gardeshban.ir

دهستان رودبار قصران از سه منطقه‌ی اوشان، فشم و میگون تشکیل شده که هر کدام از این سه منطقه ویژگی‌ها و جاذبه‌های گردشگری مخصوص خود را دارند.
کد خبر: ۴۶۸۵۸
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰-1400 August 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
برای گردشگری نیازی نیست حتماً به دنبال برنامه‌های تفریحی مفصل و چند روزه باشید. گاهی اوقات برنامه‌ریزی برای یک سفر چند روزه باعث می‌شود محقق کردن آن برایتان غیرممکن شود. اما برنامه‌های کوچک و قابل اجرا این توانایی را به شما می‌دهند که از کوچکترین وقت خالی خود برای تفریح استفاده کنید و لذت ببرید. 

دهستان رودبار قصران از سه منطقه‌ی اوشان، فشم و میگون تشکیل شده که هر کدام از این سه منطقه ویژگی‌ها و جاذبه‌های گردشگری مخصوص خود را دارند. در این مطلب می‌خواهیم شما را با ییلاق فشم که یکی از پرطرفدارترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعت گردی تهران به حساب می‌آید، آشنا کنیم.

ییلاق فشم که یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعت گردی تهران+عکس

چرا بازدید از ییلاق فشم را پیشنهاد می‌کنیم؟

ییلاق فشم به خاطر آب و هوای دلپذیر و طبیعت زیبا و رستوران‌های کنار رودخانه‌اش معروف است. بسیاری از اهالی تهران تنها برای صرف یک وعده ناهار به سمت فشم راهی می‌شوند تا چند ساعتی را در یکی از رستوران‌های کنار رودخانه سپری کنند. اما اگر اهل رستوران‌گردی هم نباشید، فشم با طبیعت دلباز و وسیعش بهترین مکان برای یک پیک نیک یک روزه است.

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری ییلاق فشم

فشم در منطقه‌ای دره‌ای قرار دارد و اطراف آن پوشیده از کوه است. از آب شدن برف‌های این کوه‌ها رودی جاری می‌شود که از فشم می‌گذرد و به زیبایی و طراوت این روستا می‌افزاید. این رود که به آن رودخانه فشم می‌گویند در واقع انشعابی از جاجرود است که در نهایت با رود کرج یکی می‌شود. 

از آنجا که هر جا آب باشد گیاهان و درختان نیز هستند، روستای فشم نیز به دلیل گذر این رود از دل آن سرتاسر پر از سبزی و گل و گیاه و درخت است که چشم هر بیننده‌ای را از طراوات اشباع می‌کند. فشم مملو از باغ‌های گیلاس و آلبالو ست. و همین موضوع باعث شده که در بهار چهره روستا پوشیده از شکوفه‌های زیبای سفید و صورتی این درختان باشد. در تابستان نیز در همه‌جای فشم با فروشندگان آلبالو و گیلاس مواجه می‌شوید که میوه‌های تازه کنده شده از همین درختان را به گردشگران می‌فروشند. 

علاوه بر این دو میوه، درختان دیگری از جمله گردو و توت و زردآلو و سیب نیز به وفور در فشم پیدا می‌شوند. علاوه بر درختان میوه اگر کمی به دل کوه و دشت‌های فشم بزنید می‌توانید انواع گیاهان وحشی و کوهی مانند قارچ و ریواس و سبزی‌های کوهی را نیز پیدا کنید.

ییلاق فشم که یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعت گردی تهران+عکس

کدام فصل برای سفر به فشم مناسب است؟

فشم طبیعتی چهار فصل دارد. به این معنا که هیچ فصلی از سال نیست که فشم بدون مسافر و گردشگر باشد. در بهار باغ‌های پر از شکوفه و رودخانه پرآب فشم آن را منحصر به فرد می‌کند و در تابستان هوای خنک و سرسبزی درختان و میوه‌های خوشمزه‌اش مسافران زیادی را به آن جا می‌کشاند. 

علاوه‌ بر این، فشم یکی از زیباترین پائیزها را دارد، چرا که تنوع درختان در فشم باعث شده که رنگ برگ درختان در پائیز بسیار متنوع باشد و اگر در پائیز به فشم سفر کنید شاهد پائیزی هزاررنگ خواهید بود. زمستان فشم نیز طرفداران خاص خودش را دارد و نزدیکی‌اش یه پیست اسکی دیزین و شمشک باعث شده که حتی در زمستان نیز این منطقه زیبا بدون مسافر نباشد.

از آلوده کردن آب رودخانه فشم بپرهیزید

همانطور که گفتیم آب این رودخانه در نهایت به رود کرج می‌ریزد و بخش زیادی از آب اهالی تهران و کرج را تأمین می‌کند. پس آلوده کردن این رودخانه نه تنها منظره زیبای آن را خدشه‌دار می‌کند، بلکه آب شرب مردم و موجودات آبزی بسیاری را آلوده می‌کند. پس در گردش خود به این موضوع حساس باشید و تا آنجا که می‌توانید محافظ طبیعتی باشید که در حال لذت بردن از آن هستید.

چگونه به ییلاق فشم برویم؟

برای رفتن به فشم باید از شمال شرقی تهران خارج شوید. اتوبان بابایی شما را به جاده‌ای به نام جاده لشگرک می‌رساند. مسیرتان را در این جاده ادامه دهید تا به میدان لشگرک برسید. می‌توانید از اتوبان ارتش نیز استفاده کرده و خوتان را به میدان لشگرک برسانید. از این میدان یک راه به سمت لواسان و راه دیگر به سمت اوشان فشم جدا می‌شود. وارد جاده اوشان فشم شوید و بعد از گذشتن از زردبند و اوشان به فشم برسید. مسیر تهران تا فشم در حدود ۵۰ کیلومتر است و برای رسیدن به آن باید به طور متوسط یک ساعت رانندگی کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به ییلاق فشم

آبشار لالان: آبشار لالان که در دره‌ای به نام لالان قرار دارد در حدود ۱۲ کیلومتر با فشم فاصله دارد.
آبشار لارمحله: آبشار لارمحله در فاصله تقریبی ۱۳ کیلومتری شمال شرق فشم و در دوراهی میان روستای گرمابدر و آبنیک قرار دارد.

دره آهنگرک: این دره که در فاصله تقریبی ۸ کیلومتری فشم قرار دارد یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه است که در نزدیکی میگون قرار دارد.

آبشار آبنیک: آبشار آبنیک که در نزدیکی روستای آبنیک قرار دارد در فصول سرد سال به طور کامل یخ می‌زند و به دلیل شیبی که دارد برای یخ‌نوردان و آبشارنوردان بسیار جذاب است.

کوه کلن بستک: بخشی از کوه‌هایی که فشم را در برگرفته‌اند، جزو رشته کوه‌های البرز هستند و صعود از آن‌ها کوهنوردان بسیاری را به منطقه فشم می‌کشاند. یکی از این کوه‌ها کوه کلون بستک است که ۴۱۸۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. برای رسیدن به پای این کوه باید از فشم وارد جاده دیزین شمشک شوید تا به گردنه‌ی دیزین برسید.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به ییلاق فشم

اگر قصد ماندن در فشم را دارید و می‌خواهید چادر برپا کنید به یاد داشته باشید که این کار را در حوالی رودخانه فشم انجام ندهید، زیرا این رودخانه سیل‌خیز است و بالاخص در فصل بهار حاشیه‌ی آن محل مناسبی برای چادر زدن نیست. از طرف دیگر در فشم هتلی نیز وجود ندارد، پس بهترین گزینه برای ماندن در فشم اجاره ویلاهایی ست که یا به صورت اینترنتی ارائه می‌شوند و یا با مراجعه به دفاتر املاک فشم می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. اگر قصد ماندن در هتل را دارید، نزدیک‌ترین هتل به فشم هتل‌های شمشک است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار