گرفته و در دو مورد ذکرشده وزارت خارجه تلاش کرده که زمینه‌های لازم را فراهم کند.

علیرضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ درباره بازگشت ایران به عمره پس از پنج سال غیبت، تاکید کرده است: ازسرگیری عمرۀ زائران ایرانی به پذیرش شروط جمهوری اسلامی از سوی عربستان منوط است.

بازگشت زائران ایرانی به عمره، درحالی قرار است پیگیری شود که عربستان تا الان فقط واکسن‌های "فایزر/بیون‌تک"، "آکسفورد/ آسترازنکا "، "مدرنا" و "جانسون و جانسون" را برای ورود زائران و مسافران خارجی به این کشور تایید کرده است؛ ‌ واکسن‌هایی که به جز آسترازنکا، در ایران در دسترس نیستند. با این حال، رییس سازمان حج و زیارت گفته که ظاهرا بعضی از این واکسن‌ها را که تولید کشورهای دیگر است می‌توانند وارد کنند. ضمن این‌که واکسن تولیدی آکسفورد هم مورد قبول عربستان است و در ژاپن، کره جنوبی و روسیه تولید شده و ایران هم آن‌ را خریداری کرده است.

رشیدیان در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که دوشنبه ۱۰ آبان‌ماه برگزار شده است، همچنین با اشاره به آماده‌سازی‌های صورت‌گرفته برای راه‌اندازی سفرهای زیارتی به عتبات عالیات، از اعزام هوایی نخستین کاروان زائران ایرانی به عراق در دو هفته آینده خبر داد.

ایران و عراق به تازگی بر سر لغو روادید در سفرهای هوایی توافق کرده‌اند.

رییس سازمان حج و زیارت در این نشست همچنین خبر داد که با هدف اعزام کاروان‌های زیارتی به سوریه، هیأتی از سازمان حج و زیارت برای گفت‌وگو با مقام‌های سوری در هفته آینده به دمشق اعزام خواهد شد.

سفر ایرانی‌ها به سوریه از سال ۱۳۹۰ با آغاز جنگ‌های داخلی در این کشور و پس از ربوده شدن جمعی از ایرانی‌ها متوقف شد. از سال ۹۷ معدود آژانس‌هایی تورهای زیارتی به این کشور را از سر گرفتند، درحالی‌که متولیان آن از جمله سازمان (وزارت) میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی و سازمان حج و زیارت نسبت به این سفرها ابراز بی‌اطلاعی می‌کردند. سازمان حج و زیارت از سرگیری سفرهای زیارتی به سوریه را به ارائه و اجرای طرح امنیتی این کشور مشروط کرده بود. در سال ۹۸ با وجود نامشخص بودن سرانجام این طرح، سازمان حج و زیارت سفرهای زیارتی سوریه را آغاز کرد که تا پیش از همه‌گیری کرونا و بسته شدن مرزها، این سفرها ادامه داشت.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار