gardeshban.ir

استاندار مازندران معتقد است: آغاز جهانی شدن گردشگری مازندران با «اکو» شروع خواهد شد و ادامه آن را در جغرافیای جهانی پیگیری خواهیم کرد. با این وجود اشتراکات فرهنگی و جمعیتی کشورهای منطقه، به ویژه اعضای «اکو» هیچ گاه در دیپلماسی گردشگری کشور مورد توجه جدی قرارنگرفته است.
کد خبر: ۴۶۸۳۷
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰-1400 August 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
 سال ۱۳۹۸ بود که پیشنهاد میزبانی مازندران به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران به وزیر میراث فرهنگی کشور ارائه شد و در نهایت به تصویب هیات وزیران کشورهای عضو اکو رسید. بنابر تصمیم گرفته شده، قرار است ساری در سال ۲۰۲۲ تبدیل به پایتخت گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی موسوم به «اکو» شود.

کشورهای عضو «اکو» متشکل از ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان است.

با توجه به شیوع ویروس کرونا در دنیا و درگیری تمام کشورها طی دو سال اخیر با این ویروس و تعطیلی صنعت گردشگری و به تبع آن بروز خسارت‌های فراوان به فعالان گردشگری اینگونه به نظر می‌رسد که اکنون و در شرایطی که با واکسیناسیون گسترده روبه رو هستیم و تا حدودی هم تب کرونا فروکش کرده‌است، رویداد ساری ۲۰۲۲ بتواند نقطه عطفی برای دمیدن جانی تازه به بدنه گردشگری استان مازندران باشد. در همین رابطه با احمد حسین زادگان (استاندار مازندران) به گفتگو نشستیم.

هرچه به دی ماه و فرارسیدن سال نو میلادی نزدیک‌تر می‌شویم اهمیت چگونگی برگزار کردن رویداد ساری ۲۰۲۲ بیشتر می‌شود. جایگاه این رویداد از ظن مسئولان استان مازندران چگونه است؟

رویدادها به طور کلی نقش تعیین کننده‌ای در شناخت جهانیان نسبت به تمام ظرفیت‌های میراث فرهنگی، تمدن، میراث طبیعی، زیرساخت‌ها و… کشور میزبان دارند و این جریان تاثیرگذار در تمام رویدادها اثرات خود را گذاشته است. هر کشور میزبان که بتواند با برنامه‌ریزی و با انسجام بیشتر وارد چنین رویدادهای بین‌المللی شود، نتایج بیشتر و بهتری را بدست خواهد آورد.

رویداد بین‌المللی ساری پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو نیز خارج از این قاعده نیست و اگر بخواهیم اثراث این رویداد را در سطح ملی ببینیم تمام ارکان نظام باید قدرتمندانه در این شرایط حساس پای کار باشند. در آستانه برگزاری این رویداد شاهد تاثیرگذاری کوتاه مدت آن در اذهان مازندرانی‌ها هستیم به گونه‌ای که افکار مازندرانی‌ها برای اجرای موفق این رویداد متمرکز شده است. ولی سطح برنامه ریزی و مطالبات برای این اتفاق مهم باید در قالب ملی پیگیری شود و نتایج آنرا در همه جای کشور ببینیم. بی‌شک اثرات دراز مدت این رویداد در ساری و گردشگری استان در چند سال آینده قابل مشاهده خواهد بود و تمام جغرافیای مازندران با پیوست گردشگری آینده‌ای متفاوت‌تر را شاهد خواهد بود. اگرچه جغرافیای اجرای این رویداد در حوزه کشورهای اکو خواهد بود ولی نتایج آن ورود مازندران به بازارهای گردشگری جهانی است و برای این کارزار بزرگ، سخت و چند سویه با چندین پلان اجرایی ورود و از هر فرصت داخلی و بین‌المللی برای این اتفاق استفاده خواهیم کرد. قطعا آغاز جهانی شدن گردشگری مازندران با اکو شروع خواهد شد و ادامه آن را در جغرافیای جهانی پیگیری خواهیم کرد.

با توجه به مسائلی که در حوزه سیاسی بین کشورهای عضو اکو وجود دارد و بعضا شاهد بروز چالش‌هایی نیز هستیم، چه برنامه‌هایی برای جذب گردشگران کشورهای عضو اکو دارید.

برنامه‌های گردشگری قطعا جدای از سیاست‌های کلی نظام نخواهد بود ولی با توجه به اینکه فرهنگ و گردشگری از ابزارهای مهم دیپلماسی نرم ورود به بازارهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جهان است و وجود ظرفیت‌های گردشگری، فرهنگی، هنری، سلامت، ورزشی، کشاورزی و. . . در مازندران می‌تواند در این دیپلماسی نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. قطعا تلاش‌های خود را با هماهنگی وزارت امور خارجه پیش خواهیم برد و ورود به بازارهای کشورهای اکو از دغدغه‌های ما خواهد بود.

در رویداد ساری ۲۰۲۲ بیشتر جذب گردشگران کدام کشور از اعضای «اکو» را مد نظر دارید؟ آیا مطالعاتی درخصوص وضعیت بازارهای هدف و تمایل گردشگران آن برای ورود به حوزه‌های مختلف گردشگری در ایران انجام شده است؟

تمام کشورهای «اکو» جامعه هدف ما خواهند بود و طبیعتا بازارهای هر کشور بررسی‌های خاص خودش را می‌طلبد و نحوه ورود ما به بازار تاجیکستان با قزاقستان قطعا متفاوت خواهد بود.

تجربه ثابت کرده‌ عموما مردمان کشورهای عضو «اکو» شناخت چندانی نسبت به جاذبه‌های گردشگری ایران ندارند و ما در جذب گردشگران این کشورها به غیر از افغانستان و پاکستان در سایر موارد موفق عمل نکرده‌ایم. آیا برآوردی از این مهم دارید که گردشگران کشورهای عضو «اکو» چه شناختی نسبت به مازندران و جاذبه‌های فرهنگی، طبیعی تاریخی و… آن دارند؟

به نظرم هیچ موضوعی را نباید صفر یا صد نگاه کنیم. قطعا بسیاری از کشورها چه در حوزه ادبیات اسطوره‌ای یا حوزه کشاورزی و…مازندران را می‌شناسند و این شناخت شاید بیشتر از نگاه فرهنگی یا اقتصاد کشاورزی باشد لذا تمام تلاش ما این خواهد بود با اجرای شب‌های فرهنگی چه بصورت مجازی و چه بصورت فیزیکی ظرفیت‌های گردشگری مازندران و ایران را بیشتر به مردم این کشورها که جامعه هدف ما هستند معرفی کنیم و آن‌ها را با این جاذبه‌ها آشنا سازیم. ضمن آنکه، اشتراکات فرهنگی و جمعیتی کشورهای منطقه و به ویژه اعضای «اکو» هیچ گاه در دیپلماسی گردشگری کشور مورد توجه جدی قرارنگرفته است.

ساری شهری تاریخی و کهن محسوب می‌شود که به دلیل جاذبه‌های طبیعی کم نظیر همانند دریا، جنگل‌های هیرگانی و پناهگاه‌های حیات وحش و فرهنگ بومی غنی می‌تواند مورد توجه گردشگران این کشورها قرارگیرد. بی‌تردید تحقق این مهم نیاز به توجه ملی و مشارکت گسترده استانی دارد. بسیاری از زیر ساخت‌ها نیازمند توجه است و باید زمینه ورود مردم را به این رویداد فراهم کنیم.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار