gardeshban.ir

آبشار گلوکان که در منطقه رودبار قصران قرار دارد، محل بسیار مناسبی برای یک تفریح یک روزه است .
کد خبر: ۴۶۸۶۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰-1400 August 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
اگر ساکن تهران هستید و به طبیعت علاقه دارید بعید است با شهرستان شمیرانات آشنا نباشید. شهرستان شمیرانات شمالی‌ترین شهرستان تهران است که در دامنه‌ی کوه‌های البرز قرار دارد و از سه بخش لواسانات، رودبار قصران و تجریش تشکیل شده. 

هر سه بخش این شهرستان پر از جاذبه‌های دیدنی و زیبا ست که میان طبیعت‌دوستان طرفداران زیادی دارد. نزدیکی به تهران نیز باعث شده دسترسی به مکان‌های گردشگری این شهرستان راحت و بی‌دردسر باشد. 

در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با منطقه رودبار قصران و یکی از زیباترین آبشارهای این منطقه یعنی آبشار گلوکان آشنا کنیم.

آبشار گلوکان تهران؛ جاذبه ای مناسب برای تفریح یک روزه+عکس

چرا بازدید از آبشار گلوکان لواسان را پیشنهاد می‌کنیم؟

آبشار گلوکان که در منطقه رودبار قصران قرار دارد، محل بسیار مناسبی برای یک تفریح یک روزه است که می‌توانید علاوه بر پیاده‌روی در کنار رودخانه و دشت‌های زیبای منطقه، از زیبایی آبشار لذت ببرید، در آب حوضچه‌ی آبشار شنا کنید، در دشت گلوکان چادر بزنید و حتی اگر دلتان خواست و اهل آن بودید در کوه‌های اطراف آبشار کوهنوردی کنید.

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری آبشار گلوکان لواسان

آبشار گلوکان یک آبشار پله‌ای است که ارتفاع آن در حدود ۴۰ متر است و بلندترین آبشار استان تهران به حساب می‌آید. آب این آبشار درون حوضچه‌ای در پای آبشار می‌ریزد و محل مناسبی برای شنا و آبتنی در بهار و تابستان به حساب می‌آید. آبشار در نزدیکی روستای گلوکان قرار گرفته و برای رسیدن به آن باید مسیری را از روستا پیاده‌روی کنید. 

بعد از گذر کردن از روستا به دشت زیبای گلوکان می‌رسید و بعد از آن به دره‌ای می‌رسید پر از آبشارهای ریز و کوچک فصلی. دره گلوکان ورودی نسبتاً تنگی دارد اما به سمت آبشار دهانه‌ی دره باز و بازتر می‌شود تا جایی که در نزدیکی آبشار محوطه‌ای همانند یک دشت پیش رویتان گسترده می‌شود. در تمام مسیر گذر از روستا رودخانه‌ی آبی نیز شما را همراهی می‌کند. بهترین فصل برای سفر به گلوکان بهار است. 

در این فصل هم آبشار را در پرآب‌ترین حالت خود خواهید دید و هم دشت گلوکان زیباترین جلوه خود را به شما نمایش خواهد داد. اگر در فصل بهار به گلوکان بروید صحنه‌ی درختان پرشکوفه‌ی دشت گلوکان به طور حتم شما را برای عکس گرفتن و لذت بردن متوقف می‌کند.

تابستان این منطقه نیز آفتاب داغ و سوزانی دارد که البته همراهی رودخانه در مسیر پیاده‌روی باعث می‌شود بتوانید هرازچندگاهی آبی به دست و صورت خود بزنید و از خنکای آب لذت ببرید. همچنین در تابستان می‌توانید از شنا کردن در حوضچه‌ی پای آبشار نیز لذت ببرید. 

از آنجا که آب آبشار گلوکان از آب شدن برف کوه‌ها تأمین می‌شود، در فصول مختلف سال میزان آب آن متفاوت است و در بعضی مواقع تنها یک باریکه آب از محل آبشار ریزش می‌کند.

برای مردم محلی مزاحمت ایجاد نکنید

هروقت حرف از گردشگری و طبیعت‌گردی می‌زنیم، همیشه از مزایای یک منطقه‌ی گردشگری حرف می‌زنیم، اما هیچ‌وقت از معایب گردشگری حرفی به میان نمی‌آید. تصور کنید در کوچه‌ی محل زندگی شما هر روز افراد زیادی تجمع کنند و با صدای بلند به تفریح و آب‌بازی و پیک‌نیک بپردازند و بعد از تمام شدن تفریحشان کوچه‌ی شما را با انبوهی زباله رها کنند. 

به نطرتان شما از دیدن هر روزه‌ی این تصویر خوشحال می‌شوید؟ حالا ساکنان مناطق گردشگری را تصور کنید که هر روز با گردشگران زیادی مواجه می‌شوند که برخی از آن‌ها قرار است آرامش و پاکیزگی محیط زندگی آن‌ها را بگیرند. 

این‌ها را گفتیم تا به شما یادآوری کنیم که اهالی روستای گلوکان چندان دل خوشی از گردشگران آبشار ندارند و به همین دلیل ورود ماشین گردشگران به روستا را ممنوع کرده‌اند. این ممنوعیت توسط تابلوهایی در طول مسیر به شما یادآوری می‌شود. 

پس وسیله نقلیه خود را در بیرون از روستا پارک کنید و هنگامی که در روستا قدم می‌زنید به قوانین زیست مردم شریف روستای گلوکان احترام بگذارید.

آبشار گلوکان تهران؛ جاذبه ای مناسب برای تفریح یک روزه+عکس

چگونه به آبشار گلوکان لواسان برویم؟

در ابتدا هرجایی از ایران که هستید می‌توانید با خرید بلیط هواپیما تهران به این شهر سفر کنید و سپس برای رفتن به آبشار گلوکان باید از تهران به سمت جاده لشگرک رفته و از آنجا به سمت میدان اوشان فشم بروید و در انتهای این جاده وارد روستای گلوکان شوید. بعد از آن‌که وارد روستای گلوکان شدید و از کوچه‌های تنگ و باریک آن گذر کردید به مسجدی می‌رسید که در کنار آن رودخانه‌ای را مشاهده می‌کنید. 

برای رسیدن به آبشار گلوکان ادامه مسیرتان را باید در کنار این رودخانه طی کنید تا کم‌کم از بافت روستا خارج شده و بعد از حدود ۲ ساعت پیاده‌روی به دره گلوکان برسید. در مسیر پیاده‌روی‌تان ممکن است در برخی مواقع مجبور شوید از روی رودخانه گذر کنید و خیس شوید، برای همین بهتر است اگر کفش روباز مخصوص گردشگری دارید از آن استفاده کنید و یا صندل و لباس اضافه همراه داشته باشید. 

در طول مسیر لوله آبی را مشاهده خواهید کرد که آب آن از چشمه‌ای به نام چشمه پدر گرفته شده و مناسب آشامیدن است و می‌توانید با خیال راحت بطری آب خود را آنجا پر کنید. 

مسیر پیاده‌روی صاف و یکدست نیست و در حین پیاده‌روی ممکن است علاوه بر عبور از روی رودخانه و عبور از پل‌هایی که با سنگ و تنه درختان ساخته شده‌اند، مجبور شوید با پستی بلندی‌هایی در مسیر مواجه شوید. به همین دلیل این برنامه‌ی تفریحی ممکن است مناسب سالمندان و کودکان نباشد.

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار گلوکان لواسان


قله مهرچال و کلوگان

اگر اهل کوهنوردی هستید می‌توانید صعود به قله مهرچال و یا کلوگان را نیز در برنامه تفریحی خود قرار دهید و از کوهنوردی در هوای مطبوع و دلپذیر آن منطقه لذت ببرید.

روستای امامه

روستای امامه یکی از زیباترین روستاهای ییلاقی نزدیک تهران است که در گذشته محل شکار و ییلاق پادشاهان قاجار بوده. علاوه بر این، روستای امامه روستایی تاریخی به حساب می‌آید و آثار قلعه‌ای تاریخی به نام قلعه مازیار نیز هنوز در آن دیده می‌شود. اگر قصد پیاده‌نوردی به سمت روستای امامه را دارید، باید از قله کلوگان به طور تقریبی در حدود ۲ ساعت راه بروید اما مسیر پیاده‌روی به سمت امامه چنان زیبا و پر از گل‌های زیبای وحشی و نهرهای جاری ست که طولانی بودن مسیر به چشمتان نخواهد آمد.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به آبشار

برای اقامت در نزدیکی آبشار گلوکان می‌توانید در منطقه چادر بزنید ولی اگر اهل کمپ کردن نیستید، کافی ست به سمت روستای میگون و اوشان فشم بروید تا با اقامتگاه‌های بسیاری مواجه شوید. در منطقه میگون و اوشان فشم علاوه بر هتل می‌توانید از اقامتگاه‌های بومی که مردم محلی در اختیار گردشگران قرار می‌دهند، استفاده کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار